Tartalomjegyzék
Ha ezt a bejegyzést olvasod, akkor valószínűleg már tudod, hogy a keresőoptimalizálás területén a linkeknek kiemelt szerepe van. A weboldalunkra mutató linkek nagyon fontos tényezői a Google és más keresők találati listájában elfoglalt helyezésünknek.
A linképítés folyamata abban segít nekünk, hogy értékes linkeket szerezzünk, amelyek képesek bizonyítani a keresőmotor számára, hogy az adott témában nagy autoritással, hitelességgel rendelkezünk.
Egy olyan komplex folyamatról beszélünk, amely számos összetevővel rendelkezik. Többek közt nem mindegy, hogy milyen weboldalról érkezik a link, hol van elhelyezve a weboldalon belül, vagy hogy milyen szöveg került a hivatkozásra.
Nem egyszerű a rengeteg apróságot figyelembe véve minőségi munkát végezni, de épp ezért írtam ezt a bejegyzést. Elolvasásával megtudhatod, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy értékes link, azt hogy hogyan segíthet nekünk a linképítés és számos technikát is bemutatok, hogy könnyebben tudd keresőoptimalizálni a weboldalad.
Mi az a link?
Kezdjük az alapokkal, mit is nevezünk linknek? A link, vagy hiperhivatkozás (hyperlink) két weboldal közti kapocs. Egy link, avagy hivatkozás elhelyezésével egy az internet más pontján elérhető elemre mutathatsz, például egy másik weboldalra, képre, videóra, vagy más tartalomra.
Tehát a linkek segítségével könnyedén navigálhatunk az interneten, de nem csak az emberek számára hasznos ez a funkció. A keresőmotorok robotjai is előszeretettel használják a hivatkozásokat.
Ezek a robotok folyamatosan járják az internetet és feldolgozzák az útjukba eső weboldalakat, egyébként ezt a folyamatot crawling-nak nevezzük.
Egy link lehet belső, vagy külső link. Belső linkről akkor beszélünk, ha egy azonos weboldalon belüli tartalomra mutatunk, például egy másik oldalra a weblapon belül. Külső linkről pedig akkor van szó, ha más weboldalon, vagy helyen található tartalomra mutatunk.
Egy hivatkozás, vagy link két elemből áll. Az egyik a hivatkozott URL, amire a linkkel mutatunk. A másik a horgonyszöveg. Ezek a fogalmak a későbbiekben fontosak lesznek, mikor a linkek minőségéről fogunk beszélni.
Mit jelent a linképítés?
A linképítés egy folyamat, amelyben igyekszünk minél több értékes, a weboldalunkra mutató linket szerezni más weboldalakról.
A következő bekezdésben részletesebben is kifejtem, hogy miért is foglalkozunk linképítéssel, de előbb nézzünk egy rövid áttekintést a linképítés lényegéről.
Az interneten több milliárdnyi weboldal található és a számuk napról napra növekszik. Épp ezért a keresőmotoroknak egyre nehezebb megállapítani, hogy mely weboldalak relevánsak egy-egy adott témában, majd rangsort állítani belőlük.
Számtalan tényezőt vesz figyelembe a Google a rangsorolás során, azonban van néhány amely kiemelten fontos és itt jön képbe a linképítés.
A linkek a legfontosabb tényezők közé tartoznak, azonban link és link közt hatalmas különbségek vannak, de erről majd később.
Szóval a lényeg, hogy linképítés során igyekszünk minél több releváns és magas minőségű az oldaladra mutató hivatkozást szerezni. Ennek következményeként pedig a weboldalad optimális esetben elkezd feljebb lépdelni a találati listákon.
Miért fontos a linképítés?
Ha azt tervezed, hogy keresőoptimalizálás segítségével fogsz forgalmat terelni a weboldaladra, akkor a linképítés előbb utóbb megkerülhetetlen lesz számodra.
Manapság már nem elég az, hogy technikailag tökéletes a weboldalad és az sem garantálja az első helyet, vagy akár az első találati oldalt, ha az iparág legjobb bejegyzését írod meg.
A linkek fognak gyakorlatilag szavazatként működni és jelezni a Google számára, hogy amit te írsz az bizony releváns, valamint értékes és épp ezért a találati lista magasabb pozíciójában van helye.
Szóval ha technikai SEO-t tekintve rendben van az oldalad és már készítettél néhány igazán kiemelkedő bejegyzést, akkor következő lépésként linkekkel kell támogatnod a tartalmat.
Viszont nem minden link egyenlő. Nagyon sokan esnek abba a hibába, hogy alacsony minőségű linkeket vásárolnak, vagy értéktelen helyekről gyűjtenek hivatkozásokat.
Ennek szinte mindig az a vége, hogy nulla eredményt hoz a keresőoptimalizálás folyamata és aztán jön a hibás következtetés, hogy a SEO, vagy a linképítés nem működik.
Szóval nézzük, hogy mi különböztet meg egy értékes linket egy értéktelentől.
Milyen egy értékes link?
Számos tényező van ami segíthet számunkra annak megállapításában, hogy az adott link értékes lesz-e számunkra, vagy úgy általánosságban ér-e valamit. Többek közt ahogy fentebb említettem figyelnünk kell a relevanciára, az adott oldal autoritására, vagy az link elhelyezésére.
Amikor linképítést folytatunk a következő tényezőket mindig figyelembe vesszük.
Autoritás
Az autoritás egy olyan jellemző amivel a weboldal minőségét próbáljuk meg egy skálán érzékeltetni. Gyakorlatilag az oldal ismertsége, szakmaisága, technikai és tartalmi minősége, a rá mutató linkek száma és még számos tényező határozza meg ezt a jellemzőt.
Azért van szükség egy ilyen mérőszámra, mert egy nagy országos híroldalról érkező link nem biztosít ugyanakkora növekményt számunkra, mint mondjuk egy kisméretű blog és igazából nehezebb is megszerezni egy ilyen linket. Egy skálán elhelyezett értékkel pedig viszonylag egyszerűen látható válik az adott weboldal „erőssége”
Szóval alapvetően egy nagyobb autoritással rendelkező weblapról érkező link, nagyobb súllyal fogja támogatni az erőfeszítéseinket.
Autoritást tekintve két mutatószámot különböztetünk meg.
Az egyik a DR, azaz a domain rating, vagy domain rangsor. Ez a weboldal egészének általános autoritását jelzi számunkra.
Emellett létezik még a UR, azaz URL rating, azaz oldal autoritás, vagy oldal szintű autoritás. Ez a weboldalon belül az adott oldal autoritását méri.
A domain rating érték meghatározásához hasznos lehet az Ahrefs backlink checker eszköze.
Relevancia
Nem csak az oldal erőssége és minősége számít, hanem az is, hogy mennyire releváns az adott témakörben.
Optimális esetben ha például egy receptekkel kapcsolatos blogot vezetsz, akkor egy főzéssel, receptekkel, vagy épp desszertekkel foglalkozó specialista oldal sokkal többet fog segíteni, mintha mondjuk egy kertészeti blogról érkezne a hivatkozás.
Nyilván nem hátrány ha más jellegű weblapokról is érkeznek linkek, ezek segíteni fognak abban, hogy előrébb kerüljünk a találati listában.
De ha választanunk kell egy ugyanolyan DA értékű releváns és kevésbé releváns oldal közt, akkor értelemszerűen érdemes az előbbit használni.
No-follow vs. Follow
A linkeket különféle attribútumokkal tudjuk ellátni a weboldal HTML kódjában. Alapvetően négy fontosabb kategóriát különböztetünk meg, kezdjük a két kiemelttel.
Ha „no-follow” attribútummal látnak el egy hivatkozást, az azt fogja jelezni a keresőrobot számára, hogy ne kövesse az adott hivatkozást.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy linket elhelyező személy nem szeretné, hogy „link erőt” adjon át a hivatkozás a saját weboldaláról a hivatkozott oldalnak.
Ennek az ellentéte a follow attribútum. A hivatkozások alapértelmezett státusza a follow, tehát ilyen esetben nem kell semmilyen extra attribútumot hozzácsapni a linkhez. Az ilyen típusú hivatkozásokat szokták még „Dofollow” hivatkozásoknak is nevezni.
SEO-s körökben megoszlanak a vélemények arról, hogy a nofollow linkek tényleg nem adnak-e át erőt, vagy ha átadnak, akkor mennyit. Én azon a véleményen vagyok, hogy egy nofollow link jobb, mint ha egyáltalán nem létezne ez a link. Viszont törekedni kell arra, hogy amikor csak lehet dofollow linkeket szerezzünk.
Sponsored és UGC
Van két másik attribútumunk is a sponsored és az UGC.
Ezek kevésbé fontosak, ritkán találkozni velük, de azért megemlítem őket.
A sponsored attribútum egyértelműen jelzi a keresőrobot számára, hogy a link valamilyen jellemzően fizetett megállapodás keretében lett elhelyezve. Például reklámként, vagy szponzorációként funkcionál.
Az UGC attribútum a felhasználók által generált tartalmat jelöli. Például egy fórumban, vagy egy bejegyzés alján a hozzászólásokban elhelyezett linkeket szokták ezzel jelölni.
Az oldalon elfoglalt pozíció
Nem mindegy hogy egy adott oldalon belül hol helyezünk el egy hivatkozást. A Google egy szabadalma szerint azokban a pozíciókban, ahol valószínűleg nagyobb kattinttásszámot ér el egy link, ott az elhelyezett link nagyobb erőt képes biztosítani.
Ez konyhanyelvre lefordítva annyit jelent, hogy a fő tartalomban elhelyezett linkek többet érnek, mint az azok amelyeket mondjuk az oldal láblécében, vagy az oldalsávban helyezünk el.
Tehát törekedni kell arra, hogy egy bejegyzés esetén ne a footerbe rejtsék a hivatkozásunk, hanem lehetőség szerint belefűzzék azt valamilyen módon a tartalomba.
Horgonyszöveg
A horgonyszöveg az a kattintható szövegrészlet amire a hivatkozást helyezzük.
Kiemelten fontos, mivel a látogatók és a keresőrobotok számára is információt nyújt a linkelt tartalomról.
Itt általánosságban azt tudom elmondani, hogy nem szabad túloptimalizálni a horgonyszöveget, de nem is érdemes nagyon általános felirattal ellátni. Szóval releváns, a hivatkozott oldalra valóban vonatkozó szöveget érdemes feltüntetni.
Nyújts segítséget a látogatónak abban, hogy tudja hova jut, ha rákattint a horgonyszövegre.
Milyen minőségű a weboldal tartalma
Ezt a tényezőt nehezebb körülírni. Érdemes átnézni ugyanis a weboldalt, mielőtt úgy döntesz, hogy mondjuk vendégcikket helyeznél el az adott oldalon.
Itt főleg a meglévő tartalmak minőségét érdemes megnézni. Mennyire részletesek a tartalmak, eredetiek, vagy másoltak a tartalmak, tele vannak-e szórva linkekkel? Mutatnak-e linkek kétes weboldalakra?
Nyilván nem szeretnénk olyan tartalmak közé keveredni, amelyek például adott országban tiltott szolgáltatásokat hirdetnek. Ez is egy szignál a weboldalunkról a Google számára, szóval érdemes a kétes tartalommal és kérdéses minőséggel rendelkező weblapokat elkerülni.
Később a gyakorlati linképítés részben ezt részletesebben is kifejtem.
Hogyan szerezz linkeket? Linképítési technikák
Most hogy megismertük milyen egy minőségi link, folytassuk a linképítés gyakorlati részével.
Számos ismert és kevésbé ismert technika létezik arra, hogy gyarapítsuk a weboldalunkra mutató hivatkozások számát. Ezek közül fogjuk most megismerni a legfontosabbakat.
Vendégblogolás, vendégcikkek írása
Időigényes, de rendkívül hatékony módja a linképítésnek, ha vendégcikkeket írsz linkelhelyezésért cserébe.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy megkeresed releváns blogok, magazinok szerkesztőit, tulajdonosait és felajánlod, hogy készítesz egy, vagy magas minőségű bejegyzést néhány hivatkozásért cserébe.
Ez lehet, hogy könnyen hangzik, de nagyon nagy munka a folyamat minden lépését megszervezni.
Első lépésként rendelkeznek kell egy olyan weboldallal, amin már van némi szakmai tartalom, hiszen senki sem fog bízni a munkádban, ha nem látják, hogy már teljesítettél.
Második lépésként készítened kell egy lehetőleg jó hosszú listát azokról a releváns weboldalakról, amelyek szóba jöhetnek.
Harmadik lépésként fel kell venned velük a kapcsolatot. Ebben az a nehézség, hogy rengeteg visszautasítást fogsz kapni, ha egyáltalán válaszra méltatnak. Az emberek egyre inkább tisztában vannak a weboldalaik értékével. Továbbá jó eséllyel sok konkurens is lesz a listádban, ők pedig jellemzően nemet fognak mondani.
Innentől pedig már rajtad múlik, hogy mit nyújtasz és mit kapsz ezért cserébe.
Ezt a linképítési módszert nehéz kiváltani, mert olyan felületeken helyezhetsz el a segítségével linkeket, amelyeket más módon nem tudnál megszerezni.
Linkcsere
Egyre kevésbé népszerű, de szorosan kapcsolódik a vendégblogoláshoz. A lényege, hogy két, vagy több site tulajai megegyeznek, hogy egymás weboldalaira mutató linkeket helyeznek el a saját weblapjukon.
Ez egyébként hatékony módja a linképítésnek, persze. ha kellő körültekintéssel végzi az ember. Tehát lehetőleg releváns oldalakon a nem túlzásba vitt linkelhelyezés, akár hasznos is lehet.
A vendégcikkekhez ez úgy kapcsolódik, hogy ha elkezded felvenni a kapcsolatot másokkal, akkor majd tapasztalod, hogy sokan linkelhelyezésért cserébe vállalják a vendégposztok kihelyezését.
Partner linkek
Legtöbbször ezzel szoktuk kezdeni a linképítési kampányokat, mivel egy igen egyszerű, de jól működő módszerről van szó. Egész egyszerűen készítünk egy listát az ismeretségi körünkben fellelhető vállalkozásokról és felvesszük az ott dolgozó kontakt személyekkel a kapcsolatot.
Egész egyszerűen megkérjük őket, hogy helyezzenek el a weboldalunkon egy, vagy több, a saját weboldalunkra mutató linket. Mivel a legtöbben nem is tudják mekkora jelentősége van ennek, a legtöbb esetben bármiféle ellenállás nélkül kapunk egy-egy linket a láblécből, vagy a partnerek szekcióból.
Listaoldalak és linkkatalógusok
Régebben nagyobb jelentősége volt a linkkatalógusokból érkező linkeknek, de manapság már egyre kevésbé elterjedt gyakorlat a használatuk.
Listaoldalak és linkkatalógusok alatt tipikusan a lap.hu-hoz hasonló gyűjtőoldalak értjük, ahová nagyon kevés kivétellel bármilyen weboldal linkjét beküldhetjük.
Régen az volt a gyakorlat, hogy a weboldal elkészültét követően a lehető legtöbb katalógusban elhelyezték a website-ra mutató linkeket.
Manapság nagyon kevés ilyen jellegű listaoldal maradt fent, talán a lap.hu ami említésre méltó köztük. Néhány linket megéri itt elhelyezni, de itt sem kell túlzásokba esni, a sok hasonló oldalról érkező link inkább árt, mint használ.
Közösségi média
A Google rangsorolási jelként értelmezi a közösségi média oldalakról érkező linkeket. Ez nem azt jelenti, hogy azonnal a lehető legtöbb Facebook és Instagram hivatkozást kell megosztanod, ez nem fogja segíteni az erőfeszítéseidet.
Az viszont igen, ha több, releváns közösségi oldalon rendelkezel egy profillal, ahol feltöltötted az adataid, némi tartalmat is megosztottál. Tehát itt is jelzed a Google számára, hogy egy legitim vállalkozás van a weboldal mögött és adott témakör szakértője vagy.
Emellett segíthet ha mások osztanak meg a weboldaladra mutató közösségi média posztokat. Épp ezért lehet hasznos a megosztás gombok beágyazása a weboldadba.
Márkaemlítések
Gyakran előfordul, hogy megemlítik a márkánkat, vagy a weboldalunkat különböző online felületeken, de linket nem tesznek a szövegre, vagy a beágyazott tartalmakra. Ezen említések linkké alakításáról szól a márkaemlítések átalakítása.
A folyamat során felkutatjuk azokat a weboldalakat amelyek megemlítettek minket, de linket nem biztosítottak. Felvesszük a kapcsolatot a weboldal üzemeltetőjével, majd jelezzük számára, hogy szeretnénk az adott említést hivatkozássá alakítani.
Törött linkek
Törött linkről akkor beszélünk, ha egy weboldalon olyan hivatkozás található, amely egy már nem létező tartalomra mutat. Például ha egy bejegyzésben hivatkoznak egy kutatást, de a kutatást tartalmazó weboldal megszűnt / letörölték a tartalmat / megváltozott a tartalom / stb.
Ilyenkor ha rendelkezünk releváns tartalommal, ami illeszkedne a hivatkozás helyére, akkor érdemes felkeresnünk a tartalom előállítóját és felajánlanunk neki az általunk készített tartalmat.
Így ő továbbra is releváns tartalomra hivatkozhat, mi pedig egy linkkel gazdagabbak lettünk.
Linkelhető tartalmak létrehozása
Sok olyan tartalomtípus van ami mágnesként vonzza a hivatkozásokat.
Tipikusan ilyenek az infografikák, a statisztikák, kalkulátorok, részletes útmutatók, interjúk és a szakmai kutatások. Ha elkészítesz egy-egy ezekbe a kategóriákba sorolható tartalmat és eljuttatod a megfelelő személyekhez, például szerkesztőkhöz, újságírókhoz, akkor akár néhány igen magas DA értékkel rendelkező weboldalról is szerezhetsz hivatkozásokat.
PBN-ek
A PBN (private blog network) olyan weboldalak hálózatát takarja amit linképítés céljával üzemeltetnek. Tehát egymásra hivatkozó weblapokról van szó, amelyek nem tartalmaznak túl sok hasznos tartalmat, viszont annál több linket helyeznek el rajtuk.
A PBN-eket érdemes messziről elkerülni, hiszen a Google is elég jól képes beazonosítani ezeket az oldalak. A PBN-ről érkező linkek jellemzően többet ártanak, mint használnak.
A különböző linkelhelyezést kínáló gyűjtőoldalak legolcsóbb kategóriáját épp ezért érdemes elfelejteni, mert jellemzően alacsony minőségű PBN linkeket biztosítanak.
De ugyanez igaz a SEO ügynökségek gyanúsan olcsó linképítési ajánlataira is.
HARO
Magyarországon nem túl elterjedt, de angol nyelvterületen jól ismert a HARO weboldala, illetve az ehhez hasonló site-ok.
Lényegük hogy újságírók kérdéseket küldenek be azzal a céllal, hogy szakértőktől, tapasztalt személyektől kapjanak válaszokat egy adott témában.
A részletes válaszért cserébe jellemzően hivatkozásokat tudnak biztosítani. Szóval ez egy igazi win-win megoldás linképítés szempontjából.
Vendégposzt vásárlás
A vendégbejegyzések írásának egy más módja az mikor fizetett elhelyezést vásárlunk. Tehát nem valamiféle szívességért cserébe teszik ki a bejegyzésünket, hanem pénzért.
Tipikus példája a híroldalak, amelyek rendelkeznek médiaajánlattal, így azt is tudhatjuk pontosan mennyit is kell fizetnünk az elhelyezésért.
Felhívnám a figyelmet, hogy a Google kifejezetten tiltja a linkek vásárlását.
Linkelhelyezés meglévő tartalomban
Még tovább lehet egyszerűsíteni a linkelhelyezés folyamatát, ugyanis sok esetben a bejegyzés megírása sem elvárt. Számos portál kínál lehetőséget arra, hogy egy már kész bejegyzés valamely kifejezését horgonyszövegként használva, utólag illesszenek hivatkozásokat a tartalomba.
Lejárt domainek felhasználása
Manapság már kevésbé működő módszer, azonban még mindig sokszor találkozni vele. Itt arról van szó, hogy olyan domaineket vásárolunk fel, amelyek már lejártak, tehát a korábbi tulaj már nem fizet értük, így bárki számára elérhetővé váltak.
Számos olyan domain érhető el, ami már komoly linkprofillal rendelkezik. A módszer lényege, hogy egy, vagy több ilyen domain megvásárolunk, majd az átirányítjuk a saját weboldalunkra, így növelve a weboldalunkra mutató linkek számát.
Mennyibe kerül a linképítés? Linképítés árak
Nyilván az a legolcsóbb megoldás, ha te magad keresel partnereket, készíted a tartalmakat és végzed a tevékenység további feladatait. Hiszen ilyenkor a linkelhelyezés költségén kívül jó eséllyel nem lesz túl sok anyagi vonzata a dolognak.
Azonban számos szolgáltató kínál linképítési szolgáltatást, a legkülönfélébb árakon és csomagokban.
Néhány tízezer forintos havidíjú csomagoktól kezdve, havi többszázezres ajánlatokig mindennel lehet találkozni egy-egy árajánlat bekérését követően.
Ha csak linképítésre van szükséged, akkor érdemes megnézni, hogy az adott ügynökség referenciái milyen jellegű linkekkel rendelkeznek. Ez már indikátora lehet annak, hogy mit is kapsz a pénzedért.
Alacsony minőségű weboldalakról, PBN-ről, linkkatalógusokból szerzett linkek általában nem jeleznek túl sok jót.
A megbízható, komoly referenciákkal és tapasztalattal rendelkező ügynökségek viszont a legritkább esetben kínálnak olcsó szolgáltatást. Szóval ha jó minőségű linkeket szeretnél és kiszerveznéd a folyamatot, akkor havonta érdemes egy százezer forint feletti összeggel kalkulálni.
Linképítés összefoglalva
A linképítés kiemelten fontos, ha keresőoptimalizálás segítségével szeretnél forgalmat szerezni, de nem szabad elfelejteni, hogy ez csak a SEO egyik összetevője.
Érdemes akkor elkezdeni linképítéssel foglalkozni, mikor a weboldalad technikailag már rendben van és található rajta némi hasznos tartalom is.
Ha mindez megvan, akkor azt kell eldöntened, hogy te magad végzed el a linképítéssel kapcsolatos teendőket, vagy rábízod azokat másra.
A cikkből is látható, hogy számos módja van annak, hogy magas minőségű hivatkozásokat szerezz. Viszont némi tapasztalatot be kell gyűjteni ahhoz, hogy könnyedén megállapítsd egy elhelyezésről, hogy az megéri-e az időd, energiád, pénzed.
Manapság a legtöbb magyar piacon már azzal megelőzöd a versenytársaid, hogy egyáltalán érdeklődsz a linképítés felől. Nagyon sok, főleg B2B iparágban teljesen kiaknázatlan a terület, így igazán goyrsan lehet eredményekre szert tenni.
Ha elhatároztad, hogy linképítéssel fogsz javítani a Google helyezéseiden, akkor azt javaslom, hogy keress egy szakértőt, vagy kezdj bele az útmutató alapján, hogy minél hamarabb eredményeket láthass.
Gyakran ismételt kérdések
Mi az a linképítés?
A linképítés egy folyamat, amelyben igyekszünk minél több értékes, a weboldalunkra mutató linket szerezni más weboldalakról.
Miért fontos a linképítés?
Ha azt tervezed, hogy keresőoptimalizálás segítségével fogsz forgalmat terelni a weboldaladra, akkor a linképítés előbb utóbb megkerülhetetlen lesz számodra.
Manapság már nem elég az, hogy technikailag tökéletes a weboldalad és az sem garantálja az első helyet, vagy akár az első találati oldalt, ha az iparág legjobb bejegyzését írod meg.
A linkek fognak gyakorlatilag szavazatként működni és jelezni a Google számára, hogy amit te írsz az bizony releváns, valamint értékes és épp ezért a találati lista magasabb pozíciójában van helye.
Milyen típusú linkekre érdemes fókuszálni?
A minőségi linkekre, amelyek releváns és magas hitelességű weboldalakról származnak. Az ilyen linkek nagyobb értéket képviselnek a SEO szempontjából, mint a nagy mennyiségű, alacsony minőségű linkek.
Milyen módszerekkel lehet hatékonyan linkeket építeni?
Hatékony módszerek közé tartozik a vendégblogolás, a kapcsolatépítés iparági szereplőkkel, a hasznos és értékes tartalmak létrehozása, valamint a törött linkek helyettesítése a saját tartalmaddal.