Valószínűleg nem mondok újdonságot azzal, hogy az online térben egyre erősebb a piaci verseny. Egyre több és több vállalkozás használja ki azokat az internet adta lehetőségeket, amelyekkel elérhetik és vásárlásra késztethetik az internetet használó potenciális ügyfeleiket. Ennek megvalósításához azonban naprakészség, tapasztalat, egy jó stratégia és igen sok erőforrás szükséges.
Sok menedzsernek, cégvezetőnek, vagy épp kezdő vállalkozónak érthető módon nem jut ideje a vállalkozás napi teendőit kezelve arra, hogy még a marketingfeladatok menedzselését is magára vállalja.
Emellett sokan nem rendelkeznek a megfelelő erőforrásokkal ahhoz, hogy elérjék a vállalkozásban lévő maximális potenciált. Gondolj csak bele, hogy mekkora bérköltséggel jár akár már 2-3 marketinges foglalkoztatása, vagy mennyi időt emészt fel napi 30-40 tematikus blog és magazin végigolvasása. Nem beszélve arról, hogy a legtöbb marketingeszköz esetében csak pénzkidobás, ha bárminek tapasztalat nélkül állsz hozzá.
Ilyenkor jön képbe a marketing tanácsadás és konzultáció.
A marketing tanácsadás során a tanácsadó feladata, hogy minél több releváns adatot gyűjtsön be a vállalkozásról és annak környezetéről, majd ezeket felhasználva segítse a partner marketing tevékenységét sikerre vinni.
Ha szeretnéd megismerni a marketing tanácsadás lépéseit, valamint azt, hogy milyen módon segíthet neked és a vállalkozásodnak egy marketing tanácsadó, akkor olvass tovább és ismert meg a részleteket!
Miért lehet szükséged marketing tanácsadásra?
Számos oka lehet annak, ha egy vállalkozás külső marketing tanácsadót von be a folyamatok javításába, fejlesztésébe. A leggyakoribb indokok a következők:
Hiányzó kompetenciák pótlása
Ha a csapatodban nincs marketing szakember, vagy van, de nem az adott terület szakértője, akkor nagy kihívást jelenthet a vállalkozásod marketinget érintő feladatainak menedzselése.
Sokan azért keresnek marketing tanácsadót, hogy a hiányzó területeken segítsen a stratégia és a cselekvési terv kidolgozásában, valamint tanácsokkal lássa el a kollégákat, így pótolva valamelyest a hiányzó tudást és erőforrásokat.
Stratégiaalkotás
Sokszor előfordul, hogy házon belül megvannak az erőforrások a megvalósításhoz, de a hogyan még hiányzik. Ilyenkor is érdemes lehet bevonni egy külső marketing konzulenst.
A megfelelően megtervezett marketing stratégia a sikeres marketing tevékenység alapja. Tartalmazza többek közt a célok elérését támogató tevékenységeket, az azokhoz tartozó cselekvési tervet, az üzleti környezet elemzését, a mindehhez rendelt büdzsét és rengeteg extra információt. Egy ilyen rendszer nélkül nehéz lesz elérni a kitűzött üzleti célokat.
Digitális transzformáció
Még mindig sok vállalkozás van, amely egyáltalán nem, vagy csak nagyon minimálisan használja ki az internet nyújtotta lehetőségeket. A covid ugyan megtizedelte a számukat, de még mindig nagyon sokan vannak, akik csak offline próbálnak a vásárlóik elé kerülni.
Nekik is segíthet egy marketing tanácsadó bevonása, ugyanis nagyban meggyorsíthatja a transzformáció folyamatát az, ha egy szakértő felvázolja a szükséges lépéseket és végigkíséri a vállalkozást a megvalósítás folyamatán.
Költséghatékonyság
Sokszor egyszerűen csak jobban megéri egy külső szakértő bevonása, mint ha házon belül próbálnánk megoldani egy marketinget érintő problémát. Egy tanácsadó órabére elenyésző ahhoz képest, amennyit havonta egy-egy alkalmazottért fizetned kell.
Időhatékonyság
Hasonlóan a költségekhez, a legtöbb esetben sokkal gyorsabban haladhatsz szakértő útmutatással. Ha fontos, hogy egy adott marketingfeladat eredménye minél hamarabb realizálódjon, akkor is érdemes lehet külső segítség után nézned.
Specifikus, marketinget érintő probléma megoldása
Rendkívül gyakori, hogy azért vonnak be külsős segítséget, mert olyan jellegű probléma ütötte fel a fejét, melyre nincs erőforrása a vállalkozásnak, hogy megoldja. Ilyenkor egy specialista hatalmas segítséget nyújthat.
Hogyan zajlik egy marketing tanácsadás?
A tanácsadás típusától és a fókuszától függően eltérő lépések alkothatják a folyamatot, ám van néhány megkerülhetetlen elem. Nézzük ezeket!
Kapcsolatfelvétel: Ez elég egyértelmű, a folyamat megkezdéséhez fel kell vennünk egymással a kapcsolatot.
Előzetes beszélgetés: Ez általában egy rövid telefonhívást jelent, ahol bővebb információt kérünk a vállalkozásodról, a megoldandó feladatokról és elérendő célokról. Az előzetes beszélgetés során jelöljük ki a tanácsadás időpontját/időpontjait is.
Információgyűjtés: Igyekszünk minél többet megtudni a vállalkozásodról, a piaci környezetről és a kívülről is megvizsgálható marketing tevékenységedről. A begyűjtött információk birtokában személyre szabottabban tudunk segíteni. A tanácsadói oldal mellett, az ügyfelet is megkérjük, hogy gyűjtse be azokat a kulcs információkat, melyek segítséget fognak nyújtani a marketing tanácsadás során.
Tanácsadás: Személyes, vagy online találkozó melynek során a korábban felvázoltakat tárgyaljuk át részletesen. Általában egy 1-2 órás beszélgetésre kell számítani, amelyet ha szükséges, akár további konzultációk is követhetnek. A tanácsadás során részletesen körbejárjuk a megoldandó problémát és igyekszünk már a tanácsadás során megoldási javaslatokkal élni. Ám előfordulhat, hogy csak a tanácsadást követően, a tanácsadáson begyűjtött információk után tudunk javaslatokat tenni.
Hogyan készülj fel egy marketing tanácsadásra?
A konzultáció előtt érdemes minél több hasznos információt megosztani a marketing tanácsadóval, így nem fogja alapszintű kérdésekkel rabolni az időtöket, sokkal felkészültebben érkezhet a találkozóra. Idő-, és költséghatékonyság szempontjából sem mellékes, hogy mennyi ideig tart egy megbeszélés.
Néhány gyakori kérdés melyet fel szoktunk tenni a konzultációk előtt és azok során:
- Mivel foglalkozik a vállalkozás, mik a főbb termékek és szolgáltatások?
- Melyek a vállalkozás főbb célcsoportjai?
- Mi a vállalkozás víziója és missziója?
- Kik a főbb versenytársak és mik a legfőbb megkülönböztető tényezők?
- Ki a főbb beszállítók és partnerek, ha vannak?
- Hogy néz ki egy tipikus ügyféléletút?
- Milyen marketingeszközöket használ a vállalkozás és mely marketing csatornákon van a fókusz?
- Melyek a főbb mérési pontok, milyen mérőszámok alapján méritek a teljesítményt, illetve milyen analitikai eszközöket használtok?
- Mik a főbb kitűzött célok?
- Melyek voltak eddig a legsikeresebb marketing tevékenységeitek?
- Van-e olyan terület, amire különösen szeretnél fókuszálni a tanácsadás során?
Ezen kérdések megválaszolása hatalmas segítséget nyújt és nagyban megkönnyíti a testreszabott tanácsok és javaslatok kidolgozását.
Hogyan válassz marketing tanácsadót?
Számos marketing tanácsadót találhatsz a piacon, a legkülönfélébb kompetenciákkal. Mielőtt belefognál a megfelelő konzulens megkeresésébe érdemes leszűkíteni a lehetséges partnerek körét, így jóval célzottabban tudsz tanácsadót keresni és nagyságrendekkel lerövidíti a keresésre fordítandó időt. Négy tanácsot tudok adni, a megfelelő marketing tanácsadó megtalálásához.
Vázold fel az elérendő céljaidat: Meg fogja könnyíteni a keresés folyamatát, ha célirányosan olyan ügynökséget keresel, amely az általad felvázoltakkal már korábban foglalkozott, vagy listázza azokat a kompetenciái közt.
Megfelelő tapasztalat: Érdemes megvizsgálni, hogy mióta van piacon a kiszemelt tanácsadó, mennyi és milyen referenciákkal rendelkezik valamint, hogy milyen véleménnyel vannak róla a korábbi ügyfelek.
Tapasztalat egy adott területen/iparágban: Ha iparág specifikus probléma megoldásával keresed fel a tanácsadót, akkor érdemes azt is megvizsgálni, hogy egy adott iparágban van-e már tapasztalat.
Büdzsé: Elég nagy a szórás a tanácsadási díjak tekintetében. Vizsgáld meg, hogy mennyit ér neked a probléma megoldása és szórd ki az olyan tanácsadókat, melyek kívül esnek a költségkereteden.
Marketing tanácsadás összefoglalva
A digitális marketing nem egy egyszerű iparág, azonban manapság már számos szakértő segítségedre lesz a legkülönfélébb marketinges problémák megoldásában. Ám fontos, hogy jól válaszd meg a tanácsadót és az is, hogy felkészülten érkezz. Szánj időt a kiválasztásra és az előkészületekre is a maximális hatékonyság érdekében.
Gyakran ismételt kérdések
Mi az a marketing tanácsadás?
A marketing tanácsadás során a tanácsadó feladata, hogy minél több releváns adatot gyűjtsön be a vállalkozásról és annak környezetéről, majd ezeket felhasználva segítse a partner marketing tevékenységét sikerre vinni és problémáit megoldani.
Miért lehet szükséged marketing tanácsadásra?
Leggyakrabban a hiányzó kompetenciák pótlása, egy-egy specifikus marketinghez köthető probléma megoldása, stratégiaalkotás, vagy a digitális transzformáció miatt szokott szükség lenni tanácsadói segítségre.