Tartalomjegyzék
- Bevezetés a tartalommarketingbe
- A tartalommarketing jelentése, fogalma
- Mi a tartalommarketing célja?
- Milyen tartalmakat érdemes készítenem?
- Tartalommarketing a gyakorlatban, avagy a stratégia alapjai
- Tartalommarketing és a sales funnel
- A meglévő tartalmak optimalizálása
- Új tartalom készítése
- A tartalom promotálása
- A tartalommarketing megtérülése, így mérd a teljesítményed
- Végszó: Megéri tartalommarketingbe fektetni?
- Gyakran ismételt kérdések
Bevezetés a tartalommarketingbe
Manapság, mikor az outbound taktikák (hirdetések, reklámok, stb.) már egyre szélesebb körben használtak, úgy válnak egyre kevésbé hatékonnyá a potenciális vásárlók vonzásában. Ne érts félre, a Facebook hirdetések például még mindig rendkívül költséghatékony, nagy megtérüléssel üzemeltethető megoldást jelentenek. De érezhetően nehezebb dolgunk van évről évre a konkurencia erősödésével és növekedésével.
Az outbound eszközök mellett, viszont érdemes olyan eszközöket is használnod a vállalkozásod marketingtevékenysége során, amelyek nem a felhasználók tevékenységének megszakításán alapulnak, hanem egy sokkal „természetesebb” megoldást jelentenek. Azaz a potenciális vásárló nem érzi azt tolakodónak, sőt akár örömmel veszi azt.
Itt jön képbe a tartalommarketing, mely az egyik leghatékonyabb (ha nem a leghatékonyabb) eleme lehet a marketing stratégiádnak, persze ha egy megfelelő szakértelemmel felvázolt stratégiát követsz. Ezt a bejegyzést azért írtam, hogy megismertesselek a tartalommarketing alapjaival, valamint, hogy a cikk elolvasása után Te is bele tudj kezdeni a vevőszerző tartalmak előállításába.
A tartalommarketing jelentése, fogalma
Ha röviden össze akarnám foglalni a tartalommarketing jelentését, akkor a következőt mondanám:
A tartalommarketing az a folyamat mely magában foglalja a tartalmak tervezését, elkészítését és megosztását, azért, hogy elérhesd a célközönségedet és ezáltal elérd üzleti céljaidat.
A tartalommarketing egy hosszútávú stratégia eleme, melynek a középpontjában a releváns, magas minőségű tartalom áll. Ha képes vagy ezt a tartalmat konzisztensen, megfelelő minőségben a potenciális vásárlók rendelkezésére bocsátani, akkor egy nagyon szoros kapcsolatot alakíthatsz ki, melynek számtalan előnye van. A teljesség igénye nélkül:
- Magasabb márkahűség
- A konverziók számának növekedése
- A visszatérő vásárlók számának növekedése
- A célcsoport edukálása, a termékeid és szolgáltatásaid jobb megismertetése
- A márka köré épülő közösség megteremtése
- A vásárlási folyamat támogatása és a végső döntés márkád irányába történő elmozdítása
Mi a tartalommarketing célja?
A tartalommarketing az esetek döntő többségében organikus kapcsolódási pontokon keresztül biztosít értéket a látogatók számára. Ezek az organikus platformok a legkülönfélébb felületek lehetnek, ilyen a Google keresője, a YouTube, vagy az Instagram.
Alapjaiban tér el a legtöbb kommunikációs formától, hiszen itt a felhasználók aktívan keresik az adott tartalmat, aktívan keresnek téged. Nem passzív módon találnak rád, hanem egy tudatos folyamat részeként.
Éppen ezért a megfelelő tartalommal felépíthetsz egyfajta körforgást. Hogy hogyan is kell ezt elképzelni? Minél több jó minőségű tartalmat állítasz elő, annál több látogatót tudsz bevonzani. Ha folyamatos a tartalom előállítása, akkor egyrészt nő a látogatók száma, másrészt képes leszel a korábbi látogatókat rávenni egy újabb megtekintésre. Lépésről lépésre formálva és kialakítva a rólad kialakított képet, míg szakértőként fognak rád tekinteni az adott iparágban.
Végső soron ezt szeretnénk elérni. Ha a potenciális vásárlóban felmerül a hiányérzet, vagy tudatosul benne a probléma és organikus módon próbál erre megoldást keresni, akkor Te kell hogy az első legyél akit ezzel kapcsolatban megtalál, vagy az első akire asszociál.
Milyen tartalmakat érdemes készítenem?
Most, hogy ismerjük a miértet, nézzük a választ a „mit” kérdésre.
Manapság már szerencsére rengeteg lehetőségünk van arra, hogy magas minőségű tartalmat készítsünk. Rengeteg formátum közül választhatunk, minden ki megtalálhatja azt amiben igazán jó és igazán szereti csinálni. Nézzük a főbb kategóriákat:
A tartalmak legnagyobb csoportját az írott tartalmak jelentik. Ide tartoznak a cikkek, emailek, esettanulmányok, termékleírások, ebookok, vagy például landing oldalak szöveges elemei.
A második csoport a videós tartalmaké. Ezek többek közt az egyszerű videós bejegyzések, interjúk, rendezvények felvételei, vagy az animációk.
A harmadik a grafikák, kreatívok csoportja. Ide soroljuk az infografikákat, illusztrációkat, vagy a fotókat.
A negyedik csoport az audio, vagy hang alapú tartalmak. Ezek jellemzően a podcastek, hangos webinárok, vagy a rögzített interjúk.
Az utolsó csoport nem igazán kategorizálható, ide az olyan interaktív elemeket soroljuk, melyek jellemzően közösségi média platformokon, vagy weboldalakon jelennek meg. Ilyenek többek közt a quizek, a kérdőívek, vagy a felhasználók által készített tartalmak.
Tartalommarketing a gyakorlatban, avagy a stratégia alapjai
Most, hogy tudjuk hogy mit és miért, ismerjük meg a hogyant.
Ahány ügynökség, annyiféle módon fogják felvázolni a tartalmi stratégiádat. Jellemzően ugyanazokat a lépéseket fogják felvázolni, de a megvalósítás sorrendje nagyban eltérhet. A mi módszertanunk a következőkre alapszik.
1. Célok kijelölése
Mint a legtöbb stratégia, a tartalomstratégia is a célok kijelölésével kell, hogy kezdődjön. Nem árt, ha tudjuk, hogy mit is akarunk elérni az erőfeszítéseinkkel 🙂
Kezdésként érdemes átnézned a vállalkozásod marketingstratégiáját, amit érdemes főként vizsgálnod azok a kijelölt nagyobb horderejű célok és a vállalkozásod missziója. Ez a két elem nagy hatással lesz arra, hogy milyen tartalmat is fogsz előállítani.
Fontos, hogy ne azért készíts tartalmat, hogy „legyen tartalmad”, hanem azért, hogy minden egyes előállított bejegyzés, videó, esettanulmány egy lépéssel közelebb vigyen a missziód beteljesüléséhez és a korábban felvázolt célok megvalósulásához.
A célok kijelölésének legjobb módszere szerintem a SMART keretrendszer. Ez egy betűszó mely a specifikus, mérhető, elérhető, releváns és időhöz kötött kifejezések angol megfelelőit foglalja magában. Mutatom hogy kell használni.
Specifikus: Írj és publikálj hetente egy blog bejegyzést és promotáld a hírleveleden és közösségi média felületeiden.
Mérhető: Jelöld ki azokat a mérőszámokat, amelyekkel meghatározod a bejegyzés sikerességét. Ilyen lehet az egyedi látogatók száma összesen, vagy csatornánként, munkamenetek száma, vagy a kattintások száma.
Elérhető: Itt azt tudom tanácsolni, hogy ne jelölj ki elérhetetlen célokat. Ha egyedül dolgozol a tartalomstratégia megvalósításán, akkor heti egy poszt reális vállalás. Érdemes tartalmi naptárat használnod, így mindig láthatod magad előtt, hogy az elkövetkező időszakokban milyen tartalmakra kell időt szánnod.
Releváns: Ismerd meg megfelelően a célcsoportot, nézd át a legjobban teljesítő tartalmaidat, végezz kulcsszókutatást, vizsgáld meg a versenytársak teljesítményét. Ez csak néhány dolog ami segíthet abban, hogy a majdani látogatók számára értékes és releváns tartalmat készíthess.
Időhöz kötött: Jelölj ki realisztikus határidőket és tedd rendszeressé a kapcsolódó feladatokat. Például minden héten péntekig készíts egy 1000 szavas bejegyzést.
2. Célcsoport, formátum és csatornák meghatározása
Ezen lépés során meghatározzuk, hogy ki lesz az akit a tartalmunkkal megcélzunk, milyen csatornákon keresztül tesszük, valamint, hogy milyen típusú tartalommal.
Célcsoport meghatározása
Ha korábban állítottál már fel buyer personát, akkor itt igazán könnyű dolgod van. Ha nem, akkor sem túl nehéz a feladatod. Minél pontosabban meg kell határoznod azon felhasználók tulajdonságait, akiket el szeretnél érni a majdani tartalommal. Néhány tipp az induláshoz:
- Demográfiai jellemzők (nem, életkor, lokáció, iskolázottság, jövedelmi viszonyok, stb.)
- Milyen csatornákat használnak a kommunikációjuk során? (Instagram, Facebook, stb.)
- Hol tudod őket elérni? (Milyen weboldalakat olvasnak?)
- Kiket követnek? (Milyen személyek, milyen típusú tartalommal vannak rájuk hatással?)
- Milyen problémákat akarnak megoldani?
Formátum meghatározása
Ahhoz, hogy eredményeket érj el, egyrészt olyan tartalmat kell előállítanod, amit az emberek szívesen fogyasztanak. Másrészt olyat, amit konzisztensen rendelkezésre tudsz bocsájtani. A kettő metszetében található típus lesz a nyerő választás.
Egy példa. Ha jó vagy szövegírásban és sikerül olyan témákat meghatároznod, amelyekre jellemzően Google használatával keresnek választ a felhasználók, akkor egyértelmű, hogy hosszabb, írott tartalmakat kell előállítanod.
Csatornák meghatározása
Ezt a célcsoport meghatározása közben már viszonylag tisztán láthatod, a formátum is nagyban leszűkíti a választási lehetőségeket, de fontosnak tartom kiemelni.
Az, hogy hol fogod megosztani a tartalmat, legalább annyira fontos mint maga az üzenet amit át akarsz adni. Egy-egy tartalomtípust számtalan helyen oszthatsz meg. A blog bejegyzésed megoszthatod a saját weboldaladon, használhatod a Medium.com szolgáltatását, Facebook jegyzetként is promotálhatod, és még ezer más módon. Ugyanígy a videós, vagy a hanganyagok esetében.
3. Kulcsszókutatás (Opcionális)
Az opcionális szó azért szerepel a címben, mert a kulcsszókutatás jellemzően írott tartalmak során kerül elő. A folyamat során felkutatjuk azokat a kulcsszavakat, témákat kérdéseket, melyek relevánsak és beépíthetőek a készülő tartalomba.
Honnan tudjuk, hogy lehet releváns? Olyan egyszerű eszközökkel kezdjük a kutatást, mint a Google keresője. Innen kinyerhetjük az automatikus ajánlásokat, vagy a versenytársak legjobb tartalmait. Majd, ha az alap információkat begyűjtöttük, akkor olyan komolyabb eszközöket használunk, mint az Ahrefs, mellyel megismerhetjük a havi keresési mennyiséget, vagy még részletesebb információt kaphatunk a versenytársak teljesítményéről.
4. Az adatok feldolgozása
A fenti lépéseket követve már rengeteg adat áll rendelkezésedre arról, hogy milyen típusú tartalmat kell készítened, kikre kell ezt a tartalmat hangolnod, milyen témaköröket kell érintened, hol fogod elérhetővé tenni ezt a tartalmat és, hogy mindez hogyan támogatja az üzleti céljaidat.
Tartalommarketing és a sales funnel
Mielőtt rákanyarodunk a megvalósításra beszéljünk egy kicsit a tartalommarketing és az értékesítési tölcsér összefüggéseiről. Ismerkedjünk meg a sales funnel marketing modelljével.
Az értékesítési tölcsér, vagy angolul sales funnel szimbolizálja azt a folyamatot, amin keresztül a márkáddal először találkozó egyén végül eljut a vásárlásig. Ezt a tölcsér formája nagyszerűen szimbolizálja.
Gondolj csak bele, a tölcsér tetején rengeteg ember található. Ők azok akik valamilyen módon találkoznak a márkáddal. Közülük már jóval kevesebben teszik meg a következő lépést. Ennek rengeteg oka lehet. Így a tölcsér közepén már egy jóval szűkebb réteget találhatunk. Ők azok akik aktívan érdeklődnek az iránt amint te kínálsz. Azonban itt sem lesz mindenkiből vásárló. Mire a tölcsér aljára érünk már csak azok maradnak, akik valóban hajlandóak pénzt adni azért amit kínálsz. A te feladatod a marketingtevékenységeddel és ezzel együtt a tartalommarketinggel, hogy minél szélesebbé és minél hatékonyabbá tedd ezt a tölcsért.
Sokan úgy gondolják, hogy a tartalommarketinggel csak a tölcsér tetejét támogathatjuk, de ez nem igaz. Ma már rengeteg különböző típusú tartalmat állíthatunk elő és a számtalan analitikai eszköznek köszönhetően, tüzetesen megismerhetjük a felhasználóinkat, hogy akár a vásárlás előtti végső döntést is befolyásolhatjuk a tartalommarketing segítségével.
A tölcsér tetején (Top of the Funnel, TOFU)
Ebben a fázisban a legszéleskörűbb felhasználói bázishoz akarunk eljutni, próbálunk figyelmet terelni magunkra, valamint növelni a márka ismertségét.
Itt rendkívül jól működnek az edukációs, nagy információtömeget átadó tartalmak. Ezek segítenek felismerni és konkretizálni a potenciális fogyasztóban felmerült igényt. Itt mutatkozik meg a jól elvégzett célcsoport vizsgálat és igényfelmérés, hiszen viszonylag pontosan tudod, hogy mi az amit a felhasználók keresnek.
A tölcsér közepén (Middle of the Funnel, MOFU)
Itt már eggyel személyre szabottabb tartalmat kell előállítanod. Ebben a fázisban a látogató már felismerte, hogy a problémájára megoldást nyújthatsz. Támogatnod kell a potenciális vásárló gondolatmenetét. Itt jó szolgálatot tehetnek az esettanulmányok, a részletesen megfogalmazott termékleírások, bemutató videók, vagy a különböző megoldások összehasonlító megoldások.
A tölcsér alján (Bottom of the Funnel, BOFU)
Oké, végeztünk az ismerkedéssel, a látogató készen áll arra, hogy tőled vásároljon. Mit tudsz tenni annak az érdekében, hogy ne szalaszd el ezt a páratlan lehetőséget? A tartalommarketing itt is hasznodra lesz.
Mivel tudjuk, hogy a látogató elég nagy valószínűséggel ismeri a márkád és azt amit nyújtasz, itt már a vásárlás iránt érzett ellentétes érzéseket kell feloldanunk és biztosítanunk abban, hogy jó döntést hoz. Hogyan tehetjük ezt meg?
Olyan eszközökkel, mint például a visszajelzések, vagy a vélemények. A BOFU tartalomnak egyértelműen meg kell mutatnia azt, hogy mivel nyújt többet a terméked / szolgáltatásod és miért érdemes ezt választania. A TOFU tartalommal ellentétben itt már jóval inkább sales fókuszú tartalmat kell fejlesztened.
Vásárlók megtartása, avagy a tölcséren túl
A legtöbb vállalkozásnak a hagyományos funnel modell alkalmazása még csak-csak megy, de a retenció, avagy a vásárlók megtartása már sokaknak gondot okoz. Itt rontják el a legtöbben, az az igazság, hogy ma még mindig csak a vállalkozások töredéke lát túl az értékesítési tölcséren.
Manapság az iparágak többségében brutális piaci verseny dúl. Egyre többe kerül megszerezni egy új vásárlót, így fontos, hogy a meglévő vásárlókat megtartsuk és újabb vásárlásokat érjünk el. Gondolj csak bele, mennyivel egyszerűbb vásárlásra bírni egy olyan egyént, aki ismeri a márkád, ismeri az értékeid, a termékeid, mint azt aki még nem találkozott azzal. Főleg, hogy azokat, akik már vásároltak, számtalan csatornán keresztül elérheted.
Itt jönnek képbe az olyan megoldások, mint a vásárlás utáni kérdéseket megválaszoló tartalmak, az email marketing, az egyedi ajánlatok, vagy akár csak egy egyszerű vásárlóval váltott emailezés.
A meglévő tartalmak optimalizálása
Most, hogy jobban megismertük, hogy milyen tényezők befolyásolják az előállítandó tartalmat, nézzük, hogy hogyan is vágjunk bele az előállításba.
Akkor vagy a legegyszerűbb helyzetben, ha már van olyan tartalmad, ami beleillik a felvázolt keretekbe, például már rangsorol egy adott tartalomra, vagy eléggé részletes tudást ad, de nem a megfelelő formátumban, stb.
Ha rendelkezel ilyen tartalmakkal, akkor érdemes ezek optimalizálásával kezdeni a munkát. Sok időt és energiát megspórolhatsz azzal, hogy nem kell új tartalmat fejlesztened.
Az igazat megvallva ez a legtöbbször írott tartalmak esetében opció, szóval néhány tipp az optimalizáláshoz:
- A célzott kulcsszó többszöri beépítése a szövegbe
- Figyelemfelkeltő meta leírás használata
- URL optimalizálása (az átirányítást el ne felejtsd)
- Kapcsolódó kulcsszavak beillesztése
- Tartalom kiegészítése szorosan kapcsolódó témákkal
- Vizuális elemek hozzáadása
Új tartalom készítése
Ezen a ponton már tudod, hogy milyen típusú tartalmat kell készítened és azt is, hogy kinek készíted és milyen céllal. Számtalan kombinációról beszélünk. Ember legyen a talpán aki minden változathoz pontos megvalósítási tervet készít. Én sem teszem ezt, inkább olyan általánosan használható tippeket adok, amelyek megkönnyítik a tartalom előállításának fázisát.
Tartalmi naptár
A konzisztencia a tartalommarketingben rendkívül fontos. Mindig nagy figyelmet fordítok arra, hogy rendszeres legyen a tartalom előállítása, publikálása és promotálása, de mégis teret adjak a személyes kreativitásnak. Ehhez nyújt segítséget a tartalmi naptár (content calendar).
A tartalmi naptár lehet egyszerű excel tábla, amiben feltünteted, hogy az elkövetkező időszakban, mikor és milyen tartalmakat készítesz és erre mennyi időt szánsz.
De a tartalmi naptár lehet egy komplex felület amelyen a tartalom előállításának minden lépését, idejét és felelősét feltünteted.
Minél nagyobb csapatot menedzselsz, annál nehezebb lesz átlátni a feladatokat. Javaslom, hogy már a kezdetekkor kezdj el használni egy olyan szoftvert, mint a Trello, vagy az Asana. Ezek segítségével könnyen vizualizálhatod a teendőket.
Formátum
Mikor tartalommarketingről beszélünk az emberek többsége azt a szöveges tartalmakkal azonosítja, de mint fentebb is írtam ez nem is állhatna távolabb a valóságtól, főleg hogy manapság igazán hódítanak a videó alapú felületek. Rengeteg felület áll rendelkezésre ahhoz, hogy elérd a potenciális vásárlóidat. Készíthetsz Youtube videókat, írhatsz rövid bejegyzéseket releváns Facebook csoportokba, használhatod a Tiktokot, vagy az Instagramot, de akár egy webinart is készíthetsz valamilyen videószerkesztő és diavetítő szoftverrel.
Vizuális elemek
Sokat segíthet az írott tartalmak megértésén, feldolgozhatóságán ha vizuális elemekkel tarkítod azokat. Sokszor képes lehetsz átadni azt a gondolatot egy kreatív ábrával, amit szöveggel csak nehezen, vagy egyáltalán nem tudnál. Különösen igaz ez, ha adatokat kell ábrázolnod.
Sokan tartanak a kreatívok készítésétől, mert komplikáltnak tartják azt. Régebben lehet, hogy nehéz volt összerakni egy-egy ábrát, de ma már olyan eszközök állnak rendelkezésünkre, mint a Canva. Használatával pedig gyerekjáték egy jó megjelenésű kép elkészítése.
Utólagos szerkesztés
Egy szöveges tartalmat legalább kétszer kell megírni, videónál pedig egyértelmű, hogy nem az eredeti felvételt fogod vágatlanul közölni. Fontos, hogy időt szánj a tartalom javítására fejlesztésére. Ha rászántad az időt arra, hogy egy jó minőségű videót, vagy bejegyzést készíts, akkor ne sajnáld az időt a megfelelő vágásra, vagy arra, hogy kijavítsd a helyesírási hibákat.
Időmenedzsment
Ez főleg azoknak fog szólni, akik egyedül vágnak bele a tartalommarketingbe. Tudom nehéz időt szánni az írásra, főleg ha kiemelkedőt akarsz alkotni. Nem beszélve arról, ha mondjuk teljes állás mellett a szabadidőt feláldozva teszed ezt. Anno én is így kezdtem. De tudok egy tippet, ami segíthet.
Bontsd fel a feladatokat apró darabokra.
Csak fél órád van ma tartalommarketingre? Nem probléma, ez pont elég ahhoz, hogy megnézd a három legnagyobb versenytárs teljesítményét. Holnap csak 20 percet tudsz rászánni? Nem baj, az épp elég, hogy összedobj egy illusztrációt Canva használatával.
A lényeg, hogy kisebb, könnyen elvégezhető elemekre kell bontanod a nagy egészet. Így könnyebben be tudod osztani a teendőket és jóval könnyebb dolgod lesz. A legjobb, hogy érezni fogod, hogy haladsz.
A tartalom promotálása
A tartalom elkészítésével természetesen nincs vége a folyamatnak. Érdemes energiát fektetned abba, hogy eljuttasd azt a célközönségedhez. Itt nem a fizetett megoldásokról fogok beszélni, nem ez a bejegyzés célja. Itt inkább a már meglévő, vagy könnyen elérhető csatornák kihasználásáról van szó. Nézzünk néhány lehetőséget:
SEO
Megfelelően optimalizált, írott tartalomnál rögtön rendelkezésre áll a Google keresőben való megjelenés lehetősége. Ha elég jó a tartalom és nem nagy a verseny, akkor beküldés után már meg is találhatnak a keresési találatok közt.
Közösségi felületek
Egy megoldás ami nem kerül semmibe. Oszd meg követőiddel, valamint a releváns csoportokban, fórumokon az új tartalmadat.
Email marketing
Az új posztjaidat érdemes rögtön megosztanod azokkal, akik érdeklődésüket már egyszer bizonyították a hírleveledre történő feliratkozásukkal.
Vendégcikk
Más, releváns weboldalakon, csatornákon történő posztolással is könnyedén terelhetsz ingyenes forgalmat a a legújabb tartalmadhoz.
Egyéb megoldások
Nem csak a klasszikusnak tekinthető, fentebb felsorolt elemeket érdemes használni. Jó eredményeket érhetsz el például, ha egy popup, vagy nanobar használatával a weboldalad látogatóit meginvitálod. Ilyen lehetőség push értesítések bekapcsolása is. Vagy egyszerűen az, ha körbeküldöd az ismerettségi körödben az új tartalom linkjét.
A tartalommarketing megtérülése, így mérd a teljesítményed
A tartalommarketinggel kapcsolatos egyik leggyakoribb probléma az, hogy sokan nem tudják hogyan mérjék a befektetett munka megtérülését. Itt nincsenek olyan viszonylag egyszerűen használható analitikai eszközök, mint a Google Ads, vagy a Facebook hirdetések esetében. Persze párba állíthatjuk az organikus forgalmat a Google Ads számaival és kalkulálhatunk egy közelítő, forintosított értéket, de mielőtt bemutatom a módszert, nézzük az egyszerűbb megoldásokat.
Ha követted az eddig leírtakat, akkor kiválasztottál néhány mérőszámot amivel a tartalommarketinged sikerességét méred. Ezeket könnyedén követheted a Google Analytics használatával.
A tartalommarketingnek köszönhető konverziók, talán az egyik legnehezebben mérhető események a digitális marketingben. Ahhoz, hogy a tölcsér tetejétől egészen a konverzióig tudjuk követni a vásárlókat, igen robosztus technológia kell. Emellett a mai adatvédelmi szabályozásoknak köszönhetően a legtöbb esetben nem is lehet végigkövetni a fogyasztó életútját. Emellett számtalan tényezőt lehet felsorolni ami zavarja a pontos mérést. Azt szoktam javasolni, hogy Google Analyticsben játssz egy kicsit az attribúciós modellekkel, több modellt megvizsgálva és összevetve kaphatsz egy közelítő értéket a valós teljesítményről. Ezt a „Konverziók” fülön beül az „Attribúció” menüpont alatt találod.
Úgy gondolom, hogy konverzióhoz közvetlenül köthető mérőszámok mellett, a forgalmat mérő metrikák a legfontosabbak. A tartalmaid vonatkozásában érdemes vizsgálni a az oldalmegtekintések, főleg az egyedi megtekintések számát. Ez az alap indikátora az oldaladra terelt extra forgalomnak. A növekvő oldalon eltöltött idő is pozitív jelzése annak, hogy értékes tartalmakat állítasz elő. Ezek mellett érdemes még a bounce rate mértékét figyelni, ez megmutatja számunkra, hogy hányan hagyják el az oldalt interakció nélkül.
Egy dolgot akartam még megemlíteni a méréssel kapcsolatban. Az írott tartalmak organikus keresésekből származó forgalomgeneráló hatását a Google Ads használatával forintosíthatjuk. Ezzel egy egész jó közelítő értéket kapva arra vonatkozóan, hogy az adott keresőből érkező forgalomért mennyit kellett volna fizetned egy adott időszakban. Ezt a következőképpen számolhatod ki:
- Gyűjtsd ki a megjelenést eredményező kulcsszavakat Google Search Console használatával
- Távolítsd el azokat a kulcsszavakat melyek nem eredményezek kattintást
- Google Keyword Planner használatával kérd le a kulcsszavakhoz tartozó kattintásonkénti költséget
- Mindent vezess át egy Excel, vagy Google Sheet táblába és párosítsd a kulcsszavakat az értékekhez
- Szorozd a kattintások számát a költséggel
- Szummázd az kapott értékeket és szorozd a vizsgált időszaknak megfelelően
Végszó: Megéri tartalommarketingbe fektetni?
Megéri az egyre erősödő piaci versenyben egy újabb marketingcsatornába fektetni, ahol egyébként az idődön kívül más kiadásod sok esetben nincs is? Azt hiszem a válasz egyértelmű. Az indulás nem a legegyszerűbb, de ha megtalálod azt a tartalomtípust, amivel szeretsz foglalkozni, beépíted a feladatokat a napi teendőid közé és képes vagy a célcsoportod számára értékes tartalmat előállítani, akkor nyert ügyed van. Kitartó munkával akár már néhány hónapon belül elkezdhet megtérülni a belefektetett energia.
Gyakran ismételt kérdések
Mi az a tartalommarketing?
A tartalommarketing az a folyamat mely magában foglalja a tartalmak tervezését, elkészítését és megosztását, azért, hogy elérhesd a célközönségedet és ezáltal elérd üzleti céljaidat.
Mi a tartalommarketing célja?
A tartalommarketing az esetek döntő többségében organikus kapcsolódási pontokon keresztül biztosít értéket a látogatók számára. Minél több jó minőségű tartalmat állítasz elő, annál több látogatót tudsz bevonzani.
Milyen tartalmakat érdemes készítenem?
Rengeteg formátum közül választhatunk, minden ki megtalálhatja azt amiben igazán jó és igazán szereti csinálni. Készíthetünk szöveges tartalmakat, videókat, vagy akár olyan hang alapú tartalmakat, mint a podcast.