weboldal elemzés
Szűcs Máté
Szűcs Máté

Weboldal elemzés – Auditálás lépésről lépésre

Tartalomjegyzék

Úgy gondolod, hogy a weboldad nem hozza azt az elvárt teljesítményt, amit a belefektetett munkáért elvárnál? Tudni szeretnéd, hogy a versenytársak miért teljesítenek jobban bizonyos kategóriákban? Ha még sohasem auditáltad a weboldalad, akkor lehet hogy eljött az ideje, ugyanis egy részletekbe menő auditálással ezekre a kérdésekre választ kaphatsz.

A weboldal elemzés folyamata szinte 0 befektetéssel jár és egy kis időráfordítással rengeteget segíthet weboldalunk teljesítményének növelésén. Ebben a cikkben az elemzés folyamatát mutatom be, lépésről lépésre, hogy könnyedén elvégezhesd azt magad is. Kezdjünk bele!

Mit jelent a weboldal elemzés?

A weboldal elemzés, vagy weboldal auditálás során meghatározott szempontrendszer szerint ellenőrizzük a website jellemzőit, feljegyezzük tapasztalatainkat és ezek alapján tervet készítünk a problémás tényezők javítására.

Egy teljes körű weboldal elemzés magában foglalja a weblap technikai, keresőoptimalizálási, használhatósági és tartalmi vizsgálatát. Ezeket a tényezőket további kategóriákra bontva olyan kérdésekre keressük választ, mint

  • Mi befolyásolja az oldal betöltési sebességét?
  • Hányan látogatják az oldalt és honnan érkeznek?
  • Milyen a weboldal linkprofilja?
  • Reszponzív-e a weboldal?
  • Milyen minőségű tartalom található az oldalon?
  • Megfelelő-e az oldal navigációja?

Természetesen a problémák feltárása csak a munka egy kis részét teszi ki, de szerencsére rengeteg problémát nagyon könnyen lehet orvosolni.

Egy teljes, mindenre kiterjedő weboldal elemzés elkészítése rendkívül időigényes feladat. Egy komplex, sok termékes webáruháznál, vagy egy hosszú évek óta működő weboldal esetén akár napokba is telhet az audit elkészítése.

Ebben a cikkben azokat a technikákat mutatom be amelyeket viszonylag rövid idő alatt el lehet végezni, így akár perceken belül megkaphatod kérdéseidre a választ.

weboldal elemzés

Miért fontos a weboldal elemzés?

Nem akarom húzni az időt, a következő bekezdésben belekezdünk az elemzésbe, ám érdemes kihangsúlyozni a weboldal auditálás fontosságát. Az így megszerzett információkat számos módon hasznosíthatod, így fejlesztve a honlapodat és az online üzletmenetedet. Ezek közül a legfontosabbak:

Növekszik a weboldalad teljesítménye

A weboldal elemzés során több különböző szempontból is vizsgáljuk a weboldal teljesítményét. Az így begyűjtött információ alapján nekikezdhetsz a weboldalad infrastruktúrájának, megjelenésének, vagy akár tartalmának testreszabásához, lépésenként javítva annak teljesítményét.

Ajánlott cikk: A weboldal készítés alapjai

Növekszik a konverziós arány

A fennálló hibák kijavítása és a best practice megoldások használata közvetlen pozitív befolyással lesz a website konverziós teljesítményére. Az auditból megismerheted például, hogy hogyan alakíts ki jobb navigációt, van-e valamilyen probléma a mobil nézettel, vagy hogy megfelelőek a szöveges tartalmaid. Mind-mind apránként hozzájárul majd a konverziók számának növeléséhez.

Javulnak az oldal keresőben elfoglalt helyezései

A SEO tényezők vizsgálatával megtalálhatod a keresőoptimalizálás azon területeit, melyekre több tekintetet kell fordítanod. Ezen tényezők fejlesztésével pedig borítékolhatod a jobb helyezések fokozatos elérését.

Képes leszel összehasonlítani magad a versenytársakkal

Ha tisztában vagy a weboldalad teljesítményével és legfontosabb mutatószámaival, akkor a későbbiekben egy versenytárs weboldalát elemezve könnyedén összehasonlíthatod a két site teljesítményét. A különbségeket megvizsgálva pedig újabb információkhoz juthatsz, melyekkel javíthatod a weblapod teljesítményét.

1. Általános analitika

Ahány szakember cikkeit olvasod, annyiféle weboldal elemzési módszert fognak javasolni. Többségében a szempontok és a feladatok megegyeznek, azonban másképp tagolják az elvégzendő feladatokat.

Én a weboldal elemzés kezdetén szeretek általános képet kapni a weboldal teljesítményéről, ezért mindig a legfontosabb mérőszámok vizsgálatával kezdem. Ez egy igazi quick win megoldás, mert nagyon rövid idő kell az analitika feldolgozásához, de elég sok messzemenő következtetést le lehet vonni belőle.

Ezen lépés megvalósításához két eszközt javaslok. Ha van hozzáférésed az adott weboldalhoz, akkor a mögöttes analitikai szoftver használatát javaslom (ez jellemzően Google Analytics lesz). Ha nincs hozzáférésed, akkor a SimilarWeb alkalmazást tudom ajánlani, az ingyenes verzió is egész sok információt nyújt.

Google Analytics elemzés
A Google Analytics felületéből rengeteg információ kinyerhetsz

Milyen kérdésekre keresünk választ?

  • Mennyi látogatás volt a weboldalon az elmúlt időszakban?
  • Átlagosan hány oldalt tekintettek meg egy munkamenet ideje alatt?
  • Mekkora az új és visszatérő látogatók aránya?
  • Mennyi időt töltöttek az oldalon?
  • Mekkora a visszafordulási arány?
  • Milyen csatornákból érkeztek a látogatók?
  • Mekkora a konverziós arány?
  • Milyen jellemzőkkel rendelkeznek a látogatók?
  • Milyen eszközöket használnak a látogatók?

Ha van Google Analytics hozzáférésed, akkor egész egyszerű dolgod van. Elég kiválasztani az időintervallumot és leolvasni a mérőszámokat.

SimilarWeb esetén már árnyaltabb a kép. Mivel egy prémium eszközről van szó, ezért az ingyenes verzió csak korlátozott lehetőségeket biztosít. Sok esetben még ez is bőven elég számunkra, de nem fogsz tudni annyi adatot kinyerni, mint egy Analytics fiókból.

SimilarWeb elemzés
A SimilarWeb is sok információval szolgál, főleg látogatottabb weblapok esetén

Az eszköz használata igen egyszerű. Beírod az elemezni kívánt weboldal url címét, megnyomod az entert és vársz. Néhány másodperc múlva magad előtt láthatod a legfontosabb mérőszámokat.

2. Technikai elemzés

Most, hogy kaptunk egy általános képet a weboldal teljesítményéről nézzünk egy fokkal komplexebb kérdéskört.

Technikai weboldal elemzés során a weblap technológiai tényezőit, magát az infrastruktúrát és a SEO teljesítményt befolyásoló egyéb technikai tényezőket vizsgáljuk. Ezek általában nagyobb horderejű, több tényezőre is kihatással lévő problémákat tárnak fel, ugyanis ha az oldal mögött álló infrastruktúrával van probléma az az oldal szinte egészére hatással lesz.

Indexálhatóság

Első lépésként megnézzük, hogy a Google egyáltalán indexálja-e az adott weblapot. Ez megmutatja számunkra, hogy melyek azok az aloldalak amelyekről tud/nem tud a Google. Ehhez nem kell mást tennünk, mint a Google kersőjébe beírni az “inurl:” tagot és közvetlenül utánaírni a weboldal url címét, például “inurl:features.hu”.

Így láthatjuk mely oldalak vannak indexálva. Ha feltűnően kevés oldalt látunk, vagy egyet sem, akkor érdemes megnézni, hogy nincsenek-e letiltva a keresőrobotok az oldalról. Ezt a következő lépésben meg is tehetjük.

Robots.txt ellenőrzése

A robots.txt fájl megmutatja számunkra, hogy mely oldalak bejárását engedélyezzük a keresőrobotok számára. Ezt a fájlt úgy érhetjük el, hogy beírjuk a címsorba a weboldal url címét és utána írjuk a “/robots.txt” tagot.

Weboldal sebességének tesztelése

A betöltési sebesség ellenőrzéséhez két eszközt szoktam használni, ezek a Google Pagespeed Insights és a GTMetrix. Ezen szoftvereknek csak meg kell adnod az urlt amit elemezni szeretnél és a többit elvégzik.

Pagespeed eredmény

Futtatásukat követően gyorsan információhoz juthatsz. Itt nem mennék különösebben a részletekbe, mivel a bővítmények bővebb tájékoztatást adnak a betöltés sebességéről tényezőkre bontva. Továbbá javaslatokat tesznek arra, hogy milyen változtatásokkal tudod gyorsabbá tenni a honlapodat.

Amire felhívnám a figyelmet az a GTMetrix Waterfall nevű füle. Erre kattintva megvizsgálhatod lépésenként a weboldalad alkotó elemeket és azt, hogy ezek hogyan befolyásolják a sebességet.

Van néhány tényező amit általában javasolni szoktak a szoftverek, ezek a következőek:

  • Megfelelő méretű képek használata
  • Megfelelő formátumú képek használata
  • Képek tömörítése
  • Kódbázis tömörítése
  • CSS és JavaScript kódok betöltésének párhuzamosítása, késleltetése
  • CDN használata
  • Kritikus fontosságú tartalmak előcachelése
  • Szerver válaszidő csökkentése

Ajánlott cikk: Weboldal gyorsítási tippek

Google Core Web Vitals

Viszonylag új tényező a palettán a Core Web Vitals elemek vizsgálata. A Google 2020-ban bevezetett néhány mérőszámot, mellyel az oldalak sebességét és felhasználóbarát mivoltát mérik, weboldal elemzés során már ezeket is figyelembe kell vennünk. A mérőszámokat megtalálhatod a PageSpeed Insights eredményei közt is. Ha rájuk kattintasz, akkor bővebb információt kaphatsz arról, hogy hogyan javíthatsz az értékeken.

Hogy ez miért fontos? Azok akik megfelelnek a Core Web Vitals rendszerének azok előnyhöz jutnak a keresőben azokkal szemben, akik nem felelnek meg.

Core Web Vitals mérőszámok

Reszponzivitás vizsgálata

A reszponzivitást több szempont szerint is teszteljük. Egyrészt ebben a technikai szekcióban vizsgáljuk, hogy egyáltalán reszponzív-e a weblap, másrészt a használhatósági vizsgálat során ennél részletesebben is szemügyre vesszük.

A Google Mobile-Friendly eszköze jó szolgálatot fog nekünk tenni. Ide bemásolva a vizsgálandó url-t azonnal láthatjuk, hogy mobilbarát-e az oldal.

Mobilbarát reszponzív

SSL tanúsítvány megléte

Ez egy olyan elem amiről ránézésre látható, hogy rendben van-e vagy sem. Ha nincs tanúsítványa az oldalnak, akkor nem https-t használva jelenik meg az oldal és a böngésző erről értesíteni fog. Itt azt kell megvizsgálni, hogy egyáltalán nincs az oldalhoz rendelve tanúsítvány, vagy van, de nem jól van implementálva.

XML oldaltérkép megléte

Újabb a weboldal elemzés során könnyen ellenőrizhető elem. Az oldaltérkép segít a különböző analitikai eszközöknek és a robotoknak feltérképezni a weboldalunkat. Meglétét az oldal backend felületén tudjuk ellenőrizni, vagy az olyan eszközökkel, mint a Google Search Console. Ha nincs oldaltérkép, akkor generálnunk kell egyet. Ha pedig van, de nincs beküldve, akkor egyszerűen elérhetővé kell tennünk azt.

Cross-browser funkcionalitás

Ez talán egy kevésbé ismert fogalom. A cross-browser kompatibilitás azt jeleni, hogy a weboldal hibátlanul jelenik meg a lehető legtöbb különböző böngészőn. Ezt manuálisan is tesztelheted, vagy olyan eszközök használatával felgyorsíthatod a folyamatot, mint a LambaTest.

URL struktúra

Újabb kevésbé közismert kifejezés. Az url struktúra vizsgálata megmutatja, hogy mekkora a honlap (mennyi url-ből áll) és, hogy milyen a szerkezete. Ehhez javasolt a Screaming Frog szoftver használata, mert ezzel vizualizálhatjuk is az oldal szerkezetét. Ebből gyorsan kiderül, hogy mennyire logikus az oldal szerkezete és hogy mekkora gondot fordítanak a belső linkek menedzselésére.

404-es hibák és törött linkek

A 404-es hiba akkor jelenik meg a weboldalunkon, ha valaki egy olyan linkre kattint, ami egy olyan oldalra viszi, ami gyakorlatilag nem létezik. Ennek egészen sok oka lehet, lehet hogy elírta a látogató az url-t, lehet hogy átköltöztetted a tartalmat, vagy törölted azt. Ezt gyorsan kiszűrhetjük egy olyan SEO bővítmény telepítésével, mint a Rank Math, vagy olyan külső eszközzel, mint az aHrefs.

A törött link is hasonló kategória, ilyenkor a link kvázi nem mutat sehova a fentebbiekhez hasonló hibából, azonban itt csak az oldalon általad elhelyezett linkekre szűkítjük a vizsgálatot.

WordPress specifikus elemzések

A végére hagytam azokat az elemzéseket, melyeket csak WordPress alapú weboldalakon végzünk el. Ilyen például az, hogy mennyi plugin található az oldalon, frissítve vannak-e ezek, vagy hogy szükséges-e az adatbázis karbantartása.

3. Off-site elemzés és linkek vizsgálata

Folytassuk egy jóval nehezebben befolyásolható kategóriával. Az off-site, vagy másnéven off-page olyan elemek gyűjtőneve, melyek a weboldalon kívül állnak. Itt leginkább a weboldalra mutató linkeket, azok minőségét és mennyiségét értjük. Itt a weboldal elemzés más elemeivel szemben jóval kevesebb opcióval van dolgunk, de itt is érdemes elkülöníteni néhány kategóriát.

Linkprofil vizsgálata

Kritikus tényező a weboldalunk Google keresésekben elfoglalt helyét illetően, hogy milyen linkek mutatnak az oldalra. Linkprofil vizsgálatát könnyedén elvégezhetjük az aHrefs, vagy SEMRush eszközökkel. Itt elsősorban a következő kérdésekre keressük a választ:

  • Hány különböző domainről érkeznek linkek a weboldalra?
  • Mekkora az aránya a dofollow/nofollow linkeknek?
  • A linkek mekkora hányada mutat a főoldalra/aloldalakra?
  • Legitim forrásból származnak-e a linkek?
  • Hol helyezkednek el az oldalra mutató linkek (szövegben, képen, footerben, stb.)
  • Vannak-e spam linkek és ki vannak-e zárva?
  • Természetesnek tűnik-e a linképítés folyamata?
linkprofil

Ezek mind olyan tényezők amiket egy-egy kattintással lehívhatunk az előbb említett adatbázisokból. Rengeteget megtudhatunk az oldal seo teljesítményéréről a backlinkek által, de vannak olyan egyéb off-site tényezők is, melyeket érdemes másik kategóriába sorolnunk.

Egyéb off-site tényezők vizsgálata

Legszorosabban a más oldalakról szerzett linkek vizsgálata tartozik az off-site seo kereteibe, de szinte minden, nem a weboldaladon zajló keresőoptimalizálásra irányuló tevékenységet ide sorolhatunk és vizsgálhatunk. Ilyenek például:

  • Közösségi média oldalakon zajló tevékenység seo befolyása
  • Influencer marketing seo befolyása
  • Linkelt és nem linkelt márka említések
  • Vendégblogolás seo befolyása

4. On-site elemzés és a tartalom vizsgálata

Az on-site, vagy on-page elemzés sok elemét egyes seo szakértők a technikai vizsgálat során elemzik. Ezzel nincs is semmi baj, hiszen sok olyan tényező van amit nehéz kizárólag egyik, vagy másik kategóriába sorolni. Én az on-site elemzések során főleg a tartalomra fókuszálok, mivel a technikai vizsgálatokat már az auditálás első szakaszában elvégzem.

Itt két tényezőt kell középpontba állítani: Megfelelő-e a weboldalon található tartalom és megfelelően van-e optimalizálva? Itt főképp a következőket vizsgáljuk:

  • Megfelelően vannak-e szövegezve az egyes aloldalak (hossz, tematika, tagoltság, stb)?
  • Jól vannak-e megjelölve a title és heading címkék?
  • A bejegyzések megfelelően optimalizáltak-e?
  • Biztosított-e az egyszerű megosztási lehetőség?
  • Alt információk megfelelően ki vannak-e töltve?
  • Meta leírások megfelelően ki vannak-e töltve?

5. Használhatóság és felhasználói élmény elemzése

Jóval nehezebb a weboldal elemzés ezen részét elvégezni, mint a korábbiakat. Az előző tevékenységek többségére van egy bejáratott metodológia, vagy akár egyértelmű elvárás. A felhasználói élmény azonban rengeteg szubjektív elemet tartalmaz, így itt csak az egységesen elfogadott, best-practice feltételek meglétét/hiányát tudjuk megvizsgálni. Ilyenek többek közt:

  • A menüpontok jól vannak-e elnevezve és csoportosítva?
  • Logikus-e a navigáció felépítése?
  • Vannak-e a popupok, ha igen mennyire zavaróak?
  • A weboldal mobilon, tableten, asztali gépeken és nagy felbontású kijelzőkön is megfelelően jelenik-e meg?
  • Megfelel-e a weboldal designja a mai irányelveknek?
  • Hány lépést kell tennünk a konverzióig?
  • Elérhetőek-e a fő aloldalak a menüből/főoldalról?
weboldal auditálás

Összefoglalás

Mint láthatod a weboldal elemzés egy igazán összetett feladat. Nem elég csak egy részt vizsgálni, hiszen ilyenkor csak félinformációkhoz jutunk. Teljes képet akkor kapunk a weboldal teljesítményéről, ha több szempontrendszer szerint is megvizsgálva azt. Így olyan új információkat kinyerve, melyek alapján változásokat eszközölhetünk és megnövelhetjük a weblapunk teljesítményét.

Remélem hasznodra vált ez a bejegyzés és sikerült átadnom néhány olyan technikát, amivel elérheted a weboldaladdal kapcsolatban kitűzött célokat.

Gyakran ismételt kérdések

Mit jelent a weboldal elemzés?

A weboldal elemzés során meghatározott szempontrendszer szerint ellenőrizzük a weboldal jellemzőit, feljegyezzük tapasztalatainkat és ezek alapján tervet készítünk a problémás tényezők javítására.

Mennyi idő alatt végezhető el egy elemzés?

Egy szűkebb körű elemzés akár egy óra alatt elvégezhető, míg egy tartalmasabb elkészítése akár napokat is igénybe vehet.

Mennyibe kerül egy weboldal elemzés?

Az elemzés ára annak komplexitásától függ, így minden esetben egyedi árajánlatot adunk.

Miért érdemes weboldal elemzést végezni?

A weboldal elemzésből levontak alapján javításokat végezhetünk az oldalon. Ezzel növekszik a weboldalad teljesítménye, Növekszik a konverziós arány és javulnak a keresőben elért helyezéseid.

Milyen részei vannak egy weboldal elemzésnek?

Egy teljes körű weboldal elemzés magában foglalja a weblap technikai, keresőoptimalizálási, használhatósági és tartalmi vizsgálatát.

Tetszett a cikk?
Iratkozz fel hírlevelünkre és olvass még több hasonló tartalmat!

Olvass tovább, ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email
Megosztás itt: pocket
small_c_popup.png

200+ Ingyenes marketing eszköz​

Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy minél jobb élményt tudjunk nyújtani