blog készítés
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email
Megosztás itt: pocket

Blog készítés, avagy hogyan kezdj el blogolni?

Tartalomjegyzék

Szeretnél indítani egy saját blogot? Ezt szerencsére ma már igen könnyen megteheted. Számtalan lehetőség áll rendelkezésedre, azonban a legjobb megoldások kiválasztása és maga a kivitelezés igen nagy falat lehet.

Én is így kezdtem sok évvel ezelőtt és én is hasonló problémákkal küzdöttem. Azóta már rengeteg bejegyzést írtam a munkám során, pedig még a technikai feltételek sem voltak olyan kedvezőek, mint manapság. 

Ahogy valószínűleg megtapasztaltad, ahány blog készítéssel kapcsolatos bejegyzést olvasol annyiféle technikára esküsznek, nem lehet egyszerű kezdőként megtalálni a számodra legmegfelelőbb megoldásokat. Épp ezért írtam ezt a posztot. Igyekeztem egy bejegyzésben összefoglalni a blog készítés összes aspektusát, így egy helyen fellelhetővé téve a saját blogod indításával kapcsolatos tudnivalókat. 

Ha teljesen kezdő vagy és nem foglalkoztál még szövegírással, vagy weboldal készítéssel, akkor ezzel a kis útmutatóval és egy pici ügyességgel fél órán belül elindíthatod a saját blogodat. Kezdjünk is bele!

Miért szeretnél blogolni?

Az egyik legnagyobb tévhit ami a blog készítéssel kapcsolatban fel szokott merülni az az, hogy kiváló írónak kell lenned és/vagy komoly szakértőnek kell lenned egy témával kapcsolatban. Ez nem is állhatna távolabb a valóságtól.

Három dologra van szükséged ahhoz, hogy elérd a céljaid bloggerként. Az írás szeretetére, kitartásra és egy cselekvési tervre.

Vizsgáljuk meg közelebbről ezt a három témát.

A blog írás alapvetően nem más, mint írásbeli tudásmegosztás. Ha nem jelent különösebb problémát, hogy időt szánj a gondolataid leírására, akkor a legnehezebb részén már túl vagy a folyamatnak.

Sokaknak nehézséget jelent az, hogy nap, mint nap leüljenek és megosszák másokkal a tudásukat, nézőpontjukat. Viszont, ha te képes vagy erre és képes vagy élvezettel írni az általad választott témáról, akkor az eredmények előbb utóbb megjelennek.

Az írás szeretetéhez kapcsolódóan a kitartás azért fontos, mert az eredmények nem egyik napról a másikra fognak jönni. A blogolás egy hosszútávú folyamat, akár hónapok is eltelhetnek úgy, hogy nem látod miként is fogod elérni a céljaidat.

Szép lassanként fognak rád találni a látogatók a különböző csatornákon keresztül, de idő kell ahhoz, hogy felépítsd az online énedet. Ne csüggedj ha az első időszakban nem jön az általad elvárt forgalom, ez a blog készítés természetes velejárója.

Az írás megszerettetésében és a kitartás megszerzésében sajnos nem tudok különösebben segíteni, viszont egy sikeres blog felépítéséhez szükséges terv elkészítésében annál inkább. Sokkal könnyebb dolgod lesz, ha van egy fix terv a kezedben amiben rögzíted, hogy mit is akarsz elérni és hogyan, milyen lépéseken át vezet oda az út.

Mielőtt bemutatom a saját blog készítésének lépéseit, építsük fel a tervet ami alapján az elkövetkező időszakban nekikezdhetsz az írásnak.

Kezdjünk a céljaid kijelölésével!

200+ Ingyenes Marketing Eszköz​​
Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.

Milyen célt fog szolgálni a blogod?

Szóval, miért fordult meg a fejedben, hogy saját blogot indítasz? Szeretnél egy egyedi nézőpontot, vagy tudást megosztani? Szeretnél közösséget építeni? Szeretnél kapcsolatot tartani a követőiddel? Szeretnéd tartalommal támogatni a vállalkozásodat? Pénzt szeretnél keresni az írásaiddal?

Egy bloggal bármelyik kérdésre igennel válaszolhatsz. Egy blog egyszerre informálhat, edukálhat, promotálhat és mindezek mellett pénzt is termelhet. De mindez csak akkor működhet, ha kijelölt cél(ok) irányába haladsz.

A leggyakoribb okok egy-egy blog elindítására a teljesség igénye nélkül:

  • Szakértelemre tehetsz szert egy témát illetően
  • Szakértelemre tehetsz szert magával a szövegírással, tartalom előállítással kapcsolatban
  • Megoszthatod nagyobb tömegekkel a gondolataidat, nézőpontodat
  • Elismerést, megbecsülést szerezhetsz magadnak
  • Segíthetsz másoknak
  • Közösséget találhatsz és építhetsz
  • Rendszerezheted a gondolataidat
  • Támogathatod a vállalkozásod tevékenységét
  • Tervezést és rendszerszemléletet tanulhatsz
  • Pénzt kereshetsz

Láthatod, hogy rengeteg különböző célról lehet szó és csak pozitív kimenetele lehet annak, ha elindítasz egy saját blogot.

Azonban a blogolás mindig az értékes tartalom megosztása körül forog. Igazán szubjektív, hogy ki mit tart értékes tartalomnak, de mindig könnyebb dolgod van és valószínűleg nagyobb sikert fogsz elérni, ha egy olyan témát választasz amihez értesz, vagy tanulni szeretnél és amiről élvezettel, szenvedéllyel tudsz írni.

Ezért nézzük meg azt az esetet is, ha még nincs elképzelésed, vagy nem tudod, hogy kinek írnál szívesen. Nézzük hogy hogyan érdemes témát és ezáltal célcsoportot választanod.

Téma és célcsoport kiválasztása

Ez a legsarkalatosabb pontja egy blog elkészítésének. Sokszor egy jó téma megtalálása nehezebb, mint maga a technikai megvalósítás. Ez lesz a blog alapköve, ez az egyik legkritikusabb pontja a blogod majdani sikerének, vagy sikertelenségének.

Sokan úgy állnak a blog készítés kérdéséhez, hogy arról írnak majd ami eszükbe jut, bármiféle stratégia nélkül. Még ha csak egy személyes jellegű blogot is szeretnél indítani, akkor is szükséged lesz egy jól átgondolt és validált témára, kiváltképp, ha később pénzt szeretnél szerezni a blogoddal, vagy az üzletedet támogatnád vele. Másképp egy egyszerű online naplónál nem lesz több a blogod.

A legalapvetőbb kérdés amit meg kell válaszolnod blog készítés előtt, az az hogy milyen szélességű témakört szeretnél megcélozni. 

Egy szűkebb témakörrel rövid távon előnyre tehetsz szert, hiszen egy nagyon koncentrált tudást és tartalmat tudsz átadni. Ezzel szemben a blog írás egy hosszútávú elköteleződés, hosszú távon pedig biztosan ki fogsz fogyni a tartalmi ötletekből és eléggé bekorlátozod magad.

Javaslom, hogy ha egy szűk topikkal is kezdesz, fokozatosan szélesítsd releváns témakörökben a bejegyzéseid. Vagy kezdj egy olyan témakörrel, amellyel hosszútávon is képes leszel új tartalmat előállítani.

Emellett szedd össze azokat a témákat amelyek érdekelnek, és/vagy tapasztalatod van bennük.

Mit szeretsz csinálni? Miről szeretsz beszélgetni? Milyen pozíciókat töltöttél be? Mihez értesz? Milyen korábban kitűzött célokat értél el?

Ezek mind olyan kérdések amelyeket érdemes feltenned magadnak. Ülj le egy tollal és egy papírral az asztalodhoz és gondolkodj. Írj le mindent ami eszedbe jut, ne feledd itt még csak ötleteket keresel. Ha első látásra nem tűnik jó ötletnek egy-egy téma ne aggódj, a lényeg, hogy próbáld felvázolni azokat a dolgokat amelyekre jó eséllyel blogot építhetsz.

Megközelíthetjük a téma felől is a dolgot, az emberi tényezőt hátra sorolva. Ez jellemzően azok témakeresési módszere, akik nem feltétlenül egy általuk ismert, vagy szeretett témában írnának, hanem egy népszerűbb topikban, amivel úgy gondolják, hogy gyorsabban célt (és bevételt) érnek.

Ilyen klasszik témák például az egészség / wellness, önfejlesztés, személyes pénzügyek, vagy a szülőség témaköre. Ezek elég valószínűleg nem fognak a közeljövőben kimenni a divatból és ezeket jobban megvizsgálva, biztosan találsz egy olyan szűkebb piaci rést amelyre építhetsz egy blogot.

Oké, ha felvázoltál néhány ötletet, akkor kezdjünk szelektálni. Ez már egy fokkal könnyebben fog menni, mert van néhány kérdés melynek megválaszolásával gyorsan szűkíthetünk a lehetőségeken.

  1. Eléggé érdekel a téma?
  2. Eleget tudsz-e a témáról, vagy hajlandó vagy-e tanulni róla?
  3. Ez egy olyan téma ami még évekig releváns marad?
  4. Van fizetőképes kereslet a téma iránt érdeklődök tekintetében?
  5. Ír-e már erről valaki, mennyi versenytársad lesz?
  6. Örülnél annak, ha az emberek ehhez a témához társítanának téged?
  7. Lehet-e örökzöld tartalmat előállítani ebben a blog témakörben?

Gondold végig a kérdéseket és szelektálj! Érdekel a téma, de nincs kereslet iránta és a versenytársak száma is azt indikálja, hogy ez egy nem túl népszerű niche? Húzd ki a listáról! Eleget tudsz egy témáról, de csak pillanatnyi iránta az érdeklődés? Szintén felejtő. 

Ezek voltak azok a lehetőségek amelyekhez nem kellett különösebb technikai tudást bevetni, hiszen nagyrészt saját kútfőből jöttek az ötletek. Most nézzünk néhány módszert arra, hogy hogyan szerezz ötleteket és validáld az ötleteidet néhány egyszerűbb technika használatával.

Kulcsszókutatás

Kihagyhatatlan pont, minden blog életében. Ahogy a nevében is benne van, ezen lépés célja, hogy megismerd azokat a topikokat, amelyeket érdemes megcéloznod.

Ehhez érdemes a aHrefs, vagy a Semrush szoftvereket használni. Használatukkal könnyen felderítheted, az általad választott téma legnépszerűbb kulcsszavait. Megismerheted versenytársaid legnépszerűbb tartalmait és új, eddig nem ismert ötleteket szerezhetsz blog posztjaidhoz. 

Közösségi média kutatás

Ez talán a legegyértelműbb a felsorolásban. Érdemes a releváns Facebook és Linkedin csoportokat átfésülnöd ötletek után. Továbbá az Instagram és a Pinterest is hasznodra válhat, hiszen rengeteg információt nyerhetsz egy-egy témában érdekelt oldal posztjait, követőit, vagy az ott zajló interakciókat vizsgálva.

Egyszerű Google keresés

Ez a kulcsszókutatás lebutított verziója. A legegyszerűbb eszköz. Nézd meg, hogy mi az amit egy-egy téma esetében kiemel a Google. Milyen fórumokat, blogokat dob fel és ezek milyen kérdésekre adnak válaszokat. Nagy segítséget nyújthat még az automatikus kiegészítés funkció is. Ha biztosra akarsz menni nézd végig a találatokat egy kulcsszókereső segítéségével. Sok olyan topikot találhatsz amit később hasznosíthatsz.

Versenytársak oldalai

Ez nem hiszem, hogy különösebb magyarázatra szorul. Ha már elkezdett körvonalazódni a fejedben egy témaötlet, akkor érdemes megnézni az abban a szektorban tevékenykedők munkásságát.

Vizsgáld meg, hogy miről írnak, milyen ingyenes anyagokat biztosítanak (pl.: ebook-ok), hogyan kommunikálnak a közösségi média felületeken, iratkozz fel a hírleveleikre.

Ezek mellett segíthet még azon csoportok felvázolása akiket célozni szeretnél, azaz érdemes megalkotnod a buyer persona-dat.

Buyer persona felépítése

A Buyer persona gyakorlatilag az ideális vevőd / olvasód valós, vagy elképzelt profilja. Itt az a cél, hogy minél pontosabban meghatározd ezen személy személyiségét. Gondolj úgy a personára, mint arra a személyre akit a legszívesebben segítenél a blogoddal, és jegyezd le minél több jellemzőjét, pl.: Életkor, nem, foglalkozás, érdeklődési körök, anyagi lehetőségek, iskolázottság, stb.

Hogy miért fontos ez? Rengeteg előnye van annak, ha jól ismered a célközönséged. A teljesség igénye nélkül. Könnyebben testreszabhatod a stílusodat. Könnyebben validálhatod a bejegyzés ötleteidet. Nagyobb eséllyel osztják meg másokkal a tartalmaidat. Jobb eséllyel válhatnak a későbbiekben vásárlóvá. Valószínűbb, hogy visszajelzéseket kapsz tőlük a munkáddal kapcsolatban.

Remélem a felsorolt módszerek segítségével sikerült találnod néhány olyan témát, amelyre szívesen építenél egy blogot. Haladjunk tovább és kezdjünk bele a technikai megvalósításba!

Hol kezdj blogolni? Platform kiválasztása

A technikai megvalósítás és a blog készítés első lépése, hogy kiválaszd, hogy hol is fogsz blogolni. A lehetőségek két nagy csoportra oszlanak. Megkülönböztetünk blog platformokat és saját üzemeltetésű platformokat. Most ezek előnyeit és hátrányait fogjuk megvizsgálni, hogy könnyebb legyen a választás.

Blog platformok

A blog platformok olyan kifejezetten blogolásra kifejlesztett felületek, melyekkel nagyon egyszerű elindulni. Ezen kívül többségében faék egyszerűségű kezelőfelülettel rendelkeznek, így gyorsan megtanulható a használatuk.

Mielőtt belekezdek a blog platformok elemzésébe, nézzük meg a legnépszerűbb magyar és külföldi felületeket. Így biztosan gyorsabban kialakul benned a kép, hogy miről is van szó.

A blog.hu címlapja

Blog.hu: Az Index cégcsaládjának tagja. Valószínűleg ismerős lehet számodra, mivel sok népszerű blog alapját adják és sokuk megjelenik az Index felületein is.

Reblog.hu: Hasonló az Index megoldásához, azonban ez az Origo cégcsalád tagja és a jobb írásokat az Origo-n in megjelenítik.

WordPress.com: A WordPress tartalomkezelő rendszer nyújtja az alapokat ehhez a rendszerhez. Itt egy fokkal komplexebb a regisztráció, de több lehetőséget is biztosítanak a bloggerek számára.

Medium.com: Az utóbbi időben igen felkapott platform. Gyakorlatilag közösségi oldalként is tekinthetünk rá, hiszen igen nagyszámú felhasználói közösséggel rendelkezik.

Blogger: Google által üzemeltetett blogplatform. A felsorolásban talán ez a legegyszerűbben kezelhető felület. Előnye, hogy jól integrált más Google termékekkel.

A legegyszerűbb megoldás egy szimpatikus blogplatform kiválasztása lehet akár a fentebb felsoroltak közül is, hiszen ingyenes biztosítják mind a tárhelyet, mind a domain nevet és különösebb technikai tudásra sincs szükséged az elinduláshoz.

A legtöbb esetben plug-and-play megoldásokról beszélünk, azaz regisztráció után választasz magadnak egy aldomain nevet, ezt követően hozzájutsz a szolgáltató által biztosított tárhelyedhez. Ezután már csak birtokba kell venned a blogodat és elkezdheted a lehetőségekhez mérten testreszabni és bejegyzésekkel feltölteni.

Nézzük a hátrányokat, ugyanis elég sok van belőlük.

Sohasem lesz a tiéd a blogod tartalma, sem az írásaid, sem az általad feltöltött egyéb tartalmak, hiszen ez mindig az üzemeltető tulajdonát fogja képezni.

A blog mellett a domain sem lesz a tiéd. Minden esetben csak egy aldomain kapsz, azaz bármilyen domain nevet választasz amögött mindig a platform üzemeletetőjének domainje is szerepelni fog, pl xyz.blog.hu.

Igen korlátozott funkcionalitást kapsz, hiszen egy “dobozos” megoldásról beszélünk. Ha lehetséges is bármilyen extra, az alapszolgáltatáson felüli funkcióval felvértezni a blogot, azt valószínűleg csak egy fejlesztő segítéségével fogod tudni megtenni.

Mindig ki leszel szolgáltatva a platform üzemeltetőjének, így egy esetleges ÁSZF változtatás, vagy technikai probléma esetén nincs túl sok beleszólásod a dolgokba.

Amint sikerül beindítani a blogodat és elkezded kinőni a blogplatform kereteit, akkor igen nehezen oldhatod azt meg, hogy a tartalmaidat áthelyezd egy saját felületre. Ha ez sikerül is akkor is több szempontból hátrányba kerülsz, hiszen nincs arra lehetőség, hogy átirányítsd az oldalt az új domainre.

Mindent összefoglalva, minimális kezdeti könnyítésért szerintem nem éri meg ezeket a platformokat választanod, főleg ha meglátod, hogy milyen gyorsan elindíthatsz egy saját üzemeltetésű blogot.

Akkor tudom ezeket a felületeket javasolni, ha a tényleg csak hobbiszinten akarsz blogolni és egyáltalán nincs tervben az, hogy ezzel később bevételt szeretnél generálni. Ha mindennél fontosabb számodra az ingyenesség. Vagy ha a korlátozott lehetőségek számodra megfelelőek. Minden egyéb esetben egy saját üzemeltetésű tartalomkezelő rendszer használatát javaslom.

Tartalomkezelő rendszerek

Technikailag az előbbiekben felsoroltak is tartalomkezelő rendszerek, amelyek készen biztosítanak egy olyan felületet, amelynek használatát a legtöbb felhasználó képes viszonylag gyorsan elsajátítani.

De mi is az a tartalomkezelő rendszer, vagy CMS (Content management system)? Egyszerűen megfogalmazva, egy olyan szoftvercsomag amelyen a CMS használatával épített weboldalon, a különböző adminisztrációs tevékenységeket komolyabb technikai tudás nélkül elvégezheted.

Szóval egy olyan weboldalról beszélünk amely minden a blogoláshoz elengedhetetlen funkciót biztosít számodra és a menedzseléséhez nem lesz szükséged fejlesztői, programozói segítségre. A képek feltöltésétől, a blog megjelenésén keresztül akár a webshop funkcionalitásig mindent megvalósíthatsz anélkül, hogy egy sor kódot írnál. Azaz minden adott a blog készítéshez.

Két hátrányt tudok itt megemlíteni. Az egyik az előnyből fakad, hiszen itt időt kell majd szánnod a testreszabásra és a rendszer kezelésének elsajátítására, így ezzel lesz egy kis extra melód. A másik, hogy domaint és tárhelyet kell vásárolnod, ami egy egyszerű blog esetében évi néhány ezer forintos kiadás.

wordpress logó

WordPress-ről dióhéjban

Én rendszerint a WordPress CMS-t szoktam javasolni. Lehet, hogy már hallottál róla, mivel egy igen gyakran használt technológiáról van szó. Az interneten fellelhető weboldalak több, mint 40 százaléka WordPress-re épül, tartalomkezelők között abszolút piacvezetők és ami nem mellékes teljesen ingyenes.

Egy rendkívül sokoldalú és könnyen kezelhető rendszerről beszélünk, ami a blogoddal együtt skálázódik, így ha a és a későbbiekben további funkciókkal szeretnéd bővíteni, vagy módosítanál a megjelenésen azt könnyedén megteheted. Nem mellesleg rengeteg oktatóvideót és bejegyzést fogsz találni a WordPress használatáról.

Szóval, a használatához nem kell mást tenned, mint letöltened a szoftvert a WordPress.org-ról és feltelepíteni a tárhelyedre. Elsőre bonyolultan hangozhat, de egy pár perces folyamatról van szó, melyen végigvezetlek ebben a cikkben. A legtöbb tárhelyszolgáltató egyébként néhány kattintásos WordPress telepítést is felajánl.

Az egyszerű telepítésen kívül rengeteg előnye van a WordPress használatának. Nagyon könnyen testreszabhatod a blogod megjelenését, vagy megemlíthetjük a rengeteg rendelkezésedre álló bővítményt, melyekkel új funkciókat adhatsz a blogodhoz, de ezekről majd később. Most kezdjük az elején.

A következő bekezdésben lépésről lépésre fogjuk felépíteni a WordPress alapú blogodat.

Blog írás saját felületen

Ha a saját blog létrehozása mellett döntöttél, akkor nézzük, hogyan is érdemes belevágnod a folyamatba.

második szintű domain

Domain választás

A domain név gyakorlatilag az az egyedi azonosító amit a böngésző címsorába írsz, mikor meg akarsz nyitni egy adott weboldalt, pl.: Features.hu. Gyakorlatilag a netes elérhetőséged.

Domain cím nélkül nyilván nincs interneten elérhető weboldal. Domain-t a regisztrátoroknál vásárolhatsz, ezek a cégek jellemzőem tárhelyszolgáltatást is nyújtanak, így érdemes egy füst alatt megoldani a dolgot és a domain mellett a tárhelyet is ugyanott megvásárolni. A későbbiekben ez leegyszerűsíti majd a dolgodat.

Én a Tarhely.com-ot szoktam ajánlani. Évek óta velük dolgozom és teljesen meg vagyok elégedve a szolgáltatásukkal. De javaslom, hogy tájékozódj, hasonlítsd össze a szolgáltatókat és válaszd a számodra szimpatikusabbat.

A felhasználói fiók létrehozása és a domain megvásárlása egy néhány perces művelet. Ha beregisztráltál a szimpatikus szolgáltató weboldalára, akkor rákeresel a kiszemelt domain címre, ha szabad, akkor le is foglalhatod. Ha foglalt, akkor követed a b-tervet és megnézed, más végződéssel, vagy más cím után nézel. Ha megvan szimpatikus domain, akkor kosárba rakod és fizetsz.

A megfelelő domain megszerzésének folyamatában a nehézséget jellemzően nem a technikai teendők jelentik, hanem a megfelelő domain név kitalálása.

Korábban egy egész cikket szenteltem a domain név választás témakörének, de ide is leírok néhány tippet, ami megkönnyítheti a dolgodat.

Használj kulcsszavakat: Kezdd az ötletelést a vállalkozásod nevével, a tevékenységi köröddel és az ehhez szorosan kapcsolódó szavakkal.

Legyen márkázható: Mivel hosszútávra tervezünk érdemes olyan nevet keresni, ami könnyen megjegyezhető, könnyen kiejthető és egyedi.

Lehetőleg rövid: Szintén törekednünk kell a könnyű megjegyezhetőségre és az egyszerű írásmódra.

Könnyen kiejthető: Nem csak írásban fog megjelenni a márkaneved, fontos, hogy ne okozzon nehézséget a kimondása.

Hanyagold a különleges karaktereket: Kiejtés és gépelés szempontjából is hátrányos a speciális karakterek használata, ha nem egy ismert márkanév részét képezik, akkor érdemes őket hanyagolni.

Jogi szempontok: Ez úgy sejtem egyértelmű, de megemlítem, hogy nem érdemes más márkaneveit felhasználnunk és érdemes egy kis kutatómunkát végezni, hogy megelőzzünk egy későbbi pereskedést.

Tárhely választás

A domain és a tárhely vásárlása jellemzően ugyanannál a szolgáltatónál szokott zajlani, ami nagyban megkönnyíti a blog készítés folyamatát. Ahogyan a domain kiválasztásánál, úgy itt is adok némi támpontot a megfelelő tárhely megszerzése érdekében. Egy külön cikket írtam már korábban a tárhely választásról, most nézzük át röviden a legfontosabb szempontokat.

Mi is az a tárhely? A tárhely egy olyan távoli szerver, ahol 0-24-ben futni fog a blogod, így az mindig elérhető lesz. Gyakorlatilag itt lesznek tárolva azok a fájlok, melyek magát a blogodat alkotják.

Alapvetően négy tárhely típust különböztetünk meg. Ezek az osztott tárhely, a VPS, a dedikált szerver és a menedzselt szerver.

Anélkül, hogy nagyon a részletekbe mennék nézzük melyik mit jelent.

Az osztott tárhely a legolcsóbb megoldás és a legtöbb felhasználó számára teljesen megfelelő a kezdeti időszakra. Itt több weboldal fájljai találhatóak meg egy adott tárhelyen, így ezek az oldalak osztoznak a rendelkezésre álló erőforrásokon. Ha nagyobb forgalmat kezd generálni a blogod, vagy nagyobb biztonságra törekednél akkor érdemes megismerkednek a második kategóriával.

A VPS-ek, ami szintén egy megosztott szerveren tárolja a blogodhoz tartozó fájlokat, azonban itt már dedikált erőforrásokhoz jutsz, így nem kell másokkal osztozkodnod. Emellett biztonsági szempontból is jobb választás a sima osztott tárhelynél.

Egy fokkal még magasabb kontrollt nyújt a dedikált szerver. Itt a szerver teljes erőforrása a tied, nem kell másokkal osztozkodnod. Hátránya, hogy jóval drágább, mint az előző megoldások és a szerver technikai beállításait is neked kell menedzselni.

A menedzselt szerver gyakorlatilag azt tudja, mint a dedikált szerver, azzal a könnyítéssel, hogy a szerver menedzselését elvégzik helyetted, így informatikai tudás nélkül is saját tárhelyen tárolhatod a blogodat.

Én azt szoktam javasolni, hogy kezdj egy osztott tárhelyen. Ez havi 1000 forint körüli kiadást fog számodra jelenteni. Amíg nincs komolyabb forgalom a blogodon, addig ez a kategória bőven ki fogja szolgálni az igényeidet.

Néhány tanács az osztott tárhely kiválasztásához:

  • Ha a WordPress mellett döntesz, jó ha van lehetőség gyors, a szerver felhasználói felületén keresztül zajló telepítésre
  • Nem szükséges sok gigabyte tárhely, a kezdeti időszakban elég lesz 1-2 gigás csomagot választanod
  • Legyen lehetőség ingyenes SSL telepítésére
  • Legyen beállítható gyakori biztonsági mentés, optimális esetben naponkénti
  • 99,9%-os, vagy magasabb rendelkezésre állás kiemelt fontosságú
  • Fontos, hogy elérhető legyen ügyfélszolgálati támogatás

A WordPress telepítése

Újabb téma amiről már korábban írtam egy hosszabb bejegyzést, melyben az összes telepítési metódust átnézzük. Most nézzük az “egy kattintásos” telepítési módszert.

Ehhez a cPanel nevű szoftvert fogjuk használni, melyet te is elérhetsz a tárhelyeden keresztül, ezt a Tarhely.com felületén keresztül mutatom be, de más szolgáltatóknál is hasonlóképpen működik a telepítés, csak a kezelőfelület megjelenése más.

tárhely főoldal

Ha bejelentkeztél a felhasználói fiókodba, akkor keresd meg a tárhelyszolgáltatást. Ha ez megvan, akkor keresd meg a cPanel gombot, amivel be tudsz jelentkezni a cPanel felületére. Ez a szoftver nem más, mint egy központi kezelőfelület, ahol a térhelyeddel és domaineddel kapcsolatos összes fontos teendőt menedzselheted. Ne lepődj meg, rengeteg menüpontot láthatsz. Amire nekünk szükségünk lesz az az alkalmazástelepítő.

Wordpress telepítő

A telepítő szoftverbe belépve azonnal leszűkülnek a lehetőségek. A domained kiválasztva telepítheted is a WordPress-t a tárhelyedre. Hagyd, hogy végigfusson a telepítő, majd ezt követően a domain címét és a /wp-admin tagot mögé írva a böngésződből el is érheted a frissen telepített WordPress blogodat.

Wordpress automatikus telepítés

Ezzel a blog készítés technikai oldalán túl is vagyunk, nézzük hogyan hozhatod létre első bejegyzésed.

Az első bejegyzésed megírása

A WordPress szoftvere már az első használattól lehetővé teszi, hogy belekezdhess a blogolásba. Nincs szükséges semmi másra, mint hogy megismerd a kezelőfelületet és nekiláss az írásnak. Nézzük, hogy hogyan is kell kezelni a WordPress CMS-t.

Kezdjük az alapbeállításokkal. A bal menüsávban láthatsz egy “Beállítások” nevű menüpontot, itt módosíthatod a weboldalt érintő fontosabb beállításokat. Ami számunkra első körben fontos lesz a blog készítés szempontjából az a “Közvetlen hivatkozások” menüpont, kattins rá.

Seo és felhasználói élmény szempontjából is fontos, hogy a majdani bejegyzéseid url-jei ne értelmetlen szövegek legyenek, hanem az emberek és a Google kereső számára is értelmezhető szöveg. Ehhez nem kell mást tenned, mint kiválasztanod a “Bejegyzés címe” lehetőséget.

Ha ez megvan akkor következő lépésként megismerkedünk a WordPress szövegszerkesztőjével. A szövegszerkesztő megnyitásához kattints a bal oldali menüben található “Bejegyzés” menüponton belül az “Új hozzáadása” menüpontra.

wordpress szerkesztő felület

Az újonnan megnyíló ablak a WordPress beépített szövegszerkesztője. Az itt elkészített tartalmak fognak majd bejegyzések formájában megjelenni a blogod felületén. Nézzük egyesével a beállítási lehetőségeket.

Cím hozzáadása. Ez lesz a bejegyzésed címe. Természetesen érdemes releváns, figyelemfelkeltő címet megadnod.

Tartalom. Az alatta található mező fogja tartalmazni magát a bejegyzést. Ha rákattintasz, akkor láthatod a villogó kurzort, akárcsak más szövegszerkesztők, mint például Microsoft Word, vagy a Google Docs esetén.

Láthatsz egy kis fekete színű négyzetet a szövegdoboz jobb oldalán, ha erre rákattintasz, akkor új blokkot tudsz létrehozni. Egy blokk egy fajta tartalmat jelenít meg, lehet ez szöveg, kép, videó, idézet és még sok minden más. Ha szeretnéd a szöveg mellett más típusú tartalmakkal színesíteni a bejegyzésed a próbáld ki a lehetőségeket és használd őket bátran.

Ha egy blokk felé viszed az egered, akkor a bal felső sarokban láthatod az adott blokk beállításait. Szöveg típus esetén például félkövérré, vagy dőltté teheted a szöveget, linket helyezhetsz el benne, vagy épp felsorolást készíthetsz.

Ha nem lenne elég a WordPress által alap esetben nyújtott blokk könyvtár, akkor a “Bővítmények” menüpontban újabbakat is letölthetsz, így még egyedibbé téve a blog bejegyzésed, újabb típusú tartalmakkal.

A jobb oldali sáv tetején láthatod a “Közzététel” gombot. Ezzel publikálhatod majd a kész bejegyzésed. Mellette az “Előnézet” gombbal megtekintheted, hogy hogyan fogják látogatóid látni a bejegyzésed. Illetve találhatunk még egy “Vázlat mentése” gombot is. Ezzel tudod elmenteni az éppen folyamatban lévő munkát, de ezt egyébként a WordPress néhány percenként elvégzi helyetted.

Ha tovább haladunk lefelé, akkor láthatjuk az “Állapot & láthatóság menüt” Itt tudod beállítani, hogy ki láthassa a bejegyzéseidet, megadhatsz további szerzőket, vagy jelszót is beállíthatsz a bejegyzéshez.

Ezt követi a “Közvetlen hivatkozás” pont, ahol a majdani cikk URL címét tudod módosítani.

Ez alatt a “Kategóriák” pont található. Itt a bejegyzések csoportosítása érdekében új kategóriákat hozhatsz létre, melyek alá besorolhatod a bejegyzésed. Ez akkor jön jól, ha több témakörben is írsz és nem akarod, hogy ömlesztve jelenjenek meg a posztjaid, hanem például külön aloldalakon jelenítenéd meg azokat. Kategóriákat egyébként a bal oldali főmenü “Bejegyzések” menüpontján belül a “Kategóriák” almenüben is létrehozhatsz.

Ami még a bejegyzés menüsávjában fontos számunkra az a “Kiemelt kép”. Ez lesz a bejegyzésed felett megjelenő fő kép. Továbbá a “Kivonat” menü szövegdobozát is érdemes kitölteni. Ez fogja tartalmazni a blog bejegyzésed rövid ismertetőjét.

Röviden ennyit az új blogodról. Ha követted az eddig leírtakat, akkor már képes leszel létrehozni és publikálni a bejegyzéseidet. Folytassuk tovább néhány tippel a jó minőségű bejegyzések érdekében.

Hogyan írj jobb blogcikkeket?

A blog írás legnehezebb része maga az írás folyamata. Gyakran találkozom azzal az esettel, mikor a blog tulaja már minden előkészítő lépéssel készen van, tudja is, hogy írnia kellene, de nem tudja hogyan vágjon bele. Ebben a bekezdésben adok néhány tippet, amelyek hasznosak lettek volna számomra kezdő szövegíró koromban.

Kezdj a tervezéssel

Főleg hosszabb bejegyzések esetén hosszú időt ölelhet fel az a folyamat, amíg az első szó leírásától a publikálás gomb lenyomásáig eljutsz. Nagyban lerövidítheti a szükséges időt és a feladat komplexitását, ha egy kész tervvel állsz neki a munkának.

Kezdd azzal, hogy egy olyan témát választasz, ami érdekel téged. Ha nem egy számodra érdekes témát szemelsz ki, az meg fog látszani a bejegyzés minőségén. Egészen másak azok a bejegyzések, amelyeken átjön az, hogy élvezettel írta a szerző.

Folytasd azzal, hogy készítesz egy egyszerű vázlatot. A hangsúly az egyszerűn van. Nem kell túlbonyolítanod, egyszerűen egy sorvezetőre lesz szükséged, hogy tudd, hogyan is állsz, mi az amit még bele kell foglalnod az aktuális bekezdésbe és mi az ami még hátravan.

Végül végezz kutatómunkát. Senki sem rendelkezik a világ összes tudásával, de szerencsére elérhető számunkra ez az internet nevű dolog. Ha szakértő is vagy egy témában, akkor is javaslom, hogy nézz át néhány megbízható forrást. Vizsgáld meg, hogy mások miről írtak az adott témakörben, illetve gyűjts egy kis extra információt.

Aztán folytasd az írással

Ha felállt a terv, akkor ideje nekikezdeni az érdemi munkának. Tapasztalatom szerint kétféle megközelítési mód uralkodik a bloggerek közt. Vagy egyszerre megírnak egy bejegyzést “egy ülésből”, vagy kisebb blokkokra bontják a teendőket és ezek folyamatos feldolgozásával haladnak előre.

Személyes preferencia, hogy ki melyiket részesíti előnyben, de azt javaslom, hogy próbáld ki mindkét megközelítést. Én a rövidebb 500 szó körüli bejegyzéseket szeretem egy, maximum két-három “ülésből” elkészíteni, de a több ezer szavas cikkek esetén inkább kisebb egységekre bontom a feladatokat és néhány nap alatt elkészítem ezeket.

Sokan küzdenek még azzal a problémával, hogy nem tudják hogy mit írjanak bevezetőként a bejegyzésükbe. Ezen probléma kivédésére van egy nagyon egyszerű módszer.

Hagyd a bevezetés megírását a végére. Vágj bele rögtön a témába és kezdd az első témához közvetlenül kapcsolódó bekezdéssel. Ha elkészültél a szöveggel, valószínűleg még jobb bekezdést is fogsz írni, hiszen pontosan tudod, hogy milyen információt adsz át az olvasóknak.

A szerkesztésről se feledkezz meg

A blog bejegyzés formázása legalább annyira fontos, mint a megfelelő tervezés és az aktuális poszt megírása. A szerkesztés nem csak arról szól, hogy néhány szót átírsz, vagy hogy némelyik kifejezést megjelölöd félkövér betűtípussal. A szerkesztés lényege, hogy a bejegyzés kezdetétől a végéig egy kohézív egésszé váljon, amivel el tudod érni azt a célt, amit a tervezés fázisában kijelöltél. Nézzünk néhány tippet erre vonatkozóan.

Kezdjük az olyan egyszerű feladatokkal, mint a szóismétlések elkerülése. Ezt a legegyszerűbb kiszúrni és orvosolni, nem kell hozzá más, mint egy szinonima szótár.

A tördelésen is elég könnyű változtatni. Kevés olyan dolog van ami jobban elrémiszt egy olvasót, mint egy hatalmas egybefüggő szöveg. Érdemes a a bekezdéseidet kisebb, logikailag összefüggő blokkra bontani, a könnyebb olvashatóság érdekében.

Gyakran használt trükk a hangos olvasás. Egyszerűen haladj végig a bejegyzéseden és olvasd fel azt hangosan. Ha valami logikátlanabbul, vagy kevésbé jól van megfogalmazva, az itt azonnal ki fog bukni. Ennek a trükknek egy másik változata az az, hogy elküldöd egy ismerősödnek és megkéred, hogy olvassa el és mondja el a véleményét.

Ne félj törölni sem. Ha megírtad a cikket és úgy érzed, hogy egy egy mondat, vagy bekezdés nem illik a szövegkörnyezetbe, akkor ne hagyd meg csak azért, mert dolgoztál vele. Ha neked feltűnt másnak is fel fog tűnni.

Honnan szerezz olvasókat?

Ha közzétetted az első bejegyzéseidet, akkor következő lépésként promotálnod kell azokat és magát a blogot is, hiszen attól, hogy elérhető lett a blogod az interneten, az nem jelenti azt, hogy azonnal tömegek fognak rátalálni. Ezen viszont a ma rendelkezésre álló rengeteg marketingeszköz használatával könnyen segíthetünk. Íme néhány tipp arról, hogy hogyan tedd népszerűbbé a blogodat.

Keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás, vagy SEO egy alapvetően ingyenes módszer. A lényege, hogy olyan egyetlen téma köré felépített tartalmat készítesz, mely a látogatók és a keresők számára is értéket nyújt. Ez egy lassabb folyamat, így azoknak ajánlom, akik képesek akár hónapokat várni mire eredményeket tudnak felmutatni.

Közösségi média

Az organikus közösségi média is ingyenesen elérhető mindenki számára. Érdemes a népszerűbb platformokon készítened egy-egy profilt és első körben az ismerőseid körében népszerűsíteni a blogodat.

Nagyon gyors eredményeket hozhat az, ha közösségi média hirdetéseket használsz. Ezek természetesen fizetős megoldások, de segítenek szinte azonnal egy nagyobb közönség elé eljuttatni a blogodat.

Google hirdetések

Hasonló a közösségi médiában használatos hirdetésekhez, azzal a lényeges különbséggel, hogy itt a Google keresőjében és partnerhálózatában tudsz megjelenni többségében az organikus találatok között.

Email marketing

Nagy előnyre tehetsz szert, ha már rögtön a blog indulásakor elkezded gyűjteni a felhasználók email címeit és adatbázist építesz belőlük. A későbbiekben sokat segíthet, ha van egy listád, amit bármikor elérhetsz.

weboldal befektetés

Hogyan keress pénzt a blogoddal?

Végezetül egy igazán sarkalatos kérdést fogok megválaszolni. Ugyanis akár szeretnél pénzt keresni a blogoddal, akár nem, ha elég kitartó vagy, akkor előbb utóbb akár több különböző módon is pénzt kereshetsz a bejegyzéseiddel. Nézzük a három leggyakoribb bevételi forrást bloggerek számára.

Hirdetések elhelyezése

Ez az egyik legegyszerűbben kivitelezhető pénzkereseti lehetőség. Egész sok hirdetési rendszer közül választhatnak azok a weboldalak, melyek elegendő forgalommal rendelkeznek. Ilyen például a Google Adsense, mellyel a weboldaladon megjelenített hirdetések után kaphatsz kifizetéseket.

Saját termék árusítása

A blog nagyon jó kiegészítője egy webshop, vagy webes kurzus marketing eszköztárának, de sok esetben a blog nő akkorára, hogy képes elvinni egy webshopot. Ha nagyobb forgalommal rendelkezel, akkor érdemes lehet elgondolkodnod a témáidhoz kapcsolódó fizikai, vagy digitális termékek árusításán.

Affiliate rendszer

Az affiliate rendszerek lényege, hogy mások termékeit, vagy szolgáltatásait reklámozod a weboldaladon és a tőled érkező látogatók, vagy vásárlók után bizonyos jutalékot kapsz.

Blog készítés összefoglalva

Gratulálok ha idáig eljutottál! Több, mint négyezer szó elolvasásán vagy túl és már készen állsz, hogy belekezdj a blogod elkészítésébe.

Mostanra már tudod milyen lépésekből áll a blog készítés folyamata, milyen lépéseken kell keresztül menned, ahhoz hogy elindítsd a saját blogodat. Láthattad, hogy az egész folyamat a tervezésen alapul. Mind maga a blog elkészítése és testreszabása, mind a bejegyzések írása is nagyságrendekkel egyszerűbben fog menni ha van egy terved, amit az elkövetkezendő időszakban követhetsz.

Már képes vagy megfelelő témát és célcsoportot választani. Azt is tudod, hogy milyen felületen érdemes felépíteni az új blogodat, sőt a legnépszerűbb CMS-t a WordPress-t is tudod alapszinten használni.

Nincs más hátra, mint hogy belekezdj a megvalósításba. Kezdj bele a blog készítésbe még ma és valósítsd meg az elképzeléseidet!

Tetszett a cikk?
Iratkozz fel hírlevelünkre és olvass még több hasonló tartalmat!

Gyakran ismételt kérdések

Hol kezdj blogolni?

A lehetőségek két nagy csoportra oszlanak. Megkülönböztetünk blog platformokat és saját üzemeltetésű platformokat.

Hogyan válassz blog témát?

Javaslom, hogy ha egy szűk topikkal is kezdesz, fokozatosan szélesítsd releváns témakörökben a bejegyzéseid. Vagy kezdj egy olyan témakörrel, amellyel hosszútávon is képes leszel új tartalmat előállítani.

Hogyan szerezz olvasókat?

Ha közzétetted az első bejegyzéseidet, akkor következő lépésként promotálnod kell azokat és magát a blogot is, hiszen attól, hogy elérhető lett a blogod az interneten, az nem jelenti azt, hogy azonnal tömegek fognak rátalálni. Ebben segíthet a közösségi média, a keresőoptimalizálás, vagy a hirdetések vásárlása.

Szűcs Máté

Szűcs Máté

Szia. Szűcs Máté vagyok, a Features.hu alapítója. Már lassan tíz éve foglalkozom online marketinggel, ezalatt megfordultam ügynökségeknél, kis-, és középvállalkozásoknál és startupnál is. A tapasztalataimra alapozva indítottam el a Features.hu-t 2018-ban, először csak blogként, majd ügynökségi formában is. Az itt megjelent bejegyzéseimmel szeretnék segíteni abban, hogy közelebb kerülj üzleti céljaid megvalósításához.
Szűcs Máté

Szűcs Máté

Szia. Szűcs Máté vagyok, a Features.hu alapítója. Már lassan tíz éve foglalkozom online marketinggel, ezalatt megfordultam ügynökségeknél, kis-, és középvállalkozásoknál és startupnál is. A tapasztalataimra alapozva indítottam el a Features.hu-t 2018-ban, először csak blogként, majd ügynökségi formában is. Az itt megjelent bejegyzéseimmel szeretnék segíteni abban, hogy közelebb kerülj üzleti céljaid megvalósításához.
Kérdésed van? Hozzászólnál? Itt megteheted.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Olvass tovább, ezek a cikkek is érdekelhetnek:

small_c_popup.png

200+ Ingyenes marketing eszköz​

Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.

Elküldhetem a következő cikkemet?
Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj új bejegyzéseinkről elsőként

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy minél jobb élményt tudjunk nyújtani