Domain név választás

Hogyan válassz domain nevet?

Ebben a cikkben:

Domain név választása előtt állsz, vagy épp azon gondolkodsz, hogy milyen domaint válassz a weboldalad számára? A megfelelő domain név kiválasztása az egyik legkritikusabb pontja egy website felállításának, ugyanis jó eséllyel egy a vállalkozásod életét végigkövető döntésről beszélünk.

A domain név lesz a vállalkozásod internetes elérhetősége. Ezt fogják a látogatók megjegyezni, erre fognak asszociálni, ide fognak visszajárni. Érdemes időt szakítanod a döntésre és mérlegelni a lehetőségeket. Komoly előnyre tehetsz szert egy jól megválasztott névvel.

Elég sok módszer van arra, hogy ötleteket generálj, illetve leszűkítsd a lehetőségek körét, ezek közül fogok most néhányat bemutatni, illetve szokásomhoz híven felvázolom a domainek és domain választás alapjait is.

Milyen részekből áll egy domain név?

Ebben a bejegyzésben részletekbe menően adok tanácsot a domain név választásával kapcsolatban. Így érdemes a domaint alkotóelemenként vizsgálni. Jellemzően a legtöbb domain név két tagból áll, ritkább esetekben háromból. Vizsgáljuk meg ezeket!

Legfelső szintű domain

Legfelső szintű domain alatt, egyszerűen a domain végződésére kell gondolni. Ilyen például a .com, vagy a .org végződések. Valószínűleg nem ez fogja a nehézséget okozni a domain név választás során. A legjellemzőbb probléma ami itt felmerül, hogy egy adott .hu, vagy .com végződés elérhető-e. A bejegyzés utolsó bekezdéseiben ezzel a kategóriával is foglalkozunk.

Második szintű domain

Valószínűleg a második szintű domain kiválasztása miatt vagy itt, ugyanis ez szokott fejtörést okozni. Ezek a legfelső szintű domaintől közvetlenül balra helyezkednek el, például a Features.hu esetében ez a Features tag. A kettő együtt alkot működő egységet. Leggyakrabban a vállalkozás nevét, márkáját szokta tartalmazni. Azonban van, hogy ez nem elérhető, vagy nem ez a legjobb megoldás.

Harmadik szintű domain, vagy közismertebben aldomain

A hierarchiában legalul a harmadik szintű domaineket találhatjuk. Ezek mindig a második szintű domaintől balra találhatóak. Ezek létrehozása legtöbbször már a második szintű domain tulajdonosának kezében van. Szóval, ha megvásároltál egy domaint, szabadon generálhatsz új aldomaineket.

Ilyen eset lehet mikor egy vállalkozás blogját külön aldomainre helyezik el, például blog.features.hu. Gyakori eset még az, mikor a webshop kap külön aldomaint, például shop.features.hu

domain név választása

Domain név kiválasztása

Nézzük a szempontokat és a módszereket a legjobb domain nevek felkutatására és kiválasztására.

Használj kulcsszavakat

Sok lehetőség van ötletek generálására, azonban a legegyszerűbb ha az alapoknál kezded. Kezdd az ötletelést a vállalkozásod nevével, a tevékenységi köröddel és az ehhez szorosan kapcsolódó szavakkal. Ha sikerül összeraknod egy olyan domain nevet amiről a vállalkozásodra asszociálhatnak és még nem vásárolta meg más akkor akár nyert ügyed is lehet.

Hasznos eszközök lehetnek ehhez a Google Keyword Planner és a KWFinder, vagy akármelyik jobb kulcsszókereső szoftver. Segítségükkel rengeteg ötlet generálhatsz néhány kulcsszó megadásával.

A márkázhatóság kérdése

A kreatív és jól márkázható domain nevek egyértelműen fontosak a hosszútávú marketingcélok szempontjából. A domain neved alapján fog megjegyezni a látogatód és ezt fogja másokkal is megosztani. Ez a márkád egyik alapköve.

De mi tesz egy domaint márkázhatóvá?

Egy márkázható domain név kiemelkedik a tömegből, emellett könnyen megjegyezhető, egyszerűen kiejthető és megbízhatóságot áraszt.

Szóval. Nem egyszerűen összeválogatott kulcsszavak kombinációja. Nem hasonlít a versenytársaid megoldásaira. Nem túl komplex és egyáltalán nem kétes az értelmezése.

Bontsuk le a márkázhatóságot és folytassuk a rövidség fontosságával.

Lehetőleg legyen rövid

Domainek esetében a rövidebb jobb ökölszabály van érvényben. Rengeteg előnye van egy rövid névnek. A legfőbbek, hogy könnyebben megjegyezhetőek, illetve kisebb eséllyel gépelik el.

Érdemes arra törekedni, hogy 14-15 karakter alatt legyünk. Ez még a megjegyezhetőség, és unortodox írásmódok nélkül, a gépelhetőség határán van. Ebben az esetben jó eséllyel a népszerűbb végződésekkel is elérhetőek.

Legyen könnyen betűzhető és…

Biztosítanod kell a látogatók számára, hogy egyszerűen, különösebb gondolkodás nélkül meg tudják látogatni a weboldalad. Ha egynél többször kell elmagyaráznod a domained betűzését, akkor valószínűleg rosszul választottál.

Egy komplikált név esetében is igazak azok a problémák, mint a hosszú domain nevek esetén. Próbálj egyszerű, mindenféle nyelvtani fordulattól mentes nevet választani.

Kérd meg néhány ismerősödet, hogy próbálják meg leírni a domain név ötletedet. Ezzel gyorsan kiszűrheted a túl bonyolultakat.

…könnyen kiejthető

Erősen kötődik a könnyű betűzhetőséghez. Szóban is olyan egyszerűen meg kell tudnod osztani a weboldalad elérhetőségét, mint írásban. Nagyban megkönnyíti a promotálást, ha nem egy nyelvtörőt kell kimondanod.

Itt is alkalmazhatod az előző esetben alkalmazott tesztelési módszert.

Különleges karakterek

Az előző két pontra reflektálva kiemelném, hogy érdemes elhagyni a kötőjelek használatát. Mind a gépelést, mint a kiejtést nagyban megkönnyíti. Gondolj csak bele milyen nevetséges lenne, ha minden egyes alkalommal ki kellene ejteni, hogy You kötőjel Tube.

A számok használatát is érdemes elfelejteni, hacsak nem rendelkezel egy ismert, számnevet is tartalmazó márkanévvel, amilyen például a 9gag. Mindig vissza fognak kérdezni, hogy számmal, vagy betűvel kell-e írni.

Az ékezetes betűket is hanyagolnám, mert ezekre egyedi szabályok vonatkoznak és a következő formátumban fognak megjelenni: egy xn— tagot követ néhány random szám. Gyakorlatilag ez fordítja a számítógépek által feldolgozható formátumúvá az angol abc-ben nem található karaktereket. Szóval lényegében nem az általad kiválasztott karakter fog megjelenni a böngészőkben, hanem egy random, értelmezhetetlen szöveg.

Gondolkodj hosszútávon

Okos dolog olyan nevet választani, ami kötődik az iparágadhoz, de ne skatulyázd be magad. Gondolj arra, hogy a későbbiekben más tevékenységi köröket is felvennél, vagy bővítenéd a termékportfóliód, akkor visszaüthet egy túlzottan specifikus domain név.

Jogi szempontok

Valószínűleg nem túl gyakori az, hogy valaki azért regisztrál egy domain nevet, hogy megtévesszen valakit, de sajnos ez előfordulhat. A legkevésbé sem érdemes olyan nevet választani, ami túlzottan hasonlít egy más által birtokolt márkanévhez. Ez főleg akkor problémás, ha egy már bejáratott weboldalad van és egyszer csak azzal keres meg valaki, hogy lelője az oldalad.

Ha már megvan a jelölt, akkor érdemes átböngészned a Google találatait, a közösségi médiát, illetve egy nagyobb cégjegyzéket. Ha úgy érzed, hogy kétséges a dolog, akkor inkább hanyagold a kiválasztott nevet és keress tovább.

második szintű domain

Néhány extra tipp

Domain név generátor

Ha idáig eljutottál akkor már van néhány ötleted arra, hogy milyen szavakat fogsz használni. Némelyik ötleted már foglalt lehet, mások jogvédettek, vagy még nem egészen olyan mint ahogyan azt elképzelted.

Ilyenkor jönnek jól az úgynevezett domain név generátorok. Ezekbe beírva az általad kiválasztott szavakat, különböző kombinációkat készíthetsz. Talán találsz köztük néhányat amit használatba vennél, vagy ha más nem néhány újabb ötletet generálhatsz .

Ilyen eszközök a domainwheel.com, vagy a www.nameboy.com.

Ingyenes domain név

Több tárhelyszolgáltatónál is gyakran alkalmazott taktika, hogy a tárhelyeikhez, rövidebb-hosszabb időtartamra ingyenes domain nevet biztosítanak. Egy kisebb tárhelyhez jellemzően első évre ingyenesen biztosítják a domaint, nagyobb tárhelyek esetén ez akár hosszabb idő is lehet.

Ha a domain mellett tárhelyet is keresel, akkor javaslom, hogy nézd át több szolgáltató honlapját is. Ha egy minőségi szolgáltatónál találsz ilyen lehetőséget, azzal, ha minimálisan is de csökkentheted a kezdeti költségeidet.

Domain megújítás bekapcsolása

Ha hosszútávra tervezel és miért ne tennéd, akkor van még egy tippem a szolgáltatókkal kapcsolatban. Szinte minden komolyabb szolgáltató biztosítja az automatikus domain meghosszabbítás lehetőségét.

Ez azt jelenti, hogy amikor lejár a licenszed, legyen az egy, két, vagy akár többéves licensz, az automatikusan megújításra kerül. Így elkerülheted azt, hogy elérhetetlenné váljon a weblapod, azért mert elfelejtetted megújítani a domaint.

Egységes megjelenés

A közösségi média platformokon jellemzően a domain nevek használatosak profil linkekként, illetve a profilok neveként. Ha tervezed a közösségi média használatát, akkor érdemes ellenőrizned vásárlás előtt, hogy az adott név elérhető-e Facebookon, Instagramon és azokon a platformokon amelyeket használni tervezel.

Ebben nagy segítségedre lehet a namechk.com.

Elgépelt domainek

Ha megengedheted magadnak, akkor érdemes lehet, néhány “elgépelt” verziót is megvásárolnod a domainedből. Ennek akkor van létjogosultsága, ha egy kiemelten nagy forgalmú oldalt fogsz üzemeltetni. Előfordulhat, hogy a látogató elgépeli a szöveget és egészen máshol köt ki. Ha megvásárolsz néhány ilyen domaint, átirányíthatod őket a helyes címre, megmenthetsz néhány munkameneteket.

Első szintű domainek, avagy domain végződések

Most, hogy kiveséztük a másodszintű domaineket, nézzük mit érdemes tudni mielőtt első szintű domaint választasz.

első szintű domain végződés

Ma már rengeteg első szintű domainből lehet választani, régebben eléggé korlátozott volt a választék. Talán ennek is köszönhető, hogy általánosságban az emberek egy klasszikus .hu, vagy .com végződéshez nagyobb megbízhatóságot társítanak, mint az új társaikhoz.

Lehet, hogy elsőként viccesnek, vagy jó ötletnek tűnik a .pizza, vagy a .ninja végződés. Biztosíthatlak, hogy ezek pontosan nulla megbízhatóságot árasztanak.

A megbízhatóság mellett, azt sem nehéz belátni, hogy az emberek többsége a .com, vagy .hu végződéseket társítja a domain nevekhez. Főleg azok akik idősebbek és ehhez szoktak hozzá.

Épp ezért szinte kivétel nélkül ezt a két lehetőséget szoktam ajánlani.

Ha ez nem elérhető, akkor marad a .net, .org, vagy .co. Illetve reneszánszát éli a startupok és szoftvercégek körében a .io végződés. Ha ezek is foglaltak, akkor jellemzően újratervezést szoktam javasolni.

Végső gondolatok

Remélem a cikk elolvasásával kaptál néhány támpontot ahhoz, hogy jobb döntést hozz az első domaineddel kapcsolatban. Mint láthatod nem is olyan egyszerű domain nevet választani, mint ahogy azt elsőre gondolnánk. Főleg, ha a másodszintű domainekre gondolunk.

Gondolkodj, írd le a lehetséges ötleteket és használd ellenőrzésként a bekezdéseket lépésről lépésre. A domain végződés kiválasztása ezután már gyerekjáték lesz.

Olvass tovább, ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Kérdéses van? Hozzászólnál? Itt megteheted 👇

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email
Megosztás itt: pocket
A weboldalon cookie-kat használunk, hogy minél jobb élményt tudjunk neked nyújtani.​