facebook algoritmusváltozás

Facebook algoritmusváltozás – Vedd fel a harcot a Facebook Zero-val

Ebben a cikkben:

A Facebook algoritmus, vagy hogy házon belül maradjunk az Instagram algoritmus is, sokak számára egy igazi rejtély. Miért épp az jelenik meg ami? Sok tényezőt ismerünk ami hatással van arra, hogy mi kerül a hírfolyamunkba, azonban ezek folyamatos mozgásban vannak. Akár hetente, vagy havonta érzékelhető, mérhető változásokat okozva.

Ha téged nem is érintettek különösebben az utóbbi idők algoritmusváltozásai, biztosan hallottál pár horror sztorit a hírfolyamból eltűnő márkákról, vagy a földbeálló organikus elérésről.

Ha az organikus elérést nézzük, tényleg nincs olyan egyszerű dolgunk, mint néhány évvel ezelőtt, de a Facebook még mindig a legnagyobb felhasználói táborral rendelkező közösségi oldal. Úgy gondolom továbbra érdemes az ingyenes lehetőségekre időt és energiát fordítani, organikus elérés még ma is létezik, csak kicsit több munkával jár a megszerzése.

Épp ezért írtam ezt a cikket. Elolvasásával megtudhatod, hogyan változott a Facebook algoritmus a 2018-as Facebook Zero óta, illetve, hogy hogyan szerezhetsz nagyobb organikus elérést üzleti oldaladnak.

Facebook Zero

2018. január 11. A nap amikor ledobták a bombát. Mark Zuckerberg ezen a napon jelentette be, hogy úgy alakítják a Facebook algoritmusát, hogy a barátok, család és a csoportok jóval nagyobb prioritást kapjanak. A bevezetést követően a márkák, vállalkozások és úgy általában a média kisebb teret kap a felhasználók hírfolyamában. Úgy fogalmazott, hogy az emberek közötti értékes interakciókat fogják a továbbiakban támogatni.

Érthető módon az üzleti felhasználók a fejükhöz kaptak, mivel addig sem volt egyszerű elérni az embereket, de ez volt az első alkalom, hogy a Facebook el is ismeri azt, hogy háttérbe szorítja az üzleti oldalak organikus elérését.

Üröm az örömben, hogy a Facebook hivatalos anyagokkal is támogatta a bejelentést, melyben megfogalmaztak néhány irányelvet arra vonatkozóan, hogy mit tehetnek a cégek az organikus elérésért.

A legmeglepőbb hogy a Facebook algoritmus számára nem az a legfontosabb, hogy a felhasználó minél több időt töltsön a platformon, hanem hogy az ott töltött idő jelentőségteljes legyen.

Ebből következik, hogy a Facebook számára bizonyos interakciók értékesebbek, mint mások. Ilyenek az aktív interakciók, mint a kommentelés, vagy a posztok megosztása. A passzív görgetés és lájkolás helyett, az új algoritmussal azt szeretnék elérni, hogy párbeszédek és különféle emberek közti interakciók alakuljanak ki.

2019-es Facebook algoritmus változások

2019-ben sem maradtunk újítások nélkül, bár ezek egyike sem volt akkor horderejű, mint a Facebook Zero, de érdemes megismerni azt a három változást, ami szinte mindenkit érint.

Az elharapódzó “Fake News” probléma megoldásaként a Facebook bevezette a Click-Gap nevű mérőszámot, ami azokat a posztokat vizsgálja, melyek kiemelkedő interakciót mutatnak. Ha egy poszt népszerű a Facebook felületén, de máshol jóval kevésbé az, vagy nem is lelhető fel akkor a Facebook korlátozza a poszt elérését.

Májusban ismerhettük meg az új, eredeti és magas minőségű videókat támogató Facebook algoritmus frissítést. A frissítés lényege, hogy támogatást kapnak azok a videók, melyek egy percnél tovább is képesek a látogatók figyelmét magukkal vonzani és/vagy ismételt megtekintéseket hoznak, azok elérést megnöveli a Facebook.

Augusztusban újabb frissítés érkezett, ami kissé megint megnehezítette az üzleti felhasználók dolgát. Átalakították a mobil hírfolyamot, így az oldalak posztjai és a hirdetések szöveges elemei már csak három sorban jelennek meg. Ezek mellett a kreatívok felbontása is megváltozott, a fotók és videók már 4:5 méretarányban jelennek meg. Ez egyrészt megváltoztatta a szövegírás folyamatát, mert innentől kevesebb karakterrel dolgozhatunk és sok meglévő anyagot át kellett dolgozni, másrészt viszont több hirdetést tud az algoritmus bezsúfolni a hírfolyamokba.

9 tipp a Facebook elérésed növeléséhez

1. Fókuszálj a videókra

A statisztikák azt mutatják, hogy a videók továbbra is a legjobban teljesítő tartalmak. Az élő videók talán még egy fokkal jobban teljesítenek. Ez nem meglepő Mark Zuckerberg kijelentésének nyomán, ő azt írta, hogy az élő videók gyakran vezetnek párbeszédekre a nézők között, sőt az élő videók átlagosan hatszor több interakcióval rendelkeznek, mint a hagyományos videók.

Azt javaslom, hogy ha eddig nem posztoltál videókat, akkor ismerkedj meg a formátummal. Nem feltétlenül kell végletekig csiszolt videókat posztolni, már egy-egy egyszerűbb eszközzel készített videóval is jó eredményeket lehet elérni. Próbáld ki a Biteable, vagy az Animoto eszközeit. Ezekkel egyszerűen összekattinthatsz magadnak egy-két igényes megjelenésű videós tartalmat.

Mt. Rushmore | Unearthed

Any plans to visit Mt. Rushmore in 2020? ⛰

Közzétette: Discovery – 2019. december 31., kedd

2. Engagement bait – Avagy, ne próbálj trükközni az interakciókkal

Az “engagement bait”-et nem egyszerű magyarra fordítani, de ha mutatok egy példát azonnal tudni fogod, hogy miről van szó. Biztosan láttál, már olyan posztot, ahol arra kérik az olvasót, hogy “Szólj hozzá most!”, vagy hogy “Jelöld meg három ismerősödet!”. Ezek olyan cselekvésre történő felhívások, amik megpróbálják kijátszani az algoritmust és mesterségesen generálnak interakciót.

Ha eddig figyelmesen olvastad a cikket, akkor tudhatod, hogy az új Facebook algoritmus az értékes interakciókat díjazza. Az ilyen jellegű megoldások semmiképp sem nevezhetőek értékesnek, így a Facebook igyekszik fellépni ellenük.

Igyekezz elkerülni ezeket a szituációkat. Inkább a posztjaid minőségével próbálj interakciókat generálni, mintsem már nem működő trükkökkel.

3. Csoportok és közösségépítés

A Facebook csoportok mindig egy téma köré szerveződve, organikus interakciókra épülve növekedtek. Az új Facebook algoritmus számára ezért kiemelt jelentőségűek a csoportok. A frissítést taglaló hivatalos közleményben is olvashatjuk, hogy a vállalkozásoknak is érdemes a csoportokat kommunikációra használniuk, hiszen egy-egy kapcsolódó, tematikus csoportban releváns lehet egy-egy a vállalkozást érintő újdonság.

Ha van rá megfelelő erőforrásod, javaslom egy a vásárlóidat, vagy az iparágad iránt érdeklődőket tömörítő csoport létrehozását. Emelett érdemes lehet belépned a vállalkozásod számára releváns csoportokba és ott interakcióba lépni a tagokkal.

4. Fektess Facebook hirdetésekbe

Az organikus elérés csökkenésével felértékelődött a hirdetések szerepe. Ha eddig nem foglalkoztál Facebook hirdetésekkel, akkor talán itt az ideje, hogy megtanuld az alapokat. Már kisebb befektetéssel is kiemelkedő megtérüléseket lehet elérni. Ha képes vagy megfelelően kiválasztani a közönségedet és átlagosnál jobb kreatívokat készíteni, akkor már félig nyert ügyed van.

Kezdj az olyan egyszerű taktikákkal, mint a posztok boostolása, illetve az egyszerű egy-egy kreatívból álló weboldaladra mutató hirdetésekkel. Minimális befektetéssel rengeteg tanulhatsz arról, hogy mi az ami működik a vállalkozásod számára.

facebook hirdetések

5. Influencer marketing

Ahogyan Instagramon, úgy Facebookon is felértékelődött az influencerek szerepe. Facebookon kissé máshogy kell értelmezni a kategóriát. Érthetjük azokat a személyeket akik kiterjedt, több ezer tagot számláló baráti körrel rendelkeznek, de azokat a publikus profilokat is melyeket tömegek követnek.

Egy-egy autentikus poszt amiben megemlítik a márkád, terméked, üzleti oldalad rengeteg új követőhöz, illetve interakcióhoz vezethet.

6. Megjelenítés elsőként

Hosszú ideje elérhető ez a funkció, de mégis igen kevesen élnek vele. Ha egy üzleti profilra navigálsz a Követés gombra mellett látható kis háromszögre kattintasz, egy lenyíló menüben több opció megjelenik. Itt a felhasználó beállíthatja, hogy elsőként láthassa a posztjaidat, ezzel biztosítva a megjelenésed a hírfolyamában.

Érdemes erre a lehetőségre felhívni a követőid figyelmét ezzel ingyenesen növelve az organikus elérésed.

megjelenítés elsőként

7. Az időzítés fontossága

Nem mindegy, hogy mikor posztolunk, hiszen vannak olyan időszakok mikor a követőbázisunk nagyobb része aktív, illetve olyan időszakok mikor mérhetően ntöbb interakciót tudunk elérni. Optimális időben élesített posztokkal nem túl meglepő módon, a követőbázisunk nagyobb szeletét tudjuk elérni.

Lehet, hogy nem tűnik akkora horderejűnek ez a tipp, mint a korábbi példák. De ha figyelembe veszed, hogy egyszerűen csak megfelelő időszakra kell időzíteni a posztjaidat, ahelyett, hogy véletlenszerűen posztolnál, máris egészen más a helyzet.

8. Maradj platformon belül

Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom hogy a Facebook szereti ha a vállalkozások a platformon tárolják az értékesebb tartalmaikat. Ez alatt értve azt, hogy, nem feltétlenül linkelnek ki például egy-egy tartalomra, hanem a Facebookon belül osztják meg azt.

Nem mondom, hogy ne ossz meg külső weboldalakra mutató linkeket a posztjaidban, de nem érdemes erre építened a stratégiádat. Egyrészt az algoritmus nem preferálja, ha túlzottan arra buzdítod az embereket, hogy elhagyják az oldalt, másrészt ez egy elég gyenge tartalommixre utal.

A Facebook algoritmus folyamatos változásban van…

Ebben a cikkben csak a közismertebb változásokat listáztam, de rengeteg egyéb apró tényező van amire érdemes odafigyelni. A folyamatos változásnak köszönhetően, néhány havonta érdemes átvizsgálni a tartalmi stratégiádat. Fontos, hogy időben felismerd azt, ha valami nem működik, illetve, hogy kihasználd azokat a praktikákat amelyek működnek.

Olvass tovább, ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Domain név választás

Hogyan válassz domain nevet?

A domain név választás sosem egyszerű feladat. Tudd meg cikkünkből, hogy mit érdemes figyelembe venned és mi alapján érdemes választanod.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on pocket
A weboldalon cookie-kat használunk, hogy minél jobb élményt tudjunk neked nyújtani.​