Tartalomjegyzék
Ha szeretnénk megjelenni a Google találatai közt, akkor nem elég magas minőségű tartalmat készítenünk és különböző SEO taktikákat használnunk. Az első lépés ugyanis a tartalom elkészülte után az, hogy a tartalmat valamilyen módon bejuttassuk a Google indexébe, vagy adatbázisába.
Ennek eredményeképp a Google tudni fog a tartalmunk létezéséről és elkezdhetünk dolgozni azon, hogy feljebb tornásszuk a helyezésünket.
Azonban az indexelés nem garantált és sokszor probléma ütközhetünk, sok esetben hetek, vagy akár hónapok telhetnek el anélkül, hogy a Google indexelné a tartalmunkat.
Ebben a bejegyzésben megismerheted a leggyakoribb hibákat, amelyek akadályozhatják ezt a folyamatot. Emellett bemutatok néhány technikát amivel meggyorsítható az indexelés folyamata.
Mi az a Google index?
Kezdjük a legelején. Mi az a Google index?
A Google index az az adatbázis, amelyből a keresési találatok képezésekor a keresőóriás merít. Tehát csak azok a weboldalak jelenhetnek meg a keresési találatok közt, amelyek indexelve lettek és így bekerültek ebbe az adatbázisba.
Szóval ha szeretnéd, hogy az internethasználók rátaláljanak a weblapodra egy-egy releváns keresés eredményeként, akkor mindenképpen érdemes megismerkednek az indexelés folyamatával.
Hogyan működik az indexelés?
Az indexelés egy három lépéses folyamat. A folyamat elemei a következők: crawling, indexing, ranking. Magyarul talán úgy lehetne ezeket fordítani, hogy begyűjtés, vagy feltérképezés, indexelés, vagy felvétel az adatbázisba és rangsorolás.
Nézzük egyesével, hogy melyik kifejezés mit jelent.
Crawling
A weboldalad és a Google közti első interakció, mikor a keresőmotor robotjai elkezdik feltérképezni a weboldalad.
Rengeteg oka lehet annak, hogy a weblapodra téved a kereső, de leggyakrabban egy másik weboldalon elhelyezett linket követ, vagy manuális indexálást követően érkezik a weblapra.
Crawling során igyekszik a lehető legtöbb elemét feltérképezni a weboldaladnak. Tehát feldolgozza a szöveget, elrendezést és igyekszik a legjobban megérteni a képi és videós tartalmakat is.
Indexelés
Ha feldolgozta a weboldalad egyes elemeit a Google robotja, akkor jöhet az indexelés. Az indexelés során gyakorlatilag bekerül a weboldalad a Google adatbázisába, innentől kezdve tud az egyes tartalmak létezéséről.
Rangsorolás
A folyamat utolsó eleme az adott tartalom elhelyezése a találati listában. Számos tényezőt figyelembe véve a keresőmotor minden egyes keresés során egy rangsort alakít ki. Ha a weboldalad eléggé releváns egy keresés során, akkor meg fog jelenni a találati listában.
Az hogy milyen pozícióban az már egy másik kérdés. A keresőoptimalizálás folyamata épp arról szól, hogy minél magasabb pozíciót érjünk el. Erről bővebben a témában írt cikkemben olvashatsz.
Miért nem indexeli a Google a weboldalam?
Számos oka lehet annak, hogy a Google nem, vagy csak lassan indexel egy weboldalt. Nézzük most a leggyakoribb okokat!
Robots.txt fájl: Az egyik fő oka annak, hogy egy oldal nem kerül indexelésre, az egy-egy tiltás jelenléte a weboldal robots.txt fájljában. Ez a fájl utasítja a Google keresőrobotjait, hogy mely oldalakhoz vagy könyvtárakhoz nem férhetnek hozzá. Ha egyes tartalmak le vannak tiltva a robots.txt fájlban, akkor Google nem fogja indexelni az adott tartalmakat.
Noindex Meta Tag: Egy másik gyakori bűnös a „noindex” meta címke jelenléte az oldal HTML-kódjában. Ez a meta tag kifejezetten utasítja a keresőrobotokat, hogy ne indexeljék az oldalt. Alapvető fontosságú, hogy ez a tag ne legyen tévesen hozzáadva, különösen azokon az oldalakon, amelyeket a keresési találatok közt látni szeretnél.
Tartalom minősége: A Google algoritmusa előnyben részesíti a magas minőségű és eredeti tartalmat. Ha az oldal kevés tartalommal rendelkezik, duplikált vagy alacsony értékű tartalmat tartalmaz, előfordulhat, hogy nem felel meg a Google indexelési kritériumainak. Az indexeléshez elengedhetetlen, hogy a tartalom informatív, releváns és egyedi legyen.
Feltérképezhetőségi problémák: Ha a Google robotjai nehézségekbe ütköznek az oldal elérésében törött linkek, JavaScript megjelenítési problémák vagy egyéb technikai akadályok miatt, az az indexelés elmaradásához vezethet.
Duplikált tartalom: A különböző weblapok, vagy akár a saját weboldalon található duplikált tartalom összezavarhatja a keresőmotorokat, és indexelési problémákat okozhat. Gondoskodj arról, hogy a tartalom egyedi legyen, és szükség esetén használj kanonikus címkéket az oldal előnyben részesített változatának megadására.
A webhely sebessége és teljesítménye: A lassan betöltődő oldalak visszatarthatják a Google-t az indexeléstől. A felhasználói élmény kulcsfontosságú tényező a Google rangsoroló algoritmusaiban, ezért webhely sebességének és teljesítményének optimalizálása létfontosságú az indexelés és a felhasználói elkötelezettség szempontjából.
Biztonsági problémák: A Google nem indexelhet egy oldalt, ha biztonsági réseket vagy rosszindulatú szoftvereket észlel. Annak biztosítása, hogy weboldalad biztonságos és mentes legyen a rosszindulatú programoktól, nemcsak az indexelés, hanem a látogatók biztonsága szempontjából is alapvető fontosságú.
Az oldal újdonsága: Néha időbe telhet, amíg a Google felfedezi és indexeli az új oldalakat. Türelemre van szükség, mivel napokig vagy akár hetekig (egyes esetekben akár még hosszabb ideig) is eltarthat, amíg egy oldal megjelenik a Google indexében.
Kézi műveletek: Bizonyos esetekben a Google emberi ellenőrök általi kézi intézkedéseket hozhat az irányelveit megsértő webhelyekkel szemben. Ha a weblapod manuális büntetést kapott, ez az indexelés elmaradásához vagy a keresési eredményekben való láthatóság csökkenéséhez vezethet.
Hogyan segíthetem elő a gyorsabb indexelést?
Több módja is van annak, hogy gyorsabban bekerüljön az új tartalmunk a Google indexébe.
Manuális beküldés Search Console használatával
A legegyszerűbb ha manuális módon küldjük be az új tartalmat a Google Search Console felületén keresztül. Ilyenkor sem garantált a gyors indexelés, de másodpercek alatt véghezvihető a feladat, szóval érdemes ezzel kezdeni.
A Search Console felületére bejelentkezve az oldal tetején egy keresősávot találhatsz. Ide kell bemásolnod azt az url-t amin keresztül az új tartalmad elérhető.
Az itt megjelenő üzenet tájékoztat arról, hogy indexelve van-e az adott tartalom, vagy sem. Ha nincs, akkor indexelést kérve tájékoztathatod a Google-t arról, hogy van egy új tartalmad. Ezt követően akár néhány másodpercen belül is megtörténhet az indexelés, de jellemzőbb hogy hosszabb időtávra van szükség, főleg új weblapok és olyan weboldalak esetén ahol kevés kontent található.
Oldaltérkép használata
A webhelytérkép, vagy oldaltérkép egy strukturált fájl, amely információt nyújt a webhely felépítéséről és struktúrájáról. Felsorolja a weboldalon található összes oldalt és tartalmat, megkönnyítve ezzel a keresőmotorok számára a navigációt és a weboldal elrendezésének megértését.
Az oldaltérképet létrehozhatod kézzel XML formátumban, vagy használhatsz különböző eszközöket és bővítményeket az automatikus generáláshoz. Számos tartalomkezelő rendszer (CMS), például a WordPress, kínál olyan bővítményeket, amelyek automatikusan létrehozzák és frissítik az oldaltérképet.
Beküldheted az oldaltérképet a Google Search Console-ba, ami segít a Google keresőrobotjainak abban, hogy hatékonyabban fedezzék fel és indexeljék a weboldalaidat.
Ezt a Search Console Webhelytérképek menüjében tudod megtenni.
Belső linkek használata
A keresőmotorok robotjai az interneten való navigáláshoz a hivatkozásokat követik. Ha belső linkeket helyezel el a weboldalad új vagy kevésbé látogatott oldalaira a már meglévő vagy gyakran látogatott oldalakról, akkor megnöveled annak az esélyét, hogy az új oldalakat gyorsabban feltérképezik és indexelik.
Külső linkek használata
Ha hiteles és jó minőségű weboldalak hivatkoznak az adott tartalomra, a keresőmotorok nagyobb valószínűséggel fedezik fel és indexelik az új oldalakat. Emellett a backlinkek azt jelzik a keresőmotorok számára, hogy a tartalmad értékes és indexálásra érdemes.
Konklúzió
Ha szeretnénk belekezdeni a keresőoptimalizálásba, azzal a céllal hogy organikus forgalmat szerezzünk a Google találati listájából, akkor kiemelten fontos, hogy a Google minél gyorsabban feldolgozza a tartalmainkat.
Épp ezért érdemes megvizsgálni, hogy ha esetleg nem kerülne indexálásra egy-egy új bejegyzés, vagy aloldal, akkor az miért van.
Remélem a fentiek segítenek abban, hogy zökkenőmentesen menjen az indexálás és minél gyorsabban megjelenj a Google találati közt.
Gyakran ismételt kérdések
Hogyan működik az indexelés?
Az indexelés egy három lépéses folyamat. A folyamat elemei a következők: crawling, indexing, ranking. Magyarul talán úgy lehetne ezeket fordítani, hogy begyűjtés, vagy feltérképezés, indexelés, vagy felvétel az adatbázisba és rangsorolás.
Mi az a Google index?
A Google index az az adatbázis, amelyből a keresési találatok képezésekor a keresőóriás merít. Tehát csak azok a weboldalak jelenhetnek meg a keresési találatok közt, amelyek indexelve lettek és így bekerültek ebbe az adatbázisba.