URL jelentése
Szűcs Máté
Szűcs Máté

Az URL jelentése – Amit tudni érdemes

Tartalomjegyzék

A mai digitális világban rengeteg 3-4 betűs jelentést használunk a mindennapok során. Szinte biztosan találkoztál már az egyik leggyakoribb webes kifejezéssel, az URL-el is.

Ebből a cikkből megismerheted az URL jelentését, megtudhatod, hogyan is épül fel egy URL és néhány hasznos URL-ekkel kapcsolatos tanácsot is adok, hogy többet hozhass ki a vállalkozásod online jelenlétéből.

Az URL jelentése

Az URL egy betűszó, az angol uniform resource locator szavak kezdőbetűiből tevődik össze. Magyarul ezt egységes erőforrás helymeghatározónak lehet fordítani.

Az URL egy olyan cím, amely segít meghatározni egy az interneten fellelhető tartalom (weboldal, kép, szöveg, videó, stb.) helyét.

Az URL címet megadva a böngésződnek az lefordítja azt egy ip-címre, amely az adott szerveren található tartalomra mutat, ezt jeleníti meg a böngésződ.

Ha egy adott weboldalra vezet az URL, akkor az URL-t domain címnek is nevezhetjük.

Miért fontosak az URL címek?

Az URL gyakorlatilag egy egyedi azonosító, ami az internet egy meghatározott pontjára navigál, miután beírod azt a böngésződbe. Ez nagyban leegyszerűsíti a tartalom elérésének és megosztásának folyamatát. Gondolj csak bele, Te is egy URL-re kattintva jutottál el ehhez a cikkhez.

A cikk írásának pillanatában több, mint 50 milliárd weboldal található az interneten. Az URL-ek által biztosított keretrendszer nélkül iszonyúan nehéz lenne olyan egyszerűen navigálni a weboldalak között, mint ahogyan azt manapság tesszük.

URL jelentése

Az URL felépítése

Ahhoz, hogy láthass egy URL-t elég csak a böngésződ legfelső szekciójára nézned, közvetlenül a lapfülek alá. A mezőben láthatod ezen bejegyzés URL címét ami nem más, mint https://features.hu/url-jelentese. A böngésződ lehet, hogy elrejti a https:// tagot addig amíg rá nem kattintasz.

Egy URL összesen hat elemre bontható, azonban a legtöbb URL ezek közül csak kettőt tartalmaz. A lenti ábrán láthatod, hogy rendeződnek sorba az elemek. Nézzük őket egyesével.

URL részei
Ezen bejegyzés URL címének elemei

Protokol

Az első elem a protokol. Ez határozza meg, hogy a böngésződ és a kért tartalmat tároló szerver milyen módon kommunikál egymással.

Manapság már alapvetőnek mondható a HTTPS protokol, ami egy biztonságos adatátviteli módot jelöl. Ha egy weboldal HTTPS helyett HTTP-t használ, akkor a böngésződ erre valószínűleg figyelmezetni fog, hiszen ez egy kevésbé biztonságos kapcsolatot jelent.

A domain név és DNS

A domain név az a cím, ami alapján a böngésző segít megtalálni a kért tartalmat, míg a DNS magát a rendszert jelenti, amelyen belül ez a keresési folyamat lezajlik.

A DNS rendszer a böngésződbe beírt domain nevet először egy ip-címre fordítja le, mely alapján már könnyedén megtalálja a szervert. Enélkül domain nevek helyett ip-címeket kellene megjegyeznünk, ami nem igazán tenné könnyebbé az internet használatát.

Elérési út

Ez az URL azon része mely a domain név mögött közvetlenül a / jel után, de még a ? és # jelek előtt található.

Az elérési út a weboldalon belül található egy aloldalhoz, vagy tartalomhoz fog minket navigálni.

Karakterláncok és változók

Ez egy olyan elem ami már ritkábban képezi az URL részét. Egy kérdőjel és néhány ezt követő karakter alkotja. Ez az elem olyan változókat tartalmaz, melyek az elérési úthoz hasonlóan egy adott tartalomhoz navigálják a látogatót. Itt az a különbség, hogy ezek előállítása általában emberi beavatkozás nélkül történik. Azaz ezeket a karakterláncokat a rendszer automatikusan generálja.

UTM paraméterek

Az automatikusan hozzáadásra kerülő változókhoz hasonlóan, az úgynevezett UTM paraméterek is egy kérdőjel után találhatóak meg az URL-ben. Azonban ezek semmilyen szemmel látható változást nem okoznak a böngészési folyamatban. Ha eltávolítod őket az URL-ből, akkor ugyanazt a tartalmat fogod látni.

Az UTM paraméterek ugyanis arra valóak, hogy extra információt adjanak át az analitikai szoftverednek. Például, hogy honnan érkezett a látogató, vagy hogy hirdetésre kattintva érkezett-e.

Horgonyszövegek

Ezeket mindig egy # jel után fogod megtalálni. Nagyon egyszerű feladatuk van, a weboldal egy adott elemére navigálják a látogatót. Például, ha a fejléchez tartozó horgonyszöveget beilleszted az URL-be, akkor az URL jelentése megváltozik és ahogy betölti az oldalt a böngésző, azonnal a fejléchez fog navigálni.

URL és URI

Az URL mellett gyakran feltűnik az URI betűszó is, ez a Uniform Resource Identifier szavakat jelöli. Ez egy nagyobb kategória mely egy adott tartalomra, vagy fájlra hivatkozik, de nem határozza meg az elérés módját.

Az URI kategóriába tartozik többek között egy adott URL, de ilyenek a mailto: kezdetű email címekre mutató linkek, vagy az egyszerűen címekre mutató tartalmak, melyek nem jelölik meg, hogy hogyan is férhetünk hozzá az adott tartalomhoz.

URL cím

AZ URL fajtái

Az URL-eket két csoportosítási mód szerint is elkülöníthetjük egymástól. Egyrészt beszélhetünk statikus és dinamikus URL-ről, másrészt abszolút és relatív URL-ről. Nézzük a különbségeket!

Statikus URL

Statikus URL-ről akkor beszélhetünk, ha az nem változik, azaz állandó és nem különböző paraméterek függvényében változik. Ez a cikk például egy statikus URL beírásával mindig elérhető, nem egy automatizált rendszer generálja azt.

Dinamikus URL

A dinamikus URL a statikus ellentéte, azaz különböző paraméterek függvényében változik. Ilyen tipikusan az az eset, mikor egy weboldal blogján a bejegyzések közt lapozunk, ilyenkor sok esetben a rendszer ad-hoc generálja az aloldalakat, vagy másik gyakori példa a keresések során, a keresés pillanatában létrejövő találatokat listázó oldalak.

Abszolút URL

A teljes URL cím, amelybe bele van foglalva maga a domain is, például features.hu/url-jelentese.

Relatív URL

A relatív URL nem tartalmazza a domain nevet, ezért csak az adott weboldalon működnek, ilyen például a /url-jelentese.

Hogy erre miért van szükség? Ha relatív módon adod meg az URL-eket, akkor a weboldal más domainre történő átköltöztetésekor, azok továbbra is a megfelelő helyre fognak mutatni, hiszen nem adsz meg egy fix domaint számukra.

Keresőbarát URL kialakítása

Az URL egy kiemelkedően fontos rangsorolási faktor a Google rendszerében, ezért keresőoptimalizálás szempontjából fontos annak kialakítása. Emellett a látogatók számára sem mindegy, hogy egy véletlenszerű karakterhalmazt kell megjegyezniük, vagy egy értelmes, néhány szóból álló szöveget.

Általánosságban elmondható, hogy az URL kialakítása során érdemes a szavak között kötőjelet használni alulvonás helyett. Az ékezeteket és a szóközt a szavak közt kifejezetten kerülni kell. A fő kulcsszavakat érdemes tartalmaznia az URL-nek, azonban néhány szónál ne legyen hosszabb.

WordPress URL
URL beállítása WordPress weboldalak esetén

Keresőbarát URL beállítása WordPress weboldalak esetén

Ha WordPress alapú weboldalt használsz, akkor igen könnyen keresőbaráttá teheted weblapod URL szerkezetét. Ehhez nem kell mást tenned, mint az admin felületen megkeresni a Beállítások menüponton belül a Közvetlen hivatkozások almenüt. Ezen belül pedig kiválasztani a bejegyzés címe lehetőséget, majd elmenteni azt.

URL rövidítés
URL beállítása bejegyzések esetén

URL megadása oldalak és bejegyzések esetén

WordPress-en belül az oldalak és bejegyzések szintjén is kezelheted az adott lap URL-jét. Ehhez nem kell mást tenned, mint a választott lap esetén a Szerkesztés lehetőséget kiválasztani, majd a megjelenő új oldal jobb sávjában megadni a kiválasztott URL-t.

URL-ek átirányítása

Az URL átirányítás röviden azt jelenti, hogy mikor a felhasználó beír egy URL-t a böngészőjébe, akkor a beírt URL helyett egy másik jelenik meg számára. Ez akkor jöhet jól, ha egy oldal törlésre került, rossz címet adott meg a felhasználó, esetleg áthelyezted azt egy másik címre, vagy weboldalra.

Az átirányításokat nagyon könnyen kezelhetjük az olyan SEO bővítmények segítségével, mint a Rank Math. Az admin felületen belül a Rank Math menüponton belül válaszd az Átirányítás menüpontot, majd az Új hozzáadása feliratú gombra kattintva add meg a két URL-t.

URL rövidítés

A legvégére hagytam egy extra tippet. Ha egy URL nagyon hosszú, vagy szeretnéd elrejteni a paramétereket és egyéb elemeket, akkor érdemes lehet URL rövidítő alkalmazást használni.

Ezen szoftverek generálnak egy rövid URL-t melyet megosztva tovább irányíthatod a rövidített címre kattintókat az eredeti URL-re. Ilyen többek közt a Bit.ly és a TInyURL. Használatukkal néhány kattintással előállíthatod egy URL rövidített alternatíváját.

Tetszett a cikk?
Iratkozz fel hírlevelünkre és olvass még több hasonló tartalmat!

Olvass tovább, ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email
Megosztás itt: pocket
small_c_popup.png

200+ Ingyenes marketing eszköz​

Emeld magasabb szintre vállalkozásod teljesítményét teljesen ingyenes marketing eszköztárunkkal. Több, mint 200 eszköz havidíj nélkül.

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy minél jobb élményt tudjunk nyújtani