Tartalomjegyzék
- Webshopokról általánosságban
- WooCommerce, a legnépszerűbb WordPress webshop rendszer
- Alapfunkcionalitás, avagy ezt tudja a WooCommerce
- Webshop SEO, ahol a WooCommerce igazán kiemelkedik
- Mit árulhatsz egy WordPress webshopon keresztül?
- Ingyenes-e a WooCommerce?
- Van még valamilyen egyéb költség?
- A WooCommerce webshopok hátrányai
- Gyakran használt WordPress webshop bővítmények
A cikkben a WordPress webshopok előnyeiről és hátrányairól tudhatsz meg többet. Ezen belül is a széles körben ismert és használt WooCommerce pluginről fogok írni. Segítségével néhány kattintással webáruházzá változtathatod weboldalad, és szinte azonnal megkezdheted a termékek, szolgáltatások online értékesítését.
Webshopokról általánosságban
Kezdjük az alapokkal.
Ha webshopot szeretnél indítani, akkor általában három lehetőség áll előtted. Egyedi fejlesztést készíttetsz, webáruházat bérelsz, vagy egy nyílt forráskódú webáruház motor mellett teszed le a voksod. Nézzük dióhéjban, hogy melyik milyen előnyökkel és hátrányokkal jár.
Egyedi fejlesztés
Az egyedi fejlesztés általában a legmagasabb szintű megoldás a három lehetőség között. Hacsak nem vagy programozó, akkor valószínűleg fejlesztői segítségre lesz szükséged, mind a webshop elkészítéséhez, mind az üzemeltetéshez.
Egyedi fejlesztés esetén a nulláról, egy teljesen egyedi kódbázis megírásával készül el a webáruházad. Itt is jellemző a keretrendszerek használata, de a végeredmény egy teljesen az igényeidre szabott, egyedülálló webshop.
Jellemzően jóval magasabb áron juthatsz hozzá, mint a másik két lehetőséghez (a legtöbb esetben milliós tételről beszélünk), mivel számos szakértő rengeteg munkaórájára van szükség egy ilyen projekt megvalósításához.
Akkor szoktam ezt a lehetőséget javasolni, ha valamilyen igazán speciális funkcionalitásra van szükséged, ha extrém mértékű forgalmat bonyolítasz, vagy ha egyáltalán nem számít a ráfordítás mértéke és a lehető legjobb megoldást szeretnéd megkapni.
Bérelhető webáruházak
A bérelhető webáruház gyors megoldás és azoknak a kezdőknek elég is, akik nem értenek különösebben a digitális marketinghez. Ebben az esetben egy szolgáltatótól bérled a webáruházat üzemeltető szoftvert, adott havidíj fejében. A bérelhető webshopok általában könnyen használható kezelőfelülettel rendelkeznek, ahol az alapvető menedzsment feladatokat egy nem hozzáértő is el tudja végezni.
A legnagyobb hátrány, hogy akármelyik bérelhető megoldást választod csak azt a funkcionalitást fogod tudni kicsikarni az oldalból, amit a szolgáltató biztosít számodra. Az egyedi funkciók hozzáadása általában igen korlátozott.
A vállalkozásod növekedésével jó eséllyel rá fogsz jönni, hogy a korlátozott funkciók miatt nincs annyi lehetőséged, mint a másik két weboldal típus esetén. Továbbá az extra funkciók megvásárlása eléggé megdobhatja a havidíjat, így végeredményként már rövid távon is jóval többe fog kerülni a webshop, mint ha sajátot készíttettél volna.
Tartalomkezelő alapú webshopok
Itt jönnek képbe harmadik lehetőségként az olyan tartalomkezelő alapú (vagy más néven nyílt forráskódú) webshop motorok, mint a WooCommerce.
Ezek a webshopok nyilvánosan megismerhető kódbázisra alapulnak. Viszonylag gyorsan telepíthetőek, flexibilisek, sok kiegészítő lehetőséggel. Cikkem alanya a WooCommerce pedig történetesen teljesen ingyenes.
Persze nem állítom, hogy ennek a rendszernek nincsenek hátrányai, azonban úgy gondolom, hogy a későbbiekben felsorolt hátrányok könnyen ellensúlyozhatóak. A WooCommerce igazi aranyközépút a bérelhető webshopok és az egyedi fejlesztés között.
Mindegy, hogy 10, vagy 1000 megrendelésed van egy hónapban, a WooCommerce képes kezelni. Mindegy hogy milyen új funkciókat szeretnél a webáruházadhoz adni, szinte mindenre van dobozos, kész megoldás. A legjobb pedig, hogy felhasználóbarát felületének használatát igazán könnyen elsajátíthatod.
WooCommerce, a legnépszerűbb WordPress webshop rendszer
A WordPressről már részletesebben írtam egy másik cikkben. Ez egy olyan tartalomkezelő rendszer, ami segít abban, hogy fejlesztői segítség nélkül tudd módosítani a weboldalad tartalmát és alapvető beállításait.
A WooCommerce nem egy önálló rendszer, hanem a WordPress alapú weboldalakhoz készített bővítmény, amely telepítés után gyakorlatilag webáruházzá változtatja a honlapod.
A WooCommerce vitathatatlanul a legnépszerűbb WordPress webshop plugin az elérhető kínálatban, több, mint egymillió letöltéssel rendelkezik. Emellett hatalmas a piaci részesedése más e-kereskedelemi felületekkel összehasonlítva is, az interneten fellelhető webáruházak több, mint 30%-a mögött ez a plugin áll.
Számtalan dolognak köszönhető ez a mértékű népszerűség
A legfontosabb, hogy telepítésével minden lényeges funkciót megkapsz ahhoz, hogy a legrövidebb időn belül elindíthasd webshopodat. Ezt a következő bekezdésben részletesebben is kifejtem.
Az alapfunkcionalitás mellett azonban számtalan további bővítménnyel bővítheted a WordPress webshopod tudását. Szeretnél új fizetési módot? Nem csak az országhatárokon belül, hanem külföldre is szeretnél értékesíteni? Szeretnél jutalékos értékesítési lehetőséget? Mindez csak egy-egy bővítményre van tőled.
Ez igazából a WooCommerce legnagyobb előnye. A köré épült iparág. Számtalan fejlesztő dolgozik azon, hogy a felmerült igényeket minél gyorsabban és hatékonyabban kielégítse. Ezt a webshop motort választva gyakorlatilag nincs megoldhatatlan akadály.
A másik nagyon fontos előny pedig a szoftver nyitottsága. Mivel a WooCommercet alkotó kód megismerhető, így akárki fejlesztheti azt. Így ha mégis olyan egyedi igényed támadna, amire még nincs kész megoldás, akkor egy php nyelvet értő programozóval elkészíttetheted azt.
Alapfunkcionalitás, avagy ezt tudja a WooCommerce
Termék testreszabás: Alapvető, hogy terméked olyan formában jelenjen meg a webshopodon ahogyan azt te elképzelted. Ebben a WooCommerce tökéletes partnered lesz. A képek és galéria megjelenésétől, a tartalmakon át az olyan apró részletekig alakíthatod a termékoldalakat, minta „Kosárba rakom” gomb színe.
Kosár és pénztár oldal: Ezek nélkül nehezen működhetne egy webáruház. A WooCommerce telepítésével automatikus létrehozásra kerül a kosár és a pénztár oldal, valamint a vásárlást követően megjelenő vásárlási összesítő oldal.
Végtelen termékmennyiség: A termékek mennyiségének egyedül te szabhatsz határt. Tölts fel annyit, amennyit csak szeretnél. A legjobb, hogy ha már van egy termékadatbázisod, akkor azt a megfelelő formátumra szabva egyben feltölthetsz akár több ezer terméket is, nem kell egyesével, kézzel feltöltened azokat.
Végtelen variáció: Termékeidből korlátlan variációt tölthetsz fel. Akár szín, méret, csomagolás vagy bármilyen más tulajdonság szerint osztályoznád termékeid, könnyedén megteheted.
Korlátlan fizetési rendszer: A WooCommerce szinte bármilyen fizetési rendszerrel kombinálható. Legyen szó Paypalról, Simpleről, Striperól, utánvétes fizetésről, vagy akár Bitcoinról.
Szállítási mód választó: Utánvét, személyes átvétel, ingyenes szállítás, nemzetközi szállítás? Ezek mind elérhetőek a telepítés után.
Terméklisták kezelése : Könnyedén letöltheted a teljes termékadatbázisodat, vagy egyetlen excel (CSV) fájl használatával feltöltheted WordPress webshopodba a teljes termékkészleted.
Szállítási díj kalkuláció: Külön szállítási díjakat állíthatsz be termékenként, termékkombinációnként, vagy egyéb tényezők, például súly, vagy méret alapján.
Készletkezelés: Mindig tisztában leszel azzal, hogy épp mekkora készlet áll rendelkezésre, hiszen a beépített készletkezelőnek köszönhetően láthatod, hogy hogyan is áll az egyes termékek mennyisége.
Automatikus tájékoztatás: Minden egyes vásárlásról azonnali értesítést kapsz, hogy mindig naprakész legyél. Ügyfeleid szintén folyamatosan tájékozódnak a vásárlási folyamat lépéseiről, hiszen mind a vásárlás után, mind a rendelés feldolgozását követően, a rendszer automatikusan emailt küld nekik az aktuális tudnivalókról.
Riportolás: Talán az egyik legnagyszerűbb pontja a WooCommercenek a riport és webshop analitika szekció. Persze valószínűleg bekerül a céges weboldalad mögé egy analitikai szoftver, ám igen hasznos az, hogy el sem kell hagynod a webshopot ahhoz, hogy elemezhesd a különféle gazdasági mutatószámokat.
Ajándék kuponok: Különböző kedvezményeket biztosíthatsz vásárlóid számára, melyeket kuponkódok megadásával aktiválhatnak.
További, a WordPress által biztosított alapfunkciók
Szóval a fentiek a főbb alapfunkciók, amit egy frissen telepített WooCommerce alapú WordPress webshop tud, azonban egy WordPress alapú megoldásról beszélünk, így a kettő kombinációja még több lehetőséget rejt. Nézzük milyen extrákat biztosít az, ha együtt használod a WordPress és a WooCommerce szoftverét.
Teljes testreszabhatóság: Bármilyen megjelenést képzeltél el webáruházadnak, az biztosan megvalósítható, mivel itt nem vagy korlátok közé zárva. A weboldal minden egyes elemét testreszabhatod, vagy akár választhatsz a több ezernyi egyetlen kattintással telepíthető sablon közül.
Beépített blog: Márkádat tartalommal is támogathatod, ebben a WordPress lesz segítségedre. Írj termékajánlókat, bejegyzéseket a világ legtöbbet használt blogmotorja segítségével.
Vásárlói fiók létrehozása: Természetesen vásárlóid regisztráció nélkül is vásárolhatnak, de lehetőség van felhasználói fiókok létrehozására, amivel később könnyedén bejelentkezhetnek és vásárolhatnak.
Központi médiatár: Egy helyen kezelheted és szerkesztheted az összes médiafájlt. Legyen szó képekről, videókról, vagy akár pdf fájlokról, mindent egyetlen felületen menedzselhetsz.
Számtalan funkcióval rendelkezik még a felület, azonban a legfontosabbra érdemes egy bekezdést szánnom, ami nem más, mint a nagyfokú keresőoptimalizálási lehetőség.
Webshop SEO, ahol a WooCommerce igazán kiemelkedik
Tekintve, hogy a WooCommerce WordPressen fut, már egy jó garancia a keresőoptimalizálhatóságra, hiszen a legnépszerűbb WordPress SEO pluginok mind kompatibilisek a WooCommerce webshopokkal is. Így mind a Yoast, mind a SEOPress mind a RankMath segítségedre lehet áruházad keresőoptimalizálásában.
A testreszabhatóság újra előkerül, hiszen ahogyan a megjelenésre és a funkcionalitásra, úgy a keresőoptimalizálásra is igaz, hogy minden aspektus egyedileg állítható.
Termék szinten állíthatod a terméked meta adatait, amelyek majd a Google keresési találataiban fognak megjelenni, ezek többek között a megjelenítendő cím, vagy a rövid leírás.
A termékek képeinek optimalizálásával tovább javíthatod helyzeted, hiszen itt is lehetőség van címek, alt-tagek megadására.
A mai fejlett SEO bővítmények már tanácsokat is adnak arra vonatkozóan, hogy hogyan írd meg a termékoldalak szövegeit, vagy akár kész SEO auditot biztosítanak.
Fontos megemlítenem még a kategóriaoldalakat is, hiszen ezeken fog látogatóid nagy része landolni. Ezek azok az oldalak melyek valamilyen attribútum köré gyűjtik termékeidet és egy oldalon jelenítik meg őket. Itt a legtöbb dobozos webáruház elvérzik, azonban WordPress webshopodon ezt is teljesen testreszabhatod.
A technikai keresőoptimalizálást tekintve is előnyhöz juthatsz a fentebb felsorolt bővítményeket választva. A Rank Math például elkészíti az oldaltérképed, közvetlenül összekötheted az olyan alapvető fontosságú analitikai eszközökkel, mint a Google Search Console, vagy kezelheted az átirányításokat és monitorozhatod a felmerülő 404-es hibákat.
Mit árulhatsz egy WordPress webshopon keresztül?
Gyakorlatilag bármit. Természetesen a leggyakoribb felhasználási forma a hagyományos, fizikai termékek árusítása (pl.: ruhák, elektronikai eszközök, élelmiszer, stb.)
Árusíthatsz digitális termékeket is. Támogatott a fizikai formában nem létező áruk (pl.: ebook, videós tartalmak) értékesítése is.
Tanfolyamok? Pipa. Online kurzusok értékesítésére is használhatod.
Szolgáltatásaidat is értékesítheted a rendszer használatával, rengeteg hagyományos szolgáltató vállalkozás (pl.: fogorovosok, ügyvédek) rendelkezik WordPress és WooCommerce alapú webshoppal és foglalási rendszerrel.
Gyakori az is, hogy valaki nem a saját, hanem más termékeit árusítja affiliate rendszerben webshopján keresztül.
Ingyenes-e a WooCommerce?
Fura lehet, hogy ennyi funkciót a legtöbb webáruház bérlést kínáló cégnél csak komoly havidíjak mellett kaphatsz meg, míg itt mindezt ingyenesen elérheted. Itt is vannak persze költségek, de jóval kisebb egyszeri költségekről beszélünk.
Ahhoz hogy elindítsd a webshopod mindössze egy domainre és tárhelyre van szükséged, ehhez még lehet hogy választasz egy témát, de ezekkel együtt már van egy működő WordPress alapú webáruházad.
Itt az extra kiadást az esetleges bővítmény vásárlások jelentik. Ezek szinte kivétel nélkül egyszeri néhány ezer, vagy tízezer forintos kiadást jelentenek a WooCommerce webáruház tulajdonosának.
Van még valamilyen egyéb költség?
Ez a cikk magáról a WordPress webáruház technikai oldaláról szól, de úgy gondolom érdemes szót ejteni az üzemeltetési költségekről is.
Ahhoz, hogy rendeléseket tudj fogadni szükséged lesz legalább egy fizetési rendszerre. Általában valamilyen kártyás megoldásra szokott esni a választás. Ilyen a Simple, a Barion, vagy a Stripe. Ezek jellemzően a tranzakció néhány százalékát levonják, de természetesen rengeteg bevételt hoznak, hiszen a legtöbben az online fizetési rendszereket részesítik előnyben az utánvéttel és az előre utalással szemben.
Ha online fizetési lehetőséggel vértezed fel WordPress webáruházad, akkor érdemes a számlázást is online formában megoldani. Rengeteg munkát levesz a válladról, ha nem kell egyesével kinyomtatni és a rendeléshez adni a számlákat, hanem automatikusan emailen keresztül is elküldheted őket.
Ez a fentebbi a két folyamatos kiadást jelentő költség a WordPress webshopodat illetően, de a képzettségedtől és céljaidtól függően más extra kiadások is felmerülhetnek. Ilyenek a jogi szövegek megírása, a cégalapítás, a logisztikai költségek, vagy maga az áru beszerzése.
Ajánlott cikk: A weboldal készítés költségei
A WooCommerce webshopok hátrányai
Természetesen ahogyan minden webshop motornak, úgy a WooCommercenek is vannak hátrányai.
Az első hátránya anyagi természetű, mert a WooCommerce webshopok használatához, olykor fizetős bővítményekre lehet szükségünk. Ez olyankor merülhet fel, ha valamilyen extra funkcionalitást szeretnénk webáruházunkhoz hozzáadni, amit alapesetben nem tud a rendszer. Ezek a bérelhető webáruházakkal szemben általában egyszeri kiadást jelentenek.
A második a biztonság kérdése, mely a szoftver nyíltságából következik. Fontos, hogy figyelj a frissítésekre. A WooCommercehez és a bővítményeihez is rendszeresen frissítések érkeznek. Ezek legtöbbször hibajavításokat és új funkciókat tartalmaznak. Ezeket mindig érdemes telepíteni, amint kompatibilissé válnak az adott WordPress verzióval. Továbbá fontos a jó tárhely szolgáltató kiválasztása. Később sok fejfájástól megkímélhet az, ha egy stabil és biztonságos szolgáltatót választasz.
A harmadik pedig az erőforrásigény. Ezzel a problémával egészen addig nem fogsz találkozni, amíg megfelelő tárhely szolgáltatót választasz és/vagy nem árulsz több tízezer terméket. Extrém termékmennyiség esetén a WooCommerce hajlamos sok erőforrást felemészteni.
WooCommerce webáruház árak – Avagy mennyibe kerül egy WordPress webáruház?
Valószínűleg nem fogsz örülni a válasznak, mert azt tudom mondani, hogy attól függ. Rengeteg tényező határozza meg egy webáruház árát, nincs ez másképp WooCommerce alapú webáruházak esetében sem.
Néhány kiemelt ezek között a tényezők közt:
- Mennyi aloldal fogja alkotni a webáruházad?
- Milyen az alapfunkcionalitástól eltérő funkciókat szeretnél?
- Mekkora szintű testreszabottsággal lennél elégedett?
- Mennyi és milyen jellegű terméket fogsz értékesíteni?
Minden egyes tényező növeli a szükséges munkaórák számát, ami értelemszerűen növeli a fejlesztési költségeket. A tapasztalat alapján ma Magyarországon egy az alapfunkcióktól nem túlzottan eltérő (tehát szállítási és fizetési integráción kívül mást nem tartalmazó) 5-6 oldalas, 10-20 termékes webshop valahol 300.000 forint környékén van.
Gyakran használt WordPress Webshop bővítmények
Nos, fentebb írtam a funkcionalitás bővítéséről. Nézzük néhány ingyenes és néhány prémium plugint, amelyek segítségével plusz képességekkel ruházhatod fel WordPress webshopodat.
Ha érdekelnek a WooCommerce bővítmények, akkor érdemes megnézned ezt a cikket, amiben több, mint 20 népszerű bővítményt gyűjtöttem össze.
Automatikus számlázás
A két legnépszerűbb online számlázóprogram, a Billingo, illetve a Számlázz.hu is könnyedén összeköthető a webáruházaddal. Mindkét bővítmény ingyenes és gyorsan beállítható. Segítségükkel, automatikusan kiállithatod elektronikus formátumú számláidat, vásárlóid számára.
Csomagpont WooCommerce szállítási plugin
Magyar fejlesztésű bővítmény mellyel könnyedén integrálhatod a nagyobb szállítmányozó cégek és csomagpontok szállítási lehetőségeit. Szóval ha szeretnél Foxpost, Pickpackpont, Postapont, vagy bármilyen más csomagpontos átvételt biztosítani, vagy szeretnéd egyszerűen integrálni a szerződött szállító partnered, például a GLS, vagy a DPD szolgáltatását, ez a plugin nagyon jó választás lehet.
Yith wishlist
A Yith kifejezetten WooCommerce bővítmények fejlesztésével foglalkozó cég. Az ő gondozásukban készül ez a nagyszerű plugin. Használatával látogatóid kívánságlistájukra tehetik termékeidet, így később visszatérve egyszerűbben megvásárolhatják a korábban kiválasztott terméket, illetve a listákat másokkal is megoszthatják.
Optinmonster
Talán az egyik legismertebb konverzió optimalizáló szoftver. Különböző eszközökkel segít a látogatók konvertálásában. Popupjaival és beépülő moduljaival növelheted feliratkozóid számát. Testreszabott üzeneteket jeleníthetsz meg vásárlóid számára, például ha valaki épp el akarja hagyni a weboldalt.
AutomateWoo
Az AutomateWoo telepítésével számos ismétlődő feladatot automatizálhatsz le. Többek közt automata emaileket küldhetsz a vásárlóknak, ami jól jöhet ha visszajelzést szeretnél kérni, vagy egy félbehagyott vásárlás befejezésére szeretnéd rávenni őket.
Összekötheted más bővítményekkel, így például ha a kívánságlistára helyezett termék ára csökken, akkor erről értesítheted a felhasználóidat.
Vásárlóra szabott egyedi kuponokat generálhatsz, automata SMS-eket küldhetsz, vagy épp felhasználói szinteket alakíthatsz ki, így a különböző csoportokkal másképp kommunikálhatsz.
HuCommerce
A WooCommerce magyar lokalizációja nem 100%-os, így ha tökéletesen a magyar körülményekre szabott WP webáruházat szeretnél, akkor érdemes megismerkednek a HuCommerce bővítménnyel.
Többek közt adószám mezőt ad a pénztár oldalhoz, elrejti az angol nyelvterületen használt megye mezőt, megcseréli a keresztnév és vezetéknév mezőket, plusz/mínusz mennyiségválasztó gombot ad a kosárhoz, az irányítószám megadása után automatikusan kitölti a helység nevét és még sok egyéb extrát rejt a plugin.
Elementor
Az Elementor egy úgynevezett page builder, vagy oldalépítő bővítmény. Abban lesz a segítségedre, hogy testre tudd szabni a WP webáruházad megjelenését. Segítségével testreszabhatod a kosár, pénztár és vásárlási összesítő oldalakat. Módosíthatod a felhasználói fiók megjelenését. Tovább egyedi termékoldalakat, kategória oldalakat és összesítő üzlet oldalakat készíthetsz.
Facebook chat
Egy live chat plugint is mindenképp meg akartam említeni, mert elég gyakori kérés az ügyfelek részéről. A legismertebb ezek közt a Facebook megoldása. Ha ezt integrálod a weboldaladba, akkor a céges Messenger fiókodon keresztül kapcsolatba léphetnek veled a látogatók.
WooCommerce összefoglalva
Röviden összefoglalva, láthatod, hogy mennyire sokoldalú megoldást nyújt számodra a WooCommerce és a WordPress párosa. Egy olyan megoldásról van szó, amely minimális anyagi és időbeli befektetéssel, egy vállalkozásoddal együtt növekvő, flexibilis webáruház alapjait teremtheti meg számodra.
Ha webáruház készítés és indítás előtt állsz, akkor mindenképp javaslom, hogy vizsgáld meg ezt is egy alternatívaként. Ha már webáruház tulaj vagy, akkor pedig szánj egy kis időt az összehasonlításra. Sokszor megéri a váltás, főleg bérelhető webáruházakkal szemben.
Gyakran ismételt kérdések
Mi az a WooCommerce?
A WooCommerce egy olyan WordPress bővítmény, melynek segítségével, néhány kattintással webáruházat készíthetsz weboldaladból.
Ingyenes-e a WooCommerce?
Igen, a WooCommerce teljesen ingyenesen elérhető a WordPress plugin könyvtárából.
Mit értékesíthetsz egy WordPress webshopon keresztül?
Gyakorlatilag bármit. Hagyományos fizikai termékeket, digitális termékeket, szolgáltatásokat, vagy jutalékos (affiliate) termékeket is árulhatsz.
WordPress-re alapozva is készíthetőek webshopok?
Igen. Erre a legjobb megoldás a cikkben is említett WooCommerce webshop bővítmény.
Milyen főbb funkciói vannak a WordPress webáruházaknak?
Végtelen termékmennyiség, végtelen termékvariáció, többféle integrálható fizetési rendszer, szállítási mód választó, könnyű terméklista menedzsment, készletkezelés, riportolás és analitika, kuponkezelés, beépített blog, teljes testreszabhatóság.