Vállalkozóként, menedzserként biztosan tudod, hogy a Facebook az elmúlt néhány évben igazi közösségi média behemóttá vált. Több, mint 2,8 milliárd tagot számláló közösségében 5,8 millió magyar profilt találhatunk, így szinte biztosra veheted, hogy itt megtalálod a célcsoportod tagjait.
Ma már szinte megkerülhetetlen egy vállalkozás számára, hogy ne rendelkezzen Facebook profillal, azonban ahogy nő a felhasználó bázis, úgy növekszik az új funkciók száma és a felület komplexitása is.
Ne vesztegesd az időt arra, hogy minden lépést magadtól próbálsz kibogozni. Azért állítottam össze ezt az útmutatót, hogy 15 perc alatt összerakd vállalkozásod Facebook oldalát és elkezdhesd a közösségépítést.
Ne ijedj meg a bekezdések számától, apró részletekre is kitértem, hogy minél profibb üzleti profillal indulhass el. Ezen kívül néhány hasznos tippet is találhatsz az első követők megszerzésére.
Üzleti Facebook oldal – Kezdeti lépések
Kezdésként látogasd meg a facebook.com/pages/creation weboldalt, vagy kattints erre a linkre. Ugyanezt a weboldalt éred el, ha a személyes Facebook profilod felületének jobb felső szekciójában (az értesítések mellett) a Létrehozás, majd az Oldal gombra kattintasz.
Ha ez megvan, két opciót fogsz magad előtt látni. Az egyik a Vállalkozás és márka, a másik Közösség, vagy közszereplő. Válaszd az első lehetőséget, kattints a Kezdés gombra!
Alapadatok
Ezt követően alapadatokat kér a Facebook. El kell nevezned az oldalt, ki kell választanod azt a kategóriát amely leginkább jellemzi vállalkozásodat. Ezt később meg tudod változtatni, úgyhogy nem érdemes sokat töprengeni rajta. Emelett még kötelező a címed megadása, valamint opcionálisan telefonszámot is megadhatsz.
Lehetőséged van elrejteni a címedet a látogatók elől, ha nem szeretnéd megosztani a vállalkozásod fizikai lokációját.
Profilkép
Következő lépésként a Facebook megkér, hogy töltsd fel a Facebook oldal profilképét. Első profilképként a vállalkozások többsége a logóját használja. Javaslom, hogy első körben ne tölts túl sok időt azon gondolkodva, hogy mit is tölts fel, később ráérsz finomítani a részleteken.
Tipp: Ha nincs logód használd a lentebb listázott eszközöket, segítségükkel viszonylag gyorsan összedobhatsz egy egyszerűbb logót. Azonban javaslom, hogy később keress meg egy grafikust aki készít számodra egy professzionális és egyedi céges logót.
Néhány eszköz amivel ingyenes logót generálhatsz:
https://www.freelogodesign.org/
https://placeit.net/logo-maker
https://hatchful.shopify.com/
A profilkép felbontása legalább 180 x 180 pixel legyen. Ez a legtöbb helyen, így a profilodon is kör alakban fog megjelenni, ezt érdemes figyelembe venni. Ne legyen semmilyen lényeges elem a kép sarkaiban ami esetleg a levágás áldozata lehet.
Borítókép
A borítókép igen lényeges eleme a Facebook oldaladnak. Nagy méretű, feltűnő elemről van szó, ami vonzza a látogatók tekintetét. Érdemes olyan képet, vagy videót választani ami megtestesíti a márkád által kínált egyedi előnyöket, így szinte azonnal kommunikálva azt, hogy mit is nyújtasz és mi az amiben más vagy, más hasonló márkákhoz viszonyítva.
Itt is tudom javasolni, hogy készíttess néhány sablont egy grafikussal amin képes vagy szöveget cserélni, így egy képet többször is felhasználhatsz például különböző promóciók idején.
A borítókép asztali gépeken 820 x 312 pixel felbontásban fog megjelenni, míg mobil eszközökön 640 x 360-as felbontásban. A videókra is ugyanezek a felbontások vonatkoznak, itt van egy másik kritérium is. 20 és 90 másodperc közötti videók feltöltésére van lehetőség.
Ha a borítóképet is feltöltötted, akkor gyakorlatilag kész van a leendő Facebook oldalad váza. Itt ér véget a Facebook varázsló felülete, szóval nézzük a további beállításokat az újonnan kreált üzleti Facebook oldaladon keresztül.
Ismerd meg a felületet
Most, hogy egy üzleti Facebook oldal tulajdonosa lettél, ismerkedjünk meg a felülettel.
Az oldal tetején találod a különböző szekciókhoz kapcsolódó navigációt.
Oldal: Itt vagy most, ide kattintva tudsz visszanavigálni a profilodra.
Hirdetésközpont: Itt tudod majd menedzselni a különböző Facebookon és Instagramon futtatott hirdetéseidet.
Bejövő üzenetek: Itt találod a felhasználók által a Facebook oldalad számára küldött üzeneteket. Ugyanitt éred el a bejegyzésekhez, hirdetésekhez fűzött kommenteket, illetve ha összekapcsolod a Facebook és Instagram profiljaidat, akkor az Instagramon belül érkezett üzeneteket is képes vagy itt menedzselni
Értesítések: Ez szinte magától értetődő. Minden interakciót itt látsz listázott formában.
Elemzések: Itt bővebb betekintést nyerhetsz a profilod teljesítményébe. A Facebook a legfontosabb mérőszámokat, mutatókat, elemzéseket gyűjtötte össze egy könnyen vizualizálható felületbe.
Közzétételi eszközök: Előre időzítheted posztjaidat, illetve megtekintheted a korábbi posztok teljesítményét.
Oldalminőség: Itt értesülhetsz arról, hogy az általad megosztott tartalmakkal megsértetted-e a Facebook bármilyen szabályát.
Kattintsd végig a menüpontokat, nézd át őket, ismerkedj a felülettel aztán térj vissza a profilodra és folytassuk a beállításokat.
A profilképed alatt különböző lapfüleket találhatsz, ezek mindegyike extra információt nyújt a vállalkozásodról.
Jobb felül pedig a beállításokat láthatod, illetve a segítség szekciót.
Alapvető beállítások
Van néhány beállítás amit minden új Facebook oldal esetében elsőként végzek el, ezeket fogom most megmutatni.
Kattints a jobb felső sarokban a Beállítások gombra. Első ránézésre biztosan meglepő lesz a rengeteg megjelenő lehetőség. Ami minket most különösen érdekel az a Szerepkörök az oldalon és a Sablonok és lapfülek menüpontok.
Szerepkörök
Ha rajtad kívül más is kezelni fogja ezt a Facebook oldalt akkor érdemes hozzáférést biztosítanod a számukra. Ezt a bal sávban a Szerepkörök az oldalon kattintva tudod megtenni. Az itt megjelenő mezőbe beírva a felhasználók neveit, vagy email címeit a rendszer kilistázza a találatokat. Ezek közül kiválaszthatod a kollégáidat, akiknek hozzáférést adhatsz a fiókhoz.
Fontos megjegyezni, hogy különböző hozzáférési szintek közül választhatsz. Admin, moderátor, szerkesztő, stb. Mindegyik más jogosultságokkal rendelkezik, így például egy szövegírónak más hozzáférési szintet biztosíthatsz, mint egy hirdetéseket kezelő kollégának.
Érdemes legalább egy embernek admin hozzáférést biztosítani, így ha bármi probléma lenne a személyes profiloddal, akkor is rendelkezni fogsz egy b-tervvel és nem veszíted el a hozzáférésed a fiókhoz.
Sablonok
A másik fontos beállítás a Facebook oldalad megjelenését módosítja. A cikk írásának időpontjában 9 különböző sablon közül választhatsz. Ezeket a Sablonok és lapfülek menüpontra kattintva éred el. Nézd végig őket, hogy lásd a különbségeket. Általában a Normál, vagy Üzleti típust választom, ezek a legtöbb vállalkozás számára megfelelő opciókat biztosítanak.
Ezt követően a Facebook bemutatja, hogy mit is tud az új sablon. Ha kiválasztottad a legszimpatikusabbat, akkor nekikezdhetsz válogatni a fentebb említett, profilképed alatt megjelenő fülek között.
Névjegy és extra információ
Névjegy
Térjünk vissza a profilra. A bal oldali fülek közül kattints a Névjegy-re. Itt tudod megadni a vállalkozást érintő alapvető információkat. Többek között itt viheted fel az elérhetőségeidet.
Lehetőség van egyedi felhasználónév beállítására. Hogy ez mit is jelent? Ez a rövid kis szövegrészlet, ami az oldal url-jének végén fog megjelenni. Ezt a nevet fogják begépelni a felhasználók, ha be akarják tagelni a profilodat.
Ha szeretnéd, hogy egyszerűen megtalálják a Facebook oldaladat, akkor érdemes egy könnyen megjegyezhető nevet választanod. Nyilván célszerű a vállalkozásod, márkád nevét megadni.
Javasolni szoktam, hogy alkalmazzák ugyanazt amit már más platformokon is alkalmaznak, például Instagramon, vagy Pinteresten. Ez egy fokkal egyszerűbbé teszi, hogy rádtaláljanak.
Ha nem elérhető az általad választott név, írj mögé valami relevánsat, például a vállalkozás lokációját.
Történet
A névjegyed jobb oldalán egy igen nagy területet foglal el a történet blokk. Ha szeretnéd kitölteni, akkor kattints a bal oldalon a névjegy fülre, majd kattints a jobb szélen található négyzetre.
Egy egyszerű szövegszerkesztő felület fog megnyílni előtted, ahol beállíthatsz egy képet a sztoridhoz, megadhatsz egy címet, illetve egy részletes leírást.
Oké, de mit érdemes ide írni? Én azt figyeltem meg, hogy aki egyáltalán veszi a fáradtságot, hogy kitöltse az egyszerűen bemásolja a weboldala rólunk szekcióját.
Csapattagok
Ha néhány lépéssel korábban hozzáférést adtál másoknak is az oldalon, akkor itt a lehetőség, hogy bemutasd azokat akik hozzáférnek az üzleti profilodhoz.
Mi értelme van ennek?
Egyrészt növeli a megbízhatóságot, ha egy egész csapat áll egy fiók mögött, másrészt ez az információ megjelenik az adott csapattag profilján, így promotálva a márkádat
CTA Gomb
Az egyik legegyszerűbb módja leadek szerzésének a megfelelő CTA gomb kiválasztása. A legtöbb sablon a Küldj üzenetet feliratú gombot jeleníti meg alapesetben, de ezen könnyen változtathatsz. Kattints a szöveg mögött található ceruza ikonra és válaszd ki a számodra legmegfelelőbbet.
Viszonylag sok lehetőséget ajánl a Facebook, a lehetőségek többek közt: Foglalás, Üzenetküldés, hívás, e-mail küldése, stb.
Ezzel meg is vagyunk az alapbeállításokkal. Gratulálok, elkészítetted a saját Facebook oldaladat!
A következő néhány lépésben feltöltjük tartalommal a fiókodat. Elkészítjük az első bejegyzéseidet, feltöltünk néhány képet és megszerezzük az első lájkolókat.
Ajánlott cikk: Facebook marketing útmutató
Első bejegyzés elkészítése
Ez már valószínűleg rutinosan fog menni, ha van személyes fiókod. Ugyanaz a felület, csak most nem a saját nevedben, hanem a vállalkozásod nevében posztolsz.
Van egy extra funkció amivel érdemes megismerkedned. Képes vagy egy posztot tűzni az oldal tetejére. Ez azt fogja eredményezni, hogy az adott bejegyzés fixen a legfelső pozíciót fogja elfoglalni, bármit posztolsz az ez alatt fog megjelenni.
Ha készítesz egy új bejegyzést, a jobb felső sarkában található három pontra kattintva ki tudod választani a poszt kitűzése funkciót.
Jól használható arra, hogy megmutasd az új látogatóknak, hogy mit is nyújtasz számukra, vagy egyéb fontos információk megjelenítésére, mint például szezonális akciók, vagy a nyitvatartás megváltozása.
Ha végignézed a szövegdoboz alatt megjelenő menüt, láthatod, hogy legalább annyi különböző bejegyzés típus közül választhatsz, mint egy privát profil esetében. Kísérletezz bátran.
Hogy további életet vigyünk a Facebook profilodba megmutatom, hogy tudsz képeket és videókat rendszerezetten feltölteni.
Képek és videók feltöltése
Hogy ne egy üres profillal találják szembe magukat az új látogatók javaslom, hogy tölts fel néhány képet és/vagy videót.
Ha ezt rendezett módon szeretnéd megtenni, akkor kattints a Fényképek fülre, majd az album létrehozása pontra.
Hogy mivel érdemes kezdeni? Termékfotók, termékkategóriák, üzlethelységek, csapattagok, csak néhány ötlet.
Videóknál hasonló a módszer, itt a Videók fülre kattintva tudsz új videót feltölteni, viszont nem tudsz külön galériákat létrehozni.
Most, hogy már tartalom is van az üzleti Facebook oldaladon nézzük, meg hogy hogy is néz ki az oldal egy látogató számára, majd belevágunk ez első lájkolók megszerzésébe.
Nézd meg az oldald látogatóként
Oké. Alapok beállítva és elsajátítva, tartalom feltöltve. Nézzük most meg, hogy mindez hogyan is néz ki egy látogató szemszögéből.
Ezt egyszerűen megteheted anélkül, hogy kijelentkeznél. Kattints az idővonal felett található 3 pontra, majd válaszd a Megtekintés az oldal látogatójaként menüpontot.
Ha minden olyan és úgy jelenik meg, mint ahogyan azt elvártad akkor az profil tetején található válts vissza a saját nézetedre linkkel tudsz visszaváltani a szerkesztői felületre.
Első követők megszerzése
A következőkben néhány egyszerű és ingyenes módszert mutatok arra, hogy hogyan szerezd meg az első Facebook követőidet. Nem lesz másra szükséged, csak egy kis időre.
Ismerősök meghívása
Az első tipp egy igazi quick win. Kérd meg ismerőseid, hogy kedveljék az új profilod. Nyilván nem arra gondolok, hogy személyesen hívj fel mindenkit. A Facebook ezt leautomatizálta.
Frissen elkészített Facebook oldal esetében a hírfolyamtól jobbra találhatsz egy blokkot ami az ismerőseidet listázza. Ha a profilképük mellett található gombra kattintasz, azzal egy értesítést küldesz nekik. Ezt megnyitva tudnak a lájk gombra nyomni és így követni az oldalad. Már huzamosabb idő óta működő oldalak esetén ezt a blokkot a Közösség fül alatt találod meg.
Csak néhány profilkép látható a listában, azonban felettük találsz egy keresősávot, ide gépelve keresheted meg további ismerőseidet.
Lájkolj más márkákat
Egy közösségi oldalról beszélünk, szóval nem árt némi interakciót létesíteni. Érdemes a releváns márkákat felkeresni és belájkolni őket. Ne egyszerűen a like gombra nyomj, hanem a majdnem mellette található három pontra, majd válaszd a Kedvelés az oldalad nevében lehetőséget, így nem személyes profiloddal kedveled az profilt, hanem a Facebook oldaladdal.
Nem azt mondom, hogy kedveld a versenytársad, de biztosan van olyan vállalkozás az ismerettségi körödben, amelytől interakciót várhatsz.
Használd az email fiókodat
Az egyik tipp: Helyezz egy linket az email aláírásodba, így azt minden egyes leveleddel együtt elküldöd. Ezt alkalmazhatod a többi közösségi profilod esetén is. Ha szeretnéd igényesebben megoldani, akkor beszúrhatsz egy ikont is, vagy használhatsz olyan eszközöket, mint a Hubspot email aláírás generátora.
A másik email-es tippem. Küldj körbe egy üzenetet azoknak akikkel gyakran váltasz emailt. Egyszerűen csak írj nekik néhány mondatot arról, hogy indítottál egy új Facebook profilt és szeretnéd ha vetnének rá egy pillantást.
Weboldal widget
A Facebook mindent megtesz azért, hogy a legkönnyebben az oldalra terelje a netezőket. Épp ezért több widget is rendelkezésre áll, amit igen egyszerűen elhelyezhetsz a weboldaladon. Ezen a linken találod a weboldalt, ahol elkészítheted a neked legjobban tetsző változatot.
Készen is vagyunk
Ha mindent a leírtak alapján csináltál, akkor már egy olyan üzleti Facebook oldallal rendelkezel amelyet már bátran megoszthatsz másokkal. Ugye, hogy nem is volt olyan komplikált? Következő lépésként javaslom, hogy merülj el jobban a beállításokban, rengeteg testreszabási lehetőség áll még rendelkezésedre.
Gyakran ismételt kérdések
Miért érdemes üzleti Facebook oldalt létrehozni?
A Facebook továbbra is a legnagyobb aktív felhasználói bázissal rendelkező közösségi oldal. Szinte biztos lehetsz benne, hogy itt elérheted a célcsoportod. A folyamat első lépése pedig egy üzleti Facebook oldal létrehozása.
Hogyan kezdjek bele a vállalkozásom oldalának létrehozásába?
Kezdésként látogass el a facebook.com/pages/creation weboldalra, majd kövesd lépésenként az útmutatónkat.
Ingyenesen létrehozható egy üzleti Facebook oldal?
Igen, az oldalak létrehozása teljesen ingyenes.
Mennyi időbe teli létrehozni egy céges Facebook profilt?
Az alapbeállításokat akár 1-2 perc alatt letudhatod. A profil testreszabása időigényesebb feladat, de ez is megvalósítható 15-20 perc alatt.
Szükséges személyes profil az üzleti profilom elkészítéséhez?
Nem, nem szükséges. Az üzleti Facebook profil egy teljesen különálló egységet alkot, a kettő azonban összeköthető.