Ahogyan sok más iparágat, úgy a marketinget is teljesen megváltoztatta az internet térhódítása. Emberek milliárdjai használják naponta a világhálót, ma már az életünk központi eleme az internet. Online vásárolunk, online tartjuk egymással kapcsolatot, online intézzük az ügyeinket. Szinte mindenkinek ott a zsebében az internetképes mobiltelefon, így a felsoroltak legtöbbünk számára helyfüggetlenül, azonnal elérhetőek.
Ez az interneten keresztül, szinte bármikor elérhető tömeg pedig számtalan új lehetőséget nyitott a vállalkozások számára, melyeket a hagyományos marketingeszközökkel már nem lehet elérni.
Ezen lehetőségek kiaknázásában segít az online marketing. Az online marketing egy rendkívül széles kategória, mely segítségedre lesz abban, hogy a potenciális fogyasztók elé kerülj és termékeiddel, szolgáltatásaiddal kielégítsd az igényeiket az online térben is.
Ebben a bejegyzésben bemutatom számodra, hogy mi is az az online marketing, milyen eszközök alkotják, illetve azokat az előnyöket, melyeket az alkalmazásukkal nyerhetsz.
Mi az az online marketing?
Röviden összefoglalva az online marketing, vagy más néven digitális marketing nem jelent mást, mint azokat a marketingtevékenységeket, melyeket az internet használatával végzünk, annak érdekében, hogy megvalósítsuk üzleti céljainkat.
Tehát legtöbbször az online elérhető fogyasztókat igyekszünk elérni, meggyőzni és szükségleteiket kielégíteni olyan digitális eszközök használatával, mint például az online hirdetések, a tartalommarketing, vagy a keresőoptimalizálás.
Felmerülhet a kérdés, hogy mivel másabb ez, mint a „hagyományos” marketing?
Nagyon sok különbséget fel lehetne sorolni, azonban van köztük három kiemelkedő, amit mindenképpen érdemes megemlítenem.
Az egyik alapvető eltérés a használt marketing csatornákban rejlik. Mivel itt nem vesszük igénybe az internet segítségét, az „offline” marketing során elsősorban a nyomtatott sajtót, tv-t, rádiót, plakátokat/táblákat és személyesen alkalmazható eszközöket alkalmazunk a fogyasztók megszólításához.
Másik fontos különbség a mérhetőség, míg egy újsághirdetés, vagy egy megállító tábla esetén nem tudjuk rögzíteni, hogy mennyien nézték azt meg és milyen jellemzőkkel bírnak, míg online marketing eszközök esetén ez az esetek döntő többségében megvalósítható.
A harmadik különbség a célcsoport méretében és elérésében keresendő. Hagyományos marketing eszközökkel kvázi szőnyegbombázást hajtunk végre, például egy tv reklám esetén egy nagyon széles, diverz célcsoporthoz szólunk. Ezzel szemben a legtöbb online marketing eszköz elérését nagyon pontosan célozhatjuk, számtalan változó alapján.
Az online marketing előnyei
Már az előző három példa is elég meggyőző lehet, azonban számos érv szól az online marketing alkalmazása mellett. Nézzük most meg a legfontosabb hozadékait!
Költséghatékonyság
Az online marketing eszközök használata esetén megvan az a lehetőségünk, hogy napi, óránkénti, vagy akár még kisebb időegységekben kezeljük a kampányainkat. Szóval, ha egy eszköz, vagy csatorna nem hozza az elvárt eredményt, akkor azonnal beavatkozhatunk és akár le is állíthatjuk a költést.
Emellett érdemes abba is belegondolni, hogy egy újság, vagy tv hirdetés több százezres, vagy milliós költségéhez képest, mennyivel alacsonyabb büdzsével is belekezdhetünk az online marketingbe. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb eszköz használatához nem kellenek specialisták, vagy komplett marketinges csapatok.
Lézerpontos célzás
A hagyományos média által biztosított marketing lehetőségek, mint a tv, vagy a rádió esetén minimális beleszólásod van abba, hogy kikhez is fog eljutni az üzeneted. Természetesen itt is van némi lehetőség a célzás pontosítására, egy tematikus műsor, vagy idősáv kiválasztásával, de a lehetőség eltörpülnek a digitális eszközök lehetőségeivel szemben.
Az olyan digitális marketing eszközök, mint például a Facebook, vagy Google PPC hirdetései eddig soha nem látott beállítási lehetőséget biztosítanak. Képes vagy szinte bármilyen demográfiai, pszichográfiai, vagy geográfiai változó alapján szűrni, de akár érdeklődési köröket is figyelembe vehetsz, vagy azt, hogy az adott felhasználó milyen cselekvést végzett a weboldaladon.
Szinte minden mérhetővé válik
Ahhoz, hogy tudd, mekkora megtérülést biztosítanak az egyes marketing eszközök, tudnod kell, hogy melyik eszközhöz mekkora árbevételt társíthatsz. Ez talán a hagyományos marketing eszközökkel kapcsolatos kihívás, ugyanis iszonyatosan nehéz azt megmérni, hogy egy tv reklám, vagy magazin hasábjain megjelenített hirdetés mennyi vásárlót is hoz.
Ezzel szemben a digitális marketing által biztosított eszközök használatával, a felhasználók által végzett cselekvések mérhetővé válnak, a legtöbbször valós időben. Így könnyen visszakövethető a teljes vásárlási folyamat.
Az online marketing kiegyenlíti a küzdőteret
A kedvencem a felsorolásban, hogy az online marketing elérhetővé teszi azokat az eszközöket, melyeket a „nagyok” is használnak. Itt nincs szükséged milliós költségvetésre, vagy vérprofi csapatra egy-egy kampány megvalósításához.
Minden vállalkozás számára elérhető például a Google, vagy a Facebook hirdetési rendszere, a keresőoptimalizálás segítségével megelőzheted a nagyobb versenytársakat is, de ilyen könnyen kiaknázható lehetőség többek közt az influencer marketing használata is.
Globális közönséget érhetsz el
Soha nem volt még ilyen könnyű kilépni a nemzetközi porondra, mint az internet térhódítása óta. Azokat eszközöket melyeket belföldön is használsz, ugyanolyan egyszerűen felhasználhatod egy-egy más régióban élő, vagy tartózkodó csoport eléréséhez is.
Az online marketing eszközei
Számos eszköz alkotja a digitális eszköztárunkat, mindenki megtalálhatja köztük a személyre szabott megoldást. Azonban ahány cikket olvasol az online marketingről, annyiféle csoportosítással fogsz találkozni. Én alapvetően 10 kategóriára szoktam osztani az eszközöket, most nézzük ezeket!
Weboldal
Az online marketing sarokköve a saját weboldal. Ez fogja az alapot nyújtani a legtöbb marketing tevékenységünkhöz. Ide fognak mutatni a hirdetések, az itt megtalálható tartalom lesz a SEO tevékenységünk alapja, itt konvertálhatjuk az érdeklődőt vásárlóvá.
Mivel weboldalunk minden elemét kontrollálhatjuk, ezért fontos, hogy minél inkább kiaknázzuk a benne rejlő lehetőségeket. Fontos a kiemelkedő dizájn, a célcsoportra szabott tartalom, az egyszerű vásárlási folyamat és minden szükséges információ biztosítása.
Ha online vállalkozást szeretnél építeni, vagy a már működő vállalkozásodat digitalizálnád, akkor javaslom, hogy első lépésként egy saját weboldal elkészítését és elindítását tűzd ki.
Keresőoptimalizálás (SEO)
A keresőoptimalizálás egy folyamat, melynek során a weboldalunk és tartalmaink optimalizálásával igyekszünk jobb helyezést szerezni a Google és más keresők találati listájában.
A SEO azért különbözik nagyban a többi felsorolt eszköztől és csatornától, mert minimális anyagi befektetést igényel, viszont a legritkább esetben hoz azonnali eredményt. A SEO egy türelemjáték, mely hosszútávon nagy megtérülést rejt, hiszen ha egy releváns kulcsszó esetén sikerül megszereznünk az első helyek egyikét, akkor nagymértékű, ingyenes forgalomra tehetünk szert.
A keresőoptimalizálás három fő tevékenységi kör elegye. A technikai SEO segítségével a weboldalunk infrastruktúráját, technikai oldalát fejlesztjük. Az on-page SEO a tartalom keresőmotoroknak és látogatóknak is megfelelő formázásáról szól. Míg az off-page SEO az olyan oldalunkon kívüli tényezőket foglalja magában, mint az oldalra mutató linkek.
Tartalommarketing
Szorosan kötődik a SEO-hoz a tartalommarketing, azonban a tartalom előállítása és disztribúciója egy önálló kategóriát alkot. A tartalommarketing alá sorolhatunk, minden általunk előállított tartalmat, legyen szó blog bejegyzésekről, infografikákról, ebookról, vagy épp podcastról.
A tartalommarketing a vásárlási folyamat számos pontján nyújthat segítséget, például egy újonnan érkező látogató egy tematikus blog posztban választ találhat egy kérdésre, egy letölthető tartalom segíthet a lead generálásban, míg egy jó infografika számos megosztást generálhat, melyekkel újabb látogatókat vonzhatsz a weboldaladra.
Közösségi média marketing
Ez egy elég egyértelmű eleme a felsorolásnak, minden a közösségi platformokon végzett marketingtevékenységet ide sorolhatunk. Számtalan felület közül választhatsz. A klasszikus Instagram, Facebook, Youtube háromszög mellett manapság már a legtöbb márka eszköztárának része a Pinterest, Tiktok, vagy Twitter.
Ezeken a közösségi média felületeken sokszor gyerekjáték nagyobb tömegeket elérni és megszólítani. Akár lead generálás, márkaépítés, vagy épp értékesítés a célod, itt jó eséllyel megtalálod a célközönséged, kiváltképp, ha B2C értékesítesz, azaz közvetlenül a végfelhasználóknak.
PPC (pay-per-click)
A PPC azokat a hirdetéseket foglalja magában, melyeket olyan felületeken helyezel el, ahol az egyes kattintások után fizetsz hirdetési díjat. Tipikus példája a Google Ads és a Facebook hirdetések.
Jellemzően aukciós alapon működnek, azaz olyan tényezőket súlyoz a rendszer, mint a hirdetés relevanciája, vagy a maximálisan megadott költség mértéke. Ezek alapján a győztes hirdetés megjelenik a látogató hírfolyamában, vagy Google esetén az organikus találatok fölött.
Email marketing
Az email marketing egy viszonylag könnyen értelmezhető koncepció. A lényege, hogy a felhasználó hozzájárulásával megszerezd az email címét és adatait, hogy később felvehesd vele email üzenetben a kapcsolatot.
Az email marketing egy rendkívül költséghatékony csatorna, mivel egy email marketing szoftveren és az idődön kívül más nem kell az üzemeltetéséhez. Majdnem hogy ingyen léphetsz kapcsolatba közvetlenül a feliratkozóval.
Affiliate marketing
Ez egy jóval szűkebb körű elem, mint a felsoroltak. Az affiliate marketing egy olyan modell amelyben valaki úgy szerezhet bevételt, hogy egy másik vállalkozást ajánl. Lehetsz te az aki mást ajánl, de téged is ajánlhatnak, a folyamat ugyanaz mindkét esetben.
A bevétel megosztásán alapszik, azaz ha bevételt érsz el mások ajánlata alapján, akkor egy előre meghatározott összeget átadsz az ajánlónak.
Natív hirdetések
Talán ez áll a legközelebb a tradícionális marketinghez. Egy hirdetési felület kibérlését jelenti, azonban itt jellemzően olyan hirdetésekről beszélünk, melyek a tartalomhoz idomulnak, kevésbé tűnnek hirdetésnek. Gyakorlatilag egy bújtatott reklám, ami leginkább tartalom fókuszú weboldalak felületén szokott megjelenni.
Marketing automatizálás
A felsorolás legfiatalabb tagja. A marketing automatizálás egy olyan folyamatot jelöl, melyben szoftverek használatával egyes marketing érintő feladatokat automatizálunk és emberi beavatkozás nélkül futtatjuk azokat. Leggyakoribb formája az automatizált email küldése, az időzített közösségi média posztok közzététele, vagy az automatikus riport készítés.
Online PR
Az online PR célja elérni, hogy más online felületek, vagy publikációk említést tegyenek rólunk. Gyakorlatilag a tradícionális PR tevékenység online megfelelője. Ide sorolhatjuk, az online publikációk szerkesztőinek megkeresését, a közösségünk tagjainak megszólítását, vagy a PR céllal történő tartalomkészítést.
Hogyan kezdj bele az online marketingbe?
Most, hogy a miértet már ismered, felmerül a kérdés, hogy hogyan is vágj bele az online marketingbe. A megvalósítás lépései vállalkozásról vállalkozásra változnak, de az alapok mindig ugyanazok.
Jelöld ki a céljaidat: Értelemszerű, hogy a célok pontos meghatározásával kezdünk. Nehéz lesz felvázolni a lépéseket, ha nem tudod, hogy mit szeretnél elérni. A céltól függően elég jól me lehet majd határozni az alkalmazandó csatornák és eszközök körét. Például, ha márkaépítésre törekszel, akkor jó eséllyel nagyobb hangsúlyt fog kapni a közösségi média, a ppc és az online pr.
Határozd meg a célcsoportod: A cél felállítását követően érdemes a megcélzandó közösség meghatározásával folytatni. Ők lesznek azok, akiket leginkább érdemes megszólítanod ahhoz, hogy elérd az üzleti céljaidat. Érdemes minél több változó mentén felvázolni azokat a társadalmi csoportokat, akiket szeretnél a későbbiekben elérni.
Válassz eszközöket és csatornákat: Ha a célcsoport is megvan, akkor ki kell választanunk azokat az online marketing eszközöket melyekkel el szeretnénk majd érni őket. A kitűzött cél nagyban beszűkíti a lehetőségeket, úgyhogy általában mire ide eljutsz a stratégiaalkotás szakaszában már jó eséllyel tudni fogod például azt, hogy gyorsabb megtérüléssel, de drágábban elérhető eszközt választasz, mint amilyenek a ppc hirdetések, vagy egy lassabb, de költséghatékonyabb eszközt használnál, mint amilyen a SEO.
Határozd meg a büdzséd: Az egyes eszközökhöz büdzsét is kell rendelned, így pontosan tudhatod, hogy mire mennyi pénz megy el és ez alapján könnyen kikalkulálhatod majd az egyes elemek megtérülését is.
Cselekvési terv: Az indulás előtti utolsó pont a cselekvési terv felállítása. Ez a terv fogja tartalmazni időrendi bontásban, hogy mikor és mire kell fordítanod az idődet ahhoz, hogy a kitűzött célokat elérhesd.
Indítás, mérés, optimalizálás: Ha az előkészületekkel végeztél, akkor nincs más hátra, mint átültetni a gyakorlatba az előzőleg felvázoltakat. Használd ki az online marketing azon előnyét, hogy nagyon részletesen mérheted a legtöbb eseményt és a begyűjtött adatokat pedig használd arra, hogy lépésről lépésre javítod a folyamataidat.
Konklúzió
Manapság már nem kétséges, hogy a vállalkozások marketing stratégiájának szerves részét kell, hogy képezze az online marketing. Egyre inkább haladunk egy folyamatos összeköttetésben lévő világ felé, ahol már csak az lesz versenyképes, aki képes kiaknázni az ezzel járó lehetőségeket.
Sohasem volt ennyire egyszerű dolgunk, ha a célcsoportunk elé akartunk volna kerülni, vagy ha a lehető legmagasabb megtérülést szerettük volna kihozni a tevékenységünkből. Az online marketing páratlan lehetőségeket biztosít minden vállalkozás számára, használd ki ezeket te is és kezdj bele vállalkozásod digitalizálásába!
Mi az az online marketing?
Röviden összefoglalva az online marketing, vagy más néven digitális marketing nem jelent mást, mint azokat a marketingtevékenységeket, melyeket az internet használatával végzünk, annak érdekében, hogy megvalósítsuk üzleti céljainkat.
Melyek az online marketing eszközei?
Az online marketing legfontosabb eszközei a következőek: saját weboldal, keresőoptimalizálás, tartalommarketing, közösségi média marketing, PPC hirdetések, email marketing, affiliate marketing, natív hirdetések, marketing automatizálás és online PR.
Milyen előnyei vannak az online marketingnek?
A legfontosabb előnyei, hogy szinte minden mozzanat mérhető és tesztelhető, a legtöbb eszköz alacsony belépési költségekkel rendelkezik és elérhető bárki számára, továbbá rendkívül pontosan célozhatod a célcsoportod.