e-kereskedelem
e-kereskedelem

E-kereskedelem: Jelentése és a legfontosabb újdonságok

Az e-kereskedelem, vagy elektronikus kereskedelem manapság már a gazdaság húzóágazatává vált hazánkban is. Évről évre kétszámjegyű százalékkal növekszik az online kiskereskedelem és nem úgy tűnik, hogy ez a növekedés megtorpanna a közeljövőben. Sőt a pandémiának köszönhetően 2020-ban a GKI Digital kutatása szerint 45%(!)-os bővülést mutatott a kategória, 909 milliárd forintos összesített forgalommal.

Nem csoda, hogy sokan érdeklődnek az e-kereskedelem és a webáruházak indítása iránt, hiszen egy nagyon jövedelmező üzleti modellről van szó, ami megfelelően kivitelezve kiemelkedő lehetőségeket biztosít.

Ebben a cikkben részletesebben körbejárjuk az e-commerce témakörét és bemutatok néhány olyan trendet, ami manapság a webes értékesítést jellemzi.

Az e-kereskedelem fogalma

Az e-kereskedelem a hagyományos kereskedelem internet segítségével bonyolított megfelelője.

Tehát az e-kereskedelem áruk és szolgáltatások interneten keresztüli kereskedelmét jelenti.

Sokszor előfordul, hogy az online kereskedelem kifejezés alatt csak az áruk internetes kiskereskedelmi adásvételét értik, de ez hibás megközelítés. Az elektronikus kereskedelem ugyanúgy magában foglalja az üzleti partnerek közti nagykereskedelmi adásvételeket, de a nem fizikai áruk, szolgáltatások kereskedelmét is.

Épp ezért fontos, hogy megismerjük az online kereskedelem különböző modelljeit.

200+ Ingyenes Marketing Eszköz​​
Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.

Az e-kereskedelem üzleti modelljei

Alapvetően négy nagyobb kategóriára bonthatjuk az e-commerce tevékenységeket.

B2C (Business to Consumer)

A legnépszerűbb modell a négy között, az internetes kereskedelem legnagyobb szeletét foglalja magában. Ez az a klasszikus eset, mikor egy vállalkozás a fogyasztó számára értékesít terméket vagy szolgáltatást. Ilyen például a hagyományos webshopokban történő értékesítés.

B2B (Business to Business)

Itt a terméket, vagy szolgáltatást értékesítő vállalkozás mellett a vevő is egy vállalkozás lesz, tehát egyik vállalkozás a másik számára értékesít. Példaként említhetőek a nagykereskedők, a nyersanyagok kereskedői, vagy a nagyobb szoftvercégek.

C2C (Consumer to Cunsumer)

Két fogyasztó közti adásvételt foglalja magában. Általában egy harmadik fél által üzemeltetett felületen zajlik az adásvétel, tipikusan ilyenek a használt termékeket forgalmazó oldalak, például a Jófogás, vagy a Facebook Marketplace.

C2B (Consumer to Business)

Kevésbé ismert, de annál gyorsabban fejlődő terület a C2B. Ebben a modellben a fogyasztó ad el valamilyen terméket, vagy szolgáltatást egy vállalkozás számára. Ide tartoznak például az influencerektől vásárolt reklámfelület, vagy a szabadúszó szolgáltatók szolgáltatásai.

e-kereskedelmi trendek

Az online kereskedelem előnyei és hátrányai

Ahogyan a legtöbb üzleti modell esetében, úgy a e-kereskedelem során is találkozhatunk néhány kiemelt, egyedi előnnyel és néhány sajátos hátránnyal, amivel meg kell majd küzdenünk. Nézzük ezek között a legfontosabbakat.

Előnyök

Folyamatos rendelkezésre állás: A tervezett (és nem tervezett) leállásoktól eltekintve egy webshop az év 365 napjának 24 órájában elérhető. Ez egy hagyományos fizikai üzlet esetén nagyon nehezen kivitelezhető.

Hozzáférhetőség: Egy fizikai üzlettel ellentétben, itt nem kell sorban állni, az eladóra várni, vagy egyáltalán az üzletig eljutni. Elég megnyitni a böngészőnket a vásárláshoz.

Széles termékpaletta: Nincs korlátja annak, hogy mennyi terméket, vagy szolgáltatást kínálsz a látogatók számára.

Nemzetközi piac: Az e-kereskedelemben a törvényi szabályozásokon kívül nincsenek megkötések azzal kapcsolatban, hogy hol értékesíthetsz.

Alacsonyabb költségek: Nagy összeget takaríthatunk meg azzal, hogy többek közt nem kell alkalmazottakat foglalkoztatnunk, vagy üzletet bérelnünk.

Testreszabhatóság: A megfelelő marketinges eszköztárral könnyedén az adott látogatóra szabhatjuk a kínálatot, az ajánlatot és képesek lehetünk hatékonyabban kommunikálni felé.

Automatizálhatóság: A webáruházak menedzsmentjének szinte minden eleme kiszervezhető. A logisztikát ugyanúgy rábízhatjuk egy erre specializált cégre, mint az ügyfélszolgálatot, vagy a marketinget.

Hátrányok

Folyamatos rendelkezésre állás: Az előnyök közt a hátrányok közé is sorolnám. 0-24-ben a legritkább esetben lehet menedzselni egy webshopot, épp ezért az ügyfélszolgálati rendelkezésre állás itt szűk keresztmetszet lehet.

A fizikaiság hiánya: A termékeket nem lehet személyes megtekinteni, kipróbálni. Ebből következik, hogy egy vásárlói csoportokat nehezebb meggyőzni, illetve kalkulálni kell a termékek visszaküldésével is.

Alternatív lehetőségek: Könnyű összehasonlítani a termékeket más szolgáltatók termékeivel. Így előfordulhat, hogy meggyőztük ugyan a látogatót, de máshol veszi meg a terméket, mert olcsóbb, jobbak a feltételek, vagy bármilyen más indokból.

Biztonság: Az értékesítés egy központi csatornán keresztül folyik, ami nem más mint a webshopod. Az IT biztonságon épp ezért nem érdemes spórolni, hiszen számos módon támadható egy webes felület.

e-kereskedelem jelentése

Az elektronikus kereskedelem legnagyobb szolgáltatói és felületei

A fentebb bemutatott négy modell magával hozza azt a sajátosságot, hogy az e-kereskedelem többségében, vagy egy saját tulajdonú felületen zajlik, vagy valamilyen harmadik fél által üzemeltetett szoftver, vagy platform segítségével.

A saját felület lehet egy bérelhető webáruház, nyílt forráskódú webshop, vagy egyedi fejlesztésű rendszer. Ezek között a legnépszerűbbek:

  • WooCommerce
  • Magento
  • Shopify
  • Shoprenter
  • UNAS
  • Opencart
  • PrestaShop

Ha nem saját webáruházban gondolkodsz, akkor a nagyobb felületeket is érdemes megismerni, ezek a következőek:

  • Amazon
  • Ebay
  • Alibaba
  • AliExpress
  • Etsy
  • Facebook Marketplace
online kereskedelem

Az e-kereskedelem legfontosabb trendjei

Ahogyan minden más iparág, úgy az e-kereskedelem is folyamatos változás, fejlődés alatt áll. A növekedés gyorsaságával egyenesen arányos az innovációk száma is és szerencsére Magyarországra is egyre inkább begyűrűznek ezek a nemzetközi trendek.

1. Perszonalizáció

A marketinges szakemberek számára már hatalmas mennyiségű adat áll rendelkezésre a látogatók megértéséhez. Ma már többek közt képesek vagyunk a korábbi vásárlások alapján egyedi ajánlatokat, kedvezményeket kialakítani. A webshop elhagyása után más felületeken is elérhetjük a látogatót, például Instagram hirdetésekkel. De utánkövethetjük a vásárlót több online felületen is.

2. Fulfillment

Már Magyarországon is elérhető a fulfillment nevű szolgáltatás, ami gyakorlatilag a logisztika teljes kiszervezését jelenti. Egy fulfillment szolgáltatónál tárolhatjuk termékeinket, a beérkező rendeléseket feldolgozzák és átadják az a futárszolgálatok részére, de kezelik akár a visszárut is.

3. BNPL

A BNPL, azaz a “Buy now, pay later” megoldások néhány éve jelentek meg és hatalmas népszerűségre tettek szert. Olyan fizetési lehetőségekről beszélünk, amikor nem egyben fizetünk vásárlást követően a termékért, vagy szolgáltatásért, hanem több azonos részletben fizetjük azt ki, rövid futamidővel.

Felmerül a kérdés, hogy miben különbözik ez egy hagyományos áruhiteltől?

Abban, hogy egy BNPL szolgáltatónál regisztrálva, bármely partner webshopban használhatjuk a részletfizetést. Emellett teljesen automata a rendszer, tehát nincs szükség semmilyen hitelbírálatra, vagy dokumentációra.

Ha érdekel a BNPL, akkor érdemes lehet megnézned a legnagyobb nemzetközi szolgáltató a Klarna weboldalát.

4. Az utánvét halála

Ha megkérdeznél néhány nagyobb webshop tulajdonost, hogy mi az egyik legnagyobb kihívás az ügyfélkezelésben, akkor az utánvét top 3-as elem lenne a listában. Egyre több webshop tulajdonos szabadul meg ettől a fizetési lehetőségtől, így csökkentve a termékek visszautasításának számát, a tranzakciós költségeket és az egyéb kockázati tényezőket.

5. DTC

A D2C, avagy “Direct to consumer” modell lényege, hogy a gyártó közvetlenül a végső felhasználóhoz juttatja el a terméket, kivágva a folyamatból a közvetítőt. Egyre több nagy márka indít saját D2C üzletágat, hogy ezzel is csökkentse a költségeit és a logisztika komplexitását.

6. Subscription modell

Egyre több webshop kínál feliratkozási lehetőséget egyes termékeikre. Hogy mit is jelent ez? Azt, hogy a vásárlónak adott időközönként automatikusan küldenek egy adott termékből, így külön rendelés nélkül juthat hozzá az áruhoz. Nagyon jól működik a gyorsan fogyó termékeknél, például kozmetikai, vagy egészségügyi termékek esetében

7. Környezettudatosság

Vásárlói és versenytársi nyomásra egyre nagyobb teret kap a környezettudatosság az e-kereskedelemben. Sok módon lehet környezettudatosabbá tenni egy online shopot. Kezdve a újrahasznosítható csomagolástól, a széndioxid kompenzált szállításon át, egészen a környezetbarát termékösszetevők használatáig.

elektronikus kereskedelem

E-kereskedelem összefoglalva

Az e-kereskedelem az egyik legdinamikusabban növekvő piaci ágazat és jelenleg úgy tűnik, hogy ezt a növekedést semmi sem tudja megállítani. A legjobb, hogy még mindig rengeteg olyan szegmens van ami nincs igazán kihasználva, míg a belépési korlátok még sohasem voltak ilyen alacsonyak. Épp ezért az elektronikus kereskedelem továbbra is az egyik legnépszerűbb választás a kezdő vállalkozók körében.

Tetszett a cikk?
Iratkozz fel hírlevelünkre és olvass még több hasonló tartalmat!

Mi az e-kereskedelem jelentése?

Az e-kereskedelem a hagyományos kereskedelem internet segítségével bonyolított megfelelője. Tehát áruk és szolgáltatások interneten keresztüli kereskedelmét jelenti.

Melyek a legfőbb trendek az e-kereskedelemben?

A fulfillment szolgáltatások térnyerése, a BNPL fizetési rendszerek bevezetése, a környezetbarát logisztikai megoldások, valamint a perszonalizációs lehetőségek kihasználása. Ezekről bővebben olvashatsz a cikkünkben.

Szűcs Máté

Szűcs Máté

Szia. Szűcs Máté vagyok, a Features.hu alapítója. Már lassan tíz éve foglalkozom online marketinggel, ezalatt megfordultam ügynökségeknél, kis-, és középvállalkozásoknál és startupnál is. A tapasztalataimra alapozva indítottam el a Features.hu-t 2018-ban, először csak blogként, majd ügynökségi formában is. Az itt megjelent bejegyzéseimmel szeretnék segíteni abban, hogy közelebb kerülj üzleti céljaid megvalósításához.
Szűcs Máté

Szűcs Máté

Szia. Szűcs Máté vagyok, a Features.hu alapítója. Már lassan tíz éve foglalkozom online marketinggel, ezalatt megfordultam ügynökségeknél, kis-, és középvállalkozásoknál és startupnál is. A tapasztalataimra alapozva indítottam el a Features.hu-t 2018-ban, először csak blogként, majd ügynökségi formában is. Az itt megjelent bejegyzéseimmel szeretnék segíteni abban, hogy közelebb kerülj üzleti céljaid megvalósításához.

Olvass tovább, ezek a cikkek is érdekelhetnek:

small_c_popup.png

200+ Ingyenes marketing eszköz​

Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.