A marketing mix az egyik legismertebb fogalom a szakmánkban. Akár középiskolában, akár egyetemen tanultál marketinget, esetleg üzleti ismereteket, vagy ha valamilyen menedzser pozícióban dolgozol, akkor szinte biztosan találkozhattál már vele.
Nem véletlen ez a közismertség, hiszen egy nagyon széles témakört leegyszerűsítő koncepcióról van szó, mely segít felvázolni a marketingtevékenységünk alapjait. Nézzük is részletesen, hogy mi az a marketing mix és milyen gyakorlati haszna van az alkalmazásának.
A marketing mix fogalma
Definíció szerint a marketing mix azoknak a marketing eszközöknek az összessége, amelyet a szervezet a marketing célok elérése érdekében használ egy adott piacon.
Tehát akár komplett marketing stratégiáról, vagy egy kisebb célról beszélünk, például a vásárlás adott mértékű ösztönzése, vagy egy sikeres termékbevezetés, akkor az ezen célok elérése során alkalmazott marketing eszközök fogják a marketing mixünket alkotni.
Nyilván minden cél és folyamat más, ezért más és más eszközökre lesz szükségünk a megvalósításhoz. Épp ezért „mix” a marketing mix, hiszem különböző eszközökből fogjuk összeválogatni a szükséges eszköztárat.
A marketing mix elemeinek megválasztását már sokan próbálták standardizálni, így többféle módszertan is létezik arra, hogy hatékonyan kiválaszthassuk a marketing eszközeinket. Ezek közül a három legnépszerűbb modellt fogom most bemutatni, amelyek nem mások, mint a 4P, 4C és 7P modellek.
Előtte azonban érdemes megismerni, hogy honnan is származik a marketing mix és miért alkották meg.
A marketing mix rövid története
Az 1940-es évekre vezethető vissza a marketing mix kifejezés, először James Culliton használta 1948-ban. Próbálta a marketing tevékenységet egyféle keverékként, mixként megfogalmazni, mint a használt eszközök egysége.
Majd 1953-tól kezdve hivatkoztak erre a koncepcióra úgy, mint marketing mix. Neil Borden, az American Marketing Association ülésén használta a kifejezést.
Azonban a Michigan State University professzora Jerome McCarthy tette igazán híressé. Ő kapcsolta össze a marketing mix kifejezést a 4P modellel. Nagyon gyorsan népszerű lett a koncepció, mind tudományos, mind üzleti körökben. Gyorsan átvették a felsőoktatási intézmények is, szinte minden üzleti képzésen oktatják a koncepciót.
Nézzük is mi ez a 4P koncepció.
4P Modell
A 4P modell mondható a marketing mix alapvető változatának. A 4P négy darab, angol nyelven „P” betűvel kezdődő kategóriára utal, ezek a következők:
- Termék és termékpolitika (Product)
- Ár és árpolitika (Price)
- Értékesítés helye, értékesítés-politika (Place)
- Eladásösztönzés, reklámpolitika (Promotion)
Nézzük egyesével ezeket a kategóriákat.
Termék és termékpolitika (Product)
A termék egyszerűen megfogalmazva az amit árulsz. Alapvetően két kategóriája van a megfogható és a megfoghatatlan termék. Tehát lehet egy hagyományos fizikai termék, vagy beszélhetünk szolgáltatásról.
Azért kezdem ezzel az elemmel a felsorolást, mert értelemszerűen a termék köré kell szervezned a marketing mix további elemeit. A termék tulajdonságai szorosan meg fogják később határozni az árazást, az értékesítést és az eladásösztönzést is.
A Product kategóriában azonban nem csak magára a termékre kell figyelmet fordítanunk, hanem minden a termékhez szorosan kötődő tényezőre.
Milyen kérdéseket kell megválaszolnunk a termékhez és termékpolitikához kapcsolódóan? Néhány a legfontosabbak közül:
- Milyen igényt elégít ki a termékünk?
- Kik fogják használni?
- Milyen tulajdonságokkal és funkciókkal kell rendelkeznie a termékünknek?
- Miben tér el a versenytársaktól és miért választaná valaki ezt a terméket?
- Milyen csomagolást biztosítunk?
- Milyen kiegészítő termékeket, szolgáltatásokat biztosítunk?
- Milyen technológiával állítjuk elő?
- Hol és hogyan fogják használni a végfelhasználók?
- Mi lesz az elnevezése?
- Hogy fog kinézni, milyen lesz a megjelenése?
- Milyen garanciákat biztosítunk?
- Hogyan támogatjuk a termékéletciklus egyes szakaszaiban?
Ár és árpolitika (Price)
Az ár és árpolitika egy egész könnyen felfogható kategória. Azt a piaci árat kell meghatároznunk és menedzselnünk, amelyet a fogyasztó fog fizetni az előzőekben meghatározott termékért.
Amennyire egyszerű a meghatározás, annál nehezebb meghatározni az optimális árat. Rengeteg tényezőt figyelembe kell vennünk, például a fogyasztók anyagi lehetőségeit, az előállítás költségeit, termékre jutó egyéb fix költségeket, akciókat, stb.
Fontos az egyensúly megtalálása, hiszen alacsony ár esetén megnőhet az értékesítés, de ennek a profitunk láthatja kárát, míg ellenkező esetben pont a fordított következhet be.
Már csak azért sem egyszerű meghatározni az árat, mert számos tényező befolyásolhatja azt, hogy a fogyasztó összességében, hajlandó lesz-e kiadni az adott összeget a termékünkért. Ilyen tényező a márkaérték, egy luxusmárka termékei például jóval feljebb pozícionálhatóak. Az sem mindegy, hogy a versenytársak milyen áron kínálják hasonló termékeiket, hiszen ez is befolyásolja a megítélést.
Néhány tényező amit figyelembe kell vennünk az árak meghatározása során:
- Fix költségek, azaz olyan költségek melyek nem függnek az előállított mennyiségtől (pl.: bérleti díjak, hitelek törlesztőrészletei)
- Változó költségek, melyek olyan költségek amik függnek az előállított mennyiségtől (pl.: alapanyagok költsége, csomagolóanyag költsége).
- Márkaérték.
- Előállítási kapacitás.
- A kiskereskedelemben és nagykereskedelemben megjelenő árak.
- Jutalékok.
- Akciók, kedvezmények.
- Hasonló piacon lévő termékek árazása.
- Helyettesítő termékek árazása.
- Árazási stratégia, azaz milyen elvek szerint árazzuk be a terméket. Például az árbevétel, vagy a profit maximalizálására törekszünk, esetleg a költségeket szeretnénk minimalizálni, árazhatunk úgy is, hogy a versenytársak kiszorítására törekedjünk, vagy épp a márkaérték növelését szeretnénk megcélozni.
Értékesítés helye, értékesítés-politika (Place)
Ide sorolunk mindent ami szorosan kapcsolódik a disztribúcióhoz. Tehát a termék értékesítésének módjától a termék elhelyezésén keresztül, a vásárlóknak nyújtott élményig minden ide tartozik. Hogy lássuk milyen komplex ez a témakör, néhány támpont a sikeres értékesítés-politikához:
- Online és/vagy fizikai boltokban fogjuk értékesíteni a terméket?
- Értékesítsünk kis- és nagykereskedelmi partnereken keresztül?
- Értékesítünk-e közvetlenül a végfelhasználónak (DTC)?
- Online értékesítés esetén saját webshopon keresztül, vagy harmadik fél felületén keresztül?
- Országon belül, vagy külföldre is értékesítünk?
- Ha külföldre, akkor mely országokba?
- Igénybe vesszük-e értékesítők, sales-esek munkáját?
- Hogyan juttatjuk el a terméket a végső értékesítés helyére?
Eladásösztönzés, reklámpolitika (Promotion)
Minden olyan tevékenység ebbe a kategóriába tartozik, amivel a fogyasztót igyekszünk meggyőzni és vásárlásra bírni. Tehát az összes offline és online marketing tevékenységünket a 4P ezen szekciójába sorolhatjuk be. Néhány kiemelt kérdéskör amire figyelmet kell fordítanunk:
- Kik alkotják a célcsoportunkat? Érdemes minél részletesebb képet alkotni a megcélozni kívánt társadalmi csoportról.
- Melyek lesznek a központi üzeneteink? Jóval többet kell adnál átadnunk, mint hogy van egy létező termékünk. Milyen problémát kívánunk vele megszüntetni? Milyen igényeket elégít ki? Kik számára ajánlott?
- Milyen csatornákon keresztül juttatjuk el az üzenetünket a fogyasztókhoz?
- Milyen eszközöket használunk az adott csatornán belül?
- Hogyan ütemezzük és milyen büdzsét rendelünk a szükséges tevékenységekhez?
7P Modell
A 60-as, 70-es években még elegendőnek bizonyult négy kategóriára bontani a marketing eszközeinket, azonban az idő előrehaladtával a szolgáltatások egyre nagyobb szeletet hasítottak ki maguknak a fejlett országok gazdasági teljesítményéből, így a marketing mix megalkotóinak a szolgáltatásokkal is számolniuk kellett.
A Bernard Booms és Mary Jo Bitner által 1981-ben publikált „Marketing strategies and organizational structures for service firms” című szolgáltatásmarketingre fókuszáló könyvben bukkant fel először a 7P kifejezés.
Három új kategóriával egészítette ki az eddigre már jól ismert 4P alapú marketing mixet. Ezek a következők:
- People (Emberi tényezők)
- Physical evidence (Fizikai tényezők)
- Process (Folyamat)
People (Emberi tényezők)
Az emberi tényező kiemelt fontosságú mind termék, mind szolgáltatás oldalon. Itt nem csak a vásárlókkal közvetlenül találkozó alkalmazottakra kell gondolni, hanem magára a vásárlóra is, vagy olyan munkavállalókra akik csak közvetett formában érintkeznek a potenciális vásárlókkal.
Kiemelt fontossággal bír többek közt:
- A toborzás és a munkavállalók betanítása, folyamatos képzése
- Munkavállalókkal szembeni elvárások
- Panaszkezelés és vevőszolgálati tevékenység
- A munkavállalók megjelenése
- Szkriptek, kommunikációs formulák
Physical evidence (Fizikai tényezők)
Azokat a fizikai tényezőket soroljuk ide, amelyek vásárlás során érik a fogyasztót. Tehát az olyan tág kategóriáktól kezdve, mint az üzlet berendezése, egészen az olyan kevésbé ismert tényezőkig, mint a hőmérséklet, vagy a hanghatások.
Nézzük néhány fontosabb fizikai tényezőt:
- Berendezés
- Az üzlet fizikai elrendezése
- Táblák, feliratok, jelzések
- Hőmérséklet
- Háttérzaj, háttérzene
- Tájékoztató elemek, mint a szórólapok, vagy étlapok
Process (Folyamat)
A folyamat azon lépéseket foglalja össze amelyek a termék, vagy szolgáltatás végfelhasználóig történő eljuttatásáig felmerülnek. Ezek a lépések különböző tervezéseket, üzleti folyamatokat, ütemezést, mérést és útmutatókat tartalmaznak.
Többek közt ide sorolhatjuk a következőket:
- A munkafolyamatok leírása
- Fontosabb mérőszámok meghatározása
- Folyamatok teljesítményének mérése, elemzése
- Erőforrások allokálása
- Kézikönyvek és útmutatók készítése
A marketing mix egy másik megközelítése: a 4C modell
Robert F. Lauterborn nevéhez fűződik az 1990-ben megalkotott 4C modell, ami hagyományos 4P egy más szemléletű megközelítésének mondható. A 4P a vállalkozás szemszögéből csoportosítja az egyes területeket, míg a 4C a fogyasztó szemszögéből vizsgálódik.
A 4C nem más, mint
- Fogyasztói igény (Consumer needs)
- Költségek (Cost)
- Kényelem (Convenience)
- Kommunikáció (Communication)
Ezeket párosíthatjuk a 4P-be tartozó elemekkel:
4P | 4C |
Termék és termékpolitika (Product) | Fogyasztói igény (Consumer needs) |
Ár és árpolitika (Price) | Költségek (Cost) |
Értékesítés helye, értékesítés-politika (Place) | Kényelem (Convenience) |
Eladásösztönzés, reklámpolitika (Promotion) | Kommunikáció (Communication) |
Fogyasztói igény (Consumer needs): A termékfejlesztésről áthelyeződik a fókusz a fogyasztók igényeinek megismerésére. Így megfelelő kutatást követően indulhat el a terméktervezés.
Költségek (Cost): Nem csupán a termék ára az egyetlen költség ami felmerül a vásárlási folyamat során. Számos kevésbé objektív tényezőt is meg kell vizsgálnunk, mint az üzletbe eljutás költsége, az alternatívák közötti választásra fordított idő, vagy a sorbanállás költsége.
Kényelem (Convenience): A termékelhelyezés és az értékesítés helyett arra kell fókuszálni, hogy a potenciális vásárló minél könnyebben tájékozódhasson és vásároljon. Ebben segíthet, ha a lehető legtöbb vásárlást segítő információt elérhetővé tesszük a weboldalunkon, vagy online vásárlási lehetőséget biztosítunk a hagyományos fizikai értékesítés mellett.
Kommunikáció (Communication): Az egyirányú kommunikáció helyett egy kölcsönös párbeszédre, oda-vissza kommunikációra kell törekedni. A hagyományos outbound eszközök mellett az kevésbé agresszív inbound eszközökre és olyan kommunikációra kell fókuszálni, ami proaktívan segíti a fogyasztót.
Hogyan mérd a marketing mixed hatékonyságát?
A marketing mix sikerének mérése alapvető lépés a marketingstratégia hatékonyságának meghatározásában. A megfelelő mérés és elemzés segít azonosítani, hogy a marketing mix mely elemei működnek jól, és melyek szorulnak fejlesztésre.
A marketing mix sikerének méréséhez konkrét, mérhető célokat kell meghatározni a marketing mix minden egyes elemére vonatkozóan. Például kitűzheted azt a célt, hogy a következő hat hónapban 10%-kal növeled az eladásokat egy új árképzési stratégia bevezetésével, vagy hogy célzott reklámkampány révén havonta 500 új ügyfelet generálsz.
Miután meghatároztad a célokat, a marketing mix minden egyes elemének teljesítményét nyomon kell követned és mérned kell különböző mérőszámok segítségével. Néhány kulcsfontosságú mérőszám, amelyet használhatsz:
Értékesítési árbevétel: Ez a mérőszám a termékeidből, vagy szolgáltatásidból származó teljes bevételt méri.
Piaci részesedés: Ez a mérőszám a vállalkozásod részesedését méri a teljes piacból, amelyen az tevékenykedik.
Ügyfélszerzési költség: Ez a mutatószám az új ügyfelek megszerzésének költségeit méri, beleértve a marketing- és értékesítési költségeket.
Ügyfél életciklusérték: Ez a mérőszám azt a teljes értéket méri, amelyet egy ügyfél várhatóan a vállalkozással való kapcsolata során a vállalkozásodnak biztosít.
Befektetés megtérülése (ROI): Ez a mérőszám a marketing befektetés megtérülését méri, figyelembe véve a marketingköltségeket és a generált bevételt.
Webes forgalom és elkötelezettség: Ez a mérőszám a weboldalad látogatóinak számát és a márkád iránti elkötelezettségük szintjét méri.
E mérőszámok rendszeres nyomon követésével és mérésével értékes betekintést nyerhetünk a marketing mix teljesítményébe, és azonosíthatjuk a fejlesztendő területeket. Ezután ennek megfelelően módosíthatjuk a marketingstratégiát az eredmények optimalizálása és üzleti célok elérése érdekében.
4P, 7P, 4C – Konklúzió
Lehet, hogy ódivatúnak hangzanak a különböző marketing mix modellek, de egy sikeres marketing stratégiához elengedhetetlen, hogy legalább alapszinten kategorizáljuk és felvázoljuk a különféle eszközöket, teendőket.
Nagyban segítheti a sikeres megvalósítást, ha egy jól ismert, már bevált keretrendszert választasz. Emellett meg is gyorsíthatja a folyamatot, ha egy olyan rendszert használsz, amiről rengeteg információt lelhetsz fel.
Gyakran ismételt kérdések
Mi az a marketing mix?
A marketing mix azoknak a marketing eszközöknek az összessége, amelyet a szervezet a marketing célok elérése érdekében használ egy adott piacon.
Milyen modelleket alkalmazhatunk a marketing mix megalkotása során?
A legalapvetőbb a 4P modell (Product, Price, Place, Promotion). Ennél komplexebb a 7P modell, ami kiegészíti további három elemmel a mixet (People, Physical Evidence, Process). Illetve közismert még a 4C modell ami nem vállalati, hanem fogyasztói szemszögből vizsgálja a marketing mixet.