Valószínűleg nem mondok újdonságot azzal, hogy manapság a vállalkozások hatalmas összegeket fordítanak a márkaismertség növelésére. Akár az online, akár a hagyományos offline felületeket vizsgáljuk, naponta számtalan márkával találkozhatunk. Mégis kevés olyan van köztük melyek logóját, vagy szlogenjét megjegyezzük.
Napjainkban extrém nehéz kiemelkedő márka arculatot alkotni, egy jó szlogen megalkotása pedig talán az egyik legnagyobb kihívás egy kreatív szövegíró számára. Gondolj csak bele mennyire bonyolult egy egész cég világnézetének belefoglalása 4-5 szóba.
Éppen ezért tisztelem azokat a márkákat amelyek képesek kiemelkedőt alkotni ezen a téren.
Van néhány lecke, amit ezektől a cégektől megtanulhatunk. Ezeket fogom bemutatni ebben a cikkben. Ezen kívül nyújtok egy kis szlogen inspirációt is. Megvizsgálunk néhány közismert szlogent. De kezdjük most az alapokkal.
AJÁNLOTT CIKK: A tartalommarketing alapjai
Mi az a szlogen?
Saját definíció következik. A marketing szlogen egy olyan jelmondat, vagy kifejezés amely egy terméket, vagy vállalkozást hivatott megszemélyesíteni és emellett marketingcélokra is felhasználható.
Egyrészt képviselnie kell a márkát és át kell adnia a legfontosabb célkitűzést. Másrészt marketing kompatibilisnek kell lennie, hiszen végső soron a szlogen a marketingtevékenységet támogatja.
Gyakorlatilag egyfajta olvasható és kimondható logóként funkcionál. Figyelemfelkeltő és könnyen megjegyezhető márkaelem.
Mitől lesz kiemelkedő egy szlogen?
Van néhány pont amelyben a legtöbb közismert jelmondat megegyezik. Természetesen azon kívül, hogy a mögöttük álló vállalkozások hatalmas összegeket költenek a márkaismertség növelésére.
Könnyen megjegyezhető és egyszerű
Talán ez a legfontosabb tulajdonság. Az egyszerű szerkezet már fél siker. Itt nem érdemes bonyolult szavakat és kifejezéseket használni. Olyan felépítésre kell törekedned, amely minden közegben megállja a helyét, csomagoláson, hirdetésekben, videókon, stb.
Bemutat legalább egy fő értéket
Rengeteg olyan tulajdonsága lehet egy márkának, amire érdemes lehet építeni. Lehet ez a vállalkozás missziója, valamely célja, vagy egyszerűen a termék / szolgáltatás egy kiemelkedő tulajdonsága.
Megkülönbözteti a márkát
Egyre kevesebb olyan piaci szeglet van, amelyen csak néhány szereplő osztozik. Ezért fontos, hogy reflektáljon a márka valamely eltérő tulajdonságára, ezzel megkülönböztetve azt a konkurenciától.
Pozitív érzéseket vált ki
Elég egyértelmű, hogy egy negatív szlogennel nem fogunk pozitív érzéseket kiváltani a fogyasztókból. Fontos, hogy pozitív gondolatokat társítsunk a márkánkhoz, ezzel egy pozitív asszociációt létrehozva.
Időtálló
A jelmondatokkal mindenképp hosszútávon érdemes gondolkodni. Senki sem fogja azt elraktározni a memóriájában, ha két évente megváltoztatod. Ezért nem javaslom, hogy aktuális trendekre alapozd a megvalósítást.
A legismertebb szlogenek
Most, hogy megvannak az alapok, nézzünk néhány kiemelkedő alkotást. A legtöbb számodra is biztosan ismerős lesz.
MasterCard
„There are some things money can’t buy. For everything else, there’s MasterCard.” Avagy magyarul „Van, amit nem lehet pénzért megvenni. Minden másra ott a MasterCard„.
A MasterCard magyarra is lefordított szlogenje eredetileg egy 1997-es kampány része volt, melyet több, mint 90 országban futtattak.
A tanulság? Az emocionális töltet. A cégnek sikerült egy olyan témával előrukkolni ami érzelmeket válthat ki abból, aki kapcsolatba lép vele.
Nike
„Just do it„. A Nike mindenki által ismert sora.
Szinte megkerülhetetlen, mindenen feltüntetik ami Nike, cipők, ruhák, reklámok, szponzorált sportolók.
A jelmondat még abból az időből származik, mikor a Nike kizárólag hardcore sportolók számára készített ruházatot, például a maratonfutók volt az egyik fő célcsoportjuk. Azonban az új szlogennel párhuzamosan újabb, kevésbé atletikus csoportok felé is nyitottak és azt kell, hogy mondjam bejött az elképzelésük.
Apple
„Think different„.
Egy újabb egyszerű mondat, ami segített a márka újraértelmezésében.
Az Apple is a márka újraértelmezésén dolgozott, ebben nagy segítséget nyújtott a nagy gondolkodókat, szellemi vezetőket, tudósokat felsorakoztató kampánya, melyben először használták a „Think different” kifejezést.
Akkoriban egészen másképp működtek a reklámok. Akkora siker övezte ezt a kampányt, hogy az aktuális évben az Apple tőzsdei értéke megháromszorozódott.
Az Apple újrapozícionálta magát a fogyasztók fejében. Egy olyan egyszerűen használható számítógépeket forgalmazó céggé, melynek az asztali gépjeihez az akkori konkurenciával szemben, nem kellett különösebb technikai tudás.
Tesco
Hogy egy újabb magyarra fordított példát is hozzak „A legkisebb is számít, Tesco„, avagy „Every Little Helps” angolul.
Egy igazán sokoldalú szlogent sikerült a Tesco számára alkotni. Sokféleképp értelmezhető az olvasó személyes szempontjai szerint. Jelentheti az alacsony árakat, a kiszolgálás figyelmességét, vagy akár a környezetbarát hozzáállást amit a Tesco az ellátási láncában alkalmaz.
Igazi joker kategóriás szöveg ez, amivel a széles Tesco által kiszolgált társadalmi csoportok mindegyikének jelenthet valamit.
McDonald’s
Párápápápá „I’m lovin it„.
A McDonald’s választása nagyon jól reflektál az általuk nyújtott termékekre. Nem a legegészségesebb választás, de nem is ezért szeretjük, hanem mert szimplán finom és gyorsan elkészül.
Egy nagyon jó példa arra, mikor a pozitív tulajdonságoknak köszönhetően szinte elfelejtjük a negatívakat.
L’Oréal
„Because You’re Worth It”, avagy magyarul „Mert megérdemlem„.
Egy szlogen, ami nem a termékről szól, hanem rólad. Egy nagyon különleges mondatról van szó. A L’Oréál-nál rájöttek, hogy sokkal hatásosabb jelmondatot tudnak alkotni, ha nem a termékről beszélnek, hanem arról amit a vásárló elérhet a termékkel. Ez pedig nem más, mint a szépség, kívánatosság érzése, melyeket vásárlóik elérhetnek a L’Oréál termékeivel.
Coca Cola
„Open Happiness„, avagy „Nyiss a boldogságra”. Ha engem kérdezel, ez magyarul még jobban is hangzik.
Igazán hangzatos, mindenkinek mást jelentő szlogenről van szó, amit rengeteg különböző környezetben fel lehet használni. Kissé sajnáltam, mikor a Coca nyugdíjba küldte és a „Taste the feeling” mondatot kezdte el erőltetni.
BMW
„Designed for Driving Pleasure” azaz „A vezetés élménye”. A BMW új jelmondatának célja, hogy a termékei egyik legfontosabb előnyét emelje ki, ami nem más mint a teljesítmény és az élmény amit az autók használata jelent.
Végszó
Remélem sikerült egy kis inspirációt nyújtanom a saját szlogened kitalálásának kifejezetten komplex folyamatában.
Végszóként még egy tippet tudok adni, ez pedig a szlogen generátor használata. Nem javaslom, hogy egy-egy az egyben átvedd az itt generált mondatokat, de ötletforrásként utánozhatatlan.
Mi az a szlogen?
A marketing szlogen egy olyan jelmondat, vagy kifejezés amely egy terméket, vagy vállalkozást hivatott megszemélyesíteni és emellett marketingcélokra is felhasználható. Egyrészt képviselnie kell a márkát és át kell adnia a legfontosabb célkitűzést. Másrészt marketing kompatibilisnek kell lennie, hiszen végső soron a szlogen a marketingtevékenységet támogatja. Gyakorlatilag egyfajta olvasható és kimondható logóként funkcionál.