Tartalomjegyzék
- Készítsd el magad, vagy bízd ügynökségre a weboldal készítést?
- Weboldal készítés saját kezűleg
- Ha kiszerveznéd – Hogyan válassz weboldal készítő ügynökséget?
- Milyen weboldalra van szükséged? Így határozd meg a szükségleteidet
- A weboldal elkészülte után…
- Weboldal készítés árak, avagy mennyibe kerül egy weboldal elkészítése?
- Összefoglalva
- Gyakran ismételt kérdések
Akár új weboldalt készítenél, akár egy már meglévő weblapot szeretnél átalakítatni, milliónyi tényezőt kell figyelembe venned.
Épp ezért írtam ezt a cikket. A weboldal készítés során felmerülő leggyakoribb kérdéseket összegyűjtöttem és igyekeztem a legjobb tudásom alapján megválaszolni azokat. Mi itt a Features-nél már 100+ weboldalon vagyunk túl, így azt gondolom, hogy tényleg hasznos válaszokkal szolgálhatok.
A cikket végigolvasva megtudhatod a következőket:
- Mik azok az alapkövetelmények amelyeknek manapság egy weboldalnak meg kell felelnie?
- Hogyan érdemes weboldal készítő ügynökséget / fejlesztőt választanod?
- Hogyan kezdj bele a weboldal készítésbe ha magad csinálnád?
- Mennyi időt vesz igénybe a folyamat?
- Hogyan érdemes a weboldal elkészültét követően támogatni azt?
Kezdjünk is bele!
Készítsd el magad, vagy bízd ügynökségre a weboldal készítést?
Alapvetően kétféle módon juthatsz saját weboldalhoz. Vagy te magad készíted el azt, vagy kiszervezed a weboldal készítést.
Manapság már lehetőségünk van arra, hogy saját magunk készítsük el weboldalunkat bármiféle programozói tudás nélkül. Ehhez számos eszköz áll rendelkezésünkre. Én támogatom azt a megközelítést, hogy egy-két tanfolyam elvégzését követően bárki elkészítsen egy egyszerűbb üzleti weboldalt.
Viszont vannak olyan helyzetek, mikor érdemesebb kiszervezni a weboldal készítést. Mindkét megoldásnak megvannak az előnyei és hátrányai.
Nézzünk néhány kérdést, amelyek megválaszolásával egyszerűen kideríthető, hogy melyik megoldás mellett érdemes döntened.
Mennyi időt és energiát tudsz a weboldal készítésre szánni?
A népszerűbb weboldal készítő alkalmazások alapjainak elsajátítása viszonylag gyorsan megy a legtöbb ember számára. Azonban ahhoz, hogy tényleg olyan weboldalt kapj kézhez, mint amit előzőleg elképzeltél, ahhoz elég sok időre lesz szükséged. Mélyen meg kell ismerned az adott szoftvert, annak kiegészítőit, valószínűleg webdesignt és minimális programozási ismeretet is szerezned kell majd.
Sokan nem kalkulálnak ezekkel a tényezőkkel, mikor belevágnak a folyamatba.
Szóval ha nem egy túl komplex weboldalra van szükséged, akkor néhány hét tanulást követően akár te is felépítheted a saját weblapod.
Kiszervezés esetén nem fogsz ezekkel a problémákkal találkozni, de ebben az esetben nyilván magasabb költségekkel kell kalkulálnod.
Mekkora összeget tudsz weboldal készítésre szánni?
Elég lényegretörő kérdés. Minél kisebb a büdzsé, annál valószínűbb, hogy érdemes saját magad belevágnod a weboldal készítésbe. Ma Magyarországon néhány százezres büdzsével egy néhány oldalas üzleti weboldal elkészítésére biztosan találni fogsz megfelelő ügynökséget.
A bejegyzés egy későbbi részében bővebben írok majd a weboldal készítés árairól, illetve hogy mi határozza meg az árazást. De alapvetően egy 7-8 oldalas céges weboldal megvalósítható 2-300.000 forintból, egy egyszerűbb webshop pedig 4-500.000 forintból.
Ha ez nem fér bele az aktuális büdzsébe, akkor időt kell szánni a tanulásra. Javaslom a WordPress nevű szoftver használatát, az egyik legnépszerűbb, legsokoldalúbb megoldás (később írok erről bővebben is). Ha rá tudsz szánni naponta néhány órát a rendszer használatának elsajátítására, és találsz egy szimpatikus tanfolyamot, akkor akár néhány héten belül elindíthatod a saját weblapodat.
Mennyire komplex az elképzelésed?
Érdemes készítened egy listát arról, hogy milyen funkciókat szeretnél a weboldalba ágyazni. Aztán ezt a listát összevetni a választott szoftverrel. Ha minden megvalósítható néhány bővítmény telepítésével, akkor nyert ügyed van. Ha túl komplex az elképzelés, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy szakértőkre bízod a megvalósítást.
Milyen megjelenéssel lennél elégedett?
A legtöbb weboldal készítő szoftver számos előre elkészített sablonnal rendelkezik, így ha számodra megfelel egy ilyen jellegű weboldal, akkor könnyű dolgod lesz. Itt is lehetőséged van arra, hogy egyedi megjelenést készíts, de ezzel visszamutatnék az idő és energia kérdéskörére. Ha nincs tapasztalatod webdesignt és marketinget illetően, akkor sok munkaórát kell majd az alapok elsajátítására fordítanod.
Mennyire értesz a digitális marketinghez?
Azzal hogy elkészült a weboldalad még nem fognak rád találni a potenciális ügyfelek. A weboldalt támogatni kell ahhoz, hogy bármiféle eredményt is fel tudj mutatni. Hirdetésekre lehet szükség, közösségi médiás tevékenységre, keresőoptimalizálásra és még sorolhatnám.
Egy ügynökségnél jó eséllyel megvan a szakértelem ahhoz, hogy ez mind kivitelezhető legyen. Ha magad vágsz bele a weboldal készítésbe, akkor viszont újabb területek megismerésére kell időt szánnod.
A biztonság és támogatás kérdésköre
Sarkalatos pont, hogy mi történik akkor, ha valami balul sül el. Akár félresikerül egy módosítás a weboldalon, akár támadás éri azt, ha magad készítetted az oldalt, akkor legtöbb esetben csak magadra számíthatsz. Ezzel szemben, ha kiszervezed a fejlesztést és a karbantartást, akkor eggyel kevesebb probléma miatt kell aggódnod.
Weboldal készítés saját kezűleg
Nézzük mire lesz szükséged, ha te magad készítenéd el a weboldalad, illetve ismerjük meg a folyamat menetét. De mielőtt belekezdünk szeretnék egy nagyon fontos kérdésre kitérni, mivel elég gyakran felmerül.
Kell-e tudnom programozni?
Egyértelmű nem a válaszom. Manapság CMS-re, például WordPress-re építve programozói tudás nélkül készíthetőek el komplett üzleti weboldalak. Nyilván előnyös ha van valamilyen programozói tudásod, mert így még jobban ki tudod aknázni a szoftverben rejlő lehetőségeket.
Néhányszor emlegetni fogom a CMS rövidítést, szóval nézzük meg mit is jelent.
CMS, avagy tartalomkezelő rendszer
A tartalomkezelő rendszerek olyan szoftverek melyek számos funkcióval gyorsítják meg a weboldal elkészítését és későbbi módosítását. Legfőbb céljuk, hogy leegyszerűsítsék a weboldalunkon található tartalom módosítását és az új tartalmak létrehozását.
Szóval miután telepítesz egy ilyen szoftvert a tárhelyedre, azonnal rengeteg funkcióhoz jutsz, anélkül, hogy programoznod kellene.
Többek közt témákat, sablonokat biztosítanak, melyek a weboldal megjelenéséért felelnek. Alapvető tartalom feltöltési lehetőségeket biztosítanak. Továbbá számos extra funkcióval láthatjuk el őket, úgynevezett bővítmények hozzáadásával.
Ezen szoftverek segítségével különösebb programozói tudás nélkül is belevághatunk egy weboldal készítésébe, majd testreszabhatjuk azt.
A CMS-ek előtt ahhoz, hogy saját blogot, weboldalt, webshopot indíts vagy programozót kellett keresned, vagy magadnak kellett lefejlesztened az elképzelt weblapot. Azonban egy ilyen rendszert választva, szinte teljesen függetlenítheted magad a fejlesztőktől.
Domain név választása
A domain cím, vagy domain név lesz az cím amit a böngészőbe beírva a látogatók megtalálják a weboldalad. Érdemes időt szánni arra, hogy megtaláld a legmegfelelőbb domain nevet. Sok szempont létezik ami megkönnyíti a választást. Ezek közül néhány:
- Legyen könnyen megjegyezhető és kiejthető
- Érdemes egyszerűen betűzhető domaint választani
- Lehetőleg ne legyen túl hosszú
- Ne hasonlítson más márkanevekre
- Hanyagold az ékezetes betűket
Domain végződését tekintve javaslom, hogy maradj a .hu végződésnél, persze ha a magyar piacot célzod. Egyéb esetben jó választás lehet a .com is, vagy az adott országra jellemző domain végződés
A domain neved jellemzően megegyezik a márkád nevével, de ha mégsem így lenne, akkor a fenti szempontok némi támpontot adhatnak.
Tárhely választása
Ha megvan a domain név, akkor következő lépésként tárhelyre lesz szükséged A tárhely egy olyan erre a célra kialakított számítógép, ahol a weboldalad tárolásra kerül és a nap 24 órájában elérhető a látogatók számára.
Tárhelyet tárhelyszolgáltatótól tudsz bérelni. Számos szolgáltató van mind az országon belül, mind külföldön, így elég sok ajánlattal találkozhatsz. Nézzük, hogy mi alapján érdemes kiválasztani a megfelelőt.
Az első fontos tényező a tárhely típusa. Általában két típussal fogsz találkozni az osztott tárhellyel és a VPS-el. A kettő között az a különbség, hogy a VPS esetén dedikált erőforrásokat kapsz, így nem kell másokkal osztozkodnod a szerver rendelkezésre álló erőforrásain.
A VPS egy nagyságrenddel drágább és amíg nem lesz egy napi több tízezres látogatottságú weblapod, addig nem fogod érezni a különbséget. Szóval javaslom, hogy a kezdetekkor még maradj a kedvezőbb árfekvésű osztott tárhelynél.
Kiemelten fontos az ügyfélszolgálat. Minél több kapcsolatfelvételi lehetőséget biztosítanak annál jobb. Továbbá érdemes megnézni, hogy mikor érhetőek el. Elég kellemetlen, ha mondjuk hétvégén merül fel egy probléma és órákat, vagy napokat kell várnod a segítségre
99,99%-os rendelkezésre állás. Tehát az előre bejelentett karbantartásokon kívül mindig elérhető lesz a weboldalad. Kellemetlen lenne, ha a látogatók a szolgáltató hibájából nem tudnák elérni a weblapot, szóval ezt is érdemes figyelembe venni.
Érdemes megnézni, hogy milyen extra biztonsági lehetőségeket nyújtanak. Például van-e automata biztonsági mentés, vagy biztosítanak-e ingyenes SSL tanúsítványt.
Ami még érdekes lehet, hogy van-e WordPress telepítő szoftver a tárhelyen. Nem nagy kihívás a WordPress-t feltelepíteni, viszont egy kezdő számára megkönnyíti a folyamatot az, ha két-három kattintással automatikusan telepítésre kerül a WP.
WordPress telepítése
Ha megvan a domain és a tárhely, akkor a következő lépés a WordPress telepítése. Ebben a bejegyzésben az „egy kattintásos” módszert fogom bemutatni. Viszont van egy különálló cikkem, ami csak a különböző telepítési módszerekről szól. Ha esetleg olyan szolgáltatót választanál, ahol nem érhető az automata telepítés, akkor javaslom hogy olvasd el.
Első lépés. Jelentkezz be a tárhelyed kezelőfelületére, majd keresd meg a megfelelő szolgáltatást és kattints a cPanel feliratú gombra.
A cPanel felületén egészen le kell görgetned és meg kell keresned a WordPress ikont és feliratot.
Ezután a Telepítse az alkalmazást gombra kattintva megjelenik egy új felület. Itt ki kell választanod a domained, majd felhasználónevet és jelszót kell megadnod Számos további beállítást találhatsz, ezeket a WordPress telepítéssel kapcsolatos cikkemben részletesebben is kifejtem.
Ha minden megvan akkor kattints a Telepítés gombra. Végigfut a telepítő és be tudsz jelentkezni a weboldalad kezelőfelületére. Ezt egyébként a domained.hu/wp-admin helyen érheted el és a telepítés során megadott felhasználó és jelszó párossal tudsz bejelentkezni.
WordPress Sablon
Egy korábbi bekezdésében már említettem a sablonokat. Alapvetően ezek szabályozzák a WordPress weboldalad megjelenését, kinézetét. A WordPress sablon könyvtárát itt találhatod, böngészd át, hátha találsz valami szimpatikusat.
Manapság azonban egyre kevésbé gyakori a sablonok használata. Jellemzőbb, hogy inkább oldalépítő, avagy page builder bővítményekre támaszkodunk.
Ezek a bővítmények jóval szabadabb kezet nyújtanak a megjelenés kialakításában. Nem annyira kötöttek a lehetőségek, mint a sablonok esetén. Egy oldalépítővel, mint amilyen az Elementor, egy húzd és vidd felületen építheted fel a weboldalad lépésről lépésre. Ezzel pontosan olyan megjelenést adhatsz a WordPress weblapnak, amilyet megálmodtál.
Aloldalak létrehozása
A weboldalad úgynevezett aloldalakból fog felépülni. Például főoldal, a kapcsolati adatokat tartalmazó oldal, vagy a téged, szolgáltatásodat, termékedet bemutató oldalak.
Ezeket a WordPress kezelőfelületén az Oldalak Új hozzáadása gombbal tudod létrehozni. A létrehozott oldalakat egy húzd és vidd szerkesztővel tudod elemről elemre felépíteni, ez a felület egyébként Gutenberg névre hallgat.
Ha oldalépítőt használsz, például Elementort, akkor egy nagy méretű gomb fogad a frissen létrehozott oldalon Szerkesztés Elementorral felirattal. Erre kattintva tudod megnyitni az oldalhoz tartozó különálló szerkesztőfelületet.
Ha szeretnéd az elkészült oldalakat megjeleníteni és elérhetővé tenni, akkor el kell helyezned egy-egy linket a navigációs menüben, hogy a látogatók is megtalálhassák ezeket.
Ezt a Megjelenés menü, Menük almenüjében találod. Itt a bal oldali listából kiválaszthatod, hogy melyik oldalt szeretnéd a menüben elhelyezni, majd csak hozzá kell adnod a felsoroláshoz. Mentést követően az oldal neve megjelenik a navigációs sávban.
Bővítmények
Ha már megemlítettem a bővítményeket, kicsit bontsuk ki ezt a témát is. Ha keresel egy funkciót, azt már valaki jó eséllyel elérhetővé tette a bővítmény könyvtárban.
Például, ha bekötnél valamilyen analitikai megoldást, vagy webáruházzá alakítanád a weboldalad arra megvan a lehetőséged és mind csak egy bővítmény telepítésére van tőled.
A WordPress bővítménytárban ingyenes bővítményeket fogsz találni. Ezek lehetnek 100%-ban ingyenesek, vagy olyan bővítmények, melyek teljes funkcionalitását csak valamilyen egyszeri, vagy havi díj ellenében veheted igénybe.
Azonban a bővítménytáron kívül számos weboldalról szerezhetsz be bővítményeket. Ezek szinte kivétel nélkül prémium pluginek.
Most hogy egy kicsit jobban megismertük a saját kezű WordPress weboldal készítést nézzük meg a másik oldalt is. Mire érdemes figyelned, ha kiszerveznéd egy ügynökségnek a WordPress weboldalad elkészítését.
Ha kiszerveznéd – Hogyan válassz weboldal készítő ügynökséget?
Ha már kezd kialakulni a kép arról, hogy mi az amit mindenképp elvárhatsz és mi az amire szükséged van, akkor jöhet a következő lépés. Azaz keresni egy ügynökséget, ahol az elképzeléseidet megvalósítják.
Akár a Googlet használod segítségül, akár a Facebook csoportokat, vagy bármilyen más csatornát, egyben biztos lehetsz, rengeteg különböző ajánlattal és lehetőséggel fogsz szembesülni. Mégis mi alapján döntsd el, hogy kire fogod rábízni a vállalkozásod online felületét? Nézzük a leggyakoribb támpontokat amelyek segíthetnek a döntés egyszerűbb meghozatalában.
Szakmai tapasztalat
A későbbiekben lesz még néhány pont a felsorolásban ami segít leszűrni a tapasztalat mértékét és az itt felsoroltakat is részletesebben átnézzük, de nézzük összesítve, hogy mire figyelj.
Kezdd a weboldalukon. Már az ügynökség weboldalának kinézetéből és teljesítményéből is sokat leszűrhetsz, ezt később kifejtem bővebben is. A lényeg, hogy érdemes átnézned a dizájnt, a szövegezést, a navigációt, vagy az oldal sebességét. Sokszor hallhatjuk a suszter cipője védekezést, mikor egy ügynökség weboldala nem túl igényes technikailag, vagy megjelenésben. Szerintem teljesen elfogadhatatlan, hogy egy ügynökség igénytelen honlap mellett kínálja a szolgáltatásait.
Ezt követően navigálj a rólunk szekcióra, nézd meg a csapatot. Nézd meg, hogy vannak-e a külön fejlesztőik, vagy a marketingesek végzik-e ezt a munkát. Érdemes azt megnézni, hogy mióta foglalkoznak weboldal készítéssel.
Sokszor olvashatjuk, hogy „x ideje” foglalkozik valaki weblap készítéssel. Ezt mindig érdemes fenntartásokkal kezelni. Nem egy olyan „fejlesztő” kínálja a szolgáltatásait sokéves tapasztalattal, aki a domainjét néhány hónapja regisztrálta be, vagy a céginformációkból, esetleg a Linkedin profiljából egészen más rajzolódik ki.
Nézd át a portfóliót, vizsgálj meg néhány nagyobb munkát, olvasd el a visszajelzéseket, ha vannak esettanulmányok az oldalon azokat is érdemes átnézni.
Fontos tudni, hogy weboldal készítésen kívül nyújtanak-e más szolgáltatásokat is. Pozitív jel, ha például el mernek vállalni karbantartási munkákat is, vagy egy akkora vállalkozásról beszélünk, ahol már extra szolgáltatásokat is nyújtanak.
Portfólió
Az egyik legegyszerűbb módja a legitimitás ellenőrzésének. Nézd meg mi az amit ők építettek.
Ne érd be a screenshotokkal és képekkel. Keresd fel az aktuális weboldalt és nézd meg, hogy milyen is az valójában.
A portfólió jó betekintést ad a készítők képességeibe és kreativitásába. Fontos, hogy ne csak a dizájnt vizsgáld. Nézd meg az olyan kritikus pontokat, mint a mobiloptimalizált megjelenés, a betöltési sebesség, vagy könnyű kezelhetőség.
Ügyfelek véleményei
Érdemes lehet megvizsgálni, hogy mi mások véleménye az ügynökségtől és a szolgáltatásaikról. Kezdd a weboldalon. Olvasd el az ügyfelek által hagyott véleményeket. Ezt követően javaslom, hogy nézd át a Google és Facebook profiljaikat, ott szűretlenül láthatod, hogy mit gondolnak mások.
Garancia
A garancia kérdésében nem fogok tudni egyértelmű iránymutatást adni, ahány ügynökség annyiféle módon értelmezik a garancia fogalmát. A lényeg, hogy az elkészült munkára mindig rögzíts a szerződésben valamiféle garanciát.
Legtöbbször az eredeti (módosítások nélküli) websitera, illetve karbantartással egybekötött garanciákkal fogsz találkozni. Ez azt jelenti, hogy az elkészült oldalra tudnak garanciát biztosítani, egészen addig, míg nem történik azon módosítás. A karbantartással egybekötött, pedig egy keretszerződést jelent ami a weboldal karbantartásával együtt magában foglalja a garanciavállalást it.
És hogy mit tartalmaz a garancia? Jellemzően az oldal zökkenőmentes működését biztosítja, illetve az esetleges hibaelhárításokat.
Támogatás
Ha már a garanciánál tartunk említsük meg a weboldal elkészültét követő támogatás kérdését is. Itt még több opcióval fogsz találkozni, mint a garancia esetében.
Szerintem az a legtöbb ügynökség esetében nem fog problémát jelenteni, ha egy ügyfél számára havonta egy-két kérdést meg kell válaszolni. Nálunk is gyakori, hogy kíváncsi valamire a partner amire nem talál választ. Tiszta sor, segítünk.
Ott kezdődik a probléma mikor már akkora terhet rónak a kérdések és az elvégzendő feladatok a fejlesztőre, hogy az más, egyébként bevételt jelentő munka rovására megy.
Épp ezért szokás egy (jellemzően garanciával egybekötött) fix munkaórát magában foglaló támogatásra is leszerződni. Ez nem minden ügynökségnél elérhető, de számtalan vállalkozás kínál kizárólag erre a problémára megoldást.
Ez azért jó, mert havi néhány ezer forintért biztosítva van a weboldalad működése és ha szeretnél változtatásokat eszközölni, akkor nem neked kell órákat a neten töltve megkeresned a megoldást (persze ha az elvégezhető fejlesztői tudás nélkül), hanem mindig lesz aki megoldja a problémádat.
Weboldal készítés ára
Kritikus kérdés, sajnos ma még mindig ez a fő döntési szempont rengeteg vállalkozás számára.
A weboldalad az online megjelenésed sarokköve ami évekig fogja szolgálni a vállalkozásodat. Szerintem ez nem az a kategória ahol érdemes mindenáron spórolni.
Nagyon szélsőséges árajánlatokkal találkozhatsz amikor weboldal készítés után érdeklődsz.
Amikor egy, a fenti pontokban megfelelő vállalkozás ad egy 400.000 forintos ajánlatot és emellett kapsz egy 99.000 forintosat, akkor sejthető hogy valami nem oké. Nem biztos, hogy a drágább jobb, de 99.000 forintért biztosíthatlak, hogy egy másik weboldalon használt sablont fogsz kapni a saját logóddal ellátva.
Persze, van akinek ez is megteszi, de ez is olyan mint a vállalkozásod más elemei. Megfelelő befektetés nélkül nem várhatod el, hogy minden flottul működjön és mindenből a legjobbat kapd.
Nekem az a tanácsom, hogy ne az ár, hanem az érték legyen a fontosabb szempont. Vizsgáld meg, hogy egy ajánlat miért lehet magasabb, mint egy másik. Jobb a portfóliójuk? Jobb szakemberekkel dolgoznak? Jobb támogatást nyújtanak?
Hosszútávú partneri kapcsolat
Rengeteg weboldal készítő vállalkozás tűnik fel, majd tűnik el a süllyesztőben minden évben. Az ügynökségek képességeinek igazi mutatója a hosszú távú működés. Minél hosszabb ideje van egy vállalkozás a pályán, annál valószínűbb, hogy képesek a folyamatos fejlődésre, valamint arra, hogy folyamatosan talpon maradjanak az erős piaci versenyben.
Nyilván hosszú távra tervezel a vállalkozásodat illetően, szóval érdemes olyan fejlesztőt keresned aki akár éveken keresztül képes támogatni terveid megvalósulását.
Nézz utánuk cégjegyzékben, nézd meg a portfólió méretét. De emellett fontos az emberi oldal is, hiszen olyan partnert érdemes választanod akivel (akikkel) jól tudsz kommunikálni és közösen dolgozni.
Interakció és kommunikáció
Érdekes pontja a listának a kommunikáció minősége. Már az első kapcsolatfelvétel során le lehet szűrni némi információt. Fontos hogy már az elején felismerd, ha nincs meg az összhang.
Miután felveszed a kapcsolatot figyeld meg, hogy mennyi idő alatt kapsz visszajelzést. Ha napok telnek el a levélváltás között az nem a legjobb jel. Ugyanilyen egyszerűen leszűrhető kvalitás helyesírás, valamint a választékos fogalmazás is.
A konzultáció során is figyelned kell. Látszik az, ha valaki tapasztalatlan a szakmai kérdéseket illetően, vagy ha egyszerűen felkészületlen. Ezek mind mind negatív előjelek az ügynökség szakmaiságát tekintve.
Kiemelném még azt, hogy a szakértők meg fogják hallgatni az elképzeléseidet és nem akarnak majd rádsúlykolni olyan megoldásokat, amiket jobban megvizsgálva nem biztos hogy érdemes alkalmazni. Te ismered a legjobban a vállalkozásodat, ha nem támogatják az elképzeléseidet, akkor nehéz lesz együttműködnötök.
Az érme másik oldala a konstruktív jellegű tanácsadás. Természetesen a weboldalt készítő ügynökség keze munkája lesz a megvalósuló site, de ha nem tudnak hozzátenni az elképzeléseidhez akkor az szintén nem egy jól működő partnerség jele. Nem egy minden kérdésedre bólogató csapatot akarsz megbízni, hanem egy olyat amely képes hasznos ötletekkel, tanácsokkal kiegészíteni azt amit te elképzeltél.
Extra szolgáltatások
Az utolsó pont egy nem különösebben kritikus, inkább hasznos tanács.
Az hogy elkészült a weboldalad még nem garancia semmire. Valószínűleg nem fognak hirtelen elözönleni a vásárlók. Ahhoz hogy a weboldalad „láthatóvá tedd” egy jól működő marketing gépezetet kell felépítened. Stratégiádtól függően belefoghatsz hirdetések készítésébe, keresőoptimalizálásba, tartalommarketingbe, stb.
Ezért hasznos lehet, ha egy olyan nagyobb ügynökséggel szerződsz le, ahol segítenek elindulni a weboldal elkészítését követően. Így egy olyan partnerrel dolgozhatsz együtt házon belül, aki ismeri a weboldalad, ismeri annak lehetőségeit és már van egyfajta bizalom köztetek.
Persze más szolgáltatás esetén is érvényesek a fentebb leírtak, vizsgáld meg, hogy szakmai szempontból érdemes-e más területen velük együtt dolgozni.
Hogyan zajlik a weboldal készítés folyamata?
Ezen a ponton már legalább egy potenciális ügynökségi partnerrel rendelkezel. Nézzük, hogy milyen lépéseken keresztül jutsz majd el a kész weboldalad átvételéig.
1. Kapcsolatfelvétel
Nyilván az első lépés a folyamatban a kapcsolat felvétele a lehetséges kivitelezőkkel. Ez rengeteg különböző médiumon keresztül végbemehet, email, telefon, live chat, közösségi média, stb. A lépés végeredménye egy lefixált konzultáció.
2. Konzultáció
A konzultáció során (manapság inkább virtuális formában) találkozol a lehetséges partnerekkel. Mi a Google Meet, vagy Zoom hívásokat preferáljuk, de hagyományos formában is sor kerülhet a beszélgetésre.
A megbeszélés a vállalkozásod és a weboldalad körül fog forogni. Mi fejlesztők minél több releváns információt próbálunk megtudni, ahhoz hogy minél személyre szabottabb ajánlatot tudjunk adni, minél jobb tanácsokkal és ötletekkel láthassunk el és végeredményül minél jobb munkát tudjunk neked átadni.
Lényeges a megfelelő felkészültség. Gyűjtsd össze az elképzeléseidet. Listázd ki a weboldalakat amelyek tetszenek, írd össze a kérdéseidet, kéréseidet. Próbálj te is minél több információhoz jutni a fejlesztők kompetenciáit illetően.
Normál esetben egy nagyon jó oda-vissza párbeszéd tud kialakulni és a beszélgetés végére mindkét fél megtudja azokat az információkat amelyekre szüksége van a döntések meghozatalához.
3. Árajánlat és szerződéskötés
Miután a fejlesztői csapat megismerte az árajánlat kialakításához szükséges információkat, nincs más hátra mint összerakni azt.
Ezt a konzultációt követő néhány napon belül megkapod. Tartalmazza a konzultáción megbeszélt fontosabb témaköröket. A fejlesztési folyamat lépéseit. A weboldal főbb elemeit és funkcióit. Valamint magát a teljes fejlesztés költségét.
Ha ezt elfogadod és megkötitek a szerződést akkor kezdetét veszi a fejlesztés folyamata.
4. Tárhely és domain
Ez a lépés abban az esetben lép életbe, ha még nem rendelkezel domainnel és tárhellyel. Ilyenkor a weboldal készítő ügynökség segít neked egy megfelelő domain és a hozzá tartozó tárhely kiválasztásában és megvásárlásában. Ha csak az egyikkel, vagy a másikkal rendelkezel, akkor nyilván csak a hiányzó elemet vásároljátok meg.
5. Tervezés és dizájn
Itt kezdődik el az érdemi munka. A weboldal tervezési folyamat során felvázoljuk a weboldalt felépítő aloldalakat és strukturáljuk azokat, úgynevezett oldaltérképet készítünk.
Ezt követően minden aloldalról és lényegesebb weboldalt felépítő elemről készítünk egy elsődleges designt. Ez alapján fogjuk elkészíteni a használható, éles verziókat.
Elég hosszan tartó és aprólékos munka ez mivel rengeteg vizuális elemet kell elkészíteni, majd ez olyan formába önteni amely a lehető legjobban megkönnyíti a fejlesztés folyamatát.
6. Fejlesztés
Végre eljutottunk oda, hogy a weboldalad ha részben is, de kezdi elnyerni végleges formáját. Ezen a ponton a fejlesztők elkezdik az előzőleg megtervezett és megszövegezett vázlatot a böngészők számára érthető formába ölteni.
A fejlesztés során egy csak a számodra és a fejlesztők számára elérhető tesztkörnyezetben épül a weboldal lépésről lépésre.
A fázis végére már egy szinte végleges weboldalt fogsz látni, amin a végső simításokat kell elvégezni.
7. Tartalomkészítés
Igazából összefolyik a fejlesztési és dizájn fázisokkal. Amint elkezd testet ölteni a végleges dizájn a szövegírók és tartalommarketingesek elkezdhetnek dolgozni a weboldal szövegezésén.
Ez sem egy egyszerű munka, kulcsszóelemzés és seo audit szokta megelőzni, azért, hogy a legjobb on-site eredményeket tudjuk nyújtani. Emellett viszont fontos, hogy olyan tartalom kerüljön fel ami képes hatékonyan a konverzió felé terelni a látogatókat.
8. Tesztelés és élesítés
A leginkább rutinfeladat a felsorolásban.
Tesztelés során a lehető legtöbb elemet leteszteljük és megbizonyosodunk arról, hogy azok működnek. Megnézünk minden egyes linket, űrlapot, átnézzük a szövegeket, szóval minden olyan apróságot megvizsgálunk amivel egyébként probléma adódhat.
Ha mindent rendben találtunk, akkor a weboldalt átköltöztetjük a korábban megvásárolt tárhelyre. Innentől kezdve elérhető a társított domain címen.
9. Karbantartás
Opcionális lehetőség, nem mindenki él vele. Javasolni szoktam, hogy legalább egy havi néhány órás karbantartási csomagot vásároljanak az elkészült oldal mellé.
Fontos, hogy a website folyamatosan, megfelelő minőségben működjön. Ehhez azonban az kell, hogy egy-egy felmerülő problémát minél gyorsabban elhárítsunk.
Nem csak az esetleges hibák miatt érdemes a karbantartásra áldozni. Olyan feladatok szoktak idetartozni, mint a weboldalt kisegítő szoftverek frissítése, vagy apróbb módosítások végrehajtása.
Milyen weboldalra van szükséged? Így határozd meg a szükségleteidet
Ha úgy kezdesz neki a weboldal készítésnek, hogy körvonalaztad a szükségleteidet, azzal rengeteg időt, energiát és nem utolsó sorban pénzt spórolhatsz meg. Nem mindegy például, hogy szükséges-e bizonyos funkciók lefejlesztése és beépítése, vagy, hogy szükséged van-e olyan extra szolgáltatásokra, mint például a későbbi karbantartás.
Van néhány kérdés melyet mindig felteszünk a konzultációk során. Ezek olyan kritikusok pontok, melyekkel nagyon jól le lehet szűkíteni az igényeket és segítenek keretet adni a honlap készítés során az elképzeléseknek. Nézzük ezeket!
Mi lesz a weboldal célja?
Talán a leglényegesebb kérdés. Fontos, hogy viszonylag pontos választ tudj adni erre a kérdésre, hiszen az egész fejlesztési folyamat az elérendő célra lesz kihegyezve.
Szóval mi is lehet egy weboldal célja? Ezek a leggyakoribb válaszok:
- Termékek, szolgáltatások interneten keresztüli értékesítése
- Fizikai értékesítés kiegészítése internetes elérhetőséggel
- Teljes átállás online értékesítésre, fizikai értékesítésről
- Márkaismertség növelése
- Új kommunikációs felület a vállalkozásod számára
Ebből már elég messzemenő következtetéseket lehet levonni.
Néhány példa arra, hogy ez hogyan is segíthet:
Ha most csak egy egyszerű bemutatkozó oldalra van szükséged, de tudod, hogy később szeretnél egy webshopot is, akkor rengeteg időt spórolhatsz azzal, ha már most beépítik, a webshop funkcionalitást és csak később aktiválják azt.
Ha a weboldalad a kezetekről nagy forgalomra számíthat érdemes lehet azonnal egy nagyobb tárhelycsomagot választani, így a későbbiekben rengeteg problémától (leállások, kiesések) kímélheted meg magad.
Ha a weboldal fontos pont lesz a vállalkozásod kommunikációjában, akkor érdemes lehet elgondolkodni azon, hogy olyan extra funkciókkal vértezd fel az elején, mint az élő chat lehetősége.
Kik alkotják a célközönséged?
Ezzel főleg a fejlesztő munkáját fogod segíteni, de érdemes végiggondolni, hogy kik is fogják használni a weboldalad. Nagyban meghatározza a dizájn és funkciók kialakítását.
Haladj végig a klasszikus demográfiai, pszichográfiai jellemzőkön. Milyen nemű a tipikus felhasználó? Mennyi idős? Milyen eszközökről fog böngészni? Milyen az iskolázottsága? Mekkora jövedelemmel rendelkezik?
Később ennek az elemzésnek a marketing stratégiád kialakítása során is nagy hasznát fogod venni.
Hogyan fognak rátalálni a weboldaladra?
Szorosan kapcsolódik az előző bekezdéshez. A fejlesztést is meghatározza, de főleg a weboldal készítés utáni marketingszolgáltatásokat fogod tudni meghatározni egy pontos válasszal.
Azzal, hogy elkészült a weboldalad még nem fognak fejvesztve özönleni a vásárlók. Persze ez alól kivételt képez egy más platformokon már jól bejáratott márka, vagy egy nagyon szorosan összefonódott „mindenki mindenkit ismer” iparág webshopja.
A weboldal elkészültét követően szükséged lehet például keresőoptimalizálásra és ehhez természetesen tartalmakra, így egy felesleges kört megspórolhatsz, ha olyan fejlesztőt választasz, aki seo szempontból egy minőségi oldalt ad át.
Másik gyakori példa a Facebook, vagy Google hirdetésekkel történő indítás. Ilyenkor jól jöhet, ha van egy-két landing oldalad, amit a hirdetésekhez felhasználhatsz, illetve ha profi szöveges és vizuális tartalom található a websiteon.
Hogyan illeszkedik a weboldalad a marketingstratégiádba?
Az utolsó, de sarkalatos kérdés, mivel nem túl gyakori, hogy a weboldal az adott vállalkozás egyetlen marketingeszköze.
Mind a hagyományos offline, mind az online eszköztáradat érdemes figyelembe venned.
Offline esetben olyan dolgokra kell gondolnod, mint hogy hová tereled az érdeklődőket, hogyan vonod be őket az adatbázisodba, milyen eszközöket kell alkalmaznod ahhoz, hogy a hagyományos és a digitális felületeket összekösd. Hol lesznek a kapcsolódási pontok?
Online marketing esetében egyszerűbb a helyzet. Listázd az eszközöket amiket használsz, valamint amiket használni tervezel a közeljövőben. Ezután nézd meg hogyan kötheted ezeket össze a weboldaladdal. Néhány példa: email lista feliratkoztatás, közösségi profilok beágyazása, vagy analitikai eszközök integrációja.
Alapfunkciók, amelyek minden weboldal készítése során kötelezőek
Akármilyen weboldalt is készíttetsz vannak olyan funkciók amelyeket szinte kötelezően elvárhatsz a pénzedért. Nem mondom, hogy fejvesztve kell menekülnöd, ha valamelyik weboldal készítő cégnél egyik-másik nem része keretszerződésnek, de úgy gondolom hogy 2023-ban minimum, hogy mobil eszközökön is gond nélkül megjelenjen a weboldalad, vagy hogy egy cikket te magad is fel tudj tölteni a weblapra. Nézzük ezeket!
Egyedi design
Ez egy igazi no-brainer elvárás. Elvárható, hogy egy teljesen a nulláról felépített weboldalt kapj, egy olyan dizájnnal ami nem fog szembejönni a weben.
A megjelenés mellett egyediség terén fontos még, hogy a konzultáció során be tudjuk lőni a célcsoportot, illetve meghatározzuk a célokat, hiszen ezek mentén kell majd a webdizájnt kialakítani. Teljesen más elvek mentén haladunk például egy idősebb korosztály és egy 15-18-as célcsoport esetén.
Ezért nem szoktam a sablon megoldásokat javasolni. Baromi idegesítő lesz, mikor ugyanazt a dizájnt meglátod egy másik weboldalon és a sablon átalakításával is annyi munka van, hogy ugyanazon idő alatt akár egyedi megjelenést is kaphattál volna.
Az egyetlen kivétel az, ha nagyon gyorsan szükséged van a weboldalra. 1-2 napos határidők esetén nem igazán van más megoldás, mint egy sablont választani.
Gyors oldalbetöltés
Felhasználói és keresőoptimalizálási szempontból is kiemelt szerepe van a weboldal sebességének. A látogatók nem fognak a végtelenségig várakozni az oldal betöltésére. Minden egyes elvesztegetett tizedmásodperc elvesztett vásárlókat jelent.
SEO szempontból is érdemes minél többet tenni a gyors oldalbetöltés érdekében. Ellentmondó információk érhetőek el arról, hogy a Google rangsorolási szempontként használja-e az oldalsebességet, de egy néhány másodperces idővel biztosan nem fogsz problémákba ütközni.
Technikai keresőoptimalizálás
Itt olyan beállításokra kell gondolni, amik a későbbiekben segíteni fognak abban, hogy jobb helyezést érj el a Google és más keresőmotorok találati listájában.
A teljesség igénye nélkül ide tartoznak a megfelelő url címek, az oldaltérkép megléte, a tartalmak tömörítettsége, vagy a képek optimalizálása.
Célcsoportnak írt szöveg
Ha jól konvertáló weboldalt szeretnél készíttetni, akkor egy 100%-ig egyedi, célcsoportra szabott tartalomra van szükséged. Jó szöveget írni sok esetben legalább olyan nehéz, mint magát az oldalt lefejleszteni.
Mi külön szövegírót alkalmazunk a weboldal készítés során azok megszövegezéséhez, mivel ez egy teljesen külön szakma, ami nagy szakértelmet és tapasztalatot igényel.
Reszponzív weboldal
Ma már nem csak asztali gépekről és laptopokról használják az internetet az emberek. Mindenkinek ott a zsebében a mobiltelefon, hátizsákban a tablet. Egy weboldalnak a lehető legtöbb eszközön kell hiba nélkül megjelennie.
Saját szerkesztőfelület
Jó ha az apróbb módosításokért nem kell a fejlesztőhöz rohangálnod, hanem te magad is el tudod végezni azokat. Mi az alapvető funkciók használatát minden esetben megtanítjuk. Ezek közé tartozik a tartalmak feltöltése, azok cseréje, vagy például egy bejegyzés megírása és publikálása.
Fejleszthetőség / Skálázhatóság
Lehet, hogy jelenleg csak egy egyszerű üzleti weboldalra, vagy egy néhány terméket felvonultató webáruházra van szükséged. Később azonban a vállalkozás növekedésével új funkciókra, eszközökre lehet szükséged.
Egy olyan alapot kell kapnod, ahová a későbbiekben integrálhatóak további marketingeszközök és az erőforrások is növelhetőek. Mindezt anélkül, hogy gyökeres változtatásokat kelljen végrehajtani a már működő weboldaladon.
Biztonságosság
Kulcsfontosságú, hogy megakadályozzuk az illetéktelen használatot. Sajnos a felhasználói hibákból eredő biztonsági résekkel sokat nem tudunk tenni, viszont mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy megnehezítsük a rosszakarók dolgát. Ilyen biztonságot növelő elem a tűzfal és a captcha használata, vagy az automata biztonsági mentések beállítása.
Alapvető analitikai eszközök
Még ma is sokszor látok olyan weboldalakat, amelyek mögött semmilyen analitika nincs elhelyezve. Pedig egy Google Analytics integrálása igazán triviális feladat. Felmerül a kérdés, hogy hogyan méred a weboldalad teljesítményét, ha nem látod, hogy mi történik magán az oldalon?
Ingyenes SSL
Sok szempontból fontos a tanúsítvány megléte. Sok böngésző hibaüzenetekkel bombázza a látogatót, ha nincs az adott oldalon tanúsítvány. Hátrébb rangsorol a Google és befizetéseket sem tudsz fogadni, ha nincs SSL.
Nem azt mondom, hogy minden fejlesztő ingyen biztosítson egy többszázezer forintos tanúsítványt, de egy Let’s Encrypt SSL-t ingyen néhány perc alatt beállíthat bárki.
A weboldal elkészülte után…
Az, hogy weboldalad elkészült sajnos nem garantálja azt, hogy rád találnak az emberek. Ha szeretnéd minél több emberhez eljuttatni a weboldalad, akkor még sok teendő vár rád. Nézzük mi az amibe azonnal belekezdhetsz ahhoz, hogy minél több látogatót vonzz.
Tartalommarketing
Talán ez a legegyszerűbb a listában. A jó minőségű, gyakran frissített tartalomnak számtalan előnye van. Segít előrelépni a Google találati listáján, autoritást biztosít az iparágadban, forgalmat, leadeket generálhatsz és segít kialakítani a vállalkozásod „hangját” az online térben.
A legjobb, ha egy tartalmi audittal kezdesz. Vizsgáld meg, hogy mi az amit azonnal, vagy némi módosítással fel tudsz használni. Van-e valamilyen korábbi bejegyzésed, esettanulmányod infografikád, amit akár azonnal publikálhatsz. Végezz kulcsszó- és versenytárs elemzést, ezek segítségével gyorsan megtudhatod, hogy mi az ami után a potenciális látogatók érdeklődnek.
Keresőoptimalizálás
Szorosan kapcsolódik a tartalommarketinghez. Manapság már igen komplikálttá vált a jó helyezés elérése a legtöbb kulcsszóra, de nyilván nem egy lehetetlen feladat. A teljesség igénye nélkül megemlítek néhány dolgot amibe érdemes belekezdened, ha ezt az utat választod.
Fontos kiemelni a backlinképítés szükségességét, a jó tartalom mellett érdemes többek közt más felületeken is publikálnod. Fontos az on-site keresőoptimalizálási tényezőket is mindig naprakészen tartani.
Hirdetések
Ha fontos a gyors eredmények elérése és rendelkezel hirdetésekbe fektethető tőkével, akkor érdemes megfontolnod az online hirdetési felületek használatát. Itt főleg a Google Ads, illetve a Facebook / Instagram párost szoktam első körben ajánlani. Jól menedzselt hirdetésekkel igen gyorsan érhetsz el látványos eredményeket.
Közösségi média
Manapság már nem biztosít akkora organikus elérést egyetlen felület, mint a korábbi időkben és ez a tendencia sajnos folytatódik. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem lenne érdemes a közösségi platformokkal foglalkozni. Továbbra is nagyszerű eszközök közösségépítéshez és a hirdetési felületekkel kombinálva hatásos eszközei lehetnek az online marketing eszköztáradnak.
Email marketing
Azt szoktam javasolni, hogy az első pillanattól kezdve biztosíts lehetőséget az email címek begyűjtésére. Az email abban különbözik a legtöbb eszköztől, hogy sosem leszel kiszolgáltatva egy harmadik félnek. A felépített listád mindig a tiéd lesz, így az irántad érdeklődőket mindig el fogod tudni érni.
Analitika
Mit ér bármelyik marketingeszköz is, ha nem látod azok hatékonyságát. A weboldal elkészültét követően érdemes legalább az alap analitikai eszközökkel (Google Analytics, Google Search Console, stb.) megismerkedned. Rengeteg, azonnal használható információt nyerhetsz ki belőlük amelyet a vállalkozásod jobbá tételére használhatsz.
Weboldal készítés árak, avagy mennyibe kerül egy weboldal elkészítése?
Számos tényező befolyásolja egy-egy honlap végleges költségét, nagyban eltérő árajánlatot fogsz kapni egy néhány oldalas céges bemutatkozó oldalra, mint egy komplex webáruházra. Ugyanígy más ajánlatot fogsz kapni, ha egy kezdő, egyedül dolgozó fejlesztőt bízol meg, mintha egy számtalan projekttel rendelkező ügynökségre esik a választásod. De egészen másak a költségek, akkor ha te magad fogsz bele a weboldal készítésbe.
Írtam már egy nagyobb terjedelmű cikket a weboldal készítés árairól, de a lényeget úgy gondolom fontos itt is összefoglalnom.
A tavalyi évben összegyűjtöttem a „weboldal készítés” kifejezés első száz Google találatát és kielemeztem az ott tapasztaltakat. Elég szélsőséges kép rajzolódott ki. A néhány tízezer forintos ajánlatoktól a milliós tételekig minden megtalálható volt.
Döntő többségük (68%) nem adott meg árazást, a másik 32% legalacsonyabb ajánlata 89.000 forint volt, a legmagasabb pedig közel másfél millió forint. Leggyakrabban azonban 200.000 és 400.000 forint közötti weboldal készítési árakkal lehetett találkozni. Kicsit szemléletesebben az átlagértékek táblázatba foglalva:
WordPress weboldal készítés árak (4-5 oldalas céges weboldalak) | kb. 180.000 Ft-tól |
WordPress weboldal készítés árak (5+ oldalas céges weboldalak) | kb. 240.000 Ft-tól |
WordPress webáruház készítés árak | kb. 350.000 Ft-tól |
Természetesen van magyarázat erre a nagy különbségre. Teljesen más árajánlatot fogsz kapni egy néhány fős egyéni vállalkozói csapattól, mint egy nagyobb cég fejlesztői gárdájától. Minél nagyobb a tapasztalat és a presztízs mértéke, annál nagyobb árakkal fogsz találkozni.
Ugyanígy meghatározó tényező a weboldal típusa, egy webshopra és egy néhány oldalas üzleti oldalra értelemszerűen két nagyon különböző ajánlatot fogsz kapni. A funkciók száma ls komplexitása, de a használt technológia is nagyban módosítja az árakat.
De ezeken kívül még rengeteg tényezőt sorolhatnék még fel. A szöveges és képi tartalmak elkészítése, a megjelenés egyedisége, a határidők és még sok más sorolható ide. Ha szeretnél ezekről bővebben olvasni, akkor javaslom a témában írt cikkemet.
Utolsó bekezdésként pedig nézzük meg mennyibe kerül ez, ha úgy döntesz, hogy te magad készíted el a weboldalad:
Weboldal készítő tanfolyam ára | kb. 30.000 Ft-tól |
Domain ára (2 évre) | kb. 4.000 Ft-tól |
Tárhely ára (egy évre) | kb. 10.000 Ft-tól |
Szükséges szoftverek ára (3-4 WordPress plugin) | kb. 50.000 Ft-tól |
Összefoglalva
Egy weboldal elkészítése sohasem egyszerű feladat. Minél felkészültebben kezdesz neki, annál biztosabb lehetsz abban, hogy tényleg minőségi és általad elképzelt megjelenésű oldalt fogsz kézhez kapni.
Ha összegezni szeretném a cikkben leírtakat, akkor a következőkre hívnám fel a figyelmedet:
- Legyél tisztában a vállalkozásod rövid és hossztávú céljaival. Szánj időt arra, hogy felvázold azt, hogy hogyan is fogja a weboldal támogatni ezeket a célokat.
- Egy weboldal sosem kis befektetés, tudd, hogy mi az ami mindenképp elvárható.
- Vázold fel a szükségleteidet, érkezz minél felkészültebben a konzultációra.
- Járd körbe a potenciális kivitelezőket és dönts megfontoltan.
- A weboldal elkészültével nincs vége a feladatok sorának, állíts (állíttass) fel egy marketingstratégiát és vidd sikerre a vállalkozásod.
Gyakran ismételt kérdések
Mennyibe kerül egy átlagos weboldal elkészítése?
Rengeteg tényezőtől függ a szolgáltatás árazása. Egy egyszerűbb 4-5 oldallal rendelkező, CMS alapú üzleti weboldalt jellemzően 200.000 – 250.000 forintos ársávban készítünk el. Webshopokat és komplexebb megoldásokat 400.000 forinttól vállalunk.
Készítsem el saját magam, vagy bízzam szakértőre a weboldalam elkészítését?
Csak tőled függ, hogy melyiket preferálod. Manapság már nagyon profi tanfolyamok érhetőek el, melyeken keresztül elsajátíthatod az üzleti weboldal készítés lépéseit. Emellett számos szakértőt találhatsz a magyar interneten, akik készséggel segítenek a terveid megvalósításában.