weboldal készítés

Weboldal készítés Magyarországon 2020-ban

Ebben a cikkben:

Akár új weboldalt készíttetnél, akár egy már meglévő websiteot szeretnél átalakíttatni, milliónyi tényezőt kell figyelembe venned. Mind az igények meghatározása, mind a megfelelő kivitelező és üzemeltető megtalálása, mind a weboldal készítés folyamatának lebonyolítása során rengeteg kérdés merülhet fel benned. Sok esetben olyan komplex kérdések, melyekre a szakemberek sem tudnak azonnali, vagy teljesen egyértelmű választ adni.

Épp ezért írtam ezt az egyébként elég hosszúra sikerült cikket. A weboldal készítés során felmerülő leggyakoribb kérdéseket összegyűjtöttem és igyekeztem a legjobb tudásom alapján megválaszolni azokat. Mi itt a Featuresnél már 100+ weboldalon vagyunk túl, így azt gondolom, hogy tényleg hasznos válaszokkal szolgálhatok.

A cikket végigolvasva megtudhatod, hogy mik azok az alapkövetelmények amit ma egy weboldalnak tudnia kell, azt hogy hogyan érdemes weboldal készítő ügynökséget / fejlesztőt választanod, milyen elvárásokkal érdemes belekezdeni a weboldal készítésbe, mennyi időt vesz igénybe a folyamat és, hogy hogyan érdemes a weboldal elkészültét követően támogatni azt. Kezdjünk is bele!

Weboldal készítés

Mire van szükséged? Így határozd meg az igényeid

Ha úgy kezdesz neki a megfelelő weboldal készítő ügynökség megkeresésének, hogy körvonalaztad a szükségleteidet, azzal rengeteg időt, energiát és nem utolsó sorban pénzt spórolhatsz meg. Nem mindegy például, hogy szükséges-e bizonyos funkciók lefejlesztése és beépítése, vagy, hogy szükséged van-e olyan extra szolgáltatásokra, mint a későbbi karbantartás.

Van néhány kérdés melyet mindig felteszünk a konzultációk során. Ezek olyan kritikusok pontok, melyekkel nagyon jól le lehet szűkíteni az igényeket és segítenek keretet adni a weboldal készítés során az elképzeléseknek. Nézzük ezeket!

Mi lesz a weboldal célja?

Talán a leglényegesebb kérdés. Fontos, hogy viszonylag pontos választ tudj adni erre a kérdésre, hiszen az egész fejlesztési folyamat az elérendő célra lesz kihegyezve.

Szóval mi is lehet egy weboldal célja? Ezek a leggyakoribb válaszok:

  • Termékek, szolgáltatások interneten keresztüli értékesítése
  • Fizikai értékesítés kiegészítése internetes elérhetőséggel
  • Teljes átállás online értékesítésre, fizikai értékesítésről
  • Márkaismertség növelése
  • Új kommunikációs felület a vállalkozásod számára
  • Egyszerűen csak a megbízhatóság miatt van szükség egy webes felületre

Ebből már elég messzemenő következtetéseket lehet levonni.

Néhány példa arra, hogy ez hogyan is segíthet:

Ha most csak egy egyszerű bemutatkozó oldalra van szükséged, de tudod, hogy később szeretnél egy webshopot is, akkor rengeteg időt spórolhatsz azzal, ha már most beépítik a webshop funkcionalitást és csak később aktiválják azt.

Ha a weboldalad a kezetekről nagy forgalomra számíthat érdemes lehet azonnal egy nagyobb tárhelycsomagot választani, így a későbbiekben rengeteg problémától (leállások, kiesések) kímélheted meg magad.

Ha a weboldal fontos pont lesz a vállalkozásod kommunikációjában, akkor érdemes lehet elgondolkodni azon, hogy olyan extra funkciókkal vértezd fel az elején, mint az élő chat lehetősége, vagy éppen egy chatbot beépítése.

Kik alkotják a célközönséged?

Ezzel főleg a fejlesztő munkáját fogod segíteni, de érdemes végiggondolni, hogy kik is fogják használni a weboldalad. Nagyban meghatározza a dizájn és funkciók kialakítását.

Haladj végig a klasszikus demográfiai, pszichográfiai jellemzőkön. Milyen nemű a tipikus felhasználó? Mennyi idős? Milyen eszközökről fog böngészni? Milyen az iskolázottsága? Mekkora jövedelemmel rendelkezik?

Később ennek az elemzésnek a marketingstratégiád kialakítása során is nagy hasznát fogod venni.

Hogyan fognak rátalálni a weboldaladra?

Szorosan kapcsolódik az előző bekezdéshez. A fejlesztést is meghatározza, de főleg a weboldal készítés utáni marketingszolgáltatásokat fogod tudni meghatározni egy pontos válasszal.

Azzal, hogy elkészült a weboldalad még nem fognak fejvesztve özönleni a vásárlók. Persze ez alól kivételt képez egy más platformokon már jól bejáratott márka, vagy egy nagyon szorosan összefonódott “mindenki mindenkit ismer” iparág webshopja.

A weboldal elkészültét követően szükséged lehet például keresőoptimalizálásra és ehhez természetesen tartalmakra, így egy felesleges kört megspórolhatsz, ha olyan fejlesztőt választasz, aki seo szempontból egy minőségi oldalt ad át.

Másik gyakori példa a Facebook, vagy Google hirdetésekkel történő indítás. Ilyenkor jól jöhet, ha van egy-két landing oldalad, amit a hirdetésekhez felhasználhatsz, illetve ha profi szöveges és vizuális tartalom található a websiteon.

Hogyan illeszkedik a weboldalad a marketingstratégiádba?

Az utolsó, de sarkalatos kérdés, mivel nem túl gyakori, hogy a weboldal az adott vállalkozás egyetlen marketingeszköze.

Mind a hagyományos offline, mind az online eszköztáradat érdemes figyelembe venned.

Offline esetben olyan dolgokra kell gondolnod, mint hogy hová tereled az érdeklődőket, hogyan vonod be őket az adatbázisodba, milyen eszközöket kell alkalmaznod ahhoz, hogy a hagyományos és a digitális felületeket összekösd. Hol lesznek a kapcsolódási pontok?

Online marketing esetében egyszerűbb a helyzet. Listázd az eszközöket amiket használsz, valamint amiket használni tervezel a közeljövőben. Ezután nézd meg hogyan kötheted ezeket össze a weboldaladdal. Néhány példa: email lista feliratkoztatás, közösségi profilok beágyazása, vagy analitikai eszközök integrációja.

Weboldal típusok

Weboldal típusok

Most, hogy megismerkedtünk a legmérvadóbb kérdésekkel, nézzük hogy milyen típusú weboldalakra lehet szüksége leggyakrabban egy vállalkozásnak.

Egyszerű üzleti weboldal

Minden weboldalt, ami a vállalkozást hivatott képviselni üzleti weboldalnak hívhatunk, itt a hangsúly igazából az egyszerű szón van. Ha egy olyan weboldalt szeretnél ami bemutatja a vállalkozásodat, a tevékenységed, munkatársaidat, lehetőséget biztosít a kapcsolatfelvételre, akkor neked erre van szükséged.

Jellemzően néhány (5-10), egyedi készítésű, de egymással harmonizáló aloldal alkotja, ahol minden fontos információt megtalálhat az, aki a vállalkozásod után érdeklődik.

Mivel egy ilyen oldal esetében minden alapvetően szükséges aloldal rendelkezésre áll, ezért igen könnyen bővíthető a későbbiekben, ha mondjuk egy blogot szeretnél hozzáadni, vagy felvérteznéd e-kereskedelmi funkciókkal.

Webáruház

Ha online szeretnéd értékesíteni a termékeidet, akkor valószínűleg egy webáruházra lesz szükséged.

A webáruházak tartalmazzák azon aloldalakat, amik egy üzleti oldal esetében elvárhatóak, azonban annál jóval többek. Teljesen más felépítéssel rendelkeznek, hiszen itt elsősorban az értékesítésen van a hangsúly. Termékeid, szolgáltatásaid külön aloldalakkal rendelkeznek, létrehozhatóak egyedi felhasználói fiókok és az integrált fizetési rendszerek is részei a weboldalnak.

Fontos megjegyezni, hogy a jogi megfelelőség itt kiemelten fontos, hiszen kötelezően kell olyan elemekkel rendelkezni a webshopodnak, mint az általános szerződési feltételek.

Blog és magazin

Ezek olyan típusok, ahol elsősorban a weboldalt támogató csapat által készített tartalmakon van a hangsúly. Ez legtöbbször szöveges bejegyzések formájában valósul meg, de beszélhetünk többek közt videós tartalmakról is.

Egy webshop, vagy üzleti oldal is rendelkezhet dedikált blog szekcióval, de egészen más az mikor egy magazin felületet készítünk. Itt a weboldal felépítése a tartalom megjelenítésére épül. A fókuszban a tartalom kiemelése és vizualizálása áll. Elég csak arra gondolni, hogy mennyire más az, ha egy híroldalt nyitsz meg, vagy egy webshopot.

Foglalási rendszerek

A foglalási rendszereket részben webshopoknak is tekinthetjük, hiszen a saját fiókoddal, egy online felületen keresztül vásárolhatsz és a legtöbb esetben ki is fizetheted a vásárolt terméket, vagy szolgáltatást.

Itt a fő eltérés a weboldal felépítésében és az ezt választó vállalkozások körében jelenik meg.

Gondolj csak bele, legtöbb esetben időpontfoglalásra egy fizikai szolgáltatás megvalósítása esetén van szükség. Időpont kérése egy orvoshoz, ügyvédhez, edzőhöz, szobafoglalás és még sorolhatnám. Szinte kivétel nélkül szolgáltatás alapú vállalkozókról beszélünk.

A weboldal készítése során kiemelten fontos a könnyű kezelhetőség a mögöttes foglalási rendszer funkciógazdagsága.

Portfólió weboldalak

Kreatív iparágak képviselőinek leggyakoribb választása. Azok választják, akik minőségi tartalmat állítanak elő és fontos számukra, hogy ez ki legyen hangsúlyozva a weboldalon. Fotósok, videósok, grafikusok szerepelnek leginkább a tulajdonosok közt.

Itt két fontosabb szempontot kell figyelembe venni. Az egyik a tartalmak megjelenítésének módja. Gyakran használatosak a sliderek és a sok funkcióval rendelkező galériamodulok. A másik, hogy amellett, hogy minőségromlás nélkül megjelenítjük az adott képet, vagy videót, az ne lassítsa az oldalt, hiszen egy-egy nagy felbontású kép másodperceket adhat az oldal betöltési sebességéhez.

Landing oldalak

A landing page egy nagyon specifikus weboldal forma. Egy egyoldalas websiteról van szó, ami állhat magában is, vagy lehet egy már meglévő weboldal kiegészítője.

A lényege, hogy szinte mindig valamilyen marketingkampányhoz kapcsolódik. Ez az az oldal ahová egy hirdetési kampány során a látogatók érkeznek. Az oldal célja, hogy egy előre meghatározott feladat elvégzésére rávegye a látogatót, például adja meg az elérhetőségét, regisztráljon, vagy vásároljon.

A landing page egyetlen oldalára sokszor annyi munkaidőt fordítunk, mint egy sokoldalas websitera. Kiemelten fontos a navigáció akadálytalansága, a megfelelő szöveg, cta és vizuális elemek használata.

Tagsági weboldal

Azok szokták ezt a típust választani, akik valamilyen feliratkozásra épülő szolgáltatást nyújtanak, például online kurzusokat értékesítenek, vagy tagsági rendszert üzemeltetnek.

Itt lényeges hangsúly van a weboldal mögött álló felhasználói adatbázis menedzselésén. Fontos, hogy részletekbe menően kezelhessük a jogosultságokat és a nyújtott szolgáltatásokat.

Directory oldalak

Erre a típusra nincs megfelelő magyar fordítás, de mindjárt tudni fogod, hogy mire is kell gondolni.

Olyan weboldalakról van szó amelyeknél a felhasználók generálják a tartalmat és általában igen nagy mennyiségű tartalmat kell menedzselni. Ilyen Magyarországon például a hasznaltauto.hu, vagy az ingatlan.com. A felhasználók feltölthetik az eladásra kínált járműveiket, vagy lakásukat.

Ezek a weboldalak komplex fejlesztési procedúrát igényelnek. Mindig kihívás a nagy adatbázisok menedzselése, gyors elérése és szűrése. Komoly erőforrások kellenek az ilyen típusú siteok mögé.

Alapfunkciók, amelyek ma minden weboldal készítése során kötelezőek

Akármilyen weboldalt is készíttetsz vannak olyan funkciók amelyeket szinte kötelezően elvárhatsz a pénzedért. Nem mondom, hogy fejvesztve kell menekülnöd, ha valamelyik weboldal készítő cégnél egyik-másik nem része keretszerződésnek, de úgy gondolom hogy 2020-ban minimum, hogy mobil eszközökön is gond nélkül megjelenjen a weboldalad, vagy hogy egy cikket te magad is fel tudj tölteni a sitera. Nézzük ezeket!

Egyedi design

Ez egy igazi no-brainer elvárás. Elvárható, hogy egy teljesen a nulláról felépített weboldalt kapj, egy olyan dizájnnal ami nem fog szembejönni a weben.

A megjelenés mellett egyediség terén fontos még, hogy a konzultáció során be tudjuk lőni a célcsoportot, illetve meghatározzuk a célokat, hiszen ezek mentén kell majd a webdizájnt kialakítani. Teljesen más elvek mentén haladunk például egy idősebb korosztály és egy 15-18-as célcsoport esetén.

Ezért nem szoktam a sablon megoldásokat javasolni. Baromi idegesítő lesz, mikor ugyanazt a dizájnt meglátod egy másik weboldalon és a testreszabásukkal is annyi munka van, hogy ugyanazon idő alatt akár egyedi megjelenést is kaphattál volna.

Az egyetlen kivétel az, ha nagyon gyorsan szükséged van a weboldalra. 1-2 napos határidők esetén nem igazán van más megoldás, mint egy sablont választani.

Logikus felépítés

Újabb magától értetődő elvárás. Az intuitivitásra mi mindig nagy hangsúlyt fektetünk. Felhasználói élmény szempontjából kulcsfontosságú, hogy minden ott legyen ahol azt a felhasználó keresni fogja. Rengeteg tényezőt kell átgondolni a menü felépítésétől kezdve, a könyvtárszerkezet struktúráján át akár egészen az olyan apró nüanszokig, mint a gombok elhelyezése.

Gyors oldalbetöltés

Felhasználói és keresőoptimalizálási szempontból is kiemelt szerepe van a weboldal sebességének. A látogatók nem fognak a végtelenségig várakozni az oldal betöltésére. Minden egyes elvesztegetett tizedmásodperc rombolja a konverziós rátádat.

SEO szempontból is érdemes minél többet tenni a gyors oldalbetöltés érdekében. Ellentmondó információk érhetőek el arról, hogy a Google rangsorolási szempontként használja-e az oldalsebességet, de egy néhány másodperces idővel biztosan nem fogsz problémákba ütközni.

On-site seo

Az on-site keresőoptimalizálás nálunk mindig a csomagok része. Itt olyan beállításokra kell gondolni, amik a későbbiekben segíteni fognak abban, hogy jobb helyezést érj el a Google és más keresőmotorok találati listájában.

A teljesség igénye nélkül ide tartoznak a megfelelő url-ek, maga az oldal tartalma, a képek alt címkéi, a tartalmak tömörítettsége, vagy a belső linkek.

Célcsoportnak írt szöveg

Ha jól konvertáló weboldalt szeretnél készíttetni, akkor egy 100%-ig egyedi, célcsoportra szabott tartalomra van szükséged. Jó szöveget írni sok esetben legalább olyan nehéz, mint magát az oldalt lefejleszteni.

Mi külön szövegírókat alkalmazunk a weboldal készítés során azok megszövegezéséhez, mivel ez egy teljesen külön szakma, ami nagy szakértelmet és tapasztalatot igényel.

Reszponzív weboldal

Ma már nem csak asztali gépekről és laptopokról használják az internetet az emberek. Mindenkinek ott a zsebében a mobiltelefon, hátizsákban a tablet. Egy weboldalnak a lehető legtöbb eszközön kell hiba nélkül megjelennie.

Saját szerkesztőfelület

Jó ha az apróbb módosításokért nem kell a fejlesztőhöz rohangálnod, hanem te magad is el tudod végezni azokat. Mi az alapvető funkciók használatát minden esetben megtanítjuk. Ezek közé tartozik a tartalmak feltöltése, azok cseréje, vagy például egy bejegyzés megírása és publikálása.

Fejleszthetőség / Skálázhatóság

Lehet, hogy jelenleg csak egy egyszerű üzleti weboldalra, vagy egy néhány terméket felvonultató webáruházra van szükséged. Később azonban a vállalkozás növekedésével új funkciókra, eszközökre lehet szükséged.

Egy olyan alapot kell kapnod, ahová a későbbiekben integrálhatóak további marketingeszközök és az erőforrások is növelhetőek. Mindezt anélkül, hogy gyökeres változtatásokat kelljen végrehajtani a már működő weboldaladon.

Biztonságosság

Kulcsfontosságú, hogy megakadályozzuk az illetéktelen használatot. Sajnos a felhasználói hibákból eredő biztonsági résekkel sokat nem tudunk tenni. Viszont mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy megnehezítsük a rosszakarók dolgát.

Alapvető analitikai eszközök

Még ma is sokszor látok olyan weboldalakat, amelyek mögött semmilyen analitika nincs elhelyezve. Pedig egy Google Analytics integrálása igazán triviális feladat. Felmerül a kérdés, hogy hogyan méred a weboldalad teljesítményét, ha nem látod, hogy mi történik magán az oldalon?

Ingyenes SSL

Sok szempontból fontos a tanúsítvány megléte. Sok böngésző hibaüzenetekkel bombázza a látogatót, ha nincs az adott oldalon tanúsítvány. Hátrébb rangsorol a Google és befizetéseket sem tudsz fogadni, ha nincs SSL.

Nem azt mondom, hogy minden fejlesztő ingyen biztosítson egy többszázezer forintos tanúsítványt, de egy Let’s Encrypt SSL-t ingyen néhány perc alatt beállíthat bárki.

Biztonsági mentés

Mindig meglepődök mikor azt látom, hogy ezért valamelyik cég pénzt kér. Egy jobb szolgáltatónál néhány kattintással aktiválható egy teljes biztonsági mentés. A legjobb, hogy ezt csak egyszer kell megejteni és onnantól kezdve a rendszer automatikusan menti a weboldalad tartalmát és a mögötte lévő adatbázist is.

Weboldal készítő ügynökség

Hogyan válassz weboldal készítő ügynökséget?

Ha már kezd kialakulni a kép arról, hogy mi az amit mindenképp elvárhatsz és mi az amire szükséged van, akkor jöhet a következő lépés. Azaz keresni egy ügynökséget, ahol az elképzeléseidet megvalósítják.

Akár a Google-t használod segítségül, akár a Facebook csoportokat, vagy bármilyen más csatornát, egyben biztos lehetsz. Rengeteg különböző ajánlattal és lehetőséggel fogsz szembesülni. Mégis mi alapján döntsd el, hogy kire fogod rábízni a vállalkozásod online felületét? Nézzük a leggyakoribb támpontokat amelyek segíthetnek a döntés egyszerűbb meghozatalában.

Szakmai tapasztalat

A későbbiekben lesz még néhány pont a felsorolásban ami segít leszűrni a tapasztalat mértékét és az itt felsoroltakat is részletesebben átnézzük, de nézzük összesítve, hogy mire figyelj.

Kezdd a weboldalukon. Már az ügynökség weboldalának kinézetéből és teljesítményéből is sokat leszűrhetsz, ezt később kifejtem bővebben is. A lényeg, hogy érdemes átnézned a dizájnt, a szövegezést, a navigációt, vagy az oldal sebességét. Sokszor hallhatjuk a suszter cipője védekezést, mikor egy ügynökség weboldala nem túl igényes technikailag, vagy megjelenésben. Szerintem teljesen elfogadhatatlan, hogy egy ügynökség igénytelen honlap mellett kínálja a szolgáltatásait.

Ezt követően navigálj a rólunk szekcióra, nézd meg a csapatot. Nézd meg, hogy vannak-e a külön fejlesztőik, vagy a marketingesek végzik-e ezt a munkát. Érdemes azt megnézni, hogy mióta foglalkoznak weboldal készítéssel.

Sokszor olvashatjuk, hogy “x ideje” foglalkozik valaki weboldal készítéssel. Ezt mindig érdemes fenntartásokkal kezelni. Nem egy olyan “fejlesztő” kínálja a szolgáltatásait sokéves tapasztalattal, aki a domainjét néhány hónapja regisztrálta be, vagy a céginformációkból, esetleg a Linkedin profiljából egészen más rajzolódik ki.

Nézd át a portfóliót, vizsgálj meg néhány nagyobb munkát, olvasd el a visszajelzéseket, ha vannak esettanulmányok az oldalon azokat is érdemes átnézni.

Fontos tudni, hogy weboldal készítésen kívül nyújtanak-e más szolgáltatásokat is. Pozitív jel, ha például el mernek vállalni karbantartási munkákat is, vagy egy akkora vállalkozásról beszélünk, ahol már extra szolgáltatásokat is nyújtanak.

Portfólió

Az egyik legegyszerűbb módja a legitimitás ellenőrzésének. Nézd meg mi az amit ők építettek.

Ne érd be a screenshotokkal és képekkel. Keresd fel az aktuális weboldalt és nézd meg, hogy milyen is az valójában.

A portfólió jó betekintést ad a készítők képességeibe és kreativitásába. Fontos, hogy ne csak a dizájnt vizsgáld. Nézd meg az olyan kritikus pontokat, mint a mobiloptimalizált megjelenés, a betöltési sebesség, vagy könnyű kezelhetőség.

Az ügynökség saját weblapja

A kedvenc pontom a felsorolásban. Sok olyan vállalkozás van amely borzasztó honlappal is képes weboldal készítési szolgáltatást eladni. Ez jellemzően azért van, mert az ügyfél nem igazán tudja, hogy mit is kell megfigyelni, illetve elvárni (épp emiatt is írtam ezt a bejegyzést).

Ha egy ügynökség weboldala elavult, lassú, már ránézésre nem túl bizalomgerjesztő az nem sejtet túl sok jót. Rengetegszer hallani a “suszter cipője” védekezést, mikor ezt valaki számonkéri. Szerintem egy weboldal készítéssel foglalkozó ügynökségnek igenis profi honlappal kell rendelkeznie.

Nem azt mondom, hogy egy-egy az egyben annak kell lennie amit te keresel. Laikusként nehéz is megítélni, hogy mi az ami megfelelő és mi az ami nem. Viszont elvárható, hogy minden információ a helyén legyen, igényes legyen a dizájn, jó legyen a navigáció és egy két okos vevőszerzést elősegítő funkció legyen bekötve.

Ügyfelek véleményei

Fontos tudni, hogy mit is nyújt az ügynökség, de érdemes ezt más oldalról is megvizsgálni. Kezdd a weboldalon. Olvasd el az ügyfelek által hagyott véleményeket, persze ha egyáltalán vannak. Ezek kivétel nélkül pozitív hangvételűek lesznek, úgyhogy érdemes egy kicsit nyomozni és megvizsgálni, hogy mit is írnak a közösségi média profilokon, Google Mapsen, vagy a Facebook csoportokban.

Garancia

A garancia kérdésében nem fogok tudni egyértelmű iránymutatást adni, ahány ügynökség annyiféle módon értelmezik a garancia fogalmát. A lényeg, hogy az elkészült munkára mindig rögzíts a szerződésben valamiféle garanciát.

Legtöbbször az eredeti (módosítások nélküli) websitera, illetve karbantartással egybekötött garanciákkal fogsz találkozni. Ez azt jelenti, hogy az elkészült oldalra tudnak garanciát biztosítani, egészen addig, míg nem történik azon módosítás. A karbantartással egybekötött, pedig egy keretszerződést jelent ami a weboldal karbantartásával együtt magában foglalja a garanciavállalást it.

És hogy mit tartalmaz a garancia? Jellemzően az oldal zökkenőmentes működését biztosítja, illetve az esetleges hibaelhárításokat.

Támogatás

Ha már a garanciánál tartunk említsük meg a weboldal elkészültét követő támogatás kérdését is. Itt még több opcióval fogsz találkozni, mint a garancia esetében.

Szerintem az a legtöbb ügynökség esetében nem fog problémát jelenteni, ha egy ügyfél számára havonta egy-két kérdést meg kell válaszolni. Nálunk is gyakori, hogy kíváncsi valamire a partner amire nem talál választ. Tiszta sor, segítünk.

Ott kezdődik a probléma mikor már akkora terhet rónak a kérdések és az elvégzendő feladatok a fejlesztőre, hogy az más, egyébként bevételt jelentő munka rovására megy.

Épp ezért szokás egy (jellemzően garanciával egybekötött) fix munkaórát magában foglaló támogatásra is leszerződni. Ez nem minden ügynökségnél elérhető, de számtalan vállalkozás kínál kizárólag erre a problémára megoldást.

Ez azért jó, mert havi néhány ezer forintért biztosítva van a weboldalad működése és ha szeretnél változtatásokat eszközölni, akkor nem neked kell órákat a neten töltve megkeresned a megoldást (persze ha az elvégezhető fejlesztői tudás nélkül), hanem mindig lesz aki megoldja a problémádat.

Weboldal készítés ára

Kritikus kérdés, sajnos ma még mindig ez a fő döntési szempont rengeteg vállalkozás számára.

A weboldalad az online megjelenésed sarokköve ami évekig fogja szolgálni a vállalkozásodat. Szerintem ez nem az a kategória ahol érdemes mindenáron spórolni.

Nagyon szélsőséges árajánlatokkal találkozhatsz amikor weboldal készítés után érdeklődsz.

Amikor egy, a fenti pontokban megfelelő vállalkozás ad egy 400.000 forintos ajánlatot és emellett kapsz egy 99.000 forintosat, akkor sejthető hogy valami nem oké. Nem biztos, hogy a drágább jobb, de 99.000 forintért biztosíthatlak, hogy egy 15.000 másik weboldalon használt sablont fogsz kapni a saját logóddal ellátva.

Persze, van akinek ez is megteszi, de ez is olyan mint a vállalkozásod más elemei. Megfelelő befektetés nélkül nem várhatod el, hogy minden flottul működjön és mindenből a legjobbat kapd.

Nekem az a tanácsom, hogy ne az ár, hanem az érték legyen a fontosabb szempont. Vizsgáld meg, hogy egy ajánlat miért lehet magasabb, mint egy másik. Jobb a portfóliójuk? Jobb szakemberekkel dolgoznak? Nem egy egyéni vállalkozó áll az ügynökség mögött, hanem egy 6 fős fejlesztői gárda? Jobb támogatást nyújtanak?

Súlyozd a különböző tényezőket, vázold fel a pro és kontrát, majd a logika vezérelje a döntésedet.

Hosszútávú partneri kapcsolat

Rengeteg weboldal készítő vállalkozás tűnik fel, majd tűnik el a süllyesztőben minden évben. Az ügynökségek képességeinek igazi mutatója a hosszú távú működés. Minél hosszabb ideje van egy vállalkozás a pályán, annál valószínűbb, hogy képesek a folyamatos fejlődésre, valamint arra, hogy folyamatosan talpon maradjanak az erős piaci versenyben.

Nyilván hosszú távra tervezel a vállalkozásodat illetően, szóval érdemes olyan fejlesztőt keresned aki akár éveken keresztül képes támogatni terveid megvalósulását.

Nézz utánuk cégjegyzékben, nézd meg a portfólió méretét. De emellett fontos az emberi oldal is, hiszen olyan partnert érdemes választanod akivel (akikkel) jól tudsz kommunikálni és közösen dolgozni.

Interakció és kommunikáció

Érdekes pontja a listának a kommunikáció minősége. Már az első kapcsolatfelvétel során le lehet szűrni némi információt, de fontos hogy már az elején felismerd, ha nincs meg az összhang.

Miután felveszed a kapcsolatot figyeld meg, hogy mennyi idő alatt kapsz visszajelzést. Ha napok telnek el a levélváltás között az nem a legjobb jel. Ugyanilyen egyszerűen leszűrhető kvalitás helyesírás, valamint a választékos fogalmazás is.

A konzultáció során is figyelned kell. Látszik az, ha valaki tapasztalatlan a szakmai kérdéseket illetően, vagy ha egyszerűen felkészületlen. Ezek mind mind negatív előjelek az ügynökség szakmaiságát tekintve.

Kiemelném még azt, hogy a szakértők meg fogják hallgatni az elképzeléseidet és nem akarnak majd rádsúlykolni olyan megoldásokat, amiket jobban megvizsgálva nem biztos hogy érdemes alkalmazni. Te ismered a legjobban a vállalkozásodat, ha nem támogatják az elképzeléseidet, akkor nehéz lesz együttműködnötök.

Az érme másik oldala a konstruktív jellegű tanácsadás. Természetesen a weboldalt készítő ügynökség keze munkája lesz a megvalósuló site, de ha nem tudnak hozzátenni az elképzeléseidhez akkor az szintén nem egy jól működő partnerség jele. Nem egy minden kérdésedre bólogató csapatot akarsz megbízni, hanem egy olyat amely képes hasznos ötletekkel, tanácsokkal kiegészíteni azt amit te elképzeltél.

Amiről még fontos beszélni az az árajánlat. Sokat elmond az, ha egy ügynökség mindenkire érvényes árazást alkalmaz. Ez a tipikus válassz egy csomagot kategória. Mintha minden vállalkozásnak ugyanarra lenne szüksége és minden egyes vállalkozást be lehetne sorolni három-négy kategória valamelyikébe. Ha nem kapsz személyre szabott árajánlatot akkor ott valami nem egyenes.

Az árajánlat másik része a tájékozódás. Egyszerűen képtelenség ajánlatot adni úgy, hogy nem ismerik meg az weboldalhoz kötődő igényeket és a mögötte álló vállalkozást. Az árajánlat kialakítását mindig egy részletes konzultáció kell hogy megelőzze.

Extra szolgáltatások

Az utolsó pont egy nem különösebben kritikus, inkább hasznos tanács.

Az hogy elkészült a weboldalad még nem garancia semmire. Valószínűleg nem fognak hirtelen elözönleni a vásárlók. Ahhoz hogy a weboldalad “láthatóvá tedd” egy jól működő marketing gépezetet kell felépítened. Stratégiádtól függően belefoghatsz hirdetések készítésébe, keresőoptimalizálásba, tartalommarketingbe, stb.

Ezért hasznos lehet, ha egy olyan nagyobb ügynökséggel szerződsz le, ahol segítenek elindulni a weboldal elkészítését követően. Így egy olyan partnerrel dolgozhatsz együtt házon belül, aki ismeri a weboldalad, ismeri annak lehetőségeit és már van egyfajta bizalom köztetek.

Persze más szolgáltatás esetén is érvényesek a fentebb leírtak, vizsgáld meg, hogy szakmai szempontból érdemes-e más területen velük együtt dolgozni.

Hogyan zajlik a weboldal készítés folyamata?

Ezen a ponton már legalább egy potenciális ügynökségi partnerrel rendelkezel. Nézzük, hogy milyen lépéseken keresztül jutsz majd el a kész weboldalad átvételéig.

1. Kapcsolatfelvétel

Nyilván az első lépés a folyamatban a kapcsolat felvétele a lehetséges kivitelezőkkel. Ez rengeteg különböző médiumon keresztül végbemehet, email, telefon, live chat, közösségi média, stb. A lépés végeredménye egy lefixált konzultáció.

2. Konzultáció

A konzultáció során (manapság inkább virtuális formában) találkozol a lehetséges partnerekkel. Mi a Google Meet, vagy Zoom hívásokat preferáljuk, de hagyományos formában is sor kerülhet a beszélgetésre.

A megbeszélés a vállalkozásod és a weboldalad körül fog forogni. Mi fejlesztők minél több releváns információt próbálunk megtudni, ahhoz hogy minél személyre szabottabb ajánlatot tudjunk adni, minél jobb tanácsokkal és ötletekkel láthassunk el és végeredményül minél jobb munkát tudjunk neked átadni.

Lényeges a megfelelő felkészültség. Gyűjtsd össze az elképzeléseidet. Listázd ki a weboldalakat amelyek tetszenek, írd össze a kérdéseidet, kéréseidet. Próbálj te is minél több információhoz jutni a fejlesztők kompetenciáit illetően.

Normál esetben egy nagyon jó oda-vissza párbeszéd tud kialakulni és a beszélgetés végére mindkét fél megtudta azokat az információkat amelyekre szüksége van a döntések meghozatalához.

3. Árajánlat és szerződéskötés

Miután a fejlesztői csapat megismerte az árajánlat kialakításához szükséges információkat, nincs más hátra mint összerakni azt.

Ezt a konzultációt követő néhány napon belül megkapod. Tartalmazza a konzultáción megbeszélt fontosabb témaköröket. A fejlesztési folyamat lépéseit. A weboldal főbb elemeit és funkcióit. Valamint magát a teljes fejlesztés költségét.

Ha ezt elfogadod és megkötitek a szerződést akkor kezdetét veszi a fejlesztés folyamata.

4. Tárhely és domain

Ez a lépés abban az esetben lép életbe, ha még nem rendelkezel domainnel és tárhellyel. Ilyenkor a weboldal készítő ügynökség segít neked egy megfelelő domain és a hozzá tartozó tárhely kiválasztásában és megvásárlásában. Ha csak az egyikkel, vagy a másikkal rendelkezel, akkor nyilván csak a hiányzó elemet vásároljátok meg.

5. Tervezés és dizájn

Itt kezdődik el az érdemi munka. A folyamat során felvázoljuk a weboldalt felépítő aloldalakat és strukturáljuk azokat, úgynevezett oldaltérképet készítünk.

Ezt követően minden aloldalról és lényegesebb weboldalt felépítő elemről készítünk egy elsődleges designt. Ez alapján fogjuk elkészíteni a használható, éles verziókat.

Elég hosszan tartó és aprólékos munka ez mivel rengeteg vizuális elemet kell elkészíteni, majd ez olyan formába önteni amely a lehető legjobban megkönnyíti a fejlesztés folyamatát.

6. Tartalomkészítés

Igazából összefolyik a fejlesztési és dizájn fázisokkal. Amint elkezd testet ölteni a végleges dizájn a szövegírók és tartalommarketingesek elkezdhetnek dolgozni a weboldal szövegezésén.

Ez sem egy egyszerű munka, kulcsszóelemzés és seo audit szokta megelőzni, azért, hogy a legjobb on-site eredményeket tudjuk nyújtani. Emellett viszont fontos, hogy olyan tartalom kerüljön fel ami képes hatékonyan a konverzió felé terelni a látogatókat.

7. Fejlesztés

Végre eljutottunk oda, hogy a weboldalad ha részben is, de kezdi elnyerni végleges formáját. Ezen a ponton a fejlesztők elkezdik az előzőleg megtervezett és megszövegezett vázlatot a böngészők számára érthető formába ölteni.

A fejlesztés során egy csak a számodra és a fejlesztők számára elérhető tesztkörnyezetben épül a weboldal lépésről lépésre.

A fázis végére már egy szinte végleges weboldalt fogsz látni, amin a végső simításokat kell elvégezni.

8. Tesztelés és élesítés

A leginkább rutinfeladat a felsorolásban.

Tesztelés során a lehető legtöbb elemet leteszteljük és megbizonyosodunk arról, hogy azok működnek. Megnézünk minden egyes linket, űrlapot, átnézzük a szövegeket, szóval minden olyan apróságot megvizsgálunk amivel egyébként probléma adódhat.

Ha mindent rendben találtunk, akkor a weboldalt átköltöztetjük a korábban megvásárolt tárhelyre. Innentől kezdve elérhető a társított domain címen.

9. Karbantartás

Opcionális lehetőség, nem mindenki él vele. Javasolni szoktam, hogy legalább egy havi néhány órás karbantartási csomagot vásároljanak az elkészült oldal mellé.

Fontos, hogy a website folyamatosan, megfelelő minőségben működjön. Ehhez azonban az kell, hogy egy-egy felmerülő problémát minél gyorsabban elhárítsunk.

Nem csak az esetleges hibák miatt érdemes a karbantartásra áldozni. Olyan feladatok szoktak idetartozni, mint a weboldalt kisegítő szoftverek frissítése, vagy apróbb módosítások végrehajtása.

A weboldal elkészülte után…

Gratulálok elkészült a weboldalad, igazán nagy lépést tettél azért, hogy online is sikerre vidd a vállalkozásodat. Azonban van egy rossz hírem. Az, hogy weboldalad felkerült az internetre nem garantálja azt, hogy rádtalálnak az emberek. Ha szeretnéd minél több emberhez eljuttatni a weboldalad, akkor még sok teendő vár rád. Nézzük mi az amibe azonnal belekezdhetsz ahhoz, hogy minél több látogatót vonzz.

Tartalommarketing

Talán ez a legegyszerűbb a listában. A jó minőségű, gyakran frissített tartalomnak számtalan előnye van. Segít előrelépni a Google találati listáján, autoritást biztosít az iparágadban, forgalmat, leadeket generálhatsz és segít kialakítani a vállalkozásod “hangját” az online térben.

A legjobb, ha egy tartalmi audittal kezdesz. Vizsgáld meg, hogy mi az amit azonnal, vagy némi módosítással fel tudsz használni. Van-e valamilyen korábbi bejegyzésed, esettanulmányod infografikád, amit akár azonnal publikálhatsz. Végezz kulcsszó- és versenytárs elemzést, ezek segítségével gyorsan megtudhatod, hogy mi az ami után a potenciális látogatók érdeklődnek.

Keresőoptimalizálás

Szorosan kapcsolódik a tartalommarketinghez. Manapság már igen komplikálttá vált a jó helyezés elérése a legtöbb kulcsszóra, de nyilván nem egy lehetetlen feladat. A teljesség igénye nélkül megemlítek néhány dolgot amibe érdemes belekezdened, ha ezt az utat választod.

Fontos kiemelni a backlinképítés szükségességét, a jó tartalom mellett érdemes többek közt más felületeken is publikálnod. Fontos az on-site keresőoptimalizálási tényezőket is mindig naprakészen tartani.

Hirdetések

Ha fontos a gyors eredmények elérése és rendelkezel hirdetésekbe fektethető tőkével, akkor érdemes megfontolnod az online hirdetési felületek használatát. Itt főleg a Google Ads, illetve a Facebook / Instagram párost szoktam első körben ajánlani. Jól menedzselt hirdetésekkel igen gyorsan érhetsz el látványos eredményeket.

Közösségi média

Manapság már nem biztosít akkora organikus elérést egyetlen felület, mint a korábbi időkben és ez a tendencia sajnos folytatódik. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem lenne érdemes a közösségi platformokkal foglalkozni. Továbbra is nagyszerű eszközök közösségépítéshez és a hirdetési felületekkel kombinálva hatásos eszközei lehetnek az online marketing eszköztáradnak.

Email marketing

Azt szoktam javasolni, hogy az első pillanattól kezdve biztosíts lehetőséget az email címek begyűjtésére. Az email abban különbözik a legtöbb eszköztől, hogy sosem leszel kiszolgáltatva egy harmadik félnek. A felépített listád mindig a tiéd lesz, így az irántad érdeklődőket mindig el fogod tudni érni.

Analitika

Mit ér bármelyik marketingeszköz is, ha nem látod azok hatékonyságát. A weboldal elkészültét követően érdemes legalább az alap analitikai eszközökkel (Google Analytics, Google Search Console, stb.) megismerkedned. Rengeteg, azonnal használható információt nyerhetsz ki belőlük amelyet a vállalkozásod jobbá tételére használhatsz.

Összefoglalva

Egy weboldal elkészítése sohasem egyszerű feladat. Minél felkészültebben kezdesz neki, annál biztosabb lehetsz abban, hogy tényleg minőségi és általad elképzelt megjelenésű oldalt fogsz kézhez kapni.

Ha összegezni szeretném a cikkben leírtakat, akkor a következőkre hívnám fel a figyelmedet:

  • Legyél tisztában a vállalkozásod rövid és hossztávú céljaival. Szánj időt arra, hogy felvázold azt, hogy hogyan is fogja a weboldal támogatni ezeket a célokat.
  • Egy weboldal sosem kis befektetés, tudd, hogy mi az ami mindenképp elvárható.
  • Vázold fel a szükségleteidet, érkezz minél felkészültebben a konzultációra.
  • Járd körbe a potenciális kivitelezőket és dönts megfontoltan.
  • Kövesd figyelemmel a fejlesztés folyamatát és mindig adj visszajelzést.
  • A weboldal elkészültével nincs vége a feladatok sorának, állíts (állíttass) fel egy marketingstratégiát és vidd sikerre a vállalkozásod.

Igyekeztem minél részletesebben felvázolni a weboldal készítés folyamatát. Ha szerinted bármi kimaradt, vagy kiegészítenéd a listát, akkor kérlek írd meg kommentben.

Tetszett a cikk?
Iratkozz fel hírlevelünkre és olvass még több hasonló tartalmat!

Olvass tovább, ezek a cikkek is érdekelhetnek:

weboldal készítés árak

Weboldal készítés árak 2020-ban

Mikor valaki felteszi a “Mennyibe kerül egy weboldal?” kérdést, szinte mindig a ház, vagy autó vásárlás példájával szoktam élni. Mennyibe kerül egy

WooCommerce bővítmények

A leghasznosabb WooCommerce bővítmények

A WooCommerce manapság at egyik legnépszerűbb webshop platform. Nem véletlenül, hiszen telepítése után minden alapfunkciót megkapsz ahhoz, hogy WordPress alapú weboldaladból webáruházat

Kérdésed van? Hozzászólnál? Itt megteheted 👇

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email
Megosztás itt: pocket
small_c_popup.png

200+ Ingyenes marketing eszköz​

Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy minél jobb élményt tudjunk neked nyújtani.​