Facebook marketing stratégia

Facebook marketing alapok: Stratégiaalkotás

Ebben a cikkben:

A Facebook marketing ma már sokkal nagyobb kihívásokat tartogat, mint néhány évvel ezelőtt és ez a tendencia úgy tűnik tartja magát. Hiába állnak újabb és újabb eszközök a rendelkezésünkre az organikus elérés egyre alacsonyabb. A hirdetések és fizetett megoldások szerepe egyre növekszik és ahhoz, hogy érvényesülni tudj, egy jól összeszedett stratégiára van szükséged.

Sok helyen lehet olvasni arról, hogy a Facebook hanyatlik, de ezt inkább szenzációhajhászásnak tartom. Ha kicsit is foglalkoztál Facebook hirdetésekkel láthattad, hogy mekkora közönségeket lehet ma elérni. Tény, hogy változik a felhasználói bázis összetétele, de a Facebook ma a legnagyobb közösségi oldal (hirdetési felület 😉 ).

Ebben a bejegyzésben 6 fő pontba szedtem a legfontosabb lépéseket egy hatékony, jól átgondolt Facebook marketing stratégia megalkotásához. Olyan kérdésekre fogsz választ kapni, mint hogy lehet-e még organikus elérést kicsikarni a Facebookból, mik a legjobb eszközök a marketingtevékenységem támogatására, vagy hogy hogyan határozd meg a céljaidat.

1. Célok felvázolása

Szerintem minden marketing stratégia alapja a megfelelően megfogalmazott célok kitűzése, nincs ez másképp egy Facebookot érintő stratégia esetében sem. Mielőtt nekiesnél a megvalósításnak, tudod kell, hogy egyáltalán miért vágsz bele.

Üzleti célok

Három kiindulópontot szoktam adni azoknak akik hozzám fordulnak. Az első teljesen triviálisnak hangozhat. Érdemes először a teljes vállalkozásra vonatkoztatott célokat átnézni, hiszen ezek jó kiindulópontot jelenthetnek. Biztosan találsz néhány olyan üzleti célt, amelyet támogathat a Facebook marketing stratégiád.

Ilyen teljes vállalkozást érintő általános célok tipikusan a forgalom növelését, a márkaismertséget, lead generálást, vagy a marketingkommunikációt érintik. Gondolkozz el, hogy ezeket a nagyobb léptékű, vállalati szintű célokat hogyan tudod támogatni a Facebook marketinged részeként.

SMART keretrendszer

A másik kiindulópont a SMART keretrendszer. Egy egy betűsző mely a Specific, Measurable, Achievable, Relevant és Time-bound szavak kezdőbetűit takarja. Nézzük meg melyik mit is takar.

Specifikus (Specific): A cél legyen konkrétan megfogalmazva. Nem mindegy, hogy a közösség növelésén 500, vagy 5000 új követőt értesz. A pontosan meghatározott célt megvalósításának folyamatát nyilván sokkal objektívebben tudod majd mérni.

Mérhető (Measurable): Minden cél mellé kell legalább egy mérőszám amin keresztül követhetjük a változásokat és a kijelölt cél teljesülését.

Elérhető (Achievable): Fontos, hogy a realitások talaján maradj. Olyan célt jelölj ki amit a rendelkezésre álló erőforrásokkal megvalósíthatónak tartasz.

Releváns (Relevant): Ez a pont visszamutat az előző kiindulópontra. Fogalmazz meg olyan célt a Facebook marketing tevékenységed, amelyek támogatja az üzleti céljaid megvalósulását.

Time-bound (Időhöz kötött): A határidők mindenkit számonkérhetővé tesznek. Fontos, hogy kijelölj egy időintervallumot, vagy ha még részletesebben szeretnéd kontrollálni a folyamatokat, jelölj ki mérföldköveket.

A legfontosabb mérőszámok

Az utolsó lépés, hogy meghatározd a KPI-okat, azaz a legfontosabb mérőszámokat amelyekkel a folyamat előrehaladását és teljesülését számszerűsíted. Például, ha a márkád ismertségét szeretnéd növelni akkor valószínűleg érdemes lesz a következő mérőszámokat figyelemmel tartanod, a teljesség igénye nélkül: lájkolók száma, megjelenések száma, posztok elérése, interakciók száma, említések, Facebookról a weboldaladra érkező látogatók száma.

Célok összefoglalva

Nézzük mindezt összefoglalva, egy hétköznapinak mondható példán keresztül. Ha növelni szeretnéd az újonnan létrehozott Facebook oldalad lájkolóinak számát, akkor egy ehhez hasonló célra van szükséged.

“Március 30-ára 3000-re növelem a Facebook lájkolóim számát.”

Specifikusan csak a Facebookra van kihegyezve. Pontosan 3000 lájkolóban állapítom meg az elérendő célt. A rendelkezésre álló adatokból és a mérföldkövek azt mutatják, hogy elérhető a célunk. Releváns? Jelen példában mondjuk azt, hogy ez egy olyan cél ami támogatja a vállalati stratégiát. Időhöz is kötöttük, mivel március 30-a végső határidő.

Specifikus mérföldkövek lehetnek egy ilyen célnál a következőek.

Az első 72 órában 150 lájkolót szerzek az ismerősök meghívásával. Ezt követően fizetett posztokkal 200 lájkolót szerzek január 10-re. január 30-ra újabb 500 követőt szerzek egy nyereményjáték indításával, és így tovább…

2. Ismerd meg a közönséged

Mint minden más marketingstratégia esetében, itt is fontos, hogy ismerd a közönséged legfőbb jellemzőit mielőtt kiötlöd a követendő Facebook marketing taktikát. A Facebook minden üzleti profil tulajdonos számára ingyenes biztosít olyan eszközöket, mint például az Elemzések oldal.

Buyer Persona

Mielőtt megnézzük, hogy mit is nyerhetünk ki az Elemzésekből, lépjünk egy lépést hátra. Még a stratégia felvázolása során érdemes megvizsgálni azokat a Buyer Personákat, melyeket céloztok. Ez nagy segítséget fog nyújtani több területen is, hiszen azonnal tudni fogsz olyan információkat, mint hogy hogyan érdemes megszólítani az adott demográfia csoport tagjait, vagy milyen problémákkal keresik fel vállalkozásod.

Facebook elemzések

Na de vissza az Elemzéshez. Ez a teljesen ingyenes eszköz nagy segítséget nyújt ahhoz, hogy jobban megértsd a közönségedet.

A használatához jelentkezz be a Facebook üzleti fiókodba, majd kattints az Elemzések fülre.

Itt rengeteg információ fog rádzúdulni, minden egyes fül különféle adattáblákat tartalmaz, amelyekből még részletesebben tájékozódhatsz Facebookos teljesítményedről. Ami most számunkra kiemelten fontos az a Személyek fül. Kattints rá!

Itt részletes, változók szerinti bontásban láthatod a követőket, az elért embereket, valamint azokat akik valamilyen formában kapcsolatba léptek az oldaladdal.

Google Analytics

Az Analytics nem fog olyan részletes információt nyújtani a Facebook közönségedről, mint ahogyan azt maga a Facebook teszi, de minimális ráfordítással újabb információkat nyerhetsz a weboldalad látogatóinak és Facebook oldalad követőinek metszetéből.

Jelentkezz be az a Google Analytics fiókodba és kattintasz Ügyfélszerzés, azon belül a Közösségi, majd azon belül az Áttekintés fülre. Itt közösségi oldalanként lebontva vizsgálhatod a látogatóid jellemzőit.

A másik fül ami jelen esetben érdekes számunkra a Viselkedés fülön belül, a Webhelytartalom alatt található Céloldalak aloldal. Itt azt láthatod, hogy mely tartalmak küldenek látogatókat az oldaladra. Érdemes megvizsgálni a legjobban teljesítő Facebook tartalmakat, hiszen ebből tisztább képet kapsz a látogatók érdeklődési köreiről.

3. Versenytárselemzés

Olyan pontja ez a stratégiának, melyet akár a későbbi lépések után is elvégezhetsz. Azért helyeztem ennyire az elejére, mert ha most ismerkedsz a Facebook marketinggel, akkor biztosan elleshetsz néhány praktikát a versenytársaktól. Ha haladóbb szinten vagy, akkor elvégezheted ezt egy későbbi lépésként is, legfeljebb a tanultakat visszamenőlegesen illeszted be a stratégiádba.

Kikkel is kell szembenézned a Facebookon?

Fontos, hogy megtudd mivel is különböztetheted meg magad a versenytársaidtól, illetve hogy megismerd, hogy mik azok az elemek amelyeket átemelhetsz és alkalmazhatsz.

A legalapvetőbb módszere annak, hogy egyesével végignézed a versenytársak Facebook oldalait. Azonnal látni fogod, hogy milyen grafikai elemeket használnak, milyen hangnemben kommunikálnak a felhasználókkal, milyen típusú posztok hozzák a legtöbb interakciót.

Egy fokkal szofisztikáltabb az Elemzés oldalon, az Áttekintés fül alján található Figyelendő oldalak szekció. Itt megadhatod a azokat a versenytársakat, amelyek teljesítményét szeretnéd monitorozni. Csak alapvető adatokat fogsz látni, de azt viszont konzisztensen.

Ha magasabb szinten vizsgálnád a versenytársak tevékenységét, akkor több eszköz is rendelkezésedre áll, tudom javasolni a Social Blade, vagy a Sprout Social használatát. Ezekkel még részletesebb elemzéseket folytathatsz.

4. Facebook tartalomstratégia

Ha felállítottad a céljaidat és ismered a célcsoportjaidat akkor itt az ideje felvázolni, hogy milyen tartalommal fogod támogatni a célok megvalósulását.

A tartalomstratégia felállítása egy többlépcsős folyamat, akárcsak a korábbi lépések. A folyamat végére tudni fogjuk, hogy milyen formában és hangnemben, mikor kommunikáljunk a legoptimálisabb hatás elérése érdekében.

Határozz meg egy hangnemet és ragaszkodj hozzá

Most, hogy már tudod kikhez beszélsz, határozd meg, hogy hogyan fogsz beszélni. Minden márka egyedileg áll hozzá ehhez, biztosan követsz olyan oldalakat ahol kitűnik, hogy mennyire egységesek a szöveges és vizuális tartalmak.

Erre törekszünk mi is, azonban a kommunikáció nagyban függ az iparágtól, illetve a közösségedtől. Egy humoros posztokkal teli stratégia valószínűleg nem fog jól működni egy szociális problémákkal foglalkozó oldalon. Ugyanígy egy rideg, komoly hangvétel nem a legjobb választás egy fiatal korosztályt célzó oldal esetében.

Tartalommix

A Facebookon kiemelkedően sok lehetőséged van tartalmat megosztani, érdemes mindegyikkel kísérleteket tenni és a legjobban működő kombinációkkal kezdeni. Nézzük mivel operálhatsz:

Szöveges posztok: Egyszerű szövegek semmilyen más tartalommal.

Link posztok: Weboldalak megosztása, mely automatikusan egy előnézeti képet is hozzáad a szöveges tartalmadhoz.

Kép posztok: Egyedülálló kép, vagy galéria megosztása.

Videó posztok: Facebookra feltöltött, vagy videómegosztóról belinkelt videós tartalom.

Facebook Live posztok: Valós idejű közvetítések.

Facebook Story: Az Instagramról már ismerős storyk Facebookon is elérhetőek.

Felmerül a kérdés, hogy melyik tartalomtípusra fókuszálj. Három kérdés megválaszolásával könnyen eldöntheted.

Milyen típusú tartalom előállításához van elég erőforrásom? Milyen típusú tartalom teljesített a legjobban korábban? Milyen típusú tartalom teljesít a legjobban a versenytársaimnál?

Időzítsd a posztjaidat, avagy készítsd el a tartalomnaptáradat

Akármilyen típusú tartalom mellett döntesz, előre meg kell tervezned, hogy mikor fogsz posztolni. Ennek a legegyszerűbb eszköze egy tartalomnaptár használata ahol az előre elkészített tartalmat percre pontosan élesítheted. Így nem kell minden alkalommal, egyesével elkészítened a tartalmakat. Így képes leszel megfelelő gyakorisággal és konzisztenciával posztolni.

Ehhez a művelethez olyan szoftvereket tudok ajánlani, mint a Buffer, vagy a Hootsuite. Mindkettő rendelkezik ingyenes verzióval, próbáld ki őket.

Ha tudni szeretnéd melyek azok az időpontok amelyek a legjobb elérést/interakciót produkálják, akkor az Elemzés oldalra tudok visszamutatni. Itt meg tudod nézni, hogy a korábbi posztjaid hogyan teljesítettek. Ha huzamosabb ideig kísérletezel különböző időpontokban történő posztolással akkor ki fognak tűnni a legoptimálisabb időpontok.

A kísérletezést érdemes józan paraszti ésszel kezdeni, azaz a késő délutáni és kora reggeli órákkal, amikor az emberek hazaérnek és leülnek a laptopjuk elé, illetve kora reggel mikor megnézik a telefonjukon, hogy mi történt előző éjszaka.

5. Hirdetési stratégia

Mindegyik bekezdés témájáról akár több bejegyzést is lehetne írni, de a hirdetési stratégia kiemelkedik közülük. Egy hihetetlenül komplex témáról van szó, így dióhéjban felvázolom, hogy hogyan is érdemes nekiállni a hirdetéseid megtervezésének.

A Facebook folyamatos algoritmusváltásainak köszönhetően ma már nem lehet kizárólag az organikus elérésre támaszkodni. Már azt a közösséget sem érheted el teljes mértékben a posztjaiddal akik követnek téged, nem is beszélve új emberek megszólításáról. Ellenben a Facebook hónapról hónapra újabb eszközöket ad a hirdetők kezébe, hogy minél hatékonyabban költhessék a pénzüket és így végső soron elérhessék céljaikat.

1. Határozd meg a célcsoportod

A Facebook marketing stratégia esetén kiemelt szerepe van a célcsoportod pontos meghatározásának. Erről a lépésről már elég sokat olvashattál egy kicsit feljebb, úgyhogy nézzük, hogy a buyer personán és az analtikai szoftvereken kívül milyen lehetőségeid vannak még.

Az egyik legnagyobb előny amit a Facebook nyújt a legtöbb hirdetési rendszerrel szemben az a extrém mértékű célzás lehetősége. A hagyományos demográfiai és geográfiai változók mellett rengeteg érdeklődési körből választhatsz. Érdemes átböngészi a releváns érdeklődési kategóriákat.

Ezen kívül lehetőség van egyedi célcsoportok beállítására is. Ezek a csoportok olyan személyeket foglalnak magukba, melyek már valamilyen módon kapcsolatba léptek a vállalkozásoddal. Többek között olyan személyek melyek már jártak a weboldaladon, vásároltak tőled, vagy egyszerűen lájkolták valamelyik posztodat.

Egy másik nagyon hatékony eszköz a hasonló közösségek használata. Ez egy olyan speciális lehetőség, ahol a Facebook a már veled interakcióba lépett felhasználókhoz hasonló felhasználókat keres. Egyszerűbben megfogalmazva, a Facebook lépes például a vásárlóidhoz hasonló tulajdonságokkal és érdeklődési körrel rendelkező felhasználók célzására.

2. Válassz megfelelő típusú hirdetést

A rengeteg célcsoport választási lehetőség mellé, rengeteg különböző hirdetési formátum is társul. A legjobb kiindulópont ha végiggondolod, hogy milyen célt is akarsz elérni a hirdetéseiddel és ez alapján választasz típust. Teljesen más irányban kell elindulni egy vásárlásra ösztönző értékesítési tölcsér alján lévő felhasználói csoport célzásához, illetve egy márkaismertséget növelő, hideg célcsoportnak célzott hirdetés esetén.

3. Kreatívok választása

Ha megvan, hogy milyen típusú hirdetést fogsz készíteni, akkor itt az ideje a kreatívok elkészítésének. Mivel itt vállalkozásról, vállalkozásra és elérendő célról, elérendő célra változnak a megfelelő kreatívok tulajdonságai, így csak általános tanácsokkal tudok szolgálni.

No brainer: fontos, hogy releváns legyen, mind az elérendő célra és a márkádra is. Fontos, hogy tartalmazzon valamilyen cselekvésre való felhívást, illetve értéket közvetítsen azok számára akik megteszik ezt a cselekvést.

Egy unalmas, stock fotót tartalmazó és félvállról megírt hirdetésnél nem sok feleslegesebb dologra költhetnéd a pénzed. Fontos, hogy kiemelkedj a tömegből és minél kevésbé legyen az érezhető, hogy egy hirdetést lát az olvasó. Kísérletezz a képekkel, használj humort, kínálj kedvezményt, taníts valami újat, rengeteg lehetőség van kreatívnak lenni egy-egy hirdetésben.

Ha lehetséges használj videót. Jelenleg a leghatékonyabb hirdetési formák között szinte minden elemzésben ott vannak a videós tartalmak. Extrém könnyen megragadhatod vele a látogatók figyelmét. Tapasztalatom, hogy a vállalkozók hajlamosak azt hinni, hogy egy videós hirdetés elkészítése iszonyatos költségekkel jár. Nem is járhatnának távolabb a valóságtól. Már egy-egy selfie kamerával felvett és igényesen összevágott, vagy ingyenes videószerkesztővel készített videóval is nagyon jó eredmények érhetőek el.

Minden interakció értékesnek mondható, de végső soron azt szeretnéd, hogy a hirdetésedre kattintsanak. Ehhez pedig egy nagyon erős CTA-ra van szükséged. Ezt még mindig nagyon sokan lehagyják a hirdetésekről, pedig fontos megmondani az olvasónak, hogy mit is akarsz tőle.

4. Folyamatosan tesztelj és mérj

Mint ahogyan a hirdetések többi aspektusában, úgy itt is extrém részletességekbe lehet merülni. A Facebook rengeteg lehetőséget biztosít a számunkra, hogy minél jobban optimalizáljuk a hirdetéseinket.

Ha korábban még nem hirdettél Facebookon, akkor javaslom, hogy kezdésként, csak kisebb tesztkampányok futtass. Próbáld ki a különböző szöveges és vizuális elemek kombinációit, különböző formátumokkal. Rábízhatod a rendszerre is az optimalizálást, sőt hamarosan alapértelmezetten a Facebook kezeli majd a finomhangolást, azonban én mégis azt mondom, hogy jobb ha te kontrollálsz.

A hirdetések indítása után nem sokkal elkezdenek befutni az első információk a teljesítményt illetően. Javaslom, hogy ismerkedj meg a riport ablakkal. Itt aztán darabokra szedheted a rendelkezésedre álló adathalmazt és az eredmények függvényében könnyebben fogsz tudni döntéseket hozni.

6. Mérés és elemzés

A Facebook marketing stratégiád felvázolása és megvalósítása önmagában nem sokat ér. Fontos, hogy folyamatosan figyelemmel tartsd a teljesítményed és az eredmények függvényében cselekedj. Eddig is kiemelten fontos volt ez a lépés, de most hogy az organikus elérés a földbe állt, kiemelt jelentőséggel bír, hogy azonnal lásd, mi az ami működik és mi az amire nem érdemes időt és erőforrásokat fordítani.

Mérőszámok, metrikák

Ha az eddig leírtak alapján haladtál, akkor mostanra meghatároztál néhány olyan mérőszámot amelyek segítségével könnyedén körvonalazhatod a teljesítményedet.

Hogy hogyan tudod ezeket a mérőszámokat monitorozni? Több ingyenes eszköz is rendelkezésedre áll ehhez. Nézzünk három tipikus szoftvert, amelyet az elemzésekhez használhatunk.

Facebook elemzések és analitika: A korábban említett Elemzésekkel érdemes kezdened. Itt részletes információkat fogsz kapni, intuitív, könnyen kezelhető formában. Mindent egy helyen megtalálhatsz a közönséged összetételétől, a posztok teljesítményén át a különböző organikus eseményeket bemutató mérőszámokig.

Egy magasabb szintet képvisel a Facebook Analytics. Ha megismerkedtél az Elemzések felületével és a hirdetésekbe is belevágtál, akkor érdemes meglátogatnod a Facebook Analytics oldalát. Itt már sokkal olyan, jóval komplexebb elemzésekre lesz lehetőséged, mint a kohorszelemzés, vagy a többcsatornás elemzések.

Google Analytics: Másik alap eszköz az eszköztárunkban a Google analitikai szoftvere. Úgy, gondolom ezt nem kell túlmagyaráznom. Rengeteg információt nyerhetsz ki a Facebook tevékenységed és a weboldalad látogatóit érintő összefüggéseit illetően.

Social listening eszközök: Ez egy gyűjtőfogalom, olyan eszközöket takar melyek képesek monitorozni azt, ha valaki említi a márkád, oldalad, versenytársaid, majd az adatokat összegyűjtve olyan új infomációkkal szolgálhatnak, melyeket egyéb eszközökkel nem tudtál volna megszerezni. Ilyen eszköz a Hootsuite beépített Hootsuite Insigths nevű alkalmazása, a Buzzsumo, vagy a Brandwatch nevű szoftverek.

Riportolás

Ahhoz, hogy következtetéseket vonhass le, fontos hogy ezt a hatalmas mennyiségű adatot átlásd. Szerencsére az említett eszközök segítségével összerakhatod az egyedi felületed, amelyen azonnal láthatod a számodra legfontosabb mérőszámokat, akár vizuális formában. Én best practiceként tudom ajánlani a Google Data Studio alkalmazását. Ez egy olyan szoftver, mely különböző adatforrásokból képes könnyen átlátható felületeket kreálni, így egy helyen kezelve az összes, számodra fontos adatot.

Konklúzió

Mint láthatod igen sok összetevő áll egy sikeres Facebook stratégia mögött. Sokan nem is gondolnák mekkora összhang kell egy közösségi oldal kezeléséhez. Valószínűleg ebből fakad, hogy sokan átgondolatlanul nekiesnek a Facebook marketingnek.

Te ne legyél ilyen. Haladj megfontoltan, lépésről lépésre. Ismerd meg a felületet, alakíts ki egy megszokott munkamenetet és legyél konzisztens. Hidd el hosszútávon a konzisztencia és a felület átható ismerete meg fog látszani a közönséged minőségén, és a Facebook marketinged megtérülésén.

De mindennél fontosabb, hogy kezdj bele. Ne agyalj túl sokat azon, hogy milyen logót töltesz fel, vagy hogy mit posztolsz elsőként. Kezdd el, később mikor már jártasabb leszel a témát illetően, majd ráérsz finomítani a dolgokon, senki sem tökéletesen teljesítő hirdetésekkel kezdte.

Olvass tovább, ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Domain név választás

Hogyan válassz domain nevet?

A domain név választás sosem egyszerű feladat. Tudd meg cikkünkből, hogy mit érdemes figyelembe venned és mi alapján érdemes választanod.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on pocket
A weboldalon cookie-kat használunk, hogy minél jobb élményt tudjunk neked nyújtani.​