Bevezetés a keresőoptimalizálásba
Az online piaci verseny erősödésével manapság egyre nagyobb figyelmet kap a keresőoptimalizálás. Ki ne szeretne kihasználni egy olyan marketing csatornát, mely ingyenesen szállítja a látogatókat a keresési találatok által? A legnagyobb márkáktól a legkisebb vállalkozásokig mindenki igyekszik szerezni egy szeletet a Google által generált forgalomból.
Egy-egy kiemelt pozíció megszerzése és megtartása hatalmas forgalmat generálhat egy weboldal számára, melynek előnyei egyre többekben tudatosulnak. Azonban rengeteg félinformáció található az interneten a keresőoptimalizálással (SEO) kapcsolatban és egyébként is egy elég komplex tevékenységről beszélünk. Épp ezért írtam ezt a bejegyezést.
Ebben a cikkben megismerheted a keresőoptimalizálás alapjait és útmutatást találhatsz ahhoz, hogy Te magad is belekezdhess weboldalad optimalizálásába.
Mi az a keresőoptimalizálás (SEO) és miért fontos?
A keresőoptimalizálás (angolul: search engine optimization, vagy SEO) egy olyan folyamat, melynek során weboldalunkat optimalizáljuk, fejlesztjük azzal a céllal, hogy többször jelenjünk meg a keresési találtok közt, ezzel forgalmat szerezve a különböző internetes keresőkből.
Tehát az a célunk a keresőoptimalizálással, hogy minél többször bukkanjunk fel egy-egy releváns Google keresés során. Ezt pedig úgy érhetjük el, ha minél jobb helyezést érünk el a találatok közt.
Jobb helyezést úgy szerezhetünk, ha úgy alakítjuk ki weboldalunkat, hogy az a keresőmotorok számára könnyen áttekinthető legyen és emellett a kereső és a látogató számára is releváns információt nyújtunk.
Ez dióhéjban a SEO folyamata.
Hogy miért fontos ez?
Számos érv szól a SEO mellett.
Talán a legfontosabb, hogy a keresőoptimalizálással elért helyezés ingyenes forgalmat generál. Ezt nevezzük organikus forgalomnak, azaz nem fizetsz minden kattintásért, mint ahogyan tennéd ezt például Google hirdetések használatával.
A másik nagyon fontos tényező, hogy a legtöbb internethasználónak már természetes a Google használata. Ha valamit keresünk az interneten, akkor jó eséllyel a Google keresőjét fogjuk igénybevenni. Ebből következik, hogy hatalmas forgalmat képes generálni egy-egy kulcsszóra elért előkelő helyezés.
A harmadik kiemelt tényező pedig, hogy minőségi forgalmat kapsz, hiszen legtöbbször olyan látogatókat fogsz bevonzani, akik már kereső magatartást folytatnak, tudatosult bennük egy termék, vagy szolgáltatás iránti igény, így jóval könnyebb lesz őket meggyőznöd.
Miért épp a Google találatokra fókuszálunk?
A Google a világ leglátogatottabb weboldala, a keresőmotorok közt több, mint 90%-os a piaci részesedése.
Magyarországon is hasonló a helyzet, felhasználók milliói használják napi szinten. Ezen kívül a webes forgalom közel fele a keresőmotorokon keresztül zajlik. Ez az alapértelmezett magatartás manapság, ha keresek valamit, vagy választ szeretnék a kérdésemre, akkor rákeresek az interneten.
A Google találatok közt is az igazi cél az, hogy az első oldalra kerülj, mivel a látogatók 90% nem megy tovább. A 90% pedig tovább bontható, ennek a 90%-nak a 2/3-a csak az első három találatig jut. Így a cél elsősorban az, hogy ezen pozíciók egyikét megszerezd, másodsorban pedig az, hogy legalább az első oldalon foglaljon helyet a weboldalad.
Ha azt szeretnéd, hogy megtaláljanak az interneten, akkor hiba lenne nem kiaknázni az organikus Google találatokban rejlő lehetőségeket.
Mi az ami nem keresőoptimalizálás?
Gyakran említésre kerül a SEO mellett a SEM kifejezés. A SEM minden a keresőmotorokat érintő marketing eszközt magában foglal, így a hirdetéseket is.
A Google nem csak organikus találatokat jelenít meg, hanem hirdetéseket is. Biztosan találkoztál már a keresési találatok tetején olykor megjelenő „Hirdetés” címkével ellátott találatokkal.
Ezen pozíciókra a Google Ads rendszerén keresztül licitálhatsz és ebben az esetben minden egyes kattintásért fizetned kell.
A keresőoptimalizálás alapjai
A Google és más keresők algoritmusai nagyon összetettek, több ezer tényező befolyásolja azt, hogy egy-egy weboldal milyen helyezést ér el egy-egy adott kulcsszóra. A tényezőket általában három kategória egyikébe szokták sorolni.
Technikai keresőoptimalizálás: A weboldal mögöttes technikai jellemzőit, felépítését, infrastruktúráját foglalja magában
On-page keresőoptimalizálás: Leginkább a tartalom minőségét, testreszabottságát, optimalizáltságát jelenti
Off-page keresőoptimalizálás: Minden a weboldalon kívüli elemet tartalmaz, leggyakrabban az oldalra mutató linkeket soroljuk ide
Nézzük részletesebben a három kategóriát!
Technikai SEO
Minden a weboldalad technikai aspektusát érintő tényezőt ide sorolhatunk. Ezek a tényezők biztosítják azt, hogy a weblap feldolgozható és értelmezhető legyen a keresőrobotok számára, valamint hogy megfeleljen a Google általános iránymutatásainak és alapelveinek.
Többségében egyszer elvégezendő és automatizálható feladatok alkotják a technikai keresőoptimalizálás témakörét. Megvalósításuk kritikus fontosságú, de nem ezek a tevékenységek fognak a Google első helyére repíteni. A technikai SEO kvázi megágyaz a későbbi on-page és off-page tevékenységednek.
Nézzük a legfőbb technikai keresőoptimalizálás alá sorolható elemeket.
Feltérképezhetőség: Az feltérképezhetőség azt jelenti, hogy a Google és más keresők képesek bejárni a weboldalad és feldolgozni a rajta található tartalmat. Ebben többek közt nagy segítséget nyújt a robots.txt elnevezésű fájl, amiben listázhatjuk, hogy mely aloldalak bejárását engedélyezzük, vagy tiltjuk.
Mobilbarát felépítés: A reszponzivitás ma már alapkövetelmény. Elvárt, hogy a weboldalad ne csak asztali gépen, de mobil eszközökön is hibátlanul jelenjen meg.
Betöltési sebesség: A látogatók nem fognak másodperceket várni, ezt a Google is tudja, így azokat a weboldalakat jutalmazza, amelyek képesek rövid idő alatt betölteni.
Biztonság: Itt olyan tényezők meglétére kell gondolni, mint az SSL tanúsítvány, vagy a HTTPS protokoll használata a weboldal egészén.
Core Web Vitals: Ide számos a weboldal sebességét és használhatóságát befolyásoló tényezőt sorolhatunk. Többek közt az elemek betöltés közbeni elmozdulását, az oldal reakcióidejét, vagy a betöltési sebesség egyes elemeit. A Core Web Vitals megfelelőséget könnyedén ellenőrizheted a Google PageSpeed Insights eszközével.
On-page SEO
On-page keresőoptimalizálás alatt a weboldal tartalmának optimalizálására, fejlesztésére vonatkozó feladatok értjük.
Itt a középpontban leginkább az írott tartalom van. A tartalom minősége nagyban meg fogja azt határozni, hogy egy-egy kiszemelt kulcsszóra képes leszel-e komolyabb helyezést elérni.
Számos tényezőt figyelembe kell venni a tartalom elkészítése és optimalizálása során, többek közt ide soroljuk a következőket:
Legfőbb kulcsszó/kulcsszavak: Azon kulcsszavak melyekre a tartalmat szeretnénk optimalizálni. Tehát ezekre a kulcsszavakra szeretnénk helyezést elérni a Google találatai közt.
A weboldal URL-je: Fontos tényező kulcsszavak optimalizásának szempontjából többek közt az URL hossza, vagy az, hogy tartalmazza-e a kulcsszót.
A főcím, avagy title: Szintén fontos információt nyújt a keresők számára, hogy az oldal címében milyen szavakat és milyen sorrendben használunk.
A tartalom: Rengeteg tényezőt kell figyelembe venni egy-egy aloldal tartalmának elkészítésekor. A teljesség igénye nélkül: kulcsszavak elhelyezése és mennyisége, külső és belső linkek a szövegben, olvashatóság, képi, videós és egyéb tartalmak jelenléte, vagy a tartalom hossza.
Képek optimalizálása: A képek jellemzően nagy kiterjedésű fájlok, így érdemes őket megfelelő méretre vágni és letömöríteni. Emellett érdemes úgy nevezett alt címkével ellátni őket, így a kereső számára jellemezve a kép tartalmát.
Belső és külső linkek: Fontos, hogy rámutassunk releváns saját tartalmainkra, valamint külső forrásokat is megemlítsünk a tartalomban.
Frissesség: A gyakran frissített tartalom jó indikátor a Google számára, mely jelzi a tartalom relevanciáját.
Off-page SEO
Off-page keresőoptimalizálás alatt azokat a tényezőket értjük, melyek az oldalunkon kívülről vannak hatással a weboldalunk teljesítményére. Itt leginkább az oldalra mutató linkek mennyisége és milyensége a legfőbb meghatározó tényező.
Az off-page elemek gyakorlatilag biztosítják a Googlet arról, hogy weboldalunk megbízható és az adott témában releváns, jó minőségű tartalmat nyújt. A legfontosabb off-page seo elemek:
A link autoritása: Egy nagyobb autoritással rendelkező site linkje értelemszerűen többet ér seo szempontból, mint egy alacsonyabb autoritással rendelkezőé.
A link relevanciája: Hasonlóan az autoritáshoz, egy az adott témában releváns oldal linkje nagyobb értéket fog képviselni.
Az oldal relevanciája: Nem csak az egész weboldalt, de magát az adott aloldalt is vizsgálja a Google relevancia szempontjából.
A horgonyszöveg: Maga a linket tartalmazó szövegrészlet is fontos információt ad a Google számára.
A keresőoptimalizálás folyamata
Most, hogy az alapokat már ismerjük, nézzük a keresőoptimalizálás folyamatát gyakorlati oldalról is. Dióhéjban megmutatom, hogy hogyan is zajlik egy weboldal SEO optimalizálása. A kezdeti lépések eltérnek attól függően, hogy rendelkezel-e már weboldallal, vagy sem.
1A. Kulcsszókutatás
Ha még nincs weboldalad, akkor a kulcsszavak keresésével kezdünk. A kulcsszókutatás lényege, hogy megtaláljuk azokat a kulcsszavakat, melyek relevánsak a weboldalad, vállalkozásod számára és a rendelkezésre álló erőforrásokkal megvalósítható egy jobb helyezés elérése.
Hogy milyen szempontokat veszünk leginkább figyelembe? A kulcsszónak megfelelő mennyiségű forgalommal kell rendelkeznie. A kulcsszó nehézsége nem túl magas, azaz alacsonyabb a verseny, így könnyebben elérhető egy jó helyezés. Továbbá ahogy írtam, relevánsnak kell lennie a tevékenységi köröd szempontjából.
1.B. SEO Auditálás
Ha már van weboldalad, akkor mindenképp a website SEO elemzésével kezdünk. A SEO elemzés során megvizsgáljuk a korábban említett 3 fő szempontrendszer szerint weblapod jelenlegi teljesítményét.
Technikai auditálás során átvizsgáljuk a weboldalad szerkezetét, infrastruktúráját. Feltárjuk az esetleges hibákat és javaslatokat teszünk további fejlesztési lehetőségekre.
Az on-page, vagy tartalmi audit során a jelenleg elérhető tartalmaidat vizsgáljuk át. Többek közt megvizsgáljuk, hogy mely tartalmaid teljesítenek megfelelően, melyeket érdemes fejleszteni és javaslatokat teszünk új tartalmak elkészítésére.
Az off-page, vagy backlink audit során pedig az oldalra mutató linkeket listázzuk és elemezzük, felmérve a jelenlegi linkprofilodat.
Ha készen vagyunk az auditálással, akkor itt is elvégezzük a kulcsszókutatást. A kinyert információk alapján cselekvési tervet vázolunk fel
2. Technikai optimalizálás
A cselekvési terv első lépése az, hogy az alapokat rendbe tegyük. Ahhoz, hogy sikeres legyen a stratégia többi lépése, ahhoz stabil keretrendszerre van szükségünk. Épp ezért a weboldalad technikai beállításaival kezdjük a keresőoptimalizálás gyakorlati megvalósítását.
3. Tartalommarketing és tartalomfejlesztés
Ha az alapok adottak, akkor hozzákezdünk az új tartalmak készítéséhez és a már meglévő, használható tartalmak fejlesztéséhez. Havi több, a felvázolt kulcsszavakra optimalizált tartalmat készítünk, melyek a megfelelő támogatással, akár már középtávon magas helyezéseket érhetnek el. Ha rendelkezel olyan tartalommal, amelyet érdemes felhasználni és átalakítani, akkor ezek fejlesztését is elvégezzük, hiszen ilyenkor kisebb időráfordítással, viszonylag könnyen mutathatunk majd fel eredményeket.
4. Linképítés
Nem csak a weboldaladra, hanem külső weblapokra is minőségi cikkeket készítünk, melyekben weboldaladra mutató linkeket helyezünk el. Ezzel növelve az egyes bejegyzések és weboldalad autoritását, így fokozatosan előrébb hozva azt a keresési találatok közt.
5. Mérés és riportolás
Az eredményeket folyamatosan monitorozzuk és előre megbeszélt rendszeresség szerint riportolunk is, hogy Te is könnyedén átláthasd a folyamatot.
Keresőoptimalizálásról röviden
Remélem ez a kis gyorstalpaló segítségedre volt abban, hogy megismerd a keresőoptimalizálás alapjait. Ha szeretnél még jobban elmélyedni a témában, akkor ajánlom, hogy folytasd a SEO szövegírásról, a tartalommarketingről, vagy a kulcsszókeresésről szóló cikkemmel.
Gyakran ismételt kérdések
Mi az a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás (angolul: search engine optimization, vagy SEO) egy olyan folyamat, melynek során weboldalunkat optimalizáljuk, fejlesztjük azzal a céllal, hogy többször jelenjünk meg a keresési találtok közt, ezzel forgalmat szerezve a különböző internetes keresőkből.
Mi a keresőoptimalizálás célja?
Minél előkelőbb pozíciót szerezni a számunkra releváns keresések során, továbbá minél többször a keresőt használó felhasználók elé kerülni.
Milyen elemekre bontható a keresőoptimalizálás témaköre?
Általában három kategóriára bontják a SEO tevékenységeket. Technikai SEO-ra, mely a technikai infrastruktúra fejlesztésével foglalkozik, on-page SEO-ra, mely a tartalmak készítését és optimalizálását jelenti, valamint off-page SEO-ra, melynek legfontosabb feladata a linképítés.
Hogyan zajlik a keresőoptimalizálás folyamata?
A keresőoptimalizálás jellemzően kulcsszavak keresésével, valamint a már meglévő weblap auditálásával kezdődik. ezt követi a technikai optimalizálás, majd a tartalmak készítése és a meglévő tartalmak optimalizálása. A folyamat utolsó lépései a linképítés és az elemzés és riportolás.