marketing ügynökség
marketing ügynökség

Marketing ügynökség – Hogyan válaszd ki a megfelelőt? (2022)

Ha sikerült eldöntened, hogy egy marketing ügynökségre bízod a vállalkozásod marketinget érintő feladatait, akkor következő lépésként azt kell eldöntened, hogy kit is bízz meg a feladattal. Manapság már számos, különböző területre specializálódott marketing ügynökség közül választhatsz.

A döntés meghozatala nem egyszerű, rengeteg tényezőt kell figyelembe venni, hogy már első alkalommal a legjobb választást hozhasd. Ebben a cikkben sorra vettem minden olyan befolyásoló tényezőt, ami segíthet megtalálni és kiválasztani a megfelelő marketing ügynökséget.

A bejegyzésből megismerheted, hogy milyen típusú ügynökségek közül tudsz ma Magyarországon választani, hogyan mérd fel az igényeidet, illetve a legfontosabb tulajdonságokat, amelyek mentén felmérhető egy ügynökség szakértelme. Kezdjük az alapokkal!

Mivel foglalkozik egy marketing ügynökség?

A marketing ügynökségek olyan vállalkozások, melyek más vállalkozásoknak segítenek üzleti céljaikat megvalósítani marketing szaktudásuk segítségével. Ezt általában egy személyre szabott marketing stratégia felvázolásával és lépésenkénti megvalósításával érik el, azonban, ma már számos olyan ügynökséggel találkozhatsz, amely csak a marketing egy-egy specifikus területén tevékenykedik.

Akár az előbbit, akár az utóbbit választod, a legfontosabb feladatok köre megegyezik.

A marketing ügynökségek legfőbb típusai

A megfelelő partner megtalálása közben két különböző ügynökség típussal fogsz találkozni, ezek a közvetkezőek:

Full-service ügynökség: Ezek a cégek a szolgáltatások legszélesebb körét fedik le és a marketing legtöbb területén segítségedre tudnak lenne. Ha a teljes marketing tevékenységedet kiszerveznéd, vagy kezdő vállalkozó vagy és még nem is igazán foglalkoztál marketinggel, akkor egy ilyen ügynökség lehet a legjobb választás.

Specializált ügynökség: Leggyakrabban kisebb, néhány fős ügynökségekről van szó, melyek nagyon szűk szolgáltatási kört biztosítanak. Jellemzően nagyon mélyrehatóan ismerik az adott területet, így ha tudod, hogy csak bizonyos területekre akarsz fókuszálni, például csak SEO-ra, vagy Facebook hirdetésekre, akkor velük járhatsz a legjobban.

A marketing ügynökségek legfontosabb feladatai

A legjövedelmezőbb megoldások kiválasztása: Akármilyen marketing területről beszélünk, a legfontosabb, hogy az ügynökség megismerje és átlássa vállalkozásod környezetét és ennek megfelelően a leghatékonyabbnak mutatkozó stratégiát, taktikát állítsa fel.

A stratégia és taktika átültetése a gyakorlatba: A tervezést természetesen a megvalósítás követi, az előzőleg felvázoltak szerint menedzseli az ügynökség a marketing tevékenységedet.

Értékelés, riportolás, optimalizálás: A beérkező információkat fel kell dolgozni, majd a tapasztalok alapján a stratégia módosításával, bővítésével növelni annak hatékonyságát.

marketing ügynökségi munka

A marketing feladatokról részletesebben

A fentebb részletezettekből következik, hogy elég széles körben mozoghat egy-egy ügynökség tevékenységi köre. Nézzünk néhány szolgáltatást a teljesség igénye nélkül, amivel valószínűleg találkozni fogsz egy-egy ügynökség weblapján.

Piackutatás: A stratégiai felállításának alapja a piac és üzleti környezet részletes felmérése és megismerése.

Marketing taktika elkészítése: A taktika mindig egy rövidebb időtávot jelöl, jellemzően a marketing tevékenység megtervezését foglalja magában, néhány hónapos időtávban.

Marketing stratégia elkészítése: A stratégia a taktikával szemben egy hosszabb időtávot jelöl, jellemzően éves távlatban tartalmazza a marketinggel kapcsolatos teendőket, ütemezést, büdzsét és további fontos adatokat.

Weboldal készítés: Az online megjelenés központi eleme a weboldal, ennek megléte manapság már megkerülhetetlen. Sok ügynökség kifejezetten a weboldal készítés egyes részterületeire specializálódik.

Hirdetéskezelés: Online hirdetési felületek mint a Google Ads, vagy Facebook Ads felületek kezelése.

Keresőoptimalizálás: Egy rendkívül komplex tevékenységi kör, melynek célja, hogy a Google és más keresők találatai közt egy-egy releváns keresés alkalmával, minél jobb pozíciót foglaljon el a weboldalad.

E-mail marketing: E-mailes adatbázis felépítése, kezelése és az e-mail-es kommunikáció marketing célú felhasználást foglalja magában.

Közösségi média menedzsment: A közösségi oldalak, platformok marketing célú használatát jelenti.

Szövegírás: Az adott üzleti célokat támogató írásos tartalom készítését jelenti. Legtöbbször webes szövegezést, kreatív szövegírást, valamint SEO fókuszú szövegírást foglal magában.

200+ Ingyenes Marketing Eszköz​​
Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.

Miért érdemes megbíznod egy marketing ügynökséget?

Elég sok oka lehet annak, ha valaki ügynökséget keres, az üzleti élet számos területén segítségedre lehet egy jól megválasztott csapat. Nézzük a leggyakoribb okokat!

Nincsenek meg az erőforrásaid a megvalósításhoz

Az egyik leggyakoribb indok az az, hogy sok esetben jobban megéri kiszervezni a marketinget, mint felvenni ezért egy, vagy több kollégát. Egy, vagy akár néhány ember nem fog tudni kiváltani egy egész ügynökséget és anyagiak tekintetében sem valószínű, hogy jól jársz.

Egy senior marketinges bérköltsége igen magas és akkor még csak a marketing egy területét fedted le. Sokkal gazdaságosabb ilyenkor egy ügynökségnek kiszervezni a munkát, hiszen egy-két munkavállaló béréért egy egész csapat áll rendelkezésedre.

Az emberi és anyagi erőforrások mellett gyakori még, hogy ugyan képes lenne a vállalkozó ellátni a marketinggel kapcsolat tevékenységeket, azonban az idejét hasznosabban is felhasználhatja, így a legkevésbé sem szeretne a marketinggel foglalkozni. Ebben az esetben is nagyon jó választás egy profi marketing ügynökségre hagyni a teendőket.

Nem jönnek az eredmények és nem tudod miért

Gyakran találkozunk azzal a szituációval, hogy egy vállalkozó maga kezdett bele az online marketingbe, vagy egy kevésbé hozzáértő kollégára bízta a feladatokat. Ilyenkor a szakértelem hiánya gyorsan meg tud mutatkozni, hiszen egy nem megfelelően beállított hirdetéssel nagyon gyorsan, nagyon sok pénzt el lehet égetni, de hasonló a tartalommarketingbe fektetett, megtérülést nem hozó munka is.

A marketing is ugyanolyan szakma, mint az összes többi. Nem elvárható az, hogy első blikkre minden tökéletes lesz. Itt is hosszú ideig tartó tanulás és kísérletezés árán alakul ki az a szakmai tapasztalat, amelyet egy ügynökség tagjai átadnak a számodra.

Már beindult a vállalkozás és rálépnél a gázpedálra

Egy marketing ügynökség segíthet új csatornák és eszközök bevonásával a vállalkozásod skálázásában, akár a nulláról indulsz, akár már működő vállalkozásod van. Lehet, hogy már egyes csatornák kiaknázásába belekezdtél és sikereket értél el, de biztosíthatlak róla, hogy mindig van hová fejlődni.

A legtöbb ügynökség a legkülönbözőbb iparágak szereplőivel dolgozott már, számtalan megvalósított kampány van már a hátuk mögött. Ezt a tudást felhasználva segíthetnek abban, hogy vállalkozásod újabb szintre emelkedjen az online marketingben rejlő lehetőségek kiaknázásával.

marketing szakértők

Mielőtt ügynökséget választanál…

Még mielőtt nekilátsz a megfelelő partner megtalálásának, sokat tehetsz azért, hogy a maximumot hozd ki az együttműködésből. Érdemes minimális időt a felkészülésre fordítani a magasabb megtérülés érdekében.

Válaszold meg a legfontosabb kérdéseket

Minél pontosabban meghatározod az igényeidet, annál egyszerűbb lesz kiszelektálnod a jelölteket. Persze mindenki igényei eltérőek, de van néhány kérdés, ami jó kiindulási alapot nyújt, ezek a következőek:

  • Mekkorák a szükségleteim, azaz mekkora mértékű munkát akarok nagyságrendileg kiszervezni? A teljes tevékenységet, vagy csak egy-egy részterületet?
  • Mekkora havi és éves keretet tudok a feladatra fordítani?
  • Van-e már olyan marketingeszközöm, ami megfelelő hatékonysággal működik?
  • Ismered-e a piaci környezetet, milyen információkkal tudsz szolgálni a versenytársakról, célcsoportról, beszállítókról, stb.?
  • Milyen értékeket keresel egy ügynökségben, azaz milyen tulajdonságok kiemelten fontosak számodra? A cég mérete, a portfólió nagysága, a remote munkarend, stb.?

Készítsd fel a csapatodat az új helyzetre

Ahhoz, hogy a legzökkenőmentesebben menjen az ügynökség “integrálása” a vállalkozásodba, ahhoz érdemes mindenkit előre felkészíteni a változásokra.

Javasolni szoktam egy meeting összehívását, ahol minden szorosan érintett kolléga jelen van. Fontos, hogy tájékoztasd őket a változásokról. Ezt követően az ügynökség képviselőivel együtt egy újabb meeting keretében érdemes átbeszélni a legfontosabb teendőket. Vázoljátok fel a kapcsolódási pontokat, gyűjtsétek össze, hogy kitől milyen adatokra lesz szükség, illetve alakítsatok ki egy közös kommunikációs csatornát, a minél gördülékenyebb munka érdekében.

Készülj fel Te is

Az első időszak, azaz az onboarding sosem zökkenőmentes. Ahhoz, hogy az ügynökség a legjobb munkát tudja végezni sok információra lesz szükségük, így elég intenzív lehet az első néhány nap, vagy hét kommunikációs szempontból. Itt is javaslom egy dedikált csatorna kialakítását, hogy minél egyszerűbb legyen a közös munka.

Add át a kontrollt

Azért keresel szakértőt és azért bízod meg őket, mert szeretnél előrelépni a céljaid felé és tudod, hogy ehhez erőteljesebb marketing tevékenységre van szükséged. Épp ezért kell hagynod, hogy az ügynökség végezze a munkáját.

Ha valamit nem értesz, vagy nem úgy csinálnál, ahogy azt a marketing ügynökség teszi, akkor kérdezz, de egy részletesen megtervezett stratégiánál ne várd el, hogy eltérnek attól.

Ha nem vagy még kész arra, hogy megbízz egy marketing ügynökség szakértelmében, akkor egyelőre napold el a partnerkeresést.

Kérdezz

Ha még nem dolgoztál ügynökségi partnerrel, akkor rengeteg újdonságot fogsz tapasztalni a munka menetétől kezdve, egészen a feladatok sokszínűségéig. Teljesen normálisa dolog az, hogy nem értesz mindent teljesen, ez nem is várható el.

Ha bármikor kérdésed merül fel, akkor tedd azt fel. Fontos, hogy képben legyél azzal, hogy mi és miért történik épp és milyen hatással lesz ez a vállalkozásodra.

marketing ügynökségi munka

Hogyan válassz marketing ügynökséget?

Most, hogy az alapokat már elég részletesen átvettük, nézzük meg a legfőbb tényezőket, amelyek segíthetnek a legjobb jelölt megtalálásában.

A portfólió nagysága / minősége

Elég jól leszűrhető egy ügynökség tapasztalata a korábbi ügyfelek listáját böngészve. Én úgy gondolom, hogy gyanúra adhat okot az, ha egyáltalán nincs, vagy csak nagyon kevés referencia van feltüntetve. A legtöbb ügynökség (mi is) büszke az ügyfeleire és a munkára amit végez.

Persze sok esetben vannak megkötések arra vonatkozóan, hogy mit mutathat meg a munkából a marketing ügynökség, valamint vannak olyan tevékenységek, amelyeket nehéz szemléltetni, ilyen tipikusan a szövegírási munka.

Ettől függetlenül szerintem fontos szempontként kell tekinteni a referenciák listájára.

A suszter cipője

Folytasd azzal, hogy megnézed, hogyan is vezetik a saját vállalkozásukat. Ha egy ügynökség képes eredményeket felmutatni egy-egy adott területen, az egy jó indikátor. Például, ha webes fókuszú marketing ügynökséget keresel, akkor értelemszerűen egy nagyon profi honlappal rendelkező csapatot érdemes kiszemelni. Hogy még egy példát mondjak ugyanez a helyzet többek közt a SEO esetében, ha nem tudnak top 3-as Google helyezéseket felmutatni, akkor ott jó eséllyel valami nem stimmel.

Az esettanulmányok, vagy a korábban említett referenciák is hasznosak, de érdemes ellenőrizni a valóságtartalmukat.

Költségek

Természetesen nem elhanyagolható a szolgáltatások költségvonzata sem. Ha van legalább egy körülbelüli büdzséd, akkor egyszerű dolgod lesz az árajánlatok bekérését követően, hiszen ez alapján már képes leszel szelektálni.

Amit itt fontos megjegyeznem, hogy egy marketing ügynökségre költség helyett inkább befektetésként kell tekintetni. A most befektetett összeget sok esetben mér rövid távon visszanyered és elég hamar jövedelmezővé válhat a vállalkozásod marketing tevékenysége.

Mit ígérnek?

A marketing sajnos egy olyan iparág, ahol alacsony a belépési küszöb. Ennek következménye, hogy sokan betarthatatlan ígéretekkel próbálnak meg ügyfeleket szerezni.

Amire itt figyelni kell, az a csillagokat is lehozzuk kategória. Laikusként nehéz kiszúrni azt, ha konkrétan baromságot ír egy-egy ügynökség, szóval ha valami túl hihetetlennek tűnik az a legritkább esetben igaz.

Klasszikus esete mikor a marketing ügynökség Google első helyet ígér extrém rövid határidővel, vagy perfekt weboldalt ajánl 80.000 forintért.

Mi alapján mérik a hatékonyságot?

Másik nagy buktató, mikor olyan mérőszámok alapján mérik a hatékonyságot, amelyeknek az árbevételedre nem sok hatásuk van. A lájkok száma a legritkább esetben fogja befolyásolni az árbevételed, ezzel szemben az átkattintási arány, a kattintásonkénti költség, a látogatók száma, vagy mikrokonverziók száma annál inkább.

Már az elején érdemes leszögezni, hogy alapján fogjátok mérni a hatékonyságot.

A kommunikáció minősége

Már az első kapcsolatfelvétel során le lehet szűrni némi információt, de az első konzultáció után már jó eséllyel tudni fogod, hogy megvan-e az összhang közted és az ügynökség közt.

Hogy mire figyelj? Mennyi idő után kapsz visszajelzést? Milyen csatornákon tudod őket elérni? Van-e dedikált kapcsolattartó? Mennyire felkészültek a szakmai kérdéseket illetően?

A folyamatos oda-vissza kommunikáció kulcsfontosságú a marketing kivitelezés során. A fenti csak néhány a kérdések közül, amelyek segítenek megjósolni, hogy mire számíts hosszabb távon.

Rajtad a sor

Remélem ez a bejegyzés segítségedre volt abban, hogy jobban felmérd a szükségleteid és hogy felkészültebben kezdj neki a megfelelő ügynökség megtalálásának.

Teljesen szégyentelen módon, ha már marketing ügynökségről van szó megemlíteném magunkat is. Nézz szét szolgáltatásaink közt, hátha tudunk neked segíteni.

Tetszett a cikk?
Iratkozz fel hírlevelünkre és olvass még több hasonló tartalmat!

Gyakran ismételt kérdések

Mivel foglalkozik egy marketing ügynökség?

Egy marketing ügynökség segít a vállalkozásod marketing tevékenységének egészét, vagy egy részegységét megtervezni és megvalósítani. Feladatuk a legjövedelmezőbb megoldása megtalálása, a stratégia és taktikák kialakítása, a folyamatos elemzés, riportolás és optimalizálás.

Miért érdemes megbíznod egy marketing ügynökséget?

Számos oka lehet egy ügynökség felkeresésének. Leggyakoribb ok az erőforrások hiánya, legyen az anyagi, emberi, vagy időbeli. Gyakori még, hogy az ügyfél belekezdett a marketing eszközök használatába, de azok nem hoznak eredményt. Sokan pedig azért keresnek fel, mert szeretnék gyorsítani vállalkozásuk növekedését és ezt hatékonyabb, széleskörűbb marketing tevékenységgel kívánják elérni.

Szűcs Máté

Szűcs Máté

Szia. Szűcs Máté vagyok, a Features.hu alapítója. Már lassan tíz éve foglalkozom online marketinggel, ezalatt megfordultam ügynökségeknél, kis-, és középvállalkozásoknál és startupnál is. A tapasztalataimra alapozva indítottam el a Features.hu-t 2018-ban, először csak blogként, majd ügynökségi formában is. Az itt megjelent bejegyzéseimmel szeretnék segíteni abban, hogy közelebb kerülj üzleti céljaid megvalósításához.
Szűcs Máté

Szűcs Máté

Szia. Szűcs Máté vagyok, a Features.hu alapítója. Már lassan tíz éve foglalkozom online marketinggel, ezalatt megfordultam ügynökségeknél, kis-, és középvállalkozásoknál és startupnál is. A tapasztalataimra alapozva indítottam el a Features.hu-t 2018-ban, először csak blogként, majd ügynökségi formában is. Az itt megjelent bejegyzéseimmel szeretnék segíteni abban, hogy közelebb kerülj üzleti céljaid megvalósításához.

Olvass tovább, ezek a cikkek is érdekelhetnek:

small_c_popup.png

200+ Ingyenes marketing eszköz​

Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.