marketing szövegírás

Marketing szövegírás – Így győzd meg az olvasóid!

Ebben a cikkben:

A szövegírás és ezen belül is a marketing szövegírás mindig is egy kissé behatárolhatatlan kategória volt. Egyrészt egyfajta tudomány, másrészt egy kreativitást igénylő tevékenység. Itt nem elég az, ha ismered a gyakran alkalmazott formulákat, de az sem elég ha jó kreativitással rendelkezel.

Ha olvastad a tartalommarketinggel foglalkozó cikkemet, akkor tudhatod, hogy a szövegírás az egyik legköltséghatékonyabb marketingeszköz. De emellett az egyik legnehezebben kivitelezhető is.

Azzal a céllal írtam ezt a bejegyzést, hogy elolvasásával egy kicsit jobban átlásd a marketing szövegírás folyamatát és ezáltal jobb tartalmakat tudj előállítani. Ezzel végső soron jobb helyezéseket, nagyobb márkaértéket és több vásárlót tudj szerezni. Kezdjünk is bele!

Mi is az a marketing szövegírás? – Kezdjük az alapokkal!

A marketing szövegírás egy olyan folyamat, melynek során szöveges tartalmat állítasz elő azért, hogy informáld, meggyőzd, majd rávedd az olvasót egy adott cselekvés elvégzésére.

Egy igen átfogó kategóriáról beszélünk, hiszen olyan egymástól viszonylag távol álló elemeket sorolhatunk ide, mint a hírlevelek, hirdetések szövegei, a legtöbb termékleírás, de akár a gombokon, vagy fejlécekben található egy mondatos cta is szövegírás végeredménye.

Ezek a szövegtípusok számtalan megfontolásból készülhetnek. Céljuk általában a látogató figyelmének megragadása, a figyelem fenntartása, érzelmi hatás kiváltása, a felmerülő ellenállás megszüntetése, vagy a végső döntés támogatása.

szöegírás

A szövegírás típusai

Ebben a cikkben a marketing szövegírásról írok bővebben, de nem ez az egyetlen kategória. Az elérendő céltól függően több típusba sorolhatjuk a tevékenységeket. Sőt ezeket további alkategóriákra bonthatjuk. Nézzük a leggyakoribb típusokat!

Marketing szövegírás

Ennek az alapjaival már tisztában vagy. Ez a típus leginkább a fogyasztó problémáira, vágyaira, esetleges visszatartó problémákra fókuszál. Marketingszöveg írása során igyekszünk tudatosítani és konkretizálni a potenciális vásárlóban felmerülő hiányérzetet és megoldást kínálni arra. A legfőbb cél az értékesítés elérése.

Direct response (azonnali válasz) szövegírás

Sokan a marketing szövegírás alá szokták ezt a formát csoportosítani, egyébként teljesen jogosan. Itt is a konverzió elérése a célunk, de azt a lehető legrövidebb idő alatt kívánjuk elérni, ezért is fontos kiemelni az “azonnali” szót.

Ide sorolhatjuk a hirdetések szövegeit, melyek valamilyen cselekvésre késztetik az olvasójukat, a gombokat a termékoldalon melyek felszólítanak, hogy tedd a kosárba a terméket, vagy a járdák szélén álló megállító táblák szövegeit is.

Kreatív szövegírás

A különböző változatok közt ez az, amit a legnehezebben lehet megtanulni. Rengeteg gyakorlás árán fejleszthető, igen ritka képességről van szó. A kreatív szövegírók azok, akik egy rövid briefből nagy formátumú élvezetes olvasmányt készítenek, vérprofi szlogeneket írnak, valamint olyan posztokat, amiért a követők hajlandóak máskor is visszatérni.

SEO szövegírás

A SEO szövegírók igazi egyensúlyozó művészek. Olyan tartalmakat állítanak elő amelyet a Google keresője kis támogatással igen előkelő helyen rangsorol, de mégis informatív és értéket nyújt az olvasó számára. Szóval egyszerre ír a keresőmotor és az olvasó számára is.

Minden szövegírónak érdemes minimális ismeretekkel rendelkeznie a SEO alapjairól, főleg, ha nagyformátumú szövegről van szó. Azonban ahhoz, hogy valaki profi SEO szövegíró legyen, folyamatos naprakészségre és mélyreható keresőoptimalizálási ismeretekre is szüksége lesz a kreativitása mellett.

Technikai szövegírás

A technikai szövegírás lényege, hogy egy adott témában rendkívül mélyreható ismereteket adjon át. A technikai szövegíró különlegessége egy adott terület széleskörű ismeretében rejlik.

Rengeteg olyan témakör van, ahol nem elég az ha valaki jó keresőoptimalizálásban, vagy profi szövegeket ír. Ilyen többek közt az orvosi, technológiai, szépségiparhoz kapcsolódó, vagy valamilyen természettudománnyal kapcsolatos kategóriák.

Miért fontos a marketing szövegírás?

A mai online környezetben a szövegírás megkerülhetetlenné vált. A direkt marketing minden eleme a megfelelő tartalomra épül. Gondolj csak bele, mennyivel jobban teljesít egy olyan hirdetés ahol a célcsoportra szabott szöveget helyeznek el, vagy mennyivel többen kattintanak egy személyre szabott email elolvasását követően.

Nem is igazán tudok olyan iparágat mondani, ahol ne lehetne javítani a marketingfolyamatokon erősebb tartalmakkal, hiszen minden felületen alkalmazzuk őket. Gyakorlott marketing szövegíróként minden marketingcsatornádból többet hozhatsz ki. Nézzünk néhányat ezek közül:

  • Magasabb konverziós arány
  • Magasabb interakciós arány a posztjaidon
  • Magasabb email nyitási és kattintási ráta
  • Magasabb látogatószám
  • Alacsonyabb hirdetési költségek
marketing szövegíró

A kiemelkedő marketingszövegek alapjai

Ahogy a legtöbb online marketinget érintő tevékenység esetén, úgy a marketing szövegírásban is akkor tudsz a legegyszerűbben egyre magasabb szintre jutni, ha gyakorolsz. Gyakorlás és új kihívások nélkül nehéz lesz megtanulnod középszerűnél jobbat alkotni. Azonban van néhány tényező, amelyeket ha figyelembe veszel és beépíted őket a munkarendedbe, akkor jóval gyorsabban fejlesztheted a képességeidet. Nézzük hogyan javíthatsz az írásaidon néhány egyszerű trükkel!

Ismerd meg a célközönséged

Rengetegen esnek abba a hibába, hogy mindenkinek meg akarnak felelni az írásukkal, egy jól behatárolható csoport helyett. Ennek a legtöbbször egy túlságos egyszerűsített szöveg az eredménye, mellyel senkit nem fogsz tudni megfelelően informálni és meggyőzni.

Ha még nem tetted meg, vázold fel a célozni kívánt célcsoportokat és állíts fel buyer personákat. Emellett érdemes akár a weboldalon belül is szegmentálnod, hiszen a weboldal egyes elemei más és más fázisát támogatják a fogyasztó döntési folyamatának. Például azok akik a főoldalt böngészik kisebb eséllyel ismerik a vállalkozásod, mint azok akik egy emailes landing oldalon tartózkodnak.

Végezz kutatómunkát

Nem egyszerű a potenciális vásárló bőrébe bújnod, de az igazán eredményes tartalom érdekében érdemes időt szánnod egy kis kutatómunkára. Nagy segítségedre lehet a fogyasztók megismerésében, ha közvetlenül őket kérdezed a tapasztalataikról. Az is hasznos lehet, ha a sales csapatot kérdezed a tapasztalataikról, vagy ha a webes analitikát böngészve megvizsgálod, hol a legmagasabb az oldalelhagyás.

  • Vizsgáld meg a tartalmak korábbi verzióit, mi az ami működött és mi az ami nem
  • Beszélj a sales csapattal, vagy azokkal, akik közvetlenül érintkeznek a vásárlókkal
  • Kérdezd magukat a vásárlókat
  • Használd a webes analitikát és vizsgáld meg a legproblémásabb pontokat

Használj figyelemfelkeltő címeket

Az egyik leggyakrabban hangoztatott taktika. A cím a szöveged azon része, amit a legtöbben fognak olvasni. Az egyik legfontosabb befolyásoló elem, amely bevonzhat egy újabb olvasót, vagy taszíthatja a látogatót. Lehet akármilyen profi maga a tartalom, ha a címet olvasva nem olvassa azt el elég ember.

Rengeteg sablonnal lehet találkozni az interneten a clickbait megoldásokkal kezdve, a nem egész számok használatán át a kérdések alkalmazásáig. Én azonban inkább négy egyszerű tippet adok neked.

  • Nyújts kiemelkedő értékajánlatot
  • Keltsd fel az olvasó érdeklődését
  • Határozd meg, hogy mit is érhet el a tartalom elolvasásával
  • Tesztelj több különböző címet

Figyelj a helyesírásra

Ez igazi no brainer, de sajnos sokszor lehet helyesírási hibákkal tűzdelt tartalmakat látni a legnagyobb márkáknál is. Különösen fájó ez a rövidebb szövegeknél, ahol jobban kiemelkedik egy-egy elírás, mint egy 2000+ szavas tartalomnál, ahol akár rejtve is maradhat egy-két hiba.

Használj olyan eszközt a szöveg első körös elkésztése során amelyben van beépített helyesírás ellenőrző.

Mondj minél többet

Írott tartalom esetén a legtöbbször egyetlen esélyed van meggyőzni a látogatót. Sajnos ez nem olyan kategória, mint egy élő sales beszélgetés, ahol számtalan ponton próbálhatod meggyőzni a potenciális vásárlót. Viszont a sales szemlélet nagyon jól átültethető írásba is.

Mielőtt nekikezdesz a tartalom előállításának vázolj fel minél több lehetséges gondolatot, ami felmerülhet az olvasó fejében. Milyen alapvető elvárásai vannak? Milyen tulajdonságokat preferál? Mi az ami leginkább visszatarthatja a vásárlástól?

Használd ki az esélyed és írj minél részletesebb szöveget (az adott formátum keretein belül), amelyben a lehető legtöbb oldalról támogatod a probléma megoldását.

Kövesd figyelemmel a versenytársakat

Az online marketing bármely területén hasznot hozhat a versenytársak tevékenységének megfigyelése, a marketing szövegírás során sincs ez másképp.

Sosem javaslom, hogy egy az egyben bármit is átvegyél a konkurenciától, de segíthet, ha látod, hogy mások hogyan próbálják megoldani azt a problémát amit te is. Vizsgáld meg a tartalmaikat. Mi az amit kiemelnek? Milyen formulákat használnak? Milyen nyelvezettel, milyen célcsoportot igyekeznek megszólítani?

Egyedi értékajánlat, avagy USP (Unique Selling Proposition)

A USP a terméked egyedi előnye. Olyan előny ami megkülönböztet a versenytársaktól és csak rád jellemző, akkor érhető el ha téged választanak. Lehet ez egy egyedi terméktulajdonság, egy speciális garancia, vagy valamilyen extra vásárlás után járó bónusz.

Gondold végig, hogy mi az az egyetlen előny, amit egyik konkurensednél sem érhetnek el a vásárlók. A feladat, hogy ezt a szövegírás során megfelelő módon helyezd el többször is a szövegkörnyezetben.

Előnyök > Tulajdonságok

Az egyik legegyszerűbb trükkel lehet talán a leggyorsabban vonzóbbá tenni egy marketing szöveget. Tanulj meg a termék, vagy szolgáltatás tulajdonságai helyett az azok által biztosított előnyök kiemelésével dolgozni.

Sokak számára az, hogy felsorolod egy termék tulajdonságait nem igazán jelent túl sokat, mivel nem tudják összetársítani a megoldandó problémával. Különösen igaz ez a vásárlás kezdeti szakaszában, mikor az elsődleges információgyűjtés zajlik.

A legegyszerűbben úgy alakíthatod át a tulajdonságokat előnyökké, ha felírod őket egy oszlopba, majd melléjük írod, a “Miért előnyös ez számomra?, vagy “Mit nyújthat ez számomra?” kérdésekre válaszoló párját.

Rövidebb bekezdések = jobb bekezdések

Nagyban javít az olvashatóságon, ha kisebb, logikusan tagolt néhány mondatos egységekre bontod a bekezdéseid. A hosszú összefüggő sorokra már ránézni sem túl jó, azonnal tankönyv benyomását keltik. A legtöbbször elriasztják a látogatókat, ahelyett, hogy a képernyő elé szegeznék őket.

Használj felsorolásokat

Ha szeretnél listákat könnyen emészthető formában megjeleníteni, akkor ajánlom a felsorolások használatát. Segítségükkel jóval egyszerűbben feldolgozhatja az olvasó a nagyobb mennyiségű információt, anélkül hogy elárasztva érezné magát az információtömegtől.

Szereld le az ellenállást

Segíts az olvasónak leküzdeni a felmerülő bizonytalanságot. Főleg új, a látogató számára még ismeretlen termékek és szolgáltatások esetén rengeteg kérdés felmerülhet böngészés közben. Ha ezekre a kérdésekre nem kap választ a felhasználó, akkor ez egy potenciális vásárlás elvesztését is jelentheti. Persze minden egyes kérdésre te sem fogsz tudni választ adni, de meg kell próbálnod a legszélesebb kör számára bebizonyítanod, hogy helyesen cselekszenek akkor, ha téged választanak.

Ehhez a legjobb módszer ha felvázolsz két oszlopot. Az első oszlopban felsorolod a leggyakrabban felmerülő kérdéseket, a másik oszlopba pedig a lehetséges válaszokat. Majd ezt a táblázatot használva felturbózod az adott tartalmat.

Tesztelj, tesztelj és tesztelj

Amennyiben van rá lehetőséged, készíts több verziót az adott tartalomból és teszteld őket egymás ellen. Néhány kör A/B teszt után egy olyan győztes verzióhoz juthatsz hozzá, amely nagyságrendekkel jobb teljesítményt nyújthat. Néha meglepő eredményeket fogsz tapasztalni, sokszor az a változat hozza a legjobb megoldást, amelyre a legkevésbé számítanál.

Kerüld a zsargonokat

Hagyd ki a bonyolult szakmai elemeket a marketing szövegeidből. Ezen tartalmak célja az informálás és a meggyőzés. Egyiket sem fogod tudni véghezvinni, ha hárombetűs rövidítéseket, valamint olyan szavakat használsz, amit csak a szakmai berkeken belül mozgó kollégáid értenek.

Próbáld lefordítani közérthető formátumra a bonyolult terminológiát és add át azt, hogy ez miért előnyös a felhasználó számára.

Figyelj a keresőoptimalizálásra

Nem SEO szövegírásról van szó ebben a bejegyzésben, de ha weboldalakat szövegezel, akkor nem árt ezt a szempontot is figyelembe venni. Ne ez legyen az elsőszámú szempont, de ha a tartalomba belefér, akkor érdemes kissé megszórni a megfelelő kulcsszavakkal, kifejezésekkel.

tartalom készítés

Gyakorlatban is működő formulák

Ha új neked a marketing szövegírás, akkor gyorsíthatsz a tanulási folyamaton, ha már a bejáratott, évtizedek óta használt szövegírási formulákat veszed alapul. Ezek olyan “szerkezetek” melyeket követve akár tapasztalat nélkül is hatékony szövegeket írhatsz. Rengeteg ilyen formula létezik. én most a három leggyakrabban használtat mutatom be neked.

Az AIDA formula

Talán a legismertebb formula. Nem csak szövegírás során, hanem marketingstratégiák felállítása közben is sokszor előkerül. A négy betű azt a négy fázist jelöli amelyen a fogyasztó keresztülmegy miközben meghozza a döntését.

  • A (Attention) – Figyelem: Meg kell ragadnod a látogató figyelmét az első adandó alkalommal. Fektess különös hangsúlyt valamely előny címben történő megjelenítésére.
  • I (Interest) – Érdeklődés: Ha tiéd a figyelem, akkor érdeklődést kell kiváltanod. Itt jöhet a termék szolgáltatás bemutatása, illetve az hogy hogyan fogja ez megoldani a problémáját.
  • D (Desire) – Vágyakozás: Itt már erős érdeklődést tanúsít a látogató a terméked iránt. Lépj rá a gázpedálra, válaszold meg a felmerülő kérdéseket, szereld le a fennmaradt ellenállást.
  • A (Action) – Cselekvés: A végső lépés. Egy erős CTA segítségével egyértelműen mutass rá, hogy mit kell a vásárlónak tennie azért, hogy megszerezze az általad kínált megoldást.

A FAB formula

Az AIDA megoldásnál egy fokkal egyszerűbben alkalmazható, három lépésből álló formula. Főleg termékszövegek és rövid landing oldalak szövegezése esetén fog segítséget nyújtani.

  • F (Features) Tulajdonságok: Mi az amit kínálsz? A termék rövid bemutatása, a főbb tulajdonságokra koncentrálva.
  • A (Advantages) Előnyök: Itt a fő feladatod az lesz, hogy az előbbiekben felsorolt tulajdonságokat előnyökké változtatod. Azaz bemutatod, hogy az egyes tulajdonságok, hogyan segíthetnek a felmerülő probléma megoldásában.
  • B (Benefits) Haszon: Az előnyöket érdemes tovább formálnod a célcsoportodra szabott előnyök felvázolásával.

A BAB formula

Ezzel a formula biztosan ismerős lesz a tv reklámokból. A legfőbb problémákra fókuszál és egyszerűen szemlélteti azok megoldásának előnyeit.

  • B (Before) Előtt: Ez az, ahogyan most érzi magát a látogató. Valamilyen hiányérzetet érez, melyet szeretne megoldani.
  • A (After) Után: Így érzi magát miután megoldotta a problémáját.
  • B (Bridge) Áthidalás: Így oldhatja meg a problémáját a terméked, szolgáltatásod használatával.

Végső tanács

Mint ahogy sok más képességet, úgy a marketing szövegírást is úgy tudod leginkább elsajátítani, ha minél többet gyakorolsz. Senki sem profi szövegíróként született. Azt javaslom, hogy kezd a kisebb elemekkel, címek, cta, címsorok írásával és fokozatosan haladj az egyre nagyobb kiterjedésű tartalmak felé.

A fentebb felsorolt tippeket is érdemes egyesével beépítened az eszköztáradba. Így leszel lépésről lépésre egyre jobb szövegíró.

Ha van bármilyen tipped amit szívesen megosztanál másokkal, akkor kérlek írd azt meg kommentben.

Olvass tovább, ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Kérdésed van? Hozzászólnál? Itt megteheted 👇

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email
Megosztás itt: pocket
small_c_popup.png

200+ Ingyenes marketing eszköz​

Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy minél jobb élményt tudjunk neked nyújtani.​