Tartalomjegyzék
Lehet hogy elsőre nem mond semmit a favicon kifejezés, de ha azt mondom, hogy a böngésző lapfülén található kis ikonról van szó, akkor azonnal tudod hogy mi is ez.
Ez az apró, de annál szembetűnőbb grafikai elem számos módon segítheti vállalkozásunkat. Legfőbb funkciója, hogy segítsen beazonosítani a weboldalunkat a megnyitott lapok tengerében. De emellett segíti a márkaismertség növelését, vagy az újbóli megtekintések számát is növelheti. Ismerjük meg hogy hogyan!
Mi az a favicon?
A favicon, a „kedvenc ikon” (favourite icon) angol szavak rövidítése, egy kis grafikus szimbólum, amely egy weboldalt, vagy márkát szimbolizál.
Általában a böngésző címsorában, a weboldal neve mellett, valamint a könyvjelzőkben és a lapfüleken látható. A faviconok funkcionális célt szolgálnak, mivel segítenek a felhasználóknak gyorsan azonosítani és megkülönböztetni a weboldalakat a böngészőjükben.
A funkcionális célok mellett fontos szerepet játszanak a márkaépítésben és a felhasználói élményben. Egyedi faviconok használatával a vállalkozások webhelyüket könnyen felismerhetővé tehetik a látogatók számára.
Hol jelennek meg a faviconok?
A faviconokkal számos helyen találkozhatsz böngészés közben, nézzük most ezeket egyesével.
Böngésző címsor: A faviconok leggyakoribb helye a böngészők címsorában van. Amikor meglátogatsz egy weblapot, annak faviconja megjelenik a weblap URL-címe mellett, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy gyorsan azonosítsák a megtekintett webhelyet.
A böngésző lapjai: A faviconok a böngészőfülekben is kiemelkedő helyen jelennek meg. Ha több lapot nyitsz meg, ezek az ikonok segítenek megkülönböztetni őket, megkönnyítve a navigálást és a keresett weboldal megtalálását.
Könyvjelzők és előzmények: Amikor egy weboldalt könyvjelzővel látsz el, vagy megtekintheted a böngészési előzményeket, akkor (böngészőtől függően) a linkeket gyakran faviconok kísérik. Ez is segíti a felhasználókat abban, hogy felismerjék és kiválasszák az egyes weboldalakat a mentett vagy meglátogatott oldalak listájából.
Webalkalmazás-ikonok: A favikonokat webes alkalmazásokban és mobilalkalmazásokban is használják. Amikor egy weboldal parancsikonját hozzáadod a telefonod kezdőképernyőjéhez, vagy létrehozol egy webes alkalmazást, a weboldal faviconja gyakran az alkalmazás ikonjává válik.
Keresési eredmények: Bizonyos keresőmotorokban és platformokon, például a Google-ben a faviconok megjelenhetnek a keresési eredmények mellett. Ez a felhasználók számára gyors módot biztosít az egyes keresési eredményekhez kapcsolódó forrás azonosítására.
Miért fontos a faviconok használata?
Nagyban kapcsolódnak az előbb felsoroltakhoz a legfontosabb előnyök.
Hatékony azonosítás, átláthatóság: A faviconok megkönnyítik a felhasználók számára a webhelyek gyors felismerését és kiválasztását, különösen akkor, ha több nyitott lap vagy könyvjelző van nyitva.
Márkaépítés: Erősítik a webhely identitását, hozzájárulnak a márka felismeréséhez és növelik a megbízhatóságot.
Ismételt látogatások megkönnyítése: Amikor a felhasználók egy weboldalt könyvjelzővel látnak el, a hozzá tartozó favicon segít nekik azonosítani és újra felkeresni kedvenc oldalaikat.
Lapkezelés: Marketing szempontból kevésbé fontos, de azon felhasználók számára, akik számos megnyitott füllel dolgoznak, a favikonok elengedhetetlenek a pontos lapváltáshoz és rendszerezéshez.
Mobil és alkalmazás integráció: A faviconok a mobileszközökre és a webes alkalmazásokra is kiterjednek, ahol gyakran alkalmazásikonként szolgálnak.
Keresőmotoros felismerés: Egyes keresőmotorok a keresési eredmények mellett favikonokat is megjelenítenek (többek közt a Google is), segítve a felhasználókat az egyes találatokhoz kapcsolódó forrás vagy weboldal azonosításában, ezzel is bizalmat és felismerhetőséget növelve.
Mit használj faviconként?
A legtöbbször magától adódik, hogy a logót méretezzük át és használjuk fel faviconként is. Azonban vannak olyan helyzetek mikor ez nem megoldható a logó egyedisége, méretaránya, vagy más tényező miatt.
Természetesen ilyen helyzetekre is van megoldás. Ilyenkor szimbólumokat, vagy kezdőbetűket szoktunk használni.
Szimbólumok vagy ikonok: Gyakori választás olyan szimbólumok vagy ikonok használata, amelyek a weboldalad szakterületét vagy tartalmát reprezentálják. Ezek lehetnek egyszerű és azonnal felismerhető képek, amelyek közvetítik webhely lényegét. Például egy fényképezőgép ikon egy fényképészeti weboldalhoz vagy egy bevásárlókosár ikon egy e-kereskedelmi weboldalhoz.
Betűk vagy kezdőbetűk: Másik gyakori megoldás a weboldal, vagy a vállalkozás kezdőbetűinek használata egy határozott betűtípusban és stílusban.
Favicon készítése
Most hogy tisztában vagyunk az elmélettel, nézzük meg hogyan készíthetünk favicont saját weboldalunk számára. Most a három legnépszerűbb favicon készítő szoftverről ejtek néhány szót.
Favicon.io
A Favicon.io egy felhasználóbarát és ingyenes online favicon generátor, amely egyszerűsíti a faviconok létrehozásának folyamatát. Lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy feltöltsék logójukat vagy képüket, és automatikusan elkészíti a faviconokat különböző méretekben és formátumokban.
A Favicon.io emellett lehetőséget biztosít a favicon háttérszínének testreszabására, és valós idejű előnézetet is kínál.
Favicon & App Icon Generator
Ez a webalapú eszköz sokoldalú megoldás faviconok és alkalmazásikonok létrehozására. A felhasználók feltölthetik logójukat vagy grafikájukat, a generátor pedig többféle méretben készít faviconokat, többek között különböző eszközökhöz és platformokhoz.
Támogatja az Apple Touch ikonok, Windows csempék és Android ikonok létrehozását is, így átfogó választás ha favicon mellett más jellegű ikonokra is szükséged lenne.
RealFaviconGenerator
A RealFaviconGenerator egy hatékony online eszköz, amely favicon csomagok létrehozására szoktunk használni. Nemcsak böngészőkhöz biztosít faviconokat, hanem a különböző platformokhoz és eszközökhöz tartozó alkalmazásikonokat is készíthetünk vele.
Egyedi funkciója, hogy részletes ellenőrző listát is biztosít a faviconok különböző böngészők és eszközök közötti kompatibilitásának biztosításához.
Favicon hozzáadása WordPress weboldalakhoz
Ha WordPress alapú weboldalad van, akkor hasznos lehet, ha fel tudsz tölteni egy favicont az oldalra. Nézzük hogyan tudod ezt megtenni.
Igazából elég egyszerű a művelet. Ha elkészítetted a faviconod a fentebb felsorolt eszközök egyikével, akkor nincs más dolgod, mint feltölteni a médiatárba.
Ha ez is megvan, akkor a Megjelenés menü, Testreszabás almenüjét kell kiválasztanod. Ezen belül pedig a Honlap azonosítása menüpont alján találhatod a megfelelő opciót. Itt tudod betallózni a médiatárból a képet, vagy lecserélni a meglévőt.
Konklúzió
A cikket végigolvasva furcsa lehet, hogy egy ilyen viszonylag kis elem mekkora hatással lehet a weboldalunkra. Egyszeri 1-2 percet kell csak rászánnunk az elkészítésére majd a beállítására és jóval megbízhatóbb képet nyújt a weboldalunk.
Ha még nem rendelkezel faviconnal, akkor csak javasolni tudom, hogy a fentebb felsorolt eszközök valamelyikével készíts akár csak egy egyszerűbb változatot.
Gyakran ismételt kérdések
Mi az a favicon?
A favicon, a „kedvenc ikon” (favourite icon) angol szavak rövidítése, egy kis grafikus szimbólum, amely egy weboldalt, vagy márkát szimbolizál.
Hol jelennek meg a faviconok?
Számos helyen, többek közt a böngészők címsorában, a böngészők lapjain, könyvjelzők, előzmények és a keresési találatok közt.
Miért fontos a faviconok használata?
Többek közt segítenek azonosítani és kiemelni a weboldalt más lapok közül, erősítik a márkaismertséget és megkönnyítik az ismételt látogatást.