dropshipping

Dropshipping – Teljes útmutató

Szűcs Máté marketing szakértő
Szűcs Máté

Szűcs Máté

Ha épp vállalkozás ötleteket, vagy működő üzleti modelleket keresel, akkor jó eséllyel találkozhattál már a dropshipping kifejezéssel. Az elektronikus kereskedelem már magában egy vonzó ágazat sokak számára, de egy webáruház indításához általában elég sok tőke és emberi erőforrás szükséges. Ezen változtat a dropshipping metodika, mivel szinte nulla befektetéssel elindítható egy erre alapozott webáruház.

Viszont egy dropshippingre alapozó webshop elindítása közel sem olyan egyszerű, mint sokan gondolják. Épp ezért ebben a cikkben körbejártam az előnyöket, hátrányokat, a népszerűbb magyar és külföldi szolgáltatókat, valamint számos tanácsot adok, hogy zökkenőmentesebben menjen az indulás.

A dropshipping jelentése

A dropshipping egy olyan üzleti modell, amelyben úgy üzemeltethetsz webáruházat, hogy nem kell készletet tartanod. A beérkező megrendelések egy nagykereskedőhöz továbbítódnak és itt teljesítésre kerülnek. Tehát úgy adhatsz el termékeket, hogy azokkal nem kell érintkezned, mivel a nagykereskedő raktárából közvetlenül a vásárlóhoz kerül szállításra a termék.

Tehát a vásárlás folyamata általában a következőképp néz ki:

  1. A látogató lead egy megrendelést a webáruházadban.
  2. A megrendelésről számlát állítasz ki, majd továbbítod a nagykereskedő felé.
  3. A nagykereskedő számlát állít ki feléd. A két számla közötti különbség lesz értelemszerűen a profitod.
  4. A nagykereskedő a megrendelt termékeket előkészíti, csomagolja és szállítja.
  5. A vásárló megkapja a megrendelt terméket. Mindezt úgy, hogy végig veled marad kapcsolatban, a nagyker létezéséről nem is tud (Csak ha el nem olvasta az ÁSZF-et)

Tehát úgy adtál el egy terméket, hogy nem kellett raktároznod, komissióznod, csomagolnod, szállíttatnod. Kizárólag a webáruház üzemeltetésével kell foglalkoznod.

Jól hangzik, igaz? Persze, számos előny szól egy dropshipping alapú webáruház elindítása mellett, de elég sok kihívást is jelent ez az üzleti modell. Nézzük most ezeket egyesével!

200+ ingyenes marketing eszköz
Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.​

A dropshipping előnyei

Alacsony kezdőtőkével elindítható

A legfőbb előny ami miatt sokan ezt az üzleti modellt választják az az, hogy minimális költségekkel indíthatnak egy webáruházat.

Egy hagyományos webshop esetében rengeteg kiadásunk van már az indulást megelőzően. Készletet kell vásárolnunk, a készletet tárolnunk is kell szóval rögtön raktározási költségeink is keletkeznek. Aztán szerződnünk kell egy logisztikai céggel ami a csomagjaink kiszállítását intézi. Ha nem akarjuk a termékek komissiózását és csomagolását mi magunk intézni, akkor fel kell vennünk egy alkalmazottat legalább részmunkaidőbe és még sorolhatnám.

Dropshipping esetében ezek és még sok más tényező egyszerűen fel sem merül, mivel sem készletre, sem logisztikai menedzsmentre nem lesz szükségünk, hiszen ezekről a beszállító partner fog gondoskodni.

Alacsony kockázattal jár

Az előző ponthoz szorosan kapcsolódik, hogy az alacsony tőkeigény mellett egy dropshippingre alapozó webshop elindítása alacsony kockázatot hordoz magában.

Nem kell alkalmazottakat felvenned, nem kell nagy tőkét invesztálnod, nem kell komplex rendszereket kiépítened. Tehát minimális erőforrás befektetésével validálhatod az üzleti ötletedet. Ha mégsem jönnek be a terveidben felvázoltak, akkor sem buksz olyan nagyot, mintha egy hagyományos webshopot indítottál volna.

Viszonylag könnyű belekezdeni

Egy egyszerűbb dropshipping webshop elindításához mindössze az kell, hogy összerakd a webshopod és keress legalább egy nagykereskedőt, akinek a termékeit értékesíteni fogod. Nem sok olyan üzleti modellt ismerek, ahol ennyire egyszerű lenne az, hogy legyen egy működő infrastruktúrád, ami kiszolgálja a vállalkozásodat.

Széles termékpalettát nyújthatsz

Mivel nem kell a termékeket megvásárolnod és készletet sem kell tartanod ezért annyi terméket árusíthatsz, amennyit csak akarsz. Az egyetlen korlátot a webshopod képességei és a nagykereskedő termékköre adja.

Bárhonnan menedzselhető

Mivel egy laptopról menedzselhető a teljes vállalkozás és még akár a rád háruló feladatokat is kiszervezheted, ezért nem leszel helyhez kötve. Amíg képes vagy online kezelni a folyamatokat, addig teljesen helyfüggetlenül dolgozhatsz.

Könnyen skálázható és automatizálható

A dropshipping modellt választva könnyedén viheted fel új szolgáltatók termékeit a webshopodba, beléphetsz új piacokra, de ugyanilyen könnyű kiszolgálni egy megnövekedett vásárlási mennyiséget. Egy hagyományos webshop esetében ezek a feladatok rengeteg munkával járnának, míg dropshipping esetén néhány kattintással elvégezhetőek ezek a feladatok.

dropshipping webáruház

A dropshipping hátrányai

Nagy verseny

Mivel alacsonyak a belépés korlátai ezért rengetegen próbálkoznak egy-egy dropshippingre alapozó webáruház elindításában. A vásárlókért vívott versenyt viszont azok szokták megnyerni, akik nagyobb tőkét tudnak a forgalom megszerzésébe invesztálni, legyen ez egy profi marketinges csapat megbízása, vagy akár egy brutális hirdetési büdzsé.

Mivel nem csak teljesen kezdők versenyeznek ezen a piacon, ezért arra is számítani lehet, hogy a tőkeerősebb vállalkozások akár negatív profit mellett is árulják a termékeiket, csak hogy később az ismételt vásárlásokból visszanyerjék a ráfordítást, illetve ezzel sokszor sikerül kivéreztetni a konkurenciát.

Alacsony profitráta

Igaz, hogy minimális befektetéssel elindítható egy dropshipping webshop, de sajnos a termékenkénti profit is elég alacsony.

Attól most tekintsünk is el, hogy egy tőkeerős, logisztikát házon belül kivitelező céggel esély sincs versenyezni, hiszen jóval alacsonyabb áron szerzik be a termékeket ugyanattól a gyártótól.

Mivel dropshipping téren sok a versenyző, ezért sokan belemennek egy árversenybe és sokszor nullához közeli profittal üzemeltetik a webshopjukat. Ez sajnos legtöbbször az egész piacot magával rántja, így kezdőként, magas profitot célozva esély sincs nagyszámú eladásra.

Nincs kontroll a logisztika felett

Jól hangzik az, hogy nem kell a logisztikával foglalkoznod, de a pozitívumok mellett ez számos kihívást is rejt magában.

Ha nem sikerül magyar, vagy legalább európai raktárból szállító partnert találnod, akkor elég nagy szállítási időkkel kell kalkulálnod. Manapság a néhány munkanapon belüli kiszállítás már alapvető elvárás a fogyasztók részéről.Ez az időtartam hatványozódik egy-egy termékvisszaküldés, vagy termékcsere esetén.

Nehezíti a helyzetet az is, ha több beszállítód van és egy-egy rendelés több beszállító termékét igényli. Ilyenkor több forrásból, több csomagban kapja meg a vásárló a termékeket.

Sorolhatnám még azt az esetet, mikor vámeljárás alá kerül egy termék, vagy ha épp nincs készleten a nagykereskedőnél a megrendelt termék.

Nincs kontroll a termékek felett

Mivel nem találkozol a termékkel, ezért nem tudsz minőségellenőrzést végezni, a termék biztonságát sem tudod teljes mértékben szavatolni, de a csomagolás milyenségére sem lesz befolyásod. Tehát ezen a téren is ki leszel szolgáltatva a beszállítónak.

A másik dolog amit itt megemlítenék, az a testreszabhatóság hiánya. Mivel a nagykereskedő hatalmas mennyiségekben állítja elő, vagy szerzi be az adott terméket és rengeteg kiskereskedő felé szolgálja ezt ki, ezért hacsak nem biztosítod a profitjuk egy nagy részét, akkor ne számíts arra, hogy bármiféle egyedi kérésed lehet a termékkel kapcsolatban.

Így nehéz lesz stabil márkát építened a vállalkozásod köré.

Ügyfélszolgálati kihívások

Egy olyan terület, amivel nagyon sok dropshipper nem is kalkulál.

Az ügyfélszolgálat dropshipping esetén egy közvetítői funkció betöltését jelenti. A panaszkezelés során nehéz dolgod lesz úgy, hogy soha nem találkoztál a termékkel. A válaszadás tekintetében pedig újra a nagykereskedőre és az ő ügyfélszolgálatukra leszel utalva, mivel a logisztikai feladatokat, mint a termék visszaküldése, vagy a minőségellenőrzés a partner cég feladata.

dropshipping jelentése

Hogyan válassz dropshipping beszállítót?

Alapjaiban fogja meghatározni vállalkozásod működését a beszállító, azaz a nagykereskedő, aki teljesíti a megrendeléseket. Éppen ezért nagyon fontos, hogy megfelelően felmérd a lehetőségeket és a legjobb opciót válaszd. Egy jól megválasztott üzleti partnerrel rengeteg későbbi problémát előzhetsz meg.

Nézzünk kérdés, amire érdemes választ keresni:

Milyen jellegű termékpalettával rendelkeznek? Értelemszerűen rendelkeznie kell azzal a termékkörrel, amit kiszemeltél a webshopod alapjaként, de nem árt, ha széles a paletta és a későbbiekben különösebb megerőltetés nélkül adhatsz újabb termékeket a webáruházhoz.

Milyen az ügyfélszolgálat minősége? Ez egy nagyon kritikus pont, szóval érdemes előre letesztelni, hogy milyen felületeken keresztül érhető el a nagyker és hogy milyen minőségű a kommunikáció.

Milyen nyelven kommunikálnak? Angol nyelvre mindenképp szükséged lesz, ha külföldi szolgáltatót keresel. A Távol-Keleten található szolgáltatók számára ez a standard.

Hol találhatóak a raktáraik? Európán kívüli raktárak esetén ne kalkulálj gyors szállítással.

Hogyan kezelik a visszárukat? Előfordulhat, hogy a vásárló cserét, vagy pénzvisszafizetést kér. Fontos, hogy rögzítsd a partneri kapcsolat elején ennek a mikéntjét.

Biztosítják-e a csomagokat? Előfordulhatnak olyan problémák a szállítás során, mint a csomag sérülése, vagy eltulajdonítása. Érdemes tudni, hogy ilyen esetben mi az eljárás menete.

Milyen értékelésekkel rendelkeznek? Érdemes megnézni, hogy más partnereik milyen véleménnyel vannak róluk. Ezt a nyilvános értékeléseket átböngészve és dropshipping fórumokon érdeklődve könnyedén megállapíthatod.

Külföldi dropshipping szolgáltatók

Néhány népszerű külföldi szolgáltató, ahol érdemes lehet elkezdeni a keresést.

  • Aliexpress.com
  • Alibaba.com
  • Oberlo.com
  • Salehoo.com
  • Banggood.com
  • DHGate.com
  • Wholesale2b.com
  • Doba.com
  • Modalyst.co
  • Spocket.co
  • Inventorysource.com

Magyar dropshipping szolgáltatók

Természetesen Magyarországra is begyűrűzött a dropshipping modell és számos szolgáltatót találni, akik magyar raktárakból, magyar nyelvű támogatással szolgálják ki az igényeket.

  • Dropshippy.hu
  • Dropshipuzlet.hu
  • Dropshippingxl.com/hu
  • CHS.hu
  • Byhome.hu
  • Dressa.hu

Hogyan válassz dropshipping partnert?

A megfelelő beszállító kiválasztása döntő fontosságú a dropshipping üzlet sikeréhez. Így a dropshipping beszállítók értékelése alapvető feladat, amelyet minden dropshipping szolgáltatónak el kell végeznie, mielőtt akár egy terméket is megrendel.

A dropshipping beszállítók értékelésének első lépése a megbízható beszállítók keresése. Ehhez fontos, hogy felkutasd és megvizsgáld a weboldalaikat, a termékkatalógusokat és a vásárlói véleményeket. A vásárlói vélemények elolvasása jó módja annak, hogy visszajelzést kapj a szállító megbízhatóságáról, a termékek minőségéről és a szállítási időkről.

A következő lépés a szállító szállítási és visszaküldési politikájának vizsgálata. Fontos, hogy olyan beszállítót keress, amely gyors és megbízható szállítási szolgáltatásokat kínál, ideális esetben nyomon követési információkkal. A jó beszállítónak világos és könnyen érthető visszaküldési szabályzattal is rendelkeznie kell, hogy a vásárlók könnyen visszaküldhessék a termékeket, ha nem elégedettek.

Egy másik fontos tényező, amelyet figyelembe kell venni, a szállító árképzése. A beszállító árainak versenyképesnek kell lenniük, és a tömeges megrendelések esetén kedvezményeket kell nyújtaniuk. A dropshippereknek össze kell hasonlítaniuk a különböző beszállítók árait, és azt kell választaniuk, amelyik a legjobb ajánlatot kínálja.

A szállító kommunikációja és ügyfélszolgálata szintén kritikus tényező, amelyet figyelembe kell venni. Egy megbízható beszállítónak reagálnia kell, és könnyen elérhetőnek kell lennie telefonon, e-mailben vagy chaten. Emellett rendelkeznie kell egy elkötelezett ügyfélszolgálati csapattal, amely segít az esetlegesen felmerülő problémák megoldásában.

Végül a dropshippernek figyelembe kell vennie a szállító hírnevét az iparágban. Egy jó beszállítónak jó hírnévvel kell rendelkeznie, és ismertnek kell lennie minőségi termékeiről és kiváló szolgáltatásairól. Olyan beszállítókat kell keresned, akiknek pozitív véleményekkel és az ügyfeleik által adott magas minősítésekkel rendelkeznek.

dropshipping folyamata

A folyamat összefoglalva

Szóval, ha úgy döntesz, hogy dropshipping webáruházat indítasz, akkor a következő lépéseket érdemes követned:

  1. Vállalkozás alapítása. Értelemszerűen szükséges lesz legalább egy egyéni vállalkozásra a tevékenységedhez.
  2. Webáruház elkészítése. Erre több lehetőséged is van. Ha értesz a weboldalak készítéséhez, akkor készíthetsz magadnak például egy WooCommerce alapú webáruházat. Megbízhatsz mást a webshop elkészítésével. Illetve bérelhetsz is webáruházat.
  3. Jogi feladatok. Ide tartozik a kötelező jogi dokumentumok elkészíttetése, illetve egy e-kereskedelemben jártas könyvelő megkeresése.
  4. Keress beszállítókat és szerződj le velük. Fel kell töltened a webáruházad termékekkel, ezt a partner katalógusának felhasználásával teheted meg.
  5. Terelj forgalmat a weboldaladra. Ha teljesen készen állsz az indulásra, akkor az elkövetkező időszakban a legfontosabb feladatod az lesz, hogy forgalmat terelj a webshopra és konvertáld a látogatókat.
  6. Automatizáld és szervezd ki a folyamatokat. A dropshipping alapvetően egy kevesebb időbefektetést igénylő üzleti modell, de tovább egyszerűsítheted a dolgod, többek közt az ügyfélszolgálat kiszervezésével, vagy a marketing folyamatok automatizálásával.

A dropshipping egy egyre telítettebb terület, köszönhetően ez nagyrészt az alacsony belépési korlátoknak. Azonban egy jól megválasztott piaci réssel és megfelelő infrastruktúrával és ráfordítással nagyon szép profitot lehet elérni.

Tetszett a cikk?
Iratkozz fel hírlevelünkre és olvass még több hasonló tartalmat!

Mi az a dropshipping?

A dropshipping egy olyan üzleti modell, amelyben úgy üzemeltethetsz webshopot, hogy nem tartasz árukészletet. A beérkező megrendelések egy nagykereskedőhöz továbbítódnak és itt teljesítésre kerülnek. Tehát úgy adhatsz el termékeket, hogy azokkal nem kell érintkezned, mivel a nagykereskedő raktárából közvetlenül a vásárlóhoz kerül szállításra a termék.

Melyek a dropshipping legnagyobb előnyei?

A legfontosabb előnye, hogy alacsony kezdőtőkével és kis időráfordítással elindítható egy dropshoppingre alapozó webáruház. Emellett szinte bárhonnan menedzselhető és könnyedén skálázható

Szűcs Máté marketing szakértő
Szűcs Máté
Szia. Szűcs Máté vagyok, a Features.hu alapítója. Már lassan tíz éve foglalkozom online marketinggel, ezalatt megfordultam ügynökségeknél, kis-, és középvállalkozásoknál és startupnál is. A tapasztalataimra alapozva indítottam el a Features.hu-t 2018-ban, először csak blogként, majd ügynökségi formában is. Az itt megjelent bejegyzéseimmel szeretnék segíteni abban, hogy közelebb kerülj üzleti céljaid megvalósításához.
Olvass tovább, ezek a cikkek is érdekelhetnek:
200 Ingyenes marketing eszköz

Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. 200 eszköz havidíj nélkül.