instagram marketing
instagram marketing

Instagram marketing – Teljes útmutató

Az Instagram jelenleg a világ negyedik legnépszerűbb közösségi média felülete. Világszinten már több, mint 1 milliárd felhasználója van, magyar viszonylatban is milliós nagyságrendről beszélhetünk. Emellett azonban továbbra is növekszik a platformot használók száma és ezzel együtt a szoftverben rejlő lehetőségek mennyisége is.

Az Instagram már rég nem egy egyszerű fotómegosztó alkalmazás, sokkal inkább egy olyan komplex felületté vált, ahol a legspeciálisabb márka is képes lehet eljutni a célcsoportjához, persze a megfelelő tartalommal és taktikával.

Üzleti szempontból megvizsgálva a dolgot, kár lenne kihagyni egy olyan eszköz alkalmazását, amely ennyire széleskörű lehetőségeket biztosít arra, hogy a platformot használó tengernyi felhasználót elérd. Minimális idő- és energia befektetésével elindíthatod a saját fiókodat és szinte azonnal el is kezdheted kiaknázni az Instagram marketing nyújtotta lehetőségeket.

Ebben a bejegyzésben bemutatom számodra, hogy hogyan is érdemes belekezdened a felület használatába és néhány tippet is adok, hogy gyorsabban elérd a kitűzött céljaidat. Kezdjünk is bele!

Miért érdemes belevágnod az Instagram marketingbe?

Ahogy a bevezetőben írtam, hatalmas mennyiségű embert érhetsz el, viszonylag kis befektetéssel, de számos indok szól az Instagram marketing célú felhasználása mellett, nézzünk ezek közül néhányat.

Egy újabb értékesítési csatorna

A legfrissebb kutatások szerint egy átlagos Instagram felhasználó naponta 53 percet tölt el a platformon, ami igen nagy mennyiség, csak a Facebook (és talán már a TikTok) tudja beelőzni. A felhasználók 90%-a követ legalább egy márkát, ami szintén nem meglepő, viszont az annál inkább, hogy az USA-ban az Instagram felhasználóinak 11%-a már vásárolt a app-on keresztül.

Ha már üzleti vizekre eveztünk, akkor meg kell említeni az is, hogy havonta 130 millióan nyomnak rá legalább egy Instagram Shopping posztra és egy nem rég futtatott, hivatalos Facebook kutatásból az is kiderült, hogy a megkérdezett felhasználók 81%-a használja az Instát termékek, szolgáltatások keresésére.

Egy olyan platformról beszélünk, ahol az emberek aktívan keresik a márkákat és gyakran már a weboldaladig sem kell eljutniuk egy-egy vásárlás megejtéséhez.

Ezt természetesen az Instagram és az anyavállalata a Meta is tudja, így újabb és újabb funkciók kerülnek az alkalmazásba, melyekkel új lehetőségeket biztosítanak az üzleti felhasználók számára ahhoz, hogy minél nagyobb megtérülést érhessenek el az alkalmazás használatával.

Kiemelkedő hirdetési lehetőségek

Szorosan kapcsolódik az értékesítéshez a hirdetési lehetőségek használata. Mivel az Instagram és a Facebook közös tulajdonban van, így a hirdetéskezelést egy közös platformon, a Facebook Hirdetéskezelőjében intézheted.

Ez a szoftver garancia arra, hogy rengeteg lehetőséged van egy-egy kiszemelt célcsoport elérésére, akár hirdetések segítségével is. Kevés kivétellel minden olyan lehetőség rendelkezésedre áll, ami Facebook-on is.

Lézerpontosan megcélozhatod a célcsoportodat, retargetálhatod azokat, akik már interakcióba léptek veled, számos különböző hirdetéstípus közül választhatsz, mindezt részletes kimutatás és analitika mellett.

Márkaépítés

Nem utolsó szempont a márkaépítés sem, hiszen rögtön tömegek elé kerülhetsz és új potenciális vásárlókkal ismertetheted meg a márkád. Egy kis konzisztenciával és jól megválasztott arculattal pedig kiépítheted a saját követői bázisod, melynek tagjai már ismerni fognak téged, így egy fokkal könnyebb lesz egyszeri, majd visszatérő vásárlót faragnod belőlük.

Az Instagram használata segíthet, hogy folyamatosan a felhasználók előtt legyél, így mélyebb kapcsolatot kiépítve a márka és rajongója közt.

200+ Ingyenes Marketing Eszköz​​
Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.

Instagram marketing: Kezdeti lépések

Mielőtt bemutatnám a regisztráció és az üzleti Instagram profil létrehozásának módját, fektessük le a megfelelő alapokat. Ahhoz, hogy hatékony legyen az Instagram marketingtevékenységed és megérje időt és energiát áldozni a platformra, egy átfogóbb stratégiára / taktikára lesz szükség. Pontosan tudnod kell, hogy mit akarsz elérni, hogyan akarod ezt a célt megvalósítani és érdemes felmérned az Instagramos üzleti környezetet.

Célkitűzés

Mint ahogyan a legtöbb stratégia felvázolását a célok kitűzésével kezdjük, itt is hasonló a helyzet. Kritikus fontosságú, hogy meg tudd fogalmazni azt, hogy mit is szeretnél elérni az Instagram használatával.

Gyakran hallom azt tanácsadások során, hogy az adott döntéshozó csak azért szeretné felköltöztetni a vállalkozást Instagramra, mert “minden cégnek van Instagram profilja”, jellemzően ezek azok a vállalkozások, akik nem tudnak túl sokat felmutatni az Instagram marketingtevékenységük eredményeként. Adok néhány tippet arra vonatkozóan, hogy mire is érdemes fókuszálni:

  • Termékeid, szolgáltatásaid részletes bemutatása
  • Közösség építése a vállalkozásod, vagy akár saját magad köré
  • Self branding, azaz énmárka építése
  • Márkaismertség növelése
  • A vállalkozásod kultúrájának, értékeinek bemutatása
  • Instagram hirdetések futtatása és a szinergiák kihasználása
  • Márkahűség növelése
  • Reputációmenedzsment
  • Hírek, újdonságok kommunikálása
  • Piackutatás támogatása
  • Portfólió, esettanulmányok bemutatása
  • és még sorolhatnám…

Ez csak egy kis ízelítő abból a rengeteg lehetőségből amit az Instagram marketing tartogat számodra. Természetesen nem kötelező egy célt kiválasztani és csak arra fókuszálni, érdemes többet kiszemelni és az erőforrásaid függvényében tenni az elérésükért.

Célcsoport meghatározása

Másik fontos lépés meghatározni azt, hogy kiket is szeretnél elérni. Különböző demográfiai csoportok számára különböző kommunikációs forma szükséges. Ha már használsz más marketing eszközöket, akkor valószínűleg elég jól be tudod már határolni a célcsoportodat.

Ha még nincs elég adatod ehhez, akkor érdemes a klasszikus változókkal kezdeni: nem, életkor, földrajzi lokáció, anyagi helyzet, érdeklődési kör, iskolázottság, stb.

A célcsoport belövéséhez az Instagram egyébként hatalmas segítséget nyújt, mivel számos lehetőséged van az információszerzésre. Kezdd a hashtagekkel. Nézd át a számodra releváns hashtageket. Vizsgáld meg az adott hashtaget használóit, sokat megtudhatsz a profiljaikból. Ilyen információforrás a versenytársak, illetve a komplementer vállalkozások követői bázisa. is.

Versenytárs elemzés

Az előző bekezdésben már megemlítettem, de ejtenék róla néhány szót. Mielőtt belevágsz az Instázásba, érdemes megnézni, hogy mások hogyan csinálják. Elég nagy előnyre tehetsz szert az Instagram marketing területén, ha úgy vágsz bele a dologba, hogy tudod, mi az ami jó eséllyel működni fog.

Kezdd azzal, hogy összeállítasz egy listát a versenytársaidról és egyesével átnézed, hogy fent vannak-e Instagramon és ha igen, akkor milyen szinten foglalkoznak az Instagram marketinggel.

Nézd a bio, bemutatkozó szövegeket. Vizsgáld meg a sztorijaikat, bejegyzéseiket és jegyezd le, hogy mivel érik el a legnagyobb hatékonyságot. Milyen bejegyzés típusok működnek és melyek azok amik kevésbe.

A posztok gyakoriságát, a használt hashtageket és a követői bázis változását is érdemes figyelembe venni. Ezek az információk a későbbiekben mind segíteni fognak abban, hogy képes legyél többet kihozni a befektetett erőforrásaidból és nem utolsó sorban lesz mihez mérni az eredményeket.

Instagram fiók készítése

Az Instagram alapvetően egy mobilos alkalmazás. Természetesen van webes felület és harmadik féltől származó kliens szoftverek, de nem ugyanazt az élményt nyújtja egyik sem, mint a mobilos változat. Szóval ha még nem tetted, akkor töltsd le az Instagram alkalmazást iPhone esetén az App Store-ból, Androidos telefon esetén pedig a Play Store-ból.

Instagram regisztráció
Az Instagram bejelentkezési felülete

Instagram regisztráció

Első lépésként nyisd meg a frissen letöltött alkalmazást. Rögtön három feliratkozási lehetőség fog fogadni, Facebook-os, telefonos és emailes regisztrációs lehetőség. Én az emailes regisztrációt javaslom, ez segít elszeparálni a személyes Facebook fiókodat az üzleti Instádtól.

Név megadása

Második lépésként a nevedet, jelen esetben a vállalkozásod nevét fogja kérni a rendszer. Ez meg fog jelenni a profilodon, szóval érdemes a vállalkozásod nevének egy gyakran használt változatát használni, lehetőleg cégtípus és hasonlók nélkül.

Instagram név
A felhasználónév és a fiók neve eltérhet

Profilnév kiválasztása

A harmadik lépés elég kritikus. A felhasználónevedet, vagy közkeletű nevén a handle-t kell kiválasztanod. Ezen a néven fog szerepelni a profilod az Instagram adatbázisában, jellemzően ezen a néven fognak keresni és megtalálni mások.

Manapság már elég nehéz az optimális név kiválasztása, ugyanis jellemző, hogy a kiszemelt név már foglalt. Ilyenkor érdemes kreatívnak lenni és kombinálni a vállalkozásod nevének egészét, vagy részét más releváns szavakkal. Szerencsére ez felhasználónév később megváltoztatható, szóval első körben ne töprengj túl sokat rajta.

Gratulálok, készen van a saját Instagram fiókod, folytassuk a testreszabással, hogy valami igazán egyedit tudj nyújtani a látogatóidnak.

Instagram fiók testreszabása

A következő néhány lépésben bemutatom, azokat az elemeket, melyek testreszabására érdemes már rögtön kezdéskor időt szánni. Ezeket a lépéseket már tetszőleges sorrendben valósíthatod meg.

Instagram profilkép
Néhány példa profilképre

Profilkép beállítása

Kiemelt fontosságú a profilkép megválasztása. A profilneved mellett ez az az elem, ami a legtöbb helyen megjelenik az Instagram különböző felületein, többek közt a keresési találatok, vagy a hozzászólások közt. Ebből következik, hogy egyrészt érdemes olyan képet választani, ami kiemeli a háttérből, másrészt az arculattal konzisztens dizájnt kell választanod.

Jellemzően az adott vállalkozás logóját, vagy énmárka esetén a vállalkozó arcképét szokás megjeleníteni, valamilyen neutrális, vagy rendkívül feltűnő háttérszín előtt.

Amit még fontos tudni, hogy a profilképet automatikusan kör alakúra vágja feltöltéskor a rendszer, szóval kalkulálj vele, hogy a kép szélei le lesznek csapva, így ide ne helyezz semmi fontosat.

Instagram bio
Egy kiválóan megtervezett bio

Instagram bio

Az Instagram bio, az a bemutatkozó szöveg, ami a profilod tetején, rögtön a profilképed alatt jelenik meg. Az Instagram 150 karaktert biztosít számodra arra, hogy bemutasd magad, a vállalkozásod és azt, hogy mit nyújtasz.

Lehetőséged van arra, hogy szöveg és emojik mellett más profilokat linkelj a @ jel használatával, továbbá egy kattintható linket is elhelyezhetsz a bio aljában. Ezt érdemes minden esetben kihasználni, ezzel is a weboldaladra, vagy például egy kampány landing oldalára terelve a látogatót.

Insta beállítások
Beállítások fül

Alapbeállítások

Tetszőleges folyót lehet rekeszteni az Instagram tengernyi beállításával, de Instagram marketing szempontjából csak néhány kritikus elemmel kell megismerkednünk, nézzük meg most ezeket.

A beállítások menüt a profilod jobb felső sarkában található menü ikonra kattintva, majd a fogaskerékre kattintva nyithatod meg.

Váltás üzleti fiókra
Üzleti fiókra az oldal alján található linkkel válthatsz

Váltás üzleti fiókra

Ez az első dolog amivel egy új fiók esetén kezdeni érdemes. Ha üzleti profilra váltasz, akkor egy sor új lehetőséget fog számodra biztosítani az Instagram. Többek közt extra kapcsolatfelvételi lehetőséget adhatsz a profilodhoz, kapsz egy analitikai felületet a legfontosabb mérőszámokkal, de ide tartozik többek közt a hirdetések indításának lehetősége is.

Ahhoz, hogy üzleti fiókra váltass, a Beállítások menü alján található “Válts professzionális fiókra” gombra kell rányomnod. Ezen kívül rendelkezned kell egy Facebook üzleti fiókkal is, ugyanis ezt össze kell kötnöd az új üzleti Instagram fiókoddal.

Instagram beállítások
Szinte minden elem elérhetőségét módosíthatod

Hozzászólások

Ahogy növekszik a fiókod egyre nagyobb kihívást fog jelenti a kommentek moderálása. Ennek megkönnyítése érdekében az Instagram rendelkezésedre állít néhány extra eszközt. Ilyen többek közt az előre meghatározott szavakat tartalmazó kommentek automatikus elrejtése. Ezzel rengeteg időt spórolhatsz a későbbiekben és könnyebben elkerülheted az offenzív hozzászólások megjelenését a profilodon.

Sztori visszajelzések

Szorosan kapcsolódik az előző ponthoz a sztorik, egészen pontosan az azokra érkezett visszajelzések kezelése. Ha úgy tervezed, hogy gyakran fogod használni a sztorikat, akkor leegyszerűsíti majd a moderációt, ha meghatározod, hogy ki láthatja a sztorijaidat, valamint ki reagálhat rájuk üzenetben.

További Instagram fiókok hozzáadása

Több fiókot is kezelhetsz ugyanarról az eszközről, a cikk írásának időpontjában egészen pontosan ötöt. Szóval, ha szeretnéd az üzleti fiók mellett mondjuk a saját privát Instádat is elérni, vagy még egy üzleti fiókot is hozzáadnál, akkor ezt is megteheted. Ezt a funkciót beállítások oldal alján található Fiók hozzáadása gombra megnyomásával érheted el.

Az első Instagram bejegyzések elkészítése

Most, hogy megvagyunk az alapokkal és készen áll a fiókod az első követők megszerzésére, folytassuk a különböző bejegyzés típusok megismerésével.

Az Instagramon alapvetően öt különböző típusú tartalmat tudsz megosztani. Az első a hagyományos bejegyzés ami lehet kép, videó, vagy több képből álló “körhinta”.

A második típus a Story, ami egy 24 óráig, vagy hamarabbi eltávolításáig élő kép, vagy videó.

A harmadik a Reels, ami egy a Tiktokhoz hasonló rövid videókat használó platform.

A negyedik az Instagram Video (korábbi nevén IGTV), ami szintén videós platform az Instagram appon belül, de ez a hosszabb, magasabb minőségű videókat jeleníti meg, inkább a Youtube-hoz tudnám hasonlítani.

Az ötödik az Instagram Live, ami igazából a sztorik egy válfaja, de annyira egyedi lehetőségeket biztosít, hogy érdemes különválasztani a kettőt. A Live segítségével élő közvetítéseket indíthatsz.

Most ezt az öt típust fogjuk egyesével megismerni, kezdjük a hagyományos posztokkal, jó eséllyel ezek elkészítése fogja az Instagram marketing tevékenységed oroszlánrészét kitenni. A következő bekezdésben pedig nézünk néhány tippet arra, hogy hogyan is érdemes ezeket a tartalmakat előállítani.

Instagram képek
Posztok egy utazás tematikájú fiókon

Instagram posztok

Az Instagram posztok, vagy bejegyzések az alapvető bejegyzés típusok az Instagram felületén. Ez a legrégebbi típus és néhány évvel ezelőtt még más lehetőség nem is volt tartalom megosztására a bejegyzések használatán kívül.

Minden egyes bejegyzés meg fog jelenni a profilodon a bio alatt található három oszlopos elrendezésű területen, valamint hasonlóan a Facebook felületéhez, a legtöbb követőd hírfolyamán is láthatóvá válik a poszt. Azt, hogy ki látja, hogy mit osztottál meg azt az algoritmus fogja eldönteni, de ez egy másik téma.

Alapvetően három különböző típusú tartalmat oszthatsz meg itt. Az első a hagyományos képek. Ezek bármilyen méretarányúak lehetnek, viszont azt érdemes tudni, hogy a profilodon ezek 1:1 arányban fognak megjelenni.

A második típus a carousel, vagy körhinta. ez egy több képet tartalmazó típus, a képek közt pedig jobbra-balra lapozással navigálhatsz.

A harmadik típus pedig a videós tartalmaké. Ezek lehetnek natív videók, vagy akár Reels alapú posztok.

Instagram sztori
Sztorik az alkalmazás felső szekciójában

Instagram sztorik

Az Instagram sztorik nagyon jó marketing eszközök, mivel lehetővé teszik azt, hogy nagyon gyakran posztolj, anélkül, hogy telespammelnéd a profilodat.

A sztorik sajátossága, hogy csak 24 óráig érhetőek el, ezt követően automatikusan törlődnek, persze ha nem törlöd őket ennél hamarabb. Emellett egy sokkal hitelesebb módja az információátadásnak, mivel jellemzően a kevésbé szerkesztett, retusált képek, videók kerülnek be a sztorikba.

Instagram Reels

Az Instagram a TikTok térnyerésére reagálva elkészítette a saját rövid formátumú videós felületét az Instagram Reels-t. Hasonlóan a TikTok-hoz itt is egy egész kijelzőt elfoglaló formátumról van szó, amelyen felfelé és lefelé húzással navigálhatunk a feed-be kerülő posztok közt.

Instagram Video

Korábban IGTV-nek hívták, azonban az Instagram elkezdte összeolvasztani a videós tartalmakat, így a legtöbbet már ezen a néven találod meg.

Instagram Live

Ahogyan már szinte minden közösségi oldalnak, úgy az Instagramnak is van egy élő közvetítésekre specializált része. A használatához nem kell mást tenned, mint megnyitnod a kamerát, a Live szekcióra húzni és elindítani a közvetítést. Használatához javasolt a wifi, vagy egy stabil, legalább 4G-s mobilnet.

Az élő közvetítést néhány extra lehetőséggel szorgalmazza és jutalmazza az Instagram, például a sztorik között kiemelt helyen jelennek meg az épp élő közvetítést folytató profilok, de sok esetben értesítést is küld a követőknek arról, hogy épp közvetítesz. Jó eséllyel nem lesz ez mindig így, szóval ha az Instagram marketing taktikádba ezt beépítenéd, akkor javaslom, hogy minél hamarabb ismerkedj meg az élőzéssel.

Hogyan posztolj Instagramra?

Most, hogy megismertük a legfőbb tartalom típusokat, nézzük meg, hogy hogyan rögzítheted és oszthatod meg ezeket.

Új tartalom készítése és feltöltése

A cikk írásának pillanatában a magyar felhasználók még egy lekerekített négyzetben található plusz jelet láthatnak az alkalmazás menüsávjában. Ezt hamarosan lecseréli az Instagram az angol nyelvterületen már látható Reels ikonra.

Erre a gombra kattintva, vagy a feed-ben jobbra húzva jelenítheted meg a különböző tartalmak megosztásának lehetőségét. Itt Post, Story, Live és Reels opciók közül választhatsz. Ha nem látod a Reels-t, ne lepődj meg mivel ez még nem mindenki számára érhető el.

Értelemszerűen az oldal alján válthatsz a különböző bejegyzés típusok közül. Nézzük egyesével a főbb beállítási lehetőségeket.

Instagram bejegyzés
Tartalom feltöltése posztként

Kezdjük a posztokkal

Itt rögtön két opciód is van, feltölthetsz már előre elkészített képet, képeket, illetve videót, vagy elkészítheted ezeket akár most is.

Alapesetben a telefonodon tárolt képeket és videókat fogja listázni az Instagram alkalmazása, akár ezek közül is választhatsz. Ha viszont új fotót készítenél, akkor kamera ikont megnyomva erre is van lehetőséged.

Ha megvan a kiszemelt tartalom, akkor következő lépésként szűrőket tehetsz rá, vagy szerkesztheted is azt. Szóval van néhány alapvető szerkesztési lehetőség az alkalmazásban, amelyekkel még publikálás előtt módosíthatod a megjelenést. Többek közt állíthatsz a színeken, elforgathatod a képet, vagy módosíthatod a kontrasztarányt.

Ha ezzel is megvagy, akkor újabb felületre visz az app. Itt tudod megadni a képaláírást, megjelölhetsz más fiókokat, lokációt adhatsz a poszthoz, de ha több profilod van, akkor párhuzamosan akár azokon is megoszthatod a tartalmat.

Instagram story
A Story felület

Instagram Story

Az Instagram sztorik egy fokkal egyszerűbbek, kevesebb beállítási lehetőség tartozik hozzájuk.

Alapvetően a bal oldalon találsz olyan kiegészítő eszközöket, amelyekkel feldobhatod a sztorid. Van itt szöveges felirat, több képből álló kollázst is készíthetsz, Boomerangot, amely egy oda-vissza játszó videós formátum, de megtalálható egy vízszintező is, ha szükséged lenne rá.

A kijelző alsó harmadában még több eszközt találhatsz, amivel feldobhatod a képed, videót. Balra húzva a kör ikonokkal különféle extra effekteket használhatsz. Itt az Instagram által biztosított lehetőségek mellett olyan elemeket is találhatsz, amelyeket olyan felhasználók készítettek akiket követsz.

Instagram live
Instagram Live

Instagram Live

Hasonló a sztorikhoz, azonban a a bal oldali menüsávban más lehetőségeket találsz. Első opcióként elnevezheted az élő adásodat. Második opcióként adománygyűjtést szervezhetsz. A harmadik opcióval szabályozhatod, hogy ki láthassa az élő közvetítést. A negyedik opcióval pedig időzítheted az élő közvetítést.

Instagram Reels

Az utolsó opció az Instagram Reels, ami a TikTok közvetlen kihívója. A beállítási lehetőségek itt ötvözik az előzőekben felsoroltakat. Egyrészt fel is töltheted a videós tartalmad, de lehetőség van rá, hogy most rögzítsd azt.

Ami itt újdonság lehet, hogy meg kell határoznod a videó hosszát, zenét is lehetőséged van választani, a lejátszási sebességet is módosíthatod.

Az Instagram posztok további összetevői: képaláírások és hashtagek

Most, hogy megismerkedtünk a különböz bejegyzés típusokkal, ismerjük meg a vizuális összetevőkön kívüli alkotóelemeiket. A megosztott képi, vagy videós tartalomhoz ugyanis leírást is adhatsz, továbbá hashtagekkel is növelheted a posztod hatékonyságát. Nézzük most ezt a két elemet is.

Képaláírások

Ahogy említettem a bejegyzéseid mellé szöveget is csatolhatsz, ezt feltöltés közben tudod megtenni, de később módosíthatod is. 2200 karaktered van arra, hogy megfogalmazd a mondandódat, ami más közösségi média felületekhez képest bődületes. Annyi csavar van a dologban, hogy alapesetben 3-4 sornál többet ebből nem fognak látható a felhasználók, ha csak meg nem kattintanak és nyitják meg a teljes leírást.

Ebből következik, hogy érdemes a mondandód érdemi részének legalább egy szeletét besűríteni ebbe a 3-4 sorba és/vagy olyan mondatokkal kezdeni, ami képes lehet arra, hogy megragadja a látogató figyelmét.

Ettől függetlenül javaslom, hogy igyekezd kihasználni ezt a lehetőséget. Az Instagram elsősorban egy vizuális felület, viszont ez nem jelenti azt, hogy ne lenne jó hosszabb szöveges tartalmak megosztására.

Két általános tippet tudok még adni arra, hogy hogyan hozd ki a legtöbbet ebből a lehetőségből. Az egyik, hogy használj CTA-kat, azaz olyan cselekvésre felhívó tartalmakat, melyeket egyébként már jó eséllyel máshol is használsz. Hogy mire is gondolok?

  • Kérdezd meg a látogató véleményét, kérd meg, hogy ossza meg hozzászólásban mit gondol.
  • Kérd, hogy lájkolják, osszák meg, vagy mentsék el a bejegyzést.
  • Tereld őket a bioban található linkre.
  • Javasold, hogy nézzék meg a legújabb sztoridat.

A lényeg, hogy próbáld rávenni az olvasót, hogy további interakcióban lépjen a profiloddal.

A másik tipp a konzisztens kommunikációra vonatkozik. Próbálj ki minél több kommunikációs formát és alkalmazd a nyerő formulát. Hogy mire gondolok?

  • Használd ki a karakterszámot és írj hosszú szöveges magyarázatot a posztod mellé.
  • Tegyél fel kérdéseket, és kérd az olvasót, hogy válaszoljon.
  • Használj emojikat.
  • Használj különböző a nyelvezetet több bejegyzésnél is és mérd az interakciókat. Próbálj egyszer autoritívabb hangnemet megütni, másszor próbálj közvetlenebb lenne, megint máskor használj szakmaibb nyelvezetet. A lényeg, hogy kísérletezz, amíg meg nem találod a számodra szimpatikus és interakciókat tekintve is nyertes formátumot.

Hashtagek használata

A hashtagek már szinte minden közösségi média felületen megtalálhatóak, de a Twitternek és az Instagramnak köszönhetjük a közismertségüket. Az elsődleges céljuk, hogy összegyűjtsék a hasonló tematikájú tartalmakat és egy közös felületen megtalálhatóvá tegyék azokat.

Nagyon jó eszköz lehet ahhoz, hogy mások organikusan rátaláljanak a bejegyzéseidre, így minden egyes bejegyzésnél érdemes megadni legalább néhány hashtaget.

Ha kimaxolnád a hashtagek használatát, akkor érdemes tudnod, hogy legfeljebb harmincat használhatsz egy poszt alatt.

Hogyan válassz megfelelő hashtageket? Először is nézz szét a releváns kategóriák közt. Ezt úgy teheted meg, hogy a keresőbe egy-egy releváns szót, vagy kifejezést írsz és a keresősáv alatt kiválasztod a hashtag lehetőséget. Ez ki fogja listázni számodra a keresett kifejezést tartalmazó hashtageket. Ha rákattintasz bármelyikre, akkor azokat a posztokat láthatod, melyek az adott kifejezést használták.

A specifikus, releváns kifejezések mellett érdemes néhány általánosabb, gyakrabban használt hashtaget is bedobni, ezeket segítenek eljutni egy szélesebb közönség elé.

A másik tippem, hogy variáld a különböző népszerűségű hashtageket. Amíg kevésbé ismert a profilod, addig jó eséllyel a népszerűbb kategóriák főoldalán nem fog megjelenni egy bejegyzésed sem, viszont egy kevesebbet használt hashtag esetén jóval nagyobb az esélye, hogy felbukkansz a “Top” fülön.

Geotag

Muszáj megemlítenem még a geotag kategóriáját is, ami funkciójában elég hasonló a hashtaghez. Bejegyzés feltöltése során megadhatsz egy földrajzi helyet, mely a a profilod neve és a bejegyzéshez csatolt kép között fog megjelenni.

A hashtaggel szemben ebből értelemszerűen csak egyet tudsz megadni. A használatát kivétel nélkül, minden bejegyzés feltöltésénél ajánlom. A lokációk hasonló gyűjtőoldallal rendelkeznek, mint a hashtagek, így egy adott helyszínen készült fotók egy aloldalra gyűlnek, ami még egy lehetőséget biztosít arra, hogy rád találjanak az Instagram használók.

Instagram tippek

Ha követted a fentebb leírtakat, akkor mostanra rendelkezel egy üzleti Instagram fiókkal és talán az első posztodat is megosztottad. Most néhány rövid tippet osztok meg, hogy még többet kihozhass az Instagram marketing tevékenységedből.

Poszt konzisztencia
A konzisztencia mintapéldája

Alakíts ki konzisztens megjenést

Véletlenszerű, egymástól mind megjelenésben, mind tartalomban eltérő bejegyzésekkel nehéz lesz komoly követőbázist kiépítened. Van néhány olyan elem melynek tudatos megválasztásával könnyen kialakíthatsz egy csak rád jellemző megjelenést.

Színpaletta: Néhány meghatározott szín gyakori használatával otthonosabbá teheted a profilodat. Ha elég gyakran használod a kiválasztott színeket, akkor könnyen kialakíthatsz egyfajta asszociációt a kettő közt.

Betűtípus: Kiemelten fontos a betűtípus megválasztása akkor, ha gyakran posztolsz szöveges tartalmakat, például idézeteket, vagy útmutatókat.

Kompozíció: Kompozíció alatt a kép/fotó elrendezését kell érteni. Nagyban segíti a felismerhetőséget, ha legalább az indulást követő időszakban odafigyelsz arra, hogy hasonló grafikai elemeket, feliratokat, elrendezést, vagy épp háttérszíneket használsz.

Filterek, fotó retusálás: Filterekkel és megfelelő utómunkával egy közepes fotóból nagyon profi tartalmat készíthet még egy viszonylag laikus felhasználó is. Szintén a márkaismertségre tudok visszautalni, ugyanis ha találtál egy, vagy néhány olyan beállítást / megjelenést ami jól működik, akkor érdemes ragaszkodni hozzájuk és a továbbiakban is ezeket alkalmazni.

Képaláírások: 2200 karaktered van valami kiemelkedőt írni a posztjaid alá úgy, hogy 3 sor jelenik csak meg, a többi elolvasásához már kattintania kell az olvasónak. Ez a terület azért egész nagy kreativitásnak ad teret. Kísérletezz a különböző hosszúságú és típusú szövegekkel, figyeld a reakciókat és használd gyakrabban a működő formulákat.

Hashtagek: A hashtagek még mindig nagyon jó forgalmi forrásnak számítanak. Amíg viszonylag kevés követővel rendelkezel, addig nem érdemes milliós hashtageket beillesztened, mert nem sok esélye van, hogy felbukkansz a legnépszerűbb tartalmak közt. Válassz inkább kisebb, de releváns hashtageket, majd a követőbázis és az interakciók növekedésével cseréld őket nagyobbakra.

Creator Studio
A Creator Studio használatával előre időzítheted a bejegyzéseidet

Készíts tartalmi naptárat

A konzisztencia az Instagramos siker egyik fő összetevője, fontos, hogy rendszeres időközönként posztolj. Ezt a legkönnyebben egy tartalmi naptár és egy tervező szoftver segítségével valósíthatod meg. Ezzel nem csak a konzisztens posztolást oldhatod meg, de nagyon sok időt és energiát megspórolhatsz.

A tartalmi naptár segít megtervezni egy adott időközre a majd megosztásra kerülő tartalmaidat. Használhatsz akármilyen szimpatikus szoftvert a tervezéshez, például Excelt, de akár papíron is elkészítheted a naptárat. A lényeg, hogy előre felvázold, hogy a következő 1-2 hétben, hónapban melyik nap milyen típusú és témájú tartalmat fogsz megosztani.

Ennek eggyel fejlettebb változata, ha időzítő szoftvert is bevonsz a tervezésbe, például a Facebook Creator Studio-t, vagy a Hootsuite-ot. Ezekkel a szoftverekkel be is időzítheted a tartalmad, így a rendszer automatikusan megosztja adott időszakban az előre elkészített posztot.

Instagram kiemelés
A kiemelt sztorik közvetlenül a bejegyzések felett találhatóak

Emeld ki a sztorijaidat

Az Instagram lehetőséget biztosít arra, hogy a feltöltött sztorikat megőrizd és kiemelt helyen tedd elérhetővé. Ehhez nem kell mást tenned, mint a megosztott sztorit megnyitni és alul a kiemelés gombra kattintani. Ha korábban még nem emeltél ki sztorit, akkor a rendszer megkér rá, hogy készíts egy kiemelést . Ezt követően közvetlenül a profilodon, az Instagram bio alatt lesz megtalálható az adott sztori és más sztorik, amelyeket ehhez a kiemeléshez adsz.

Ezután szerkeszthetővé válik a kategória így megváltoztathatod a nevét, vagy a kiemeléshez tartozó képet.

Instagram analitika
Az Insights segít megtalálni a legjobb időt a posztolásra

Posztolj optimális időben

Nagyobb elérést és interakciót érhetsz el a posztjaiddal, ha optimális időben osztod meg azokat a követőbázisoddal. Hogyan tudod ezt megtenni? Ebben az Insights menüpont lesz ebben segítségedre, illetve az, ha néhány héten / hónapon keresztül teszteled a posztolást különböző időpontokban. Szinte biztos, hogy találsz egy, vagy két olyan intervallumot, amiben több interakciót kapnak a posztok.

Lájkolt posztok listája

Az Instagram lehetőséget biztosít arra, hogy megtekintsd az általad kedvelt bejegyzések listáját. Ezt a listát beállítások menün belül, a Fiók almenüben találod meg, ha egy kis inspirációra lenne szükséged.

Gyűjtemények készítése

Ha szeretnéd rendszerezettebb formában elérni a későbbiekben az általad kedvelt tartalmakat, akkor akár gyűjteményekbe is rendezheted őket. Ehhez egy-egy poszt alatt kattints a kis zászló ikonra és válaszd ki, hogy melyik mappába rendeznéd azt.

Később ezeket a mappákat a profiod menüjében találhatod meg a mentett menüpontra kattintva.

Használd a közösséged által készített tartalmakat

Igazi win-win ha a olyan tartalmakat osztasz meg, amelyeket a közösséged alkotott. Neked ezzel lesz egy újabb sztorid, vagy posztod, amit megoszthatsz másokkal. Növelheted a megbízhatóságod, hiszen ezzel megmutathatod, hogy más is téged választott és a tartalom készítője sem lesz hálátlan, ha egy nagyobb közönség elé kerül a tartalma.

Instagram shop

Az Instagram lehetőséget biztosít arra, hogy a termékpalettádat feltöltsd az alkalmazásra és vagy a weboldaladra terelve, vagy az Instagramon belül vásárlási lehetőséget biztosíts az érdeklődő számára. Ezzel gyakorlatilag létrehozva egy különálló folyamot, ahol könnyen áttekinthetővé válnak a termékeid. A profilodon egy külön fül alatt lesznek megtalálhatóak ezek a termékek, szolgáltatások.

Az Instagram készített egy lépésről lépésre követhető útmutatót, ami segít a funkció kiaknázásában, itt érheted el: https://business.instagram.com/shopping/setup?igb_blog_shops_launch

+1 Instagram analitika

Az Instagram lehetőséget biztosít arra, hogy az üzleti fiókok tulajai megtekinthessék az oldal teljesítményét mérő alapvető mutatószámokat, anélkül, hogy elhagynák az Instagram felületét. Nem annyira részletes az analitika, mint a Facebook esetében, de alapvető következtetéseket ezek használatával is le lehet vonni.

A profilodon kattints az Insights gombra. Ezt követően láthatsz néhány fontos mérőszámot, vizualizált formában.

Többek közt a következőeket láthatod:

  • Elért profilok száma
  • Az elért közönség bontása lokáció, kor, nem és követő / nem követő szerint
  • Megtekintések száma
  • Link kattintások száma
  • Interakciók száma
  • Követőszám változása
  • Aktivitás napok és órák szerint

Instagram marketing – végszó

Több, mint 4000 szót gépeltem le mire megírtam ezt a bejegyzést és azt kell hogy mondjam, hogy ezek tényleg csak az alapok. Ennél természetesen nagyságrendekkel komplexebb az Instagram felülete és sokkal több lehetőség van benne, de ezt valószínűleg te is tudod.

Remélem ez az útmutató segítségedre volt abban, hogy elkészítsd a profilod és belekezdj az Instagram marketing célú felhasználásába.

Tetszett a cikk?
Iratkozz fel hírlevelünkre és olvass még több hasonló tartalmat!

Gyakran ismételt kérdések

Miért érdemes belekezdened az Instagram marketingbe?

Az Instagram a negyedik legnagyobb közösségi média oldal, ahol szinte megtalálod a célközönséged tagjait. Rendkívül aktív felhasználói bázis vár itt, továbbá rengeteg eszköz áll rendelkezésedre ahhoz, hogy kihasználd az eszközben rejlő üzleti lehetőségeket.

Hogyan érdemes belekezdened az Instagram marketingbe?

Kezdésként, mint ahogyan bármely más marketing eszköz esetében, érdemes a felvázolni az elérendő legfőbb célokat, meghatároznod a célcsoportodat és megvizsgálni az üzleti környezetet.

Milyen típusú tartalmakat oszthatok meg Instagramon?

Nagyon sok lehetőséged van. Megoszthatsz képeket, videókat, sztorikat, élőzhetsz, készíthetsz rövid Reel videókat, útmutatókat és megvásárolható termékeket tölthetsz fel.

Hirdethetek az Instagram felületén?

Igen, a Facebook hirdetéskezelőjével készíthetsz Instagram hirdetéseket is.

Szűcs Máté

Szűcs Máté

Szia. Szűcs Máté vagyok, a Features.hu alapítója. Már lassan tíz éve foglalkozom online marketinggel, ezalatt megfordultam ügynökségeknél, kis-, és középvállalkozásoknál és startupnál is. A tapasztalataimra alapozva indítottam el a Features.hu-t 2018-ban, először csak blogként, majd ügynökségi formában is. Az itt megjelent bejegyzéseimmel szeretnék segíteni abban, hogy közelebb kerülj üzleti céljaid megvalósításához.
Szűcs Máté

Szűcs Máté

Szia. Szűcs Máté vagyok, a Features.hu alapítója. Már lassan tíz éve foglalkozom online marketinggel, ezalatt megfordultam ügynökségeknél, kis-, és középvállalkozásoknál és startupnál is. A tapasztalataimra alapozva indítottam el a Features.hu-t 2018-ban, először csak blogként, majd ügynökségi formában is. Az itt megjelent bejegyzéseimmel szeretnék segíteni abban, hogy közelebb kerülj üzleti céljaid megvalósításához.

Olvass tovább, ezek a cikkek is érdekelhetnek:

small_c_popup.png

200+ Ingyenes marketing eszköz​

Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.