Tartalomjegyzék
- Mi az a webshop marketing?
- Kezdjük magával a webshoppal, avagy konverzió optimalizálási alapok
- A közösségi média használata webáruházak számára
- Facebook, Instagram és Tiktok hirdetések
- Google Ads, avagy keresőhirdetések webshopok számára
- Webshop SEO
- Email marketing webáruházak számára
- +1 Marketing analitika
- Webshop marketing összefoglalva
Kevés annyira kompetitív terület található az online térben, mint amilyen az e-kereskedelem. Manapság már szinte bármit árulhatunk online felületeken és a belépési korlátok is egyre alacsonyabbak. Ennek köszönhető, hogy soha nem látott mennyiségű webshop érhető el a magyar és külföldi piacon is, így folyamatosan növekvő konkurenciát adva a hazai vállalkozóknak.
Azért írtam ezt az útmutatót, hogy segítséget nyújtsak azoknak a webáruház tulajdonosoknak, akik aktívan szeretnének tenni azért, hogy kiemelkedjenek a tömegből. Ebben a webshop marketing útmutatóban részletesen kitérek az egyes csatornákra és eszközökre melyek segíthetnek az árbevételed növelésében. Továbbá számos olyan technikát is mutatok, amelyeket gyorsan implementálhatsz. Kezdjünk is bele!
Mi az a webshop marketing?
Kezdjük az alapoknál. Mit jelent a webshop marketing és mi tartozik a témakörbe?
A webshop marketing azon tevékenységek összessége amelyeknek célja, hogy több látogatót tereljenek a webáruházadba, majd ezeket a látogatókat vásárlókká konvertálják.
Tehát ide tartozik gyakorlatilag minden olyan marketing tevékenység melynek célja, hogy vásárlókat szerezz.
A hatékony webshop marketing az online és offline elemeket is magába foglalja, tehát nem csak internetes eszközöket használ. továbbá nem csupán a vásárlók megszerzésére fókuszál, hanem a vásárlást követően kapcsolatot teremt a felhasználóval. Ezzel ösztönözve a későbbi újravásárlást és a hosszútávú partneri kapcsolatot.
Számos eszköz, taktika és marketing csatorna lehet segítségünkre abban, hogy mindezt elérjük és sikert érjünk a webshop marketing területén. Nézzük ezeket sorban!
Kezdjük magával a webshoppal, avagy konverzió optimalizálási alapok
Érdemes az alapoknál kezdeni és „rendbe szedni” magát a webáruházat még mielőtt egy forintot is hirdetésekbe, vagy akármilyen más eszközbe tennénk. Sokkal magasabb megtérülést érhetünk el bármelyik marketing eszközzel, ha egy olyan felületre tereljük a látogatókat amely egyébként megfelelő felépítéssel rendelkezik.
Ennek a megfelelő felépítésnek a kialakítását célozza a konverziós ráta optimalizálás, avagy CRO tevékenység. Ez egy külön szakterület az online marketingen belül. A szakértők célja, hogy a lehető legmagasabb konverziós arányt hozzák ki egy adott weboldalból.
Természetesen rengeteg tényezőtől függ az, hogy mit is lehet kihozni egy webáruházból, de számos általános iránymutatást tudok adni. Bontsuk le ezeket oldalanként.

Főoldal
A főoldal elég speciális eleme egy webáruháznak, ugyanis két különböző látogatói csoportot is ki kell szolgálnia.
Egyrészt informálnia kell azokat, akik először járnak itt és még csak korlátozottan, vagy egyáltalán nem találkoztak a márkáddal. Másrészt azok számára is hasznot kell nyújtania, akik már kifejezetten vásárlási céllal érkeztek. Jellemzően a második csoport igényeire szoktuk inkább formálni a főoldalt, de nem szabad elfeledkeznünk az új látogatókról sem.
Érdemes legfelül egy általános navigációval kezdeni, erről majd bővebben írok lejjebb. A nyitóblokkban, az úgynevezett hero-ban érdemes CTA-t elhelyezni, ami rögtön a termékek gyűjtőoldalára mutat. Így könnyedén terelhetjük a látogatóinkat a termékeket bemutató oldalra.
A CTA a call to action angol kifejezés rövidítése és egy figyelemfelhívó elemet foglal magában. Jellemzően egy gombról, vagy más interaktív elemről beszélünk, amivel interakcióba lép a felhasználó.
Lejjebb görgetve érdemes megjeleníteni a termékek kategóriáit, vagy legalább a főbb kategóriákat és a bestseller termékeket. Így ismételten azokat kiszolgálva, akik már a vásárlási folyamat végén járnak és határozott céllal érkeztek a webshopunkra.
Ez alatt már elhelyezhetünk informatívabb tartalmakat, vagy épp lead magneteket.
Ez a felépítés egy általános kiindulópont egy új webshop számára. Miután elegendő forgalommal rendelkezünk érdemes megvizsgálni, hogy hová kattintanak a látogatók, milyen mélyen görgetnek le a főoldalon és érdemes megkérdezni, hogy mit hiányolnak. Ebben lehet hasznunkra a Microsoft Clarity és a Hotjar eszközök.
Ezekből az adatokból pedig már építőkocka szerűen rendezgethetjük az egyes szekciókat, amíg meg nem találjuk a legjobban konvertáló változatot.
Navigáció
A navigáció nagyban eltérhet webáruházról webáruházra, így csak általános iránymutatásként elmondanám, hogy nem érdemes túlzottan teletömni menüpontokkal a navigációs sávot.
Ha egy széles termékpalettával rendelkező webáruházat üzemeltetünk, akkor inkább használjunk legördülő megamenüket a kategóriák megjelenítésére.
Az is hasznos ha a weboldal tetején rögzítjük a menüsávot, hogy ne kelljen visszagörgetnie a látogatónak. Továbbá érdemes egy könnyen elérhető kosár ikont elhelyezni a menüsávban, vagy akár egy kattintásra megnyíló miniatűr kosarat.

Webáruház oldal
Webáruház, gyűjtőoldal, webshop oldal. Elég sok elnevezése van annak az aloldalnak, ahol az összes termékünket megjelenítjük.
Itt négy tanácsot tudok adni.
Egyrészt érdemes valamiféle szűrési lehetőséget felkínálni, hogy a potenciális vásárló könnyen tudjon válogatni a kínálatban.
A második, hogy legyen egységes termékek megjelenítése, tehát ugyanazokat a főbb adatokat jelenítsük meg.
A harmadik, hogy amennyiben lehetséges biztosíts azonnal kosárba rakás lehetőséget. Egyszerűsítsd a látogató dolgát azzal, hogy ne kelljen továbbmennie a termék oldalra.
Az utolsó tanács pedig a lapozásra és kategorizálásra vonatkozik. Fontos, hogy a termékek kategóriákba legyenek sorolva és valamilyen logika mentén fel legyenek bontva. Szóval legyenek külön kategória oldalak, ahol csak az adott kategória termékei jelennek meg.
Emellett pedig ha sok termékünk van akár a kategória oldalakon, vagy a gyűjtőoldalon, akkor bontsuk ezeket aloldalakra, vagy tegyük őket lapozhatóvá.

Termékoldal
Értelemszerűen a termékoldal legfőbb funkciója, hogy bemutassa a terméket és lehetőséget biztosítson a vásárlásra.
Ezen kritériumok mentén minél részletesebben be kell mutatnunk a terméket, emellett minél jobban le kell egyszerűsítenünk a vásárlás folyamatát.
Minél több jó minőségű fotót kell feltöltenünk a termékről, ha van rá lehetőségünk, akkor 3D-s termékképet, vagy videót is.
Termékleírást tekintve egy rövid leírással kell kezdenünk, ami legfontosabb információkat tartalmazza. Majd görgetés után egy hosszabb kifejtéssel érdemes folytatnunk.
A kosárba rakást biztosító gombot ki kell emelnünk, tehát egy jól látható CTA-t kell létrehoznunk a hajtás felett.
Kosár és pénztár oldalak
Az első kérdés amit fel szoktunk tenni, hogy kell-e egyáltalán kosár oldal. Vannak olyan kevésbé széles termékpalettával rendelkező webáruházak, ahol csak egy felesleges elem az összesítő kosár oldal.
Azonban a legtöbb webáruház számára lényeges, hogy legyen egy összesítő oldal, ahol a látogató az adatai megadása előtt átnézheti a virtuális kosár tartalmát.
A kosár és pénztár oldal esetén is érdemes csökkenteni a navigációs lehetőségeket, hogy minél kevesebb lehetőséget adjunk az adott oldal elhagyására.
A kosár oldalon elhelyezhetünk upsell, cross-sell elemeket, tehát a kosárban lévő termékekhez biztosított kiegészítő termékeket, vagy a kiválasztott termékek egy értékesebb változatát.
A pénztár oldalon minél kevesebb mezőt megjelenítve kell adatokat begyűjtenünk, így megkönnyítve a rendelés leadásának folyamatát.
Tehát érdemes összevonni a keresztnév és vezetéknév mezőket. Automatikusan kitölthetjük irányítószám alapján a város mezőt. Szóval elég sok opció van arra, hogy egyszerűsítsük az adatok bekérését.

A közösségi média használata webáruházak számára
Valószínűleg mondanom sem kell, hogy mennyire fontos manapság, hogy jelen legyen a vállalkozásod a közösségi média felületeken.
Alapvetően két módon használhatjuk a különböző közösségi platformokat webáruházunk marketingtevékenysége során. Az első az organikus kategória a második pedig a fizetett közösségi média.
Az első gyakorlatilag a hagyományos posztolást, megosztást foglalja magában, az utóbbi pedig a hirdetési lehetőségek használatát. Ebben a bekezdésben az előbbiről írok.
Ma már számos platform közül választhatunk, ha emberek széles tömegét akarjuk elérni. Teljesen ingyenesen készíthetünk fiókokat a Facebook, Instagram, Tiktok, vagy más platform felületén.
Ha van elég erőforrásod akkor akár több felületen is indulhatsz. Viszont ha limitáltak a lehetőségek, akkor inkább érdemes egy közösségi oldalt választani és arra fókuszálni az erőforrásokat.
Fontos, hogy a legtöbb felület biztosít üzleti fiókot is. Ezt érdemes használni minden esetben, hiszen extra lehetőségeket biztosít számodra. Például Instagramon részletesebb analitikát kapsz, Tiktokon pedig a cikk írásának pillanatában csak így tudsz hivatkozást elhelyezni.
Amit még itt megemlítenék, hogy mivel kihívást szokott jelenteni a webáruház tulajok számára a rendszeres posztolás, ezért gyakran javaslom az időzítést lehetővé tevő alkalmazások használatát.
Ilyen például a Meta, avagy Facebook Business Suit nevű alkalmazása. Ennek használatával elkészítheted akár hetekre, vagy hónapokra előre a bejegyzéseidet.
Így egyetlen munkafolyamat során elkészítheted a posztokat, majd időzítést követően a Facebook, vagy Instagram felületén a rendszer automatikusan közzéteszi őket a megadott időpontban.
Azonban az organikus elérés minden felületen egyre csökkenő tendenciát mutat. Sajnos ahhoz, hogy nagyobb tömegeket érjünk el sok esetben már hirdetésekre lesz szükség, szóval beszéljünk erről is.

Facebook, Instagram és Tiktok hirdetések
A közösségi média másik oldala a fizetett hirdetéseké. Mindegyik nagy szolgáltató rendelkezik hirdetési platformmal is. Ezek használatával könnyedén elkészíthetjük az első hirdetéseinket.
A nagy előnyük a közösségi médiás hirdetéseknek, hogy nagyon pontosan behatárolhatjuk azt a célcsoportot akit szeretnénk elérni és számos lehetőség közül választhatunk a formátumot illetően.
Célozhatunk például demográfiai változók, eszköztípus, vagy épp érdeklődési kör mentén. Használhatunk remarketinget, ami ezt jelenti, hogy azokat célozzuk akik már valamilyen módon kapcsolatba kerültek a márkánkkal. Ez leggyakrabban a webáruházunk látogatóit jelenti.
Például célozhatjuk azokat, akik betettek egy terméket a kosarukba, de nem vásárolták meg azt.
Készíthetünk hasonmás célközönségeket is. Ez azt jelenti, hogy egy bizonyos csoportra hasonlító célcsoportot hozunk létre. Például kereshetünk olyan személyeket akik nagyban hasonlítanak a legtöbb pénzt költő vásárlói csoportunkra.
Szóval elég sok különböző lehetőséget tartogatnak ezek az eszközök is. Érdemes megfontolni a használatukat, ha nagyobb tömegekhez akarsz elérni minél gyorsabban.
Ahhoz, hogy bele tudj kezdeni a Facebook és Instagram hirdetések létrehozásába, ahhoz Meta hirdetési fiókra lesz szükséged. Azonban, ha a vállalkozásod minden Facebookhoz kapcsolódó eszközét egy helyen szeretnéd kezelni és a legtöbbet hoznád ki a Facebook által nyújtott lehetőségekből, akkor javaslom egy vállalkozáskezelő fiók létrehozását.

Google Ads, avagy keresőhirdetések webshopok számára
Ha már a hirdetéseknél tartunk érdemes megemlíteni a Google Ads felületét is, hiszen ez egy újabb platform ahol nagyon könnyen elérhetjük azokat, akik egyébként érdeklődnek az iránt amit mi kínálunk.
A Google Ads rendszerében a Google által birtokolt és a Google partnerek által biztosított felületekre licitálhatunk. Tehát megjelenhetünk a keresési találatok közt, ha valaki egy-egy releváns kifejezést üt a keresősávba.
De emellett megjelenhetünk többek közt Gmail fiókokban, Youtube videók előtt és közben, partner oldalak felületein, vagy a Google Shopping listájában.
A Google Ads leggyakrabban használt funkciója a keresőhirdetés. Megadhatunk kulcsszavakat, kifejezéseket, melyekre ha egy felhasználó rákeres, akkor megjelenhetünk a találati listában, akár a legelső találatként. Így könnyedén releváns forgalmat tudunk terelni a webáruházunkba.
Ami nagyon releváns webshop marketing szempontból, az a Shopping hirdetések kategóriája. Ezek olyan extra elemek, melyek a termék képét, nevét és árát tartalmazzák és releváns keresések esetén a szöveges találatok felett, vagy mellett jelennek meg.
Ehhez első körben egy Google Merchant Center fiókra lesz szükséged, ahová feltöltheted a termékportfóliódat.

Webshop SEO
Minden weboldal életében kiemelt forgalmi forrást biztosíthat a keresőoptimalizálás. A keresőoptimalizálás egy olyan folyamat, amelynek során a weboldalunk tartalmát és felépítését alakítjuk azzal a céllal, hogy minél több releváns kifejezés esetén jelenjünk meg a Google találati listájában.
Tehát ahogyan a Google Ads esetében, úgy itt is a Google-ből érkező forgalom megszerzése a cél, csak itt nem fizetünk a megjelenésért.
A Google és más keresők algoritmusai egyébként összetettek, több ezer tényező befolyásolja azt, hogy egy-egy weboldal milyen helyezést ér el egy-egy adott kulcsszóra. A tényezőket általában három kategória egyikébe szokták sorolni.
Technikai keresőoptimalizálás: A weboldal mögöttes technikai jellemzőit, felépítését, infrastruktúráját foglalja magában
On-page keresőoptimalizálás: Leginkább a tartalom minőségét, testreszabottságát, optimalizáltságát jelenti
Off-page keresőoptimalizálás: Minden a weboldalon kívüli elemet tartalmaz, leggyakrabban az oldalra mutató linkeket soroljuk ide
Webshop marketing esetében olyan általános iránymutatásokat tudok adni, mint amelyeket a keresőoptimalizálásról szóló cikkemben is találhatsz.
Többek közt fontos, hogy a SEO-hoz szorosan kapcsolódó alapok rendben legyenek:
- Minél gyorsabb betöltési sebességre kell törekedni
- El kell készíteni és be kell küldeni a weboldal oldaltérképét
- Reszponzív felépítéssel kell rendelkeznie a webshopnak
- SSL tanúsítvánnyal kell rendelkeznie a weboldalnak
- Optimalizálni kell a médiafájlok méretét
- Releváns hivatkozásokat kell szereznünk más weboldalakról
- Egy-egy adott tartalomban érdemes megemlíteni a tartalommal célzott kulcsszavakat, kifejezéseket
- Fontos, hogy belső linkekkel segítsük a webshopon belüli navigációt

Email marketing webáruházak számára
Az email egy nagyon speciális forgalmi forrás. Egyrészt nagyon nagy megtérüléssel tud működni, másrészt egy olyan eszközről van szó, amit külső tényezők a legkevésbé befolyásolnak. Itt nincs algoritmus változás és alapvetően az elérésért sem kell fizetned.
Egy webáruház esetén alapvetően háromféle emailt különböztetünk meg, a tranzakciós emaileket, a manuálisan kiküldött leveleket és az automatizációs emaileket. Nézzük ezeket egyesével.
Tranzakciós emailek
A tranzakciós emailek a vásárlás folyamatához szorosan kapcsolódó üzenetek. Ilyen például a vásárlást visszaigazoló email, a rendelés feldolgozásáról tájékoztató email, vagy akár maga a számlát tartalmazó üzenet.
Ezeket az emaileket is könnyedén lehet marketing célokra használni. Például elhelyezhetjük bennük a közösségi média elérhetőségeinket, termékeket ajánlhatunk, kedvezményt adhatunk a következő vásárlásból.
Szóval rengeteg lehetőségünk van arra, hogy információt adjunk át a vásárlónak.

Manuálisan kiküldött emailek
Manuális emailek alatt egyszerűen a nem automatikusan küldött üzeneteket értjük. Tehát ide sorolhatjuk például a hagyományos hírleveleket.
Itt nincs igazán általános iránymutatás, hiszen ahány webáruház, annyiféle kiküldhető tartalom. A lényeg a rendszeresség, hiszen kellemetlen ha hetekig, vagy hónapokig nem hall rólunk a feliratkozó, aztán egyszer csak megjelenünk a fiókjában.
Küldhetünk levelet a legújabb termékeinkről, akcióinkról, kedvezményeinkről, de akár arról is ha készítettünk egy új bejegyzést.
Automatizmusok, avagy email flow-k
Ahogy a kategória neve is mutatja, itt olyan emailekről beszélünk amelyek bizonyos feltételek teljesülése esetén automatikusan kiküldésre kerülnek.
Néhány ötlet automatizmusokra:
- Új feliratkozókat üdvözlő, tájékoztató email
- Meghatározott összes vásárlási értéket elérő felhasználóknak küldött email
- Születésnapi köszöntő
- Értesítés az elhagyott kosárról
- Százalékos kedvezmény küldése, ha a felhasználó x napnál régebben vásárolt

+1 Marketing analitika
Gyakran elhanyagolt eleme a webshop marketing kérdéskörének a marketing analitika. Sokszor látok olyan webshopokat, ahol sajnos a legalapvetőbb mérőszámok sem ismertek. Pedig manapság már igazán egyszerűen beköthető a Google ingyenes analitikai eszköze a Google Analytics. Ezzel az eszközzel pedig azonnal láthatóvá válnak a legfontosabb metrikák.
De a népszerűbb webshop motorok is rendelkeznek beépített analitikával, így az értékesítéssel kapcsolatos legfontosabb adatokat itt is vizualizálhatjuk.

Webshop marketing összefoglalva
Örülök hogy végigolvastad ezt a bejegyzést, mert ez azt jelenti, hogy aktívan próbálsz tenni a webshopod sikerességéért. Viszont amint láthatod elég sok tevékenység tartozik a témakörbe és rendkívül szerteágazó módon lehet javítani egy webáruház teljesítményén.
Nekem az a javaslatom, hogy ha az erőforrásaid engedik, akkor próbálj meg minél több eszközt és csatornát bevonni. Így lehet a leggyorsabb eredményt elérni, illetve kihasználhatod a különböző csatornák szinergiáit, továbbá több adathoz juthatsz, amiből következtetéseket vonhatsz le a marketing tevékenységeddel kapcsolatban.
Ha nincs elég erőforrás, akkor viszont a lézerfókuszt szoktam javasolni. Egy-egy csatorna maximális kihasználását. Sokkal többet érhetsz el, ha csak a SEO-ra, vagy csak a hirdetésekre fókuszálsz, mintha mindenbe minimális erőforrást fektetve próbálod a figyelmedet, energiád, pénzed elosztani.
Gyakran felmerülő kérdések
Mi az a webshop marketing?
A webshop marketing azon tevékenységek összessége amelyeknek célja, hogy több látogatót tereljenek a webáruházadba, majd ezeket a látogatókat vásárlókká konvertálják.
Milyen eszközök tartoznak a webshop marketing témakörébe?
Szinte bármilyen hagyományosan az online marketingben alkalmazott eszköz ide sorolható. Tehát többek közt a közösségi média marketing, a seo, a cro, az email marketing, vagy a ppc hirdetések.



